Ferritiini alhainen, verenkuva ja hemoglobiini normaaleja, raudanpuutteen oireita
Kävin julkisella puolella raudanpuutteen oireiden takia (levottomat jalat, aivosumu, väsymys, huono rasituksensietokyky liikunnassa). Epäilisin syyksi raudanpuutteeseen runsaita kuukautisia, jos minulla raudanpuute olisi.
Lääkäri suostui ottamaan perusverenkuvan ja hemoglobiinin. Ennen näiden ottamista hän sanoi, että rautaa voi syödä jonkun aikaa turvallisesti, vaikka ei olisikaan alhainen hemoglobiini. En kuitenkaan aloittanut rautakuuria, vaan halusin tulokset ensin. Hän sanoi, että verenkuvasta näkee riittävästi kaiken, eikä ottanut ferritiiniä. Varmasti tämä lääkäri on juuri näitä lääkäreitä, jotka pitävät kyseistä testiä tarpeettomana muotihömppänä.
Perusverenkuva ja hemoglobiini tulivat normaaleina (hemoglobiini 135) Päätin käydä vielä yksityisessä labrassa ottamassa ferritiinin. Ferritiiniarvo oli alhainen, ja tuloksissa luki että on syytä epäillä raudanpuutosta, mikäli on raudanpuutteen oireita ja ferritiinini oli alhainen.
Mietin vaan mitä tehdä tässä tilanteessa. Alkaako syödä rautalisää, hakeutuako uudestaan lääkäriin... Tuntuu, että samalle julkiselle en halua mennä. Voiko minulla ylipäätään olla raudanpuutetta, jos hemoglobiini ja verenkuva näyttää normaaleja viitearvoja.
Muiden kokemuksia?
Kommentit (8)
Raudanpuute -ryhmä facessa on hyvä, kannattaa liittyä. Täällä myös hyvin tietoa ja neuvoja
https://www.raudanpuute.fi/
Todennäköisimmin aloitan rautakuurin. Ferritiini oli kahdenkympin pintaan. Yksityislabran mukaan alle kolmekymmentä on viitearvoja alhaisempi. Vissiin tässäkin aiheessa on näkemyseroja, missä menee alhaisen ferritiinin raja.....
Siis jos sulle lääkäri jo sanoi että on ihan ok syödä rautaa jonkun aikaa oli arvot mitä vaan niin mitä sä vielä sieltä kaipaat? Se sun raudanpuuttees ei tule yhtään sen todellisemmaksi vaikka sen lääkäri totetaa, sulla joko on se tai ei ole.
Mulla oli ferritiini 15 ja sisätautilääkärin mukaan ok ja olen vain masentunut. Onneksi rautaan ei tarvitse reseptiä.
Hemppa oli 147, perusverenkuv ok paitsi muutama punasoluarvo alarajalla. Oireita oli paljon.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos sulle lääkäri jo sanoi että on ihan ok syödä rautaa jonkun aikaa oli arvot mitä vaan niin mitä sä vielä sieltä kaipaat? Se sun raudanpuuttees ei tule yhtään sen todellisemmaksi vaikka sen lääkäri totetaa, sulla joko on se tai ei ole.
Raudan turhaan syöminen voi olla jopa haitallista! Ja tietenkin raudanpuutteen syyt pitäisi selvittää, ja poissulkea ettei ole kyse mistään muusta terveysongelmasta. Ei rautaa kannata alkaa vaan popsimaan ilman mitään mustaa valkoisella.
Onko nuo hoidot vielä auttanut ketään vai onko kyseessä vain tyhmien rahastaninen?
Mulla otettiin ferrit ja verenkuva loppuraskaudessa tippuneen hbn takia (140-->104), kaikki muu ok paitsi ferritiini 8.
Sanottiin, että seuraillaan synnytyksen jälkeen. Kun synnytyksessä meni pari asiaa pieleen ja nenetin yli litran verta, olo ei ollut kovinkaan mahtava....
Voi olla. Syömään rautaa vaan. Itselläkin kuuri menossa, fe oli 33 (kilpirauhasen vajaus).