Perintömökki ahdistaa
Vanhemmillani on mökki, äitini on perinyt tontin vanhemmiltaan ja vanhemmat ovat rakennuttaneet kaksi mökkiä tontille (toinen 80-luvulla, toinen 2000-luvun puolivälissä). Mökki on heille rakas paikka, viettävät siellä nyt eläkkeellä ollessaan koko kesän, välillä käyvät kaupunkiasunnolla, välimatkaa 150 km. Tänä kesänä mökkinaapurien (80+-vuotiaita) mökki meni myyntiin. Mökkinaapurit ovat iäkkäitä, eivät enää jaksa mökkeillä. Heidän lapset (noin 50-vuotiaita) eivät ole kiinnostuneita jatkamaan mökkeilyä.
Vanhempani eivät ymmärrä tätä ratkaisua lainkaan. Heidän mielestään aikuisten lapsien pitäisi kuskata vanhempiaan joka viikonloppu mökille ja auttaa siellä heitä. Vanhempani ovat alkaneet nyt kysellä minulta ja veljeltäni, mitä aiomme tehdä mökille, kun heistä aika jättää/eivät enää jaksa käydä mökillä. Olemme miettineet veljeni kanssa paljon tätä asiaa. Molemmilla on vaativa työ, pienet lapset, omakotitalo. Näiden lisäksi kummankaan meidän unelma ei ole viettää koko kesää mökillä ja jos mökkiä käyttää kaksi viikkoa kesässä, niin sehän rapistuu sitten pystyyn.
Mökki on toki rakas, mutta meidän tapamme viettää aikaa on eri kuin vanhempiemme. Tässä ei ole kyse rahasta, koska kustannamme itse oman elintasomme.
Miten muotoilla tämä kauniisti vanhemmille? Heille mökin myyminen on pahinta maailmassa. Mitään päätöstä ei asiasta tarvitse tehdä, mutta ahdistaa/ärsyttää kun viikottain tästä puhutaan ja kysytään, että mitä aiomme tehdä mökille. Pitääkö kertoa valkoinen valhe ja kehoittaa miettiä tätä sitten, kun asia tulee ajankohtaiseksi?
Kommentit (81)
Mökki tuntuu olevan suurten ikäluokkien keskuudessa aivan käsittämättömän tärkeä. Minun vanhemmilla ei ole mökkiä ja sen he kokevat elämää suuremmaksi epäonnistumiseksi. He ehdottivat joskus ihan vakavasti, että minä ostaisin heille mökin, jonka he voisivat sitten aikanaan jättää minulle perinnöksi. Minun olisi heidän mielestä pitänyt ottaa sitä varten lainaa ja sain kuulla olevani itsekäs kun en suostunut. Voin vain kuvitella millaisen paratiisin he olisivat mökistä tehneet!
Aloitus oli jokin provo taas, ne erottaa tyylistäja siitä, ap muka vastaa vähänväliä. Tuossa tilanteessa ei tosiaan tarvitse tehdä yhtään mitään eivätkä vanhemmat oikeasti tuollaisia edes kysele. Kenenkään vanhuuden kulkua ei voi tietää etukäteen ja on mahdollista, että mitään kuljetus tarvetta ei edes tule. Aivan turhaa höpötystä tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli jokin provo taas, ne erottaa tyylistäja siitä, ap muka vastaa vähänväliä. Tuossa tilanteessa ei tosiaan tarvitse tehdä yhtään mitään eivätkä vanhemmat oikeasti tuollaisia edes kysele. Kenenkään vanhuuden kulkua ei voi tietää etukäteen ja on mahdollista, että mitään kuljetus tarvetta ei edes tule. Aivan turhaa höpötystä tässä vaiheessa.
Heippa,
ei ole provo enkä ole trolli.
Vanhemmat eivät ole ennen tätä kesää puhuneet meille tästä asiasta lainkaan. Tuo naapurimökin myyminen sai heissä aikaan nyt jonkin reaktion, alkoivat miettiä itse, miten heidän mökilleen käy. Ovat tosiaan sitä mieltä, että naapurin aikuisten lasten täytysi kuljettaa vanhempiaan mökille. Nyt on veljen kanssa sellainen pelko, että velvoittavat meitä samaan, jos sellainen tilanne tulee eteen.
Kuten sanoit, kenenkään vanhuutta ja kuntoa ei voi ennakoida. Voihan käydä niin, että meiltä lapsilta lähtee henki ennen vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa,
Vanhemmat eivät ole ennen tätä kesää puhuneet meille tästä asiasta lainkaan. Tuo naapurimökin myyminen sai heissä aikaan nyt jonkin reaktion, alkoivat miettiä itse, miten heidän mökilleen käy. Ovat tosiaan sitä mieltä, että naapurin aikuisten lasten täytysi kuljettaa vanhempiaan mökille. Nyt on veljen kanssa sellainen pelko, että velvoittavat meitä samaan, jos sellainen tilanne tulee eteen.
Ja unohtui laittaa,
-Ap
Kuten sanoit, kenenkään vanhuutta ja kuntoa ei voi ennakoida. Voihan käydä niin, että meiltä lapsilta lähtee henki ennen vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa,
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos antaa mökkiään vuokrattavaksi, siinä on enemmän hommaa kuin pelkästään omassa käytössä olevassa mökissä. Mökki pitää aina siivota vuokralaisten jälkeen, ennen seuraavia vuokralaisia. Myös vuokralaisten roskat pitää viedä pois mökiltä. Jos on ulkohuussi, se pitää tyhjentää. Ei toki jokaisen vuokralaisen jälkeen, jos vuokralaiset ovat vain viikon kerrallaan. Ynnä muuta. Ne vuokralaiset ovat todellakin siellä mökillä vain viettämässä aikaa ja nauttimassa elämästä, eivät tekemässä mitään mökkitöitä.
Voihan mökin antaa myös vuosivuokralle ja edellyttää, että mm. huussin tyhjennys ja tontin yleinen huolenpito kuuluvat sopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle perintömökki on taloammekin tärkeämpi. Se on lapsuuteni kesäpaikka, jossa olen aina viihtynyt mainiosti 60-70 -lukujen vaihteesta saakka. Vietän nytkin mökillä melkein puolet vuodesta.
Onneksi minulla on ainakin toinen lapsista yhtä kiintynyt mökkiin kuin minäkin. Jos ei olisi, harkitsisin vakavasti mökin testamenttaamista jollekin muulle sukulaiselle, sellaiselle jolla olisi halu säilyttää se suvussa.
Mitä väliä sillä on, kuka mökin omistaa sen jälkeen kun sinusta on aika jättänyt?
Toisille on merkitystä, pysyykö rakas paikka suvussa vai meneekö se venäläisille.
Olet hieman myöhässä, eli venäläiset eivät ole enää aikoihin pystyneet ostamaan Suomesta mitään ja ne mitä heillä vielä ovat, alkavat rapistua hoidon puutteessa.
Jos kukaan ei pysty perimäänsä mökkiä ylläpitämään, niin se tulee myydä pois hyvissä ajoin. Mökkiä ei saa ajatella liikaa tunteella, sillä se ei auta. Jos mökillä pystyy käymään vain pari viikkoa vuodessa, niin se ei ole kuin rahareikä, jossa kaikki rapistuu ja arvoa alenee. Perikunnan pitää siis vain ajatella järkevästi, vaalia muistojaan ajatuksissaan ja pistää koko hoito ajoissa järkihinnalla myyntiin. Ostaja ei ole kiinnostunut teidän muistoista, joten niistä ei rahaa voi lisää pyytää.
Olemme katselleet kesämökkiä muutaman vuoden ja laittaneet muutaman tarjouksenkin, mutta riitaisa perikunta on huono mökin myyjä. Siellä on aina joku joka haluaa kallisarvoisille muistoilleen kovan hinnan, sitten on joku, joka haluaa pitää mökin halpana/ilmaisena kesäpaikkanaan ja joku, joka tarvitsee rahaa ja haluaa viimeisen hinnan koko lahosta hökkelistä. Siinä sitten arvotaan puolin ja toisin sopivaa hintaa. Me olemme pari kertaa luopuneet tässä vaiheessa kilpailusta, sillä peli on mennyt liian typeräksi ja hinta liian kovaksi tunnehinnaksi. Pitäköön lahon tunkkinsa, ihan sama meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa,
-Ap
Valehtelemaan älä ala ja et ala lupailemaan yhtään mitään. Sanot vain, että katsotte asiaa sitten kun on sen aika ja se aika ei ole nyt.
Kuljettamistakaan et lupaile puolella sanallakaan tai olet lirissä sen lupauksen kanssa. Tuollaiset lupaukset muistetaan aina ja sinua käytetään täysin hyväksi, joten paras on kun lopetat aiheesta puhumisen alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle perintömökki on taloammekin tärkeämpi. Se on lapsuuteni kesäpaikka, jossa olen aina viihtynyt mainiosti 60-70 -lukujen vaihteesta saakka. Vietän nytkin mökillä melkein puolet vuodesta.
Onneksi minulla on ainakin toinen lapsista yhtä kiintynyt mökkiin kuin minäkin. Jos ei olisi, harkitsisin vakavasti mökin testamenttaamista jollekin muulle sukulaiselle, sellaiselle jolla olisi halu säilyttää se suvussa.
Mitä väliä sillä on, kuka mökin omistaa sen jälkeen kun sinusta on aika jättänyt?
Toisille on merkitystä, pysyykö rakas paikka suvussa vai meneekö se venäläisille.
Olet hieman myöhässä, eli venäläiset eivät ole enää aikoihin pystyneet ostamaan Suomesta mitään ja ne mitä heillä vielä ovat, alkavat rapistua hoidon puutteessa.
Jos kukaan ei pysty perimäänsä mökkiä ylläpitämään, niin se tulee myydä pois hyvissä ajoin. Mökkiä ei saa ajatella liikaa tunteella, sillä se ei auta. Jos mökillä pystyy käymään vain pari viikkoa vuodessa, niin se ei ole kuin rahareikä, jossa kaikki rapistuu ja arvoa alenee. Perikunnan pitää siis vain ajatella järkevästi, vaalia muistojaan ajatuksissaan ja pistää koko hoito ajoissa järkihinnalla myyntiin. Ostaja ei ole kiinnostunut teidän muistoista, joten niistä ei rahaa voi lisää pyytää.
Olemme katselleet kesämökkiä muutaman vuoden ja laittaneet muutaman tarjouksenkin, mutta riitaisa perikunta on huono mökin myyjä. Siellä on aina joku joka haluaa kallisarvoisille muistoilleen kovan hinnan, sitten on joku, joka haluaa pitää mökin halpana/ilmaisena kesäpaikkanaan ja joku, joka tarvitsee rahaa ja haluaa viimeisen hinnan koko lahosta hökkelistä. Siinä sitten arvotaan puolin ja toisin sopivaa hintaa. Me olemme pari kertaa luopuneet tässä vaiheessa kilpailusta, sillä peli on mennyt liian typeräksi ja hinta liian kovaksi tunnehinnaksi. Pitäköön lahon tunkkinsa, ihan sama meille.
En ole yhtään myöhässä, sillä olen vielä hengissä. Olen tosiaan luottavaisin mielin mökkini kohtalon suhteen, sillä tosiaan toinen lapsistani rakastaa mökkiä ihan kuten minäkin. Kyllä hän siitä huolen pitää minun jälkeeni. On mukava tunne tietää, että sukumökille on jatkaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, 2010-luku kutsuu... Venäläiset yrittävät nykyään päästä eroon suomalaisista mökeistä eikä saada niitä lisää.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ensin-venalaiset-hamusivat-kiinteis…
Sitäpä ei tiedä miten tulevaisuudessa on. En ajatellut just nyt kuolla. Toisekseen se oli vain esimerkki. Olisin tietysti voinut kirjoittaa vaikka että s om aleille tai manneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, 2010-luku kutsuu... Venäläiset yrittävät nykyään päästä eroon suomalaisista mökeistä eikä saada niitä lisää.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ensin-venalaiset-hamusivat-kiinteis…
Sitäpä ei tiedä miten tulevaisuudessa on. En ajatellut just nyt kuolla. Toisekseen se oli vain esimerkki. Olisin tietysti voinut kirjoittaa vaikka että s om aleille tai manneille.
Typerys.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kirjoitustyylistä tunnistaa heti. Sama henkilö kirjoittelee näitä stooreja tänne päivittäin. Sinänsä aihe on kiinnostava ja herättää keskustelua. Monelle niin ajankohtainen nyt, että ihan ok keskustelunaihe.
Mikäli minulla olisi tuollainen tilanne, niin laittaisin mökin vuokralle viikkotaksalla. Eihän mökkiä ole pakko myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos antaa mökkiään vuokrattavaksi, siinä on enemmän hommaa kuin pelkästään omassa käytössä olevassa mökissä. Mökki pitää aina siivota vuokralaisten jälkeen, ennen seuraavia vuokralaisia. Myös vuokralaisten roskat pitää viedä pois mökiltä. Jos on ulkohuussi, se pitää tyhjentää. Ei toki jokaisen vuokralaisen jälkeen, jos vuokralaiset ovat vain viikon kerrallaan. Ynnä muuta. Ne vuokralaiset ovat todellakin siellä mökillä vain viettämässä aikaa ja nauttimassa elämästä, eivät tekemässä mitään mökkitöitä.
Voihan mökin antaa myös vuosivuokralle ja edellyttää, että mm. huussin tyhjennys ja tontin yleinen huolenpito kuuluvat sopimukseen.
Tämä on oikeasti hyvä idea. Mun kaveripariskunnalla on mökki vuosivuokralla. Saavat myös laittaa sitä mielensä mukaan, kunhan kertovat vuokraisännälle. Hyvin on sujunut jo monta vuotta. Vuokraisäntä käy kerran kesässä "kyläilemässä".
Äitini puolen suvulla on 5 mökkiä melko lähekkäin, koska mökkitontit on ukkini lahjoittanut aikoinaan omista maistaan kaikille lapsilleen - äidilleni ja hänen sisaruksilleen siis. Nyt olemme me, seuraavan sukupolven neli-viisikymppiset serkukset näiden mökkien omistajia (vaikka alkuperäiset omistajat ovatkin vielä kaikki hengissä). Kaikkien meidän lapset, joista suurin osa on jo aikuisia tai lähes aikuisia hekin, käyvät mökeillä innoissaan. Lisärakennuksiakin on pitänyt tehdä, jotta kaikki mahtuvat majoittumaan, kun tullaan kumppanien kanssa ja onpa jo yksi seuraavankin sukupolven edustaja innokas pikku mökkeilijä. Meidän suvussa ei ainakaan mitenkään näytä mökkeily olevan hiipumassa, pikemminkin päin vastoin.
Sama juttu muilla lähiseudun mökeillä. Mökkejä kunnostetaan ja niissä käy nuortakin porukkaa.
Mökkeily sopii hyvin myös ilmastohuolestuneiden lomanviettoon. Eiköhän se ala näkymään muuallakin.
Ap, luulenpa että hieman utelevat, miettivät oletteko valmiita kuskaamaan sinne mökille kun eivät itse enää aja.
Tosin tuohon kunnon rapistumiseen voi mennä aikaakin, teilläkin voi mieli monesti muuttua mökin suhteen.
Onko mökkeily enää suosiossa kymmenen vuoden kuluttua? Nyt tuntuu olevan paljon mökkejä myynnissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien elinajan mökki säilytettävä. Sitten voi myydä. Itse en ymmärrä myyntiä, mutta se on teidän asianne. Minäkin vietän mökilläni vain muutaman viikkoa vuodessa, ja silti saan sen pidettyä kunnossa. Rakastan mökillä oloa.
Ne vanhemmat voivat elää parikymmentä vuotta , mutta siinä kunnossa ettei mökille ole enää asiaa ja todella luonto on julma, mökki ja ympäristö rapistuu , jos sitä ei hoideta enkä tarkoita jotain ruohon leikkuuta.
Meillä on sama tilanne , olemme se eläkeläispari , joka nykyään asuu kesät mökillä. Mökki on rakas myös lapsellemme, mutta en näe mitään mahdollisuutta , että hän voisi siitä huolehtia vaikka ehkä niin haluaisikin. Tosiasiat on pystyttävä kohtaamaan vaikka sydämeen sattuisi. Aika on ajanut ohi kesämökkikulttuurista nykymuodossaan.
Älkää ap jättäkö mökkiä rapistumaan vuosiksi ,myyminen on jo muutenkin vaikeaa. Kysyntä ei ole mitenkään huimaa.
Mökkien kysyntä on nimen omaan aivan huimaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien elinajan mökki säilytettävä. Sitten voi myydä. Itse en ymmärrä myyntiä, mutta se on teidän asianne. Minäkin vietän mökilläni vain muutaman viikkoa vuodessa, ja silti saan sen pidettyä kunnossa. Rakastan mökillä oloa.
Ne vanhemmat voivat elää parikymmentä vuotta , mutta siinä kunnossa ettei mökille ole enää asiaa ja todella luonto on julma, mökki ja ympäristö rapistuu , jos sitä ei hoideta enkä tarkoita jotain ruohon leikkuuta.
Meillä on sama tilanne , olemme se eläkeläispari , joka nykyään asuu kesät mökillä. Mökki on rakas myös lapsellemme, mutta en näe mitään mahdollisuutta , että hän voisi siitä huolehtia vaikka ehkä niin haluaisikin. Tosiasiat on pystyttävä kohtaamaan vaikka sydämeen sattuisi. Aika on ajanut ohi kesämökkikulttuurista nykymuodossaan.
Älkää ap jättäkö mökkiä rapistumaan vuosiksi ,myyminen on jo muutenkin vaikeaa. Kysyntä ei ole mitenkään huimaa.Mökkien kysyntä on nimen omaan aivan huimaa!
Höpö höpö... Päinvastoin tarjontaa on liikaa:
https://yle.fi/uutiset/3-10075158
Mökkien hinnat ovat pudonneet yli 15% nyt nousukauden aikana, vaikka muiden kiinteistöjen hinnat ovat nousseet.
Edesmennyt mieheni jakoi perintömökin kahden sisaruksensa kanssa. Myös heidän vanhempansa toivoivat, että mökki jää lapsille. Nojoo, nyt sitä siis päällepäsmäröi vanhin sisaruksista ja raahannut sinne rojua jos toistakin ikään kuin mökkiä kaunistaakseen. Makuasia! Toinen sisaruksista vaatii juhannuksen perheelleen syystä, kun hän vietti sitä vanhempiensa kanssa tyttöaikoina velipoikien juhliessa jussia muualla. Hohhoijaa! Mieheni kävi mökillä kerran kesässä pari yötä siellä viettääkseen. Joten neuvoisin sinua ottamaan asian suoraan puheeksi vanhempiesi kanssa voisivatko he esim. jo nyt laatia testamentin miten tontti jaettaisiin sinun ja veljesi kanssa-jos mahdollista. Näin te voisitte kiertää vanhempienne vaateet ja heillä olisi puuhaa pohtiessa, mitä kukin lapsi saa. Siitäkin huolimatta, että olette veljesi kanssa samaa mieltä mökkipaikan kohtalosta. Työntäkää siis mökin kohtalo vanhemmillenne takaisin ja ottamaan vastuu siitä, miten mökin kohtaloa voi ratkaista jo nyt. Ehdota jotakin juristia auttamaan: testamentti, tontin jakaminen, luovutetaanko mökit jo teille heidän elinaikanaan ns syytinkiajatuksella ( kun he eivät itse sinne enää jaksa tulla ja teidän pitäisi toimia kuskeina, jonka voin luvata olevan yhtä helvettiä) yms.
Tuossa tilanteessa ei löydy diplomaattista tapaa puhua vanhemmillenne ja se, että mökkiä väkisin pidetään suvussa niin kuin mieheni suvussa, ei todellakaan toimi. Mieheni vanhemmat olivat todella tyhmiä jättäessään asian lasten vastuulle. Nyt kun mieheni on kuollut, enkä halua osuuttani miehen sukulaisten mökistä, on aiheuttanut lisää riitoja miten se osuus minulle korvattaisiin. Ottakaa siis huomioon myös, jos sinulle ja veljellesi sattuu jotakin ja mitä mökin kanssa pitäisi sitten tehdä siinä tilanteessa.
Toivotan onnea tunnepitoiseen keskusteluun, jossa vanhempanne odotukset menevät yli teidän lasten elämän ja tarpeittenne.
P.S. Se miten vanhempanne testamenttaavat mökin antaa heille varmasti vähän mielenrauhaa. Esitätte tyytyväisiä lapsia ja myytte puljun, kun aika on.