Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä ja yllätysvieraat?

Mitä mieltä?
04.07.2019 |

Pidätkö yllätysvieraista ja saavatko he tulla kotiisi? Mitä tarjoat - kahvia, ruokaa vai ei mitään? Haittaako sinua emäntänä tai isäntänä, jos teillä kotona on sotkuista tai ei ole mitään tarjottavaa? Päästätkö yllätysvieraat aina sisälle vai käännytätkö pois ovelta? Yllätysvierailla tarkoitan ihmisiä, jotka ilmestyvät ovelle etukäteen ilmoittamatta.

Käytkö itse yllätysvierailulla yksin tai perheesi kanssa ja kenen luona? Haittaako sinua, jos isäntäväellä on sotkuista tai ei ole mitään tarjottavaa? Onko sinut tai perheesi käännytetty yllätysvieraana pois ovelta?

Suhtaudutko yllätysvieraisiin samalla tavalla kuin puolisosi? Pidät tai et pidä? Ja tuleeko yllätysvieraista erimielisyyksiä tai perheriitoja puolison kanssa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin idiootteja tuttavapiirissä, että saapuisivat oven taakse varoittamatta.

Vierailija
2/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarjoan sitä mitä on. Joskus on vain teetä. En pidä vierasvara kaapeissa. Sisään pääsevät ja meillä on aina riittävän siistiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisten kansssa on helppoa. Ei tartte kun makkaraa grilliin ja perunasalaatti ja olutta.

Vierailija
4/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yllätysvieraista. Minulla ei ole koskaan mitään vierasvaraa, häpeän jos ja kun koti on sotkuinen tai olen sopinut muuta ja joudun lähtemään pian muualle. Leivon mielelläni tarjottavat tai ainakin ostan, siivoan pahimmat sotkut pois ja varmistan, että minulla on silloin aikaa. En mene edes lapsuudenkotiini piipahtamaan soittamatta etukäteen. 

Miestä ei omat yllätysvieraat haittaa, tosin hän kyselee minulta kahvileivän perään. Lapsuudenkotiinsa mies lompsii kuin omaansa, ei edes koputa vaan marssii suoraan sisään.

5/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Ennen vanhaan, kun ei kännyköitä ja lankapuhelimiakaan ollut, vierailla oli tapana ilmestyä  ilmoittamatta esim. maalaistaloihin joissa isäntäväki oli aina kotosalla. En tiedä, oliko yllätysvierailun kohteilla silloin helpompaa sopeutua tähän tilanteeseen, kun näin ikään kuin oli kaikkialla toimintamallina.

Nykyään, kun ihmiset saa kiinni erilaisin viestimin helposti ja ihmisillä myös on paljon erilaisia menoja eikä kotona samalla lailla oltu 'aina' kuten vaikka 50-v sitten, ei oikein kuulu oletusarvoon, että oven taakse ykskaks ilmestyy tietämättä ihmisiä kylään.

Jos niin käy, tai jos tiedät, että joillain sukulaisillasi tai tuttavillasi on tapana tällaista tehdä, voi yllätysvisiitin yhteydessä kannattaa jollain tapaa, että teitä on mukava nähdä, mutta ensi kerralla toivon, että siitä sovitaan etukäteen.  Sillä hetkellä kun avaat oven, joudut toimimaan sen hetken intuitiosi mukaan. Vanha sanonta olikin: Vieraat tulee ajallaan, talo elää tavallaan. Tällä kai tarkoitetaan sitä, että talonväki elää juuri niin kuin itselle sopii, jos vierailun ajoituksesta ei ole sovittu. Mielestäni sotkuja tai puuttuvaa tarjoilua ei yllätysvieraiden kohdalla tarvitse harmitella lainkaan.   Parasta olisi, jos voisi hetken istua (vaikka terassilla, jos sellainen on) ja sopia paremman ajan seuraavaa, valmisteltua vierailua varten.

Ihmiset suhtautuvat erilailla ennakoimattomiin tilanteisiin.  On kuitenkin oikeus myös sanoa ei, jos vieraat tulevat sopimattomaan aikaan.   

Vierailija
6/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoa mitään. Nykyään on epäkohteliasta tulla ilmoittamatta, joten epäkohteliaisuuteen vastataan epäkohteliaisuudella ja rupatellaan esim. vain pihalla, eikä kutsuta sisään. 

Vierailija
7/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes avaa ovea, ellei tapaamisesta ole sovittu etukateen. Tosin tahan riittaa ihan whatsapp-viesti tyyliin "hei ootko kotona voitais vartin paasta tulla piipahtamaan". Tahan voi sitten vastata etta sopiiko vierailu vai ei, sen mukaan mita itsella on suunnitelmissa.

Vierailut, joihin kuuluu kestitsemisia, on hyva sopia erikseen - muuten tarjolla ei ole kuin kahvia, teeta, olutta ja viinia. 

Vierailija
8/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarjoa mitään. Nykyään on epäkohteliasta tulla ilmoittamatta, joten epäkohteliaisuuteen vastataan epäkohteliaisuudella ja rupatellaan esim. vain pihalla, eikä kutsuta sisään. 

😂 Kerrostalossa tämä olisikin metkaa, eipä ole tullut kokeiltua.

Ovisummeri soi, ja sit meidän perhe tallustaa kadulle rupattelemaan yllätysvieraiden kanssa.

Vierailija
9/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monet sanovat, en ota yllätys vieraita vastaan. On epäkohteliasta ilmestyä kutsumatta ja kysymättä.

Vierailija
10/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovisummeri soi, ja sit meidän perhe tallustaa kadulle rupattelemaan yllätysvieraiden kanssa.

Luonnollinen menettelytapa kerrostalossa on olla reagoimatta ovisummerin sointiin mitenkään. Eli vielä helpompaa kuin omakotitalossa ja rivarissa.

Vierailija
11/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään vieraista aina. Niin harvoin käy ja tosi harvoin yllätysvieraita. Viime vuonna yllättäen kävi yksi vieras. Oli mukavaa. Sitä edellistä kertaa en muista. Äitini ollessa elossa hällä kävi viikottain vieraita ja yleensä yllättäen, kun ovat sitä ikäluokkaa. Tai sukuahan he olivat tavallaan, kun olivat isävainaan sisaruksia ja serkkuja, jotka ylerns kävi.

Koti minulla on aina siisti. Tarjottavana on yleensä aina jotain.

Vierailija
12/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että meille olisi kukaan koskaan ilmestynyt ilmoittamatta. Ei mua haittaisi, mutta ihmettelisin kyllä kovasti jos joku pölähtäisi ovelle ja pyrkisi sisään ilman että asiasta on sovittu. En edes keksi kuka tuntemistani ihmisistä voisi näin toimia? Tarjoaisin mitä sattuisi olemaan, ja koti olisi sen näköinen kun on. Jos puutteet tarjoiluissa tai epäesteettinen ympäristö haittaa kyläilijää, omapa on vikansa.

Vierailija
13/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KirkkoSisko kirjoitti:

Ennen vanhaan, kun ei kännyköitä ja lankapuhelimiakaan ollut, vierailla oli tapana ilmestyä ilmoittamatta esim. maalaistaloihin joissa isäntäväki oli aina kotosalla.

Suomessa on ollut puhelimia 1870-luvun lopulta asti. 1930-1940-luvulle tultaessa puhelimet olivat jo erittäin yleisiä ja 1960-luvulle tultaessa käytännöllisesti katsoen joka kodissa oli puhelin.

Ei ole kovin fiksua perustella keskustelussa omaa mielipidettä vanhoilla faktoilla.

Yhtä hyvin minäkin voisin todeta, että kivikaudellapa sitä käytiin aina yllätysvierailulla toisten luona, kun ei ollut puhelimia eikä postia.

Vierailija
14/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätysvieraat ovat ok, jos tuovat mukanaan syötävää kahvin kanssa eivätkä jää pitkäksi aikaa. Valitettavasti meille vieraat tulevat tyhjin käsin ja heidät on lopulta pakko heittää ulos, kun eivät ymmärrä itse lähteä.

Vierailija
15/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lievä masennus enkä jaksa siivoilla viikottain. Inhoan epäsiisteyttä enkä haluaisi rakkaiden vieraitteni joutuvan keskelle sotkuja. En siis pidä yllätysvieraista.

Vierailija
16/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hih hih, jos olisi tuo etupuolella, että asuisin kerrossatalossa en vastaisi siihen ovi summeriin tai avaisi ovea. Tai tosiaan menisin sinne pihalle YKSIN, jos olisit tuo summeri vaihtoehto.

Vierailija
17/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saa tulla, jos ollaan kotona. Aina meillä joku nurkka on siinä kunnossa, että siellä voi olla. En häpeä mtitään osaa elämästäni, en edes sitä, että siivoaminen ei ole ykkösprioriteetti perheessä, jossa mies on yrittäjä ja vaimo professori. Joskus on kiire ja töitä, lähinnä minulla, mutta mun työt on sen luonteisia, että niistä joutuu pitämään taukoja muutenkin ja toisaalta kaikki meille tulevat tutut tietävät, että niitä on ja osaavat olla loukkaantumatta, jos vetäydyn johonkin nurkkaan niitä tekemään - meillä yleensä on kuitenkin JOKU, joka voi myös seurustella. (Miehen hommat on yrittäjän töitä juuri siksi, että on pystynyt sen avulla vähentämään työaikaansa. Hän on paljon kotona, mutta silloin kun hänellä on töitä, hän on ihan muualla.)

Vieraille tarjotaan sitä, mitä sattuu olemaan. Jos ei ole kuin hanavettä, tarjotaan sitä. Mökillä on pyritty pitämään sukulaisten lapsille pillimehua jääkaapissa ja jäätelöä pakastimessa.

Vierailija
18/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani 50-luvulla oli ihan tavallista, että sunnuntaisin lähdettiin päivä- tai iltakävelylle ja poikettiin tuttavien luo päivä- tai iltakahville. Joskus toki saatettiin sopia etukäteenkin vierailusta, mutta harvemmin. Jos ei ollut tavattu vähään aikaan, niin kylällä tavatessa jo kyseltiin, missä sitä on oltu, kun ei ole tavattu.

Yhden sukulaistädin touhu kyllä nolotti. Hänellä oli tapana lähteä porukalla sukulaistaloon vierailulle jo aamupäivällä sunnuntaina. Ruokapöytään tuo täti halusi. Mutta sukulaisemäntä oli ovela. Kun vieraat pölähtivät tupaan, niin emäntä tuumasi valitellen, että perhe oli juuri äsken ehtinyt syödä äämiaista (nyk. siis lounasta) eikä tarjottavaa ollut jäänyt. Mutta keitellään kohta kahvit. Olin joskus tädin mukana ja olisin halunnut kaivautua lattian läpi, kun tädin läpinäkyvä ruuan norkoilu nolotti.

Itse ne pidä yllätysvieraista enkä välttämättä avaa ovea, kun ovikello soi, jos en ole sopinut kenenkään kanssa tulosta käymään. Joku kommentoi jälkeen päin, että sinun autosihan oli pihalla. Etkö muka ollut kotona? En ollut, olin sauvalenkillä, kirjastossa, kansalaisopiston käsityöpiirissä tai minne nyt ilman autoakin pääsee. Pihan puolelta ei näe, onko minulla valot vai ei. Kukaan ei sentään ole vielä hoksannut kiertaa talon taakse, jossa olohuoneen ja keittiön ikkunat. 

Vierailija
19/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä yksiössä. Sotkua on, koska tavarani eivät mahdu pieniin säilytystiloihin. Olenkin hankkimassa isompaa asuntoa. Yllätysvieraita en päästäisi sisään, ja olisi todella kurjaa jos ei voi etukäteen sopia vierailusta. Sitten jää näkemättä. Tarjottavaa varmaan olisi, jäätelöä on melkein aina kaapissa.

Lapsena saatoin mennä pyörällä hakemaan kaveria ulos, mutta aikuisena en enää oleta että jollain olisi aikaa omistaa juuri minun kanssa leikkimiseen. Ne ajat järjestetään kalenteri kädessä etukäteen. Se joka ei osaa, jää näkemättä.

Vierailija
20/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saa aina tulla. Jos tulee ruoka-aikaan soppaan lisätään lientä ja sitä riittää kaikille. Leivonnaisia on aina pakkasessa ja kahvin tai teen keitän hetkessä. Jos tekee mieli viiniä tai olutta sitäkin on tarjolla niille jotka ei ole autolla. 

Meillä on aina perussiistiä. Tai no, nyt on raksapiirroksia pöydällä ja lapsenlapsen leluja pitkin mutta ne ei häiritse ketään. Näin kesällä ollaan paljon ulkona ja tehdään hommia joten sisällä ei aina ehdi niin siivoamaan. Toisaalta ei sotkeennukaan helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän