Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintömökki ahdistaa

Vierailija
03.06.2019 |

Vanhemmillani on mökki, äitini on perinyt tontin vanhemmiltaan ja vanhemmat ovat rakennuttaneet kaksi mökkiä tontille (toinen 80-luvulla, toinen 2000-luvun puolivälissä). Mökki on heille rakas paikka, viettävät siellä nyt eläkkeellä ollessaan koko kesän, välillä käyvät kaupunkiasunnolla, välimatkaa 150 km. Tänä kesänä mökkinaapurien (80+-vuotiaita) mökki meni myyntiin. Mökkinaapurit ovat iäkkäitä, eivät enää jaksa mökkeillä. Heidän lapset (noin 50-vuotiaita) eivät ole kiinnostuneita jatkamaan mökkeilyä.
Vanhempani eivät ymmärrä tätä ratkaisua lainkaan. Heidän mielestään aikuisten lapsien pitäisi kuskata vanhempiaan joka viikonloppu mökille ja auttaa siellä heitä. Vanhempani ovat alkaneet nyt kysellä minulta ja veljeltäni, mitä aiomme tehdä mökille, kun heistä aika jättää/eivät enää jaksa käydä mökillä. Olemme miettineet veljeni kanssa paljon tätä asiaa. Molemmilla on vaativa työ, pienet lapset, omakotitalo. Näiden lisäksi kummankaan meidän unelma ei ole viettää koko kesää mökillä ja jos mökkiä käyttää kaksi viikkoa kesässä, niin sehän rapistuu sitten pystyyn.
Mökki on toki rakas, mutta meidän tapamme viettää aikaa on eri kuin vanhempiemme. Tässä ei ole kyse rahasta, koska kustannamme itse oman elintasomme.

Miten muotoilla tämä kauniisti vanhemmille? Heille mökin myyminen on pahinta maailmassa. Mitään päätöstä ei asiasta tarvitse tehdä, mutta ahdistaa/ärsyttää kun viikottain tästä puhutaan ja kysytään, että mitä aiomme tehdä mökille. Pitääkö kertoa valkoinen valhe ja kehoittaa miettiä tätä sitten, kun asia tulee ajankohtaiseksi?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elinajan mökki säilytettävä. Sitten voi myydä. Itse en ymmärrä myyntiä, mutta se on teidän asianne. Minäkin vietän mökilläni vain muutaman viikkoa vuodessa, ja silti saan sen pidettyä kunnossa. Rakastan mökillä oloa.

Ne vanhemmat voivat elää parikymmentä vuotta , mutta siinä kunnossa ettei mökille ole enää asiaa ja todella luonto on julma, mökki ja ympäristö rapistuu , jos sitä ei hoideta enkä tarkoita jotain ruohon leikkuuta.

Meillä on sama tilanne , olemme se eläkeläispari , joka nykyään asuu kesät mökillä. Mökki on rakas myös lapsellemme, mutta en näe mitään mahdollisuutta , että hän voisi siitä huolehtia vaikka ehkä niin haluaisikin. Tosiasiat on pystyttävä kohtaamaan vaikka sydämeen sattuisi. Aika on ajanut ohi kesämökkikulttuurista nykymuodossaan.

Älkää ap jättäkö mökkiä rapistumaan vuosiksi ,myyminen on jo muutenkin vaikeaa. Kysyntä ei ole mitenkään huimaa.

Mökkien kysyntä on nimen omaan aivan huimaa! 

Höpö höpö... Päinvastoin tarjontaa on liikaa:

https://yle.fi/uutiset/3-10075158

Mökkien hinnat ovat pudonneet yli 15% nyt nousukauden aikana, vaikka muiden kiinteistöjen hinnat ovat nousseet.

Ja tuokin -15% on rantamökit, kuivan maan mökit on pudonneet vielä enemmän.

Vierailija
62/81 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kysymykseen ehdottaisin rehellisyyttä minäkin.

Oletat, että vanhempasi haluaisivat teidän kuskaavan  heitä mökille. Ei välttämättä. 

Minulla on mökki, ja se on minulle rakas. Jos jossain kohtaa lähden kyselemään lasteni ajatuksia mökistä, odotan rehellistä vastausta. Saattaahan olla, että jos lapseni eivät ole mitenkään kiinnostuneita mökistä, laitan sen kuntoon niillä varoilla ja voimilla mitä minulla on - ja vaikkapa myyn sen. Ja kulutan rahat muulla tavalla omaan elämääni. Jos taas joku lapsista on kiinnostunut mökistä, voisin sitouttaa häntä siihen, siirtää vaikkapa pikkuhiljaa mökkiä hänen nimiinsä (perintöveroja välttääkseni), ja edellyttää häntä myös osallistumaan huoltohommiin.

Mutta en odottaisi epärehellisyyttä. Toivon kasvattaneeni lapseni rehellisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elinajan mökki säilytettävä. Sitten voi myydä. Itse en ymmärrä myyntiä, mutta se on teidän asianne. Minäkin vietän mökilläni vain muutaman viikkoa vuodessa, ja silti saan sen pidettyä kunnossa. Rakastan mökillä oloa.

Ne vanhemmat voivat elää parikymmentä vuotta , mutta siinä kunnossa ettei mökille ole enää asiaa ja todella luonto on julma, mökki ja ympäristö rapistuu , jos sitä ei hoideta enkä tarkoita jotain ruohon leikkuuta.

Meillä on sama tilanne , olemme se eläkeläispari , joka nykyään asuu kesät mökillä. Mökki on rakas myös lapsellemme, mutta en näe mitään mahdollisuutta , että hän voisi siitä huolehtia vaikka ehkä niin haluaisikin. Tosiasiat on pystyttävä kohtaamaan vaikka sydämeen sattuisi. Aika on ajanut ohi kesämökkikulttuurista nykymuodossaan.

Älkää ap jättäkö mökkiä rapistumaan vuosiksi ,myyminen on jo muutenkin vaikeaa. Kysyntä ei ole mitenkään huimaa.

Juuri tätä olen miettinyt. Mökki olisi hyvä myydä mahd pian, koska esim 10 vuoden kuluttua mökeistä saattaa olla aikamoinen ylitarjonta, kun suuret ikäluokat/heidän perikuntansa laittavat mökkejä myyntiin. 

Vanhemmat ovat nyt hyvässä kunnossa, mutta tietysti ikää tulee joka vuosi lisää. 

-ap

Mökeistä on ylitarjontaa jo nyt ja hinnat laskevat, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta — sen varaan ei kannata laskea. Mutta muuten, toimitte oman elämäntilanteenne mukaan. Yhden sukupolven aikana tapahtui suuria muutoksia perheiden vapaa-ajan käytössä ja lomailussa, ymmärrettävää myös tuo omakotiasumisen työteliäisyys.

Itse olen kyllä mökki-ihminen ja puutarhaviljelijä, mutta kullakin on oma tilanteensa mietittävänään.

Vierailija
64/81 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kysymykseen ehdottaisin rehellisyyttä minäkin.

Oletat, että vanhempasi haluaisivat teidän kuskaavan  heitä mökille. Ei välttämättä. 

Minulla on mökki, ja se on minulle rakas. Jos jossain kohtaa lähden kyselemään lasteni ajatuksia mökistä, odotan rehellistä vastausta. Saattaahan olla, että jos lapseni eivät ole mitenkään kiinnostuneita mökistä, laitan sen kuntoon niillä varoilla ja voimilla mitä minulla on - ja vaikkapa myyn sen. Ja kulutan rahat muulla tavalla omaan elämääni. Jos taas joku lapsista on kiinnostunut mökistä, voisin sitouttaa häntä siihen, siirtää vaikkapa pikkuhiljaa mökkiä hänen nimiinsä (perintöveroja välttääkseni), ja edellyttää häntä myös osallistumaan huoltohommiin.

Mutta en odottaisi epärehellisyyttä. Toivon kasvattaneeni lapseni rehellisyyteen.

Tuossa ap:n tapauksessa tuntuu vanhemmilla olevan suuri tunneside mökkiin. Miten siinä sanotaan rehellisesti, että mökkeily ei kiinnosta? Jos haluaa pitää välit hyvinä vielä sen keskustelun jälkeen. 

Vierailija
65/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mökkitilsnne kehittynyt? Vieläkö kiinnostaa taikka sitten ei?

Vierailija
66/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me mieheni kanssa omistamme mökin ja neuvoksi antaisin,että olkaa rehellisiä. Jos ei kiinnosta niin mökki myyntiin. Mökki oikeasti tarvitsee sellaisen omistajan, joka nauttii niistä töistä. Keväällä haravointi, hiirien ja lintujen jäljiltä siistiminen, puutarhan hoito ja lannoitukset, kastelut, lintujen pönttöjen putsaus, lumien jäljiltä korjailut, saunapuitten teko, vesiastioiden täyttö eli kokoajan on kymmenen eri työtä mielessä. Myös tavaroiden siirtely sisältä ulos jaxtaas syksyllä sisään. Vuodevaatteiden tuuletukset ja pesut sekä ruokat tarvikkeiden jatkuva

ostaminen huomioiden myös tulevat vieraat. Saunan lämmitys ja tuhkien ulosvienti. Kompostointi ja roskien poltto. Ruohonleikkuu ja veneen huolto. Tässä vähän esimakua, jota kahden viikon käytöllä ei onnistu millään.

Tai jos joku talonmies käy ennen teitä hoitamassa ja hoitaa teidän jälkeen,että seuraaville on taas vedet ja puut

valmiina ja mökki pyhäkunnossa. Ja se maksaa, jos on joku ulkopuolinen.

Joo mutta ei tätä tarvitse vanhuksille sanoa. Stressaavat vaan totuudesta viime vuotensa.

Vierailija
67/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me mieheni kanssa omistamme mökin ja neuvoksi antaisin,että olkaa rehellisiä. Jos ei kiinnosta niin mökki myyntiin. Mökki oikeasti tarvitsee sellaisen omistajan, joka nauttii niistä töistä. Keväällä haravointi, hiirien ja lintujen jäljiltä siistiminen, puutarhan hoito ja lannoitukset, kastelut, lintujen pönttöjen putsaus, lumien jäljiltä korjailut, saunapuitten teko, vesiastioiden täyttö eli kokoajan on kymmenen eri työtä mielessä. Myös tavaroiden siirtely sisältä ulos jaxtaas syksyllä sisään. Vuodevaatteiden tuuletukset ja pesut sekä ruokat tarvikkeiden jatkuva

ostaminen huomioiden myös tulevat vieraat. Saunan lämmitys ja tuhkien ulosvienti. Kompostointi ja roskien poltto. Ruohonleikkuu ja veneen huolto. Tässä vähän esimakua, jota kahden viikon käytöllä ei onnistu millään.

Tai jos joku talonmies käy ennen teitä hoitamassa ja hoitaa teidän jälkeen,että seuraaville on taas vedet ja puut

Huhuh. Kauhea työleiri teillä.

Vierailija
68/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla ja nuo on kyllä ihan normaaleja arkijuttuja meidän kotona minun mielestäni. Ei nyt niin erityisen työlästä esim tyhjentää saunan tuhkaluukkua tai lämmittää saunaa. Miehelleni se on ainakin terapeuttista istua saunan portailla ja lämmitellä puusaunaa. Samat petivaatteiden vaihdot ja tuuletukset teen kotonakin. Kompostointi nyt on normi asia kaupungissakin ok-talossa asuvalle. Ruokatarvikkeiden jatkuva ostaminen?

Nyt en kyllä erota mikä tuossa nyt on niin työlästä verrattuna normi okt-asumiseen?

Vierailija
69/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina inhonnut mökkeilyä. Vanhemmillani on mökki sata kilsaa helsingistä. Sanoin aina, että minua ei sinne saa.

Sitten toinen teinini alkoi tykkäämään mökillä olosta kamalasti. Nyt kun tuli korona, ja voi olla että lähiaikoina ei matkusteleminen onnistu, niin mökkeily on alkanut kummasti kiinnostaa.

Mutta työleiriä en suostu edelleenkään tekemäön itselleni. Jos se mökki minulle aikanaan jää, niin ekaksi sinne tulee vesivessaja astianpesukone. Ja kaikki vanha roina pois.

Vierailija
70/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro totuus.

"Poltamma koko paskan ja nostamma vakuutusrahat."

Vierailija
71/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla ja nuo on kyllä ihan normaaleja arkijuttuja meidän kotona minun mielestäni. Ei nyt niin erityisen työlästä esim tyhjentää saunan tuhkaluukkua tai lämmittää saunaa. Miehelleni se on ainakin terapeuttista istua saunan portailla ja lämmitellä puusaunaa. Samat petivaatteiden vaihdot ja tuuletukset teen kotonakin. Kompostointi nyt on normi asia kaupungissakin ok-talossa asuvalle. Ruokatarvikkeiden jatkuva ostaminen?

Nyt en kyllä erota mikä tuossa nyt on niin työlästä verrattuna normi okt-asumiseen?

Ai, ei meillä tarvitse istua saunan portailla, kun saunan lämmittää. Riittää , että laittaa klapit tulipesään tulille ja käy tarvittaessa lisäämässä. Siellä se sauna itsekseen lämpiää. Ei tarvitse istumalla istua ja lämmitellä vieressä. Aika ” jännä” saunan lämmitys teillä kyllä on.

Vierailija
72/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole saunassa tuhkaluukkua. Mikä se on? Kiukaasta se löytyy kyllä, kun on kerta puulämmitteinen.

Vierailija
73/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän valehteleminen on ilman muuta fiksumpi vaihtoehto kuin avoimuus ja rehellisyys. Aikuisen ihmisen käytöstä ehdottomasti.

Vierailija
74/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Mökistä voi tehdä ihan sellaisen työleirin kuin itse haluaa. Vai että esimakua.

Minulla on nyt ollut vanhempieni tekemä mökki omistuksessani 10 v ajan.

Mikä lannoitus? Yhtään en ole lantaa enkä apupaskaa kylvänyt tontille. Enkä kastellut. Ei ole kukkapenkkejä, vain niitty ja kulkivia puita ja pensaita, ne huolehtivat itse itsestään.

Hiirien jälkiä meillä ei ole.

Lumien jäljiltä korjailut. Niin mitä nämä on?

Linnunpönttöjen putsaus. Juu ei ole eikä tule.

Haravointia ei harrasteta. Isommat risut kerätään vesipadan alle.

Vesi tulee letkusta 8 barin voimalla. 100 l pata täyttyy todella nopeasti.

Saunapuita saa ostamalla.

Ruokaa kai on pakko hankkia kaupunkiasunnossakin, käsittääkseni.

Tavaroiden siirtely. No joo, siirrän istuintyynyt keväällä ulos ja syksyllä sisälle, samalla siirtelen teranssin oviaukon peittätän verhon. Kalusteet ja grilli asustavat ihan ulkona ympäri vuoden.

Roskat käsitellään ihan samoin kuin kaupungissa. Tiesitkö että roskien poltto on kielletty?

Veneen huolto. Onko pakko omistaa vene, jos mökkeilee. Voi olla kuivan maan mökkikin.

Mökki on ihan niin työlas kuin sen tahtoo olevan.

Näin juuri. Meillä on vähän haravointia ja rannan siistimistä, keväällä siivous ja vuodevaatteiden tuuletukset, polttopuita ei vähän käytetyllä mökillä paljon mene (viime kesänä oli tuuli kaatanut yhden puun ja siitä tehtiin puut vuosiksi), katot harjataan kerran kesässä, vene käännetään ja pestään, ja pienet korjaukset tehdään mitä vastaan tulee. Noihin hommiin ei mene edes täyttä päivää jos kerralla tekee ja sen parinkymmenen päivän aikana mitä vuodessa mökillä vietetään , nuo kerkii tehdä hyvin.

Vierailija
75/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ahistaa niin luopuu siitä perintömökistä, voiko olla helpompaa ratkasua ?

ei elämä ole niin vaikeeta.

Vierailija
76/81 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vaikka pidätte sen mökin ja vuokraatte sitä muille halukkaille?

Vierailija
77/81 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minå olen nåhnyt, miten llättävän monia ei kiinnosta mökkeily lainkaan ajanvietemuotona, kunnes he vähän vanhenevat, heillä on sopivanikäisiä lapsia ja OMA mökki. Mieli muuttuu siinä 35 -45 välillä tai, jos vanhemmilla on mökistä kovin tiukka ote, vähän myöhemmin.

Vanhempien tiukka ote mökistä hidastaa prosessia. Kun se on tai tuntuu olevan vanhempien, siellä on aina vanhempien säännöt, eikä sitä voi tehdä itselle mieleiseksi ja saada omaa rauhaa. Silloin se on velvollisuus, jonka hoito on työtä joka thdään toisten käskyjen ja toiveiden mukaan. Omansa voi järjestää ihan muuksi kuin työleiriksi.

Sanon tämän siis niille perheille, joissa vanhemmat toivovat lasten ottavan mökin omakseen ja hoitaakseen: antakaa siihen sitten myös tilaa.

Ja snon myös niille lapsille!ettei ehkä kannata tehdä päätöstä ennen kuin vanhemmat todella ovat valmiita luopumaan mökistään. Siihen mennessä teidän oma tilanne voi muuttua monellakin tapaa.

Vanha keskustelu mutta mulle ajankohtainen topic. Juuri tuo kuvattu tilanne yllä: mökki on vanhempieni käytössä koko kesän. Nurmikonleikkuut ym huoltotyöt jää osin tekemättä jos en välillä asioikseni aja kotoa tunnin matkaa hoitamaan niitä. Yöpymään emme mahdu sinne samaan aikaan: vanhempani haluavat nukkua molemmat eri tilassa, joten molemmat yöpymistilat on varattuja. Mökillä ei ole mulle tällä hetkellä ja tulevina vuosina oikein minkäänlaista käyttöarvoa. Kuitenkin vanhemmillani on odotus, että otan sen huolehtiakseni kun he eivät enää jaksa ja kun heistä aika jättää. Haluaisin hankkia oman mökin mutta tiedän, että se olisi heille äärimmäinen loukkaus. Ärsyttää, tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei mulla ole mahdollisuutta kuin joko olla mökkeilemättä monta kesää juuri tässä elämänvaiheessa kun lapsi pärjää jo itsekseen kotona. Tai sitä, että käytän omaisuuden vuokramökkeilyyn.

Kuinka muut on vastaavia tilanteita ratkoneet?

Vierailija
78/81 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintömökki on hirveä kiviriippa monelle, vaikka miten päin asia katselisi.

Paikka alkaa rapistua kun vanhus ei enää jaksa pitää siitä huolta.

Mitään ei kuitenkaan saa muuttaa, mutta jälkikasvua vaaditaan kuitenkin työleirille ja "sijoittamaan" aikaa ja varoja ikään kuin omaan mökkiin.

Vaikka ei yhtään kiinnostaisi. Tai jospa kiinnostaisi paikka, mutta haluaisi muuttaa jotakin itselleen sopivaksi, kun kuitenkin siellä lihtaa tekemässä töitä vanhuksen käskyjen mukaan. Mutta ei se käy. Paikka alkaa muistuttaa museota.

Rahaa menee, mutta mökkeilyn ilo loistaa poissaolollaan.

Inhottava tilanne, varsinkin jos on sisaruksia joista joku vain käymökillä mutta kieltäytyy tekemästä mitään tarpeellista tai maksamasta mitään kuluja (näin kävi itselle).

Vastuullinen ihminen myy mökkinsä pois siinä vaiheessa, kun ei enää itse pysty sitä käyttämään tai siitä pitämään huolta.

Ja sama koskee myös vanhaa ok-taloa. Paras myydä silloin kun se vielä ei ole ehtinyt aivan mädäntymään. (Meillä seisonut vuosia käyttämättömänä, siihen se mätänee eikä sitä varmaan kukaan sitten halua vaikka maksettaisiin, tonttikin on vuokratontti.)

Vaikka paikat olisivat kuinka rakkaita niin aika aikaansa kutakin.

Valokuvat / filmit ovat hyviä, niitähän voi aina katsella kun tulee ikävä.

Vierailija
79/81 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden maan kansalainen. kirjoitti:

Perintömökki on hirveä kiviriippa monelle, vaikka miten päin asia katselisi.

Paikka alkaa rapistua kun vanhus ei enää jaksa pitää siitä huolta.

Mitään ei kuitenkaan saa muuttaa, mutta jälkikasvua vaaditaan kuitenkin työleirille ja "sijoittamaan" aikaa ja varoja ikään kuin omaan mökkiin.

Vaikka ei yhtään kiinnostaisi. Tai jospa kiinnostaisi paikka, mutta haluaisi muuttaa jotakin itselleen sopivaksi, kun kuitenkin siellä lihtaa tekemässä töitä vanhuksen käskyjen mukaan. Mutta ei se käy. Paikka alkaa muistuttaa museota.

Rahaa menee, mutta mökkeilyn ilo loistaa poissaolollaan.

Inhottava tilanne, varsinkin jos on sisaruksia joista joku vain käymökillä mutta kieltäytyy tekemästä mitään tarpeellista tai maksamasta mitään kuluja (näin kävi itselle).

Vastuullinen ihminen myy mökkinsä pois siinä vaiheessa, kun ei enää itse pysty sitä käyttämään tai siitä pitämään huolta.

Ja sama koskee myös vanhaa ok-taloa. Paras myydä silloin kun se vielä ei ole ehtinyt aivan mädäntymään. (Meillä seisonut vuosia käyttämättömänä, siihen se mätänee eikä sitä varmaan kukaan sitten halua vaikka maksettaisiin, tonttikin on vuokratontti.)

Vaikka paikat olisivat kuinka rakkaita niin aika aikaansa kutakin.

Valokuvat / filmit ovat hyviä, niitähän voi aina katsella kun tulee ikävä.

Meillä ei edes kyse ole siitä, ettei saisi uudistaa omien toiveiden mukaisesti. Mutta, vanhemmat ei jaksa enää hoitaa pihaa kunnolla tai pitää paikkoja siistinä. Rapistuminen on siis väistämätöntä ellei joku muu käy hoitamassa paikkoja heidän puolestaan. Kuitenkin he haluavat viettää mökillään aivan koko kesän antamatta tälle "jollekin muulle" mahdollisuutta olla siellä hoitamassa niitä paikkoja! Ja minä olen ilmeisesti itsekäs kun en halua käyttää viikonloppujani ajamalla sinne aamulla päiväksi töihin ja illalla takaisin kotiin. Varsinkin kun vieressä on sitten joku koko ajan neuvomassa, että ei-ei-ei ei nurmikkoa saa ajaa tuosta missä apila kukkii. Joo, ajelenpa sitten takaisin mökille leikkaamaan sen kaistan uudestaan kun se hemmetin apila on kukkinut... aarrggghhh

Vierailija
80/81 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkiäkin hirveämpi on peritty iso sukutila jossain keskellä ei mitään.

En vain mitenkään saa itseäni myymään tiluksia jotka ovat olleet suvussa yli sata vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi