Vierailija

Olen viime aikoina alkanut ymmärtää, että elämäni merkityksellisimmät hetket ovat useimmiten yksityisiä kokemuksia. Siis sellaiset "tämä on kerta kaikkiaan täydellistä" -hetket. Auringonlaskut. Uiminen ja saunominen saaristossa. Sateenjälkeinen sammalmetsä. Lempiartistin keikalla aivan fiiliksissä. Mukaansatempaavan kirjan ahmiminen aamukahteen. Koiran kanssa leikkiminen.

Ainoa ihminen, jonka kanssa tulee sellainen olo, että todella jaamme tällaisia merkityskokemuksia siten, että ne ovat molemmille yhtä voimakkaan ihania, on siskoni. Ei siis puolisoni. Meillä on niin eri kiinnostuksen kohteet, etten tuskin koskaan koe tällaista jaettua pakahduttavaa riemua hänen kanssaan yhdessä. Toinen meistä saattaa sen kokea, mutta emme molemmat samasta hetkestä.

Niin että olenpa vain juuri nyt ymmärtänyt, että tämä on hieman ankeaa. Olemme luultavasti siis kuitenkin liian epäsopivat toisillemme. Vaikka ajattelun ja seksuaalisen kemian tasolla toimii, niin kaikki mielenkiinnon kohteet ihan erilaisia, toinen vain mieliksi sietää seurana.

Kommentit (11)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti yksin.

Onkohan se kuitenkin yleisempää niin? Siskoni ja minä olemme todella läheisiä ja olleet aina, eihän ihmisellä välttämättä olekaan henkilöä, jonka kanssa olla niin samoilla linjoilla.

Olin ajatellut, että se jaetun täydellisen onnen tunne olisi osa myös hyvää parisuhdetta, mutta ei tunnut tässä suhteessa olevan. Vastaisipa joku muukin vielä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Yksin. Ehdottomasti.

Juuri tänään mietin, että olen onnellisimmillani yksin ollessani.

Perheeni on minulle rakas, mutta nautin suunnattomasti, kun koko muu porukka on reissussa ja saan olla itsekseni muutaman päivän. Tänä aamuna, kun join aamukahvia yksin pihalla, hiljaisuudessa ja ilman kiirettä minnekään, tunsin itseni valtavan onnelliseksi.

Vaikka koen olevani onnekas, kun minulla on hyvä mies ja ihanat lapset ja muutama hyvä ystävä, olen aina kokenut jollain tapaa olevani tietyllä tapaa yksin. Nuorempana se tuntui surulliselta ja koin itseni joskus yksinäiseksi ja toivoin pääseväni ”lähemmäs” muita ihmisiä. Nyttemmin olen oppinut, että se on osa persoonaani ja olen asian kanssa sopusoinnussa.

Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä, mutta jotkut tarvitsevat muita enemmän myös omaa aikaa. Itse kuulun näihin ihmisiin. Koen, että saan yhteyden itseeni vain, kun olen yksin, pois muiden ihmisten aiheuttamasta ”taustahälystä”. Uskon, että juuri siksi kaltaiseni ihmiset tuntevat vahvimmat onnellisuuden kokemuksetkin yksin ollessaan.

Vierailija

Minä olen oikeastaan aina yksin ja kaipaisin ihmistä, jonka kanssa jakaa hetkiä. Elämä tuntuu jotenkin alavireiseltä ja ankealta, kun lähes aina tekee kaiken yksin. 

Vierailija

En todellakaan yksin.
Aina läheisten seurassa, ne on ne hetket, mitkä jää muistoihin ja tulee hyvän olon tunne.
Kun oon yksin, vaik ois hyvä fiilis, niin se on vaan perus chillailua ja asioiden hoitamista ja suorittamista.

Vierailija

Tämä on kiinnostavaa keskustelua, kiitos! Minäkin useimmiten siis koen nämä hetket yksin. Mutta ne kerrat, kun saan jakaa tämän "täydellistä ah!" -hetken jonkun toisen ihmisen kanssa ovat todella arvokkaita ja voimakkaita. Näitä eniten vain on siskoni ja harvemmin parin lähimmän ystäväni kanssa. Mutta mieheni kanssa harvoin, jos koskaan, tulee tämä tunne niin, että molemmat jakaisimme sen ja olisi meille molemmille samalla tavalla merkittävä hetki.

Minäkin olin lapsena ja nuorena paljon yksin, eikä minulla ollut siskoni lisäksi hyviä ystäviä ennen myöhäistä teini-ikää. Seurusteluasioissa olin pitkään kokematon, koska olin niin epäluottavainen, tilaisuuksia olisi ollut. Eli voinee johtua siitäkin, että osaan niin harvoissa ihmissuhteissa täysin "antautua" ja jättää kaikki suojamuuri. Enkä taida miehenikään kanssa ihan osata. Mikä siis saa minut tuntemaan, ettei mies kyllä ole välttämättä oikea ensinkään, jos en osaa.
Ap

Vierailija

Hyvä kysymys.
Ensimmäisenä tuli mieleen että yksin. Sellaiset arjen täydelliset, pienet hetket. Kuuntelen mahtavaa biisiä ja olen tyytyväinen olotilaani. Tai kuljen yksin jonkun uuden kaupungin katuja ja poikkean minne mieli tekee. Olen lenkillä mökkitiellä, ilma tuoksuu hyvältä ja tunnen olevani pala suurempaa kokonaisuutta.

Mutta sitten ne yhteiskunnan määrittelemät merkityksellisimmät hetket. Niihin liittyy aina jotain muitakin ihmisiä. Esimerkiksi työssäni olen jatkuvasti kanssakäymisissä ihmisten kanssa ja onnistumisen tunteet liittyvät aina todella vahvasti niihin kanssaihmisiin.

Ja vielä kolmas kategoria olisi sellainen johon liittyy välillisesti muita ihmisiä. Esim. kurja fiilis mutta pakottaudun lähtemään kaverin kanssa lasilliselle. Ilta päättyy baariin, nauramme mahat kippurassa, kumoamme drinkkejä ja tunnen olevani kerrankin varsinainen miesmagneetti. Hyvä fiilis koko illan ja vielä seuraavanakin päivänä. Ja vielä vuodenkin kuluttua kun istun yksin sohvalla ja muistelen tuota huippuiltaa hymyssä suin.

Niin että vastasin ap:n kysymykseen tuntevani merkityksellisiä hetkiä sekä yksin että porukassa.

Vierailija

Aina yksin. Muiden ihmisten seurassa en koskaan ole aivan täysin läsnä, ja hyvätkin hetket jäävät tavallaan etäisiksi. Yksin kaukana muista ihmisistä tulee sellaisia flow-hetkiä, jolloin olen täysin läsnä siinä hetkessä ja tekemisessä. Ne on niitä hetkiä joita muistelee vielä vuosienkin jälkeen sellaisella kaipuulla, että mahasta kouraisee. Muihin ihmisiin liittyvät muistot on mulla aina jotenkin tunteettomia, muistan että oli kivaa mutta itse muisto ei aiheuta mitään tunnetta - niin kuin muistelisin asioita jotka tapahtui jollekin toiselle.

Vierailija

Yksin. Saa paremman yhteyden luontoon ja elämään. Viimeksi esimerkiksi mökilllä ollessani kun kävin uimassa täysin tyynessä järvessä illalla. Oli ihanan hiljaista. Haistelin vain luonnon tuoksuja.

Vierailija

Vaikka viihdyn parhaiten yksin, niin ne hienoimmat jutut tapahtuvat kuitenkin puolison kanssa. Yksin ollessani olen kyllä onnellinen, minulla ei ole koskaan tylsää, mutta toisaalta en tee paljonkaan mitään, olla möllötän vain. :) Mutta yhdessä teemme kaikenlaisia kivoja juttuja, käymme mielenkiintoisissa paikoissa ja voimme jutella kokemastamme. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat