Ystävän kanssa viihteellä. Ystävä petti puolisoaan. Mitäs nyt?
Perheellinen hän kuin minäkin, jos sillä on väliä.
En tiedä onko koskaan ennen tehnyt noin.
Omat ajatukset on aivan sekaisin, minulla kun ei ole mitään kokemusta pettämisestä enkä ole koskaan ajatellut että joku lähipiirissäni tekisi jotain tuollaista. :O Olen kai viattomassa kuplassani mutta silti on vaikea suhtautua tähän. Pettikö hän tavallaan myös perheensä tai minut? Ainakin minusta tuntuu että voiko häneen enää luottaa ja että hän onkin joku toinen ihminen kuin ennen. Pitääkö kertoa hänen puolisolleen, saanko kertoa edes omalleni?
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Minä käräytän pettäjän joka kerta kun sellaisesta kuulen. Yksikään ystävyys ei ole tähän katkennut. Tosin en montaa ole joutunut käräyttämään koska ystäväpiirissä ei ole kellään tapana pettää. Toki jos haluaa kertoa asiasta itse, niin se tietysti passaa. En jaksa epärehellisiä ihmisiä. Epärehellisyys ja oman edun tavoittelu toisten kustannuksella pilaa maailman.
Taidat oll itse puhtous. Kuulostat ihmiseltä, jonka kanssa ei haluaisi olla kaveri mistään hinnasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ystävät punnitaan lojaalisuudesta. Ystävän miehille lavertelijat eivät ole ystäviä.
Minua ei ainakaan yhtään haittaa ystäväni pettämiset. Se on hänen asiansa enkä sotkeudu asiaan.
Minusta taas on lähtökohtaisesti paradoksi odottaa pettäjältä lojaaliutta. Jos reiluus, rehellisyys ja lojaalius olisi ihmiselle jotenkin tärkeitä arvoja, niin eihän sellainen ihminen petä.
Vai onko tämä samaa sarjaa näiden kakkosnaisten itsepetoksen kanssa? "Edellisen eukon jätti lennosta mutta minulle ei voi ikinä käydä samoin." vs. "elämänkumppanilleen valehtelee kirkkain silmin mutta muuten tosi hyvä tyyppi". Jep jep. Jokainen valitsee onneksi seuransa itse.
Huvittaa tämä ehdottomuus... mustaa tai valkoista. Piste. Voi voi, kun elämä ei mene aina niin. Jokainen tapaus on erilainen ja harmaan sävyjä on miljardeja. Elämä ehkä opettaa tämän jossakin vaiheessa tai sitten ei. Kovasti ollaan puhtoista, kun on vara niin ehdottomasti tuomita.
Tämä on taas tätä iänikuista ylimielistä p*skaa. Ei ihan oikeasti kaikilla ole tarvetta viilata elämänkumppania parisuhteen ja yhteiselämän jatkuvuuden kannalta kriittisen tärkeässä asiassa linssiin, eikä se elämä tällaista tarvetta kaikille tuo tai opeta. Te yritätte hämätä muita ja varmasti myös itseänne tällä "mutkuteettetajuu" horinalla, mutta kyllä tässä on minusta ymmärtämättömyys ihan teidän puolellanne. Kun se pettäminen ei ole mitään punaisia päin kävelyä vaan teko joka haavoittaa hirveän syvältä ja voi viedä luottamuksen loppuelämäksi. Ei se ole mikään pikku virhe joita kaikki tekee. Se on valtavaa julmuutta ja välinpitämättömyyttä.
Täsmälleen näin. Pettäminen on aina rankkaa henkistä väkivaltaa, sekä lisäksi fyysistä väkivaltaa, mikäli tartuttaa puolisoonsa sukupuolitaudin.
Vierailija kirjoitti:
Moraalisesti niin paljon hyveellisempänä kanssa juhlijana - kiinnität mielellään ystäväsi selkään kyltin : ”pettäjä”,
Ei, toisen maineen pilaaminen julkisesti ei ole oikein (julkkikisilla ei aivan samaa suojaa tosin ole). Petetylle kertominen on kuitenkin aivan ok, koska asia koskettaa häntäkin.
Miksi seksin harrastamisesta toisen kanssa tehdään niin iso numero? Se on vain seksi. Eri asia jos siihen kuuluu tunteita. Se on vasta pettämistä. Seksiä ilman tunteita on ihan kuin mikä tahansa muu harrastus.
Ihmiset ymmärtäkää, ettei kukaan voi omista toista ei edes puolisoa. Ihminen on vapaa tekemään kropallaan mitä haluaa!
Ja mahtaa teitä totuuden torvia ja innolla ystävänne käräyttäjiä sitten suuri pettymys kohdata, mikäli petetty antaakin puolisolleen anteeksi ja liitto tai suhde jatkuu yhtä onnellisena jos ei vielä tiiviimpänä kuin ennen pettämistä. Myöntäkää pois, että teitä ajaa vain halu nähdä ystävänne suhteen kariutuvan. Vahingonilo on puhtain ilo ja voi voi, jos se ei toteudukaan...
Vierailija kirjoitti:
Hän on pettänyt kaikki, koska on petturi ja pettäjä luonteeltaan. Valehtelija myös. Tuollainen ihminen ei ole sellaisen ihmisen seuran arvoinen joka arvostaa itseään. Arvostatko sinä itseäsi? Minusta tuntuu että arvostat kun mietit tätä tapahtumaa.
Kenelle valehdellut? Pettäminen ei tarkoita että olis petturi luonteeltaan.
Tietysti kaverin puoliso on se jolle apn kuuluu kertoa.
Itse en kokisi oikeudekseni puuttua ystäväni elämään kertomalla asiasta hänen miehelleen tai omalleni. Miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köh köh
entä kun teidän mies pettää ja kaverisi on hiljaa
sitten itketään MIKSI MINÄ OLEN VIIMEINEN JOKA TIETÄÄÄÄÄÄÄ
Jos ystävää petetään, niin totta kai siitä kerrotaa ystävälle. Samoin ystävä kertoo minulle, jos mieheni pettäisi. Ystävälle ollaan lojaaleja, ei sille puolisolle.
Kai naiset muistatte myös hyvillä mielin hyväksyä tämän miehiltäkin?
Totta kai. MInusta olisi outoa, että mieheni ystävä ottaisi yhteyttä tällaisessa asiassa.
Minusta on outoa ettei ole edes tarkoitus olla lojaali puolisolle. Tosin tämä selittää paljon..
Ei minua hattaisi pätkääkän ystävän pettämiset. Pettää jos on pettääkseen, mutta ei se minulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petetyllä on oikeus tietää, että rinnalla onkin epärehellinen ihminen. Ympäriinsä juoruilu on väärin: asia ei kuulu ulkopuolisille.
Suosittelen kuitenkin antamaan (ex-)ystävällesi mahdollisuuden kertoa asia ensin itse. Ellei tee sitä, kerro se miehelle. Suoraselkäinen ihminen kertoo, eikä kiemurtele kuin liero irti tällaisista asioista.
Miksi laitat ystäväsi puolison ystäväsi edelle? Pidän siis puolisosta enemmän kuin ystävästäsi loppujen lopuksi? Et siis ole ystävä ollenkaan.
Tai sitten vain on eri mieltä siitä mikä on ystävälle hyväksi. Kaikkien mielestä hyvä ystävyys ei tarkoita jeesnaisen/miehen roolia, jossa nyökytellään innokkaasti kaikille idioottimaisillekin ideoille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi seksin harrastamisesta toisen kanssa tehdään niin iso numero? Se on vain seksi. Eri asia jos siihen kuuluu tunteita. Se on vasta pettämistä. Seksiä ilman tunteita on ihan kuin mikä tahansa muu harrastus.
Tunteitaan ei voi valita, tekonsa voi.
Kuinka ihmeessä nyt parisuhteen asiat onkin parisuhteen välisiä ja ulkopuoliset älkööt sekaantuko. Mutta kun toinen nainen kysyy, että ilmoittaako vaimolle, kun mies ei eronnutkaan vaimostaan. Tulee monta kymmentä sivua vastauksia, että totta kai ilmoitat, vaimon pitää saada tietää miehensä pettämisestä.
Tämä moraali näkyy olevan liukuva käsite.
Moraalinen velvollisuus on kertoa, sillä kuinka moni haluaisi elää kumppanin kanssa tietämättä tämän pettämisestä. Yleensä normaali ihminen ei voisi tulla toimeen tiedon kanssa, että on itse pettänyt. Psykot, sosiopaatit, keskenkasvuiset ja narsistit ovat lista erikseen, mutta tämä ei koskekaan heitä, heille on ihan oma paikka varattuna.
Naurettavaa väittää ettei muka kuulu muille. Pettäjä tekee siitä ITSE muiden asian tekemällä sitä toisten nenän alla. Todella typerää ja tekopyhää yrittää säilyttää vaikenemista ja valehtelua muille, jotka on itse väkisin laittanut siihen tilanteeseen. Asia nyt on niin, että ihminen tekee sillä tiedolla itse sen minkä parhaaksi näkee, jonka saa. Se ei kuulu muille. Samalla voitaisiin sanoa, että jos siellä baarissa olisit nähnyt, jonkun ahdistelevan jotain toista, sinun ei kuulu puuttua tilanteeseen, koska se ei kuulu sinulle. Tai jos joku elää väkivaltaisessa parisuhteessa tai mitä näitä nyt ikinä on. Vieläkö kuulostaa kivalta olla puuttumatta?
Miksi edes olla jonkun kanssa parisuhteessa jos ei pettäminen ole mikään juttu? Olkaa sinkkuja niin ei tarvitse valehdella kenellekään. Tai miksi edes salailla mitään keltään? Eihän tuo tunnu teidän mielestä olevan mikään juttu niin kertokaa niistä pettämisistänne niille puolisoille.
Itsellä ei suhteessa tulisi mieleenkään pettää ja jos kumppani pettäisi niin sen suhteen loppu olisi siinä. Luottamus menisi. Ei mitään mahdollisuutta jatkaa. Onko moraali ja ihan normaalit käytöstavatkin menneet jo näin alas maassamme?
En ymmärrä näitä kivittäjiä ja jeesustelijoita. Odottakaapa kun elämä nakkaa eteenne kunnolla lokaa. Koskaan ette voi tietää mitä toisen seinien sisällä tapahtuu. Suhde voi näyttää ulospäin mille vain vaikka muka olisitte tekemisissäkin. En tarkoita että pettäminen pitäisi oikeuttaa mutta olosuhteita voi olla niin vaiketa. Ei kaikki ole mustavalkoista. Ja sitäpaitsi itse keskustelisin ystäväni kanssa ja pitäisin puoliaan, jos ihminen on niin rikki että pettää, tarvitsee varmasti olkapäätä. Miksi hän minut pettäisi jos miehensä pettää? Heidän suhteensa on täysin eri kuin minun ja ystäväni.
Hittoako se sinun asiasi on. Anna olla.
Paris kaverin on sekoillut viihteellä, mutta eipä tullut edes mieleen käräyttää heitä.
Ei ole velvollisuutta sekaantua aikuisen pariskunnan asioihin tämän enempää, jos koet, että siitä syntyy itsellesi enemmän stressiä kuin asian salaamisesta. Voit tietysti suostutella ystävääsi olemaan rehellinen puolisolleen.
Jos ystävän puoliso on sinulle myös läheinen ja tärkeä ihminen, silloin vaadi ystävää kertomaan. Kerro ystävän puolisolle itse, jos tiedät, että hän haluaisi sinun kertovan. Tällöin todennäköisesti menetät ystävyyden pettäjän kanssa.