Sinä ja yllätysvieraat?
Pidätkö yllätysvieraista ja saavatko he tulla kotiisi? Mitä tarjoat - kahvia, ruokaa vai ei mitään? Haittaako sinua emäntänä tai isäntänä, jos teillä kotona on sotkuista tai ei ole mitään tarjottavaa? Päästätkö yllätysvieraat aina sisälle vai käännytätkö pois ovelta? Yllätysvierailla tarkoitan ihmisiä, jotka ilmestyvät ovelle etukäteen ilmoittamatta.
Käytkö itse yllätysvierailulla yksin tai perheesi kanssa ja kenen luona? Haittaako sinua, jos isäntäväellä on sotkuista tai ei ole mitään tarjottavaa? Onko sinut tai perheesi käännytetty yllätysvieraana pois ovelta?
Suhtaudutko yllätysvieraisiin samalla tavalla kuin puolisosi? Pidät tai et pidä? Ja tuleeko yllätysvieraista erimielisyyksiä tai perheriitoja puolison kanssa?
Kommentit (28)
Naapurit tuppautuvat joskus yllättäen ovelle, jotain taloyhtiöasioita (pieni puutaloyhtiö) keskustelemaan, heitä en päästä sisälle vaan voidaan keskustella siellä eteisessä. (Syistä: Koira innostuu vieraista liikaa, mies hermostuu pihaparlamentin toilailuista jne.)
Ystävät ja sukulaiset sen sijaan olisivat tervetulleita, mutta käytännössä hyvin harvoin kukaan on täällä päin sattumalta, niin ettei edes paria tuntia aiemmin olisi ollut vierailu tiedossa. Kerran on tainnut parin vuoden aikana, mikä on tässä asuttu, soittaa kaveri, ettei perheineen ovat kylillä ja voisivat poiketa. Nämä lähimmät saisivat tulla sotkuiseenkin kotiin, ja ovat tulleetkin, ei haittaa. En rupea taikomaan ihmeellisiä eineitä. Tarjoan ruokaa, jos on muutenkin ruoka-aika. Muutoin on tarjolla vain teetä, vettä ja jotain makeaa ja pientä suolaista, jos kaipaavat. Meillä on aina kaapissa tummaa suklaata, jotain keksejä ja siemenleipää yms. pientä naposteltavaa, ihan omiin tarpeisiin ostettua, jota voi tarjota. Emme juo kahvia ja sitä ei ole vieraillekaan varuilta.
En reagoi ovisummeriin tsi ovikelloon, jos en tiedä jonkun olevan tulossa. Näin ollen minulla ei käy yllätysvieraita koskaan.
En iahstu yllätysvieraista, mutta saa silti tulla.
Viimeisimmän ylläriviereilun teki Anoppi vuonna 2006. Oli mun syntymäpäivä ja päätti vaan pöllähtää paikalle herkkujen kanssa. Välimatkaa sen sata kilsaa.
Sotkuahan meillä aina riittää, ettei täällä koskaan ole tarpeeksi siistiä ja silti päästin rakkaan sisään kahvittelemaan ja herkuttelemaan. Rupateltiin muutama tunti ja sitten se lähti.
Mä olen aina sanonut, että meille saa aina tulla. Ovi on avoin - konkreettisesti, avaa ja enter. Ei ole siistiä ja ainakin vettä voin tarjota ja pisupaikan.
Eipä ole ylläreitä näkynyt, jos teinien kavereita ei oteta huomioon. Ne nyt tulee ja menee jatkuvasti. Anoppikin kuoli, ettei hänkään juuri enää yllättele.
En itse mene etukäteen ilmoittamatta kenenkään luo kylään, enkä toivo yllärivieraita meillekään. Yksi ystäväni harrastaa sitä, että lähettää poikansa tuomaan/hakemaan jotain meille/meiltä ja sitten suuttuu, jos ei olla kotona. Koskaan ei ilmoita etukäteen pojan tulosta. Ex-mieheni puolestaan menee useinkin kylään ilmoittamatta, tai korkeintaan soittaa matkalta, että ollaan 5 min päästä siellä, oletteko kotona... Tytär häpeää tälläista käytöstä, eikä enää lähde isänsä mukaan 😅
Minusta se on suorastaan kotirauhan rikkomista, jos änkee vierailulle KUTSUMATTA. Kotini on kyllä aina siisti, tarjttavaakin juuri löytyy, mutta en vaan pidä siitä ,että joku tupsahtaa yllättäin. On mukava olla leppoisasti rentona ja sitten kutsua mieluisia ihmisiä ja järjestää tarjoilut viimeisen päälle. Toki odotan myös kutsua vastavierailulle joskus.
Minä saan olla yksin kotona ja yllätysvieraat jos tulevat oveni taakse niin eivät ulko-ovesta sisäpuolelle pääse. En avaa ovea.
Meille tuli kerran kun teimme joulusiivousta. Siinä ei ollut aikaa eikä haluja kestittää ketään etenkin kun jouluruokien valmistus ja leipominen oli vielä edessä. Meillä ei ollut mitään muuta tarjottavaa kuin kuppi teetä hunajan kera. Sitten ohjasin vieraan määrätietoisesti ulos meiltä ja jatkoin hommiani.
Mistä ihmisillä on syntynyt sellainen käsitys, että kaikilla olisi jouluherkkuja tarjolle pantavaksi jo ennen joulua?