Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintömökki ahdistaa

Vierailija
03.06.2019 |

Vanhemmillani on mökki, äitini on perinyt tontin vanhemmiltaan ja vanhemmat ovat rakennuttaneet kaksi mökkiä tontille (toinen 80-luvulla, toinen 2000-luvun puolivälissä). Mökki on heille rakas paikka, viettävät siellä nyt eläkkeellä ollessaan koko kesän, välillä käyvät kaupunkiasunnolla, välimatkaa 150 km. Tänä kesänä mökkinaapurien (80+-vuotiaita) mökki meni myyntiin. Mökkinaapurit ovat iäkkäitä, eivät enää jaksa mökkeillä. Heidän lapset (noin 50-vuotiaita) eivät ole kiinnostuneita jatkamaan mökkeilyä.
Vanhempani eivät ymmärrä tätä ratkaisua lainkaan. Heidän mielestään aikuisten lapsien pitäisi kuskata vanhempiaan joka viikonloppu mökille ja auttaa siellä heitä. Vanhempani ovat alkaneet nyt kysellä minulta ja veljeltäni, mitä aiomme tehdä mökille, kun heistä aika jättää/eivät enää jaksa käydä mökillä. Olemme miettineet veljeni kanssa paljon tätä asiaa. Molemmilla on vaativa työ, pienet lapset, omakotitalo. Näiden lisäksi kummankaan meidän unelma ei ole viettää koko kesää mökillä ja jos mökkiä käyttää kaksi viikkoa kesässä, niin sehän rapistuu sitten pystyyn.
Mökki on toki rakas, mutta meidän tapamme viettää aikaa on eri kuin vanhempiemme. Tässä ei ole kyse rahasta, koska kustannamme itse oman elintasomme.

Miten muotoilla tämä kauniisti vanhemmille? Heille mökin myyminen on pahinta maailmassa. Mitään päätöstä ei asiasta tarvitse tehdä, mutta ahdistaa/ärsyttää kun viikottain tästä puhutaan ja kysytään, että mitä aiomme tehdä mökille. Pitääkö kertoa valkoinen valhe ja kehoittaa miettiä tätä sitten, kun asia tulee ajankohtaiseksi?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäkää päätös suosiolla myöhemmäksi. Voihan olla, että vanhemmat elävät ja viihtyvät mökillä pitkäänkin ja omakin elämäntilanteenne on muuttunut niin että mökkeily alkaakin kiinnostaa ja olla mahdollista. Tai sitten ei. Mutta ratkaisut tuollaisesta asiasta vasta siinä vaiheessa, kun niiden aika on ja nauttia mökistä nyt.

Vierailija
22/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtäkää päätös suosiolla myöhemmäksi. Voihan olla, että vanhemmat elävät ja viihtyvät mökillä pitkäänkin ja omakin elämäntilanteenne on muuttunut niin että mökkeily alkaakin kiinnostaa ja olla mahdollista. Tai sitten ei. Mutta ratkaisut tuollaisesta asiasta vasta siinä vaiheessa, kun niiden aika on ja nauttia mökistä nyt.

Juuri näin. Turha sitä on etukäteen stressata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo heillä olevan lapsia eli joskus voi lapset olla kiinnostuneita mökkeilemään eli vanhempanne tuskin heti kupsahtaa ja lapset kerkeää kasvaa siinä ajassa.

Elämä muuttuu ja mielipiteet sen mukana.

Vierailija
24/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elinajan mökki säilytettävä. Sitten voi myydä. Itse en ymmärrä myyntiä, mutta se on teidän asianne. Minäkin vietän mökilläni vain muutaman viikkoa vuodessa, ja silti saan sen pidettyä kunnossa. Rakastan mökillä oloa.

Ne vanhemmat voivat elää parikymmentä vuotta , mutta siinä kunnossa ettei mökille ole enää asiaa ja todella luonto on julma, mökki ja ympäristö rapistuu , jos sitä ei hoideta enkä tarkoita jotain ruohon leikkuuta.

Meillä on sama tilanne , olemme se eläkeläispari , joka nykyään asuu kesät mökillä. Mökki on rakas myös lapsellemme, mutta en näe mitään mahdollisuutta , että hän voisi siitä huolehtia vaikka ehkä niin haluaisikin. Tosiasiat on pystyttävä kohtaamaan vaikka sydämeen sattuisi. Aika on ajanut ohi kesämökkikulttuurista nykymuodossaan.

Älkää ap jättäkö mökkiä rapistumaan vuosiksi ,myyminen on jo muutenkin vaikeaa. Kysyntä ei ole mitenkään huimaa.

Juuri tätä olen miettinyt. Mökki olisi hyvä myydä mahd pian, koska esim 10 vuoden kuluttua mökeistä saattaa olla aikamoinen ylitarjonta, kun suuret ikäluokat/heidän perikuntansa laittavat mökkejä myyntiin. 

Vanhemmat ovat nyt hyvässä kunnossa, mutta tietysti ikää tulee joka vuosi lisää. 

-ap

Ethän sinä voi nyt tietää, haluaako joku teidän lapsista sen mökin. Aikaa voi mennä 15-20 vuotta ja omien lasten arvot voivat olla toisenlaisia kuin teidän. Niin meilläkin on nuorimies, joka kalastaa, retkeilee, patikoi. Oikeastaan kaikkea todella vaivalloista ja aikaa vievää. Hän oli ikionnellinen saatuaan ukilta veneen 18-vuotislahjaksi. Vene on pidetty hyvässä kunnossa ja puhtaana, ja siihen on vedetty luultavasti kymmeniä kaloja joka kesä.

Vierailija
25/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mökin vuokraus mahdollista? Toki riippuu paljon mökin sijainnista, mutta mökkejä vuokrataan todella paljon viikoksi tai pariksi kerrallaan. Vilkkaalla mökkipaikkakunnalla (esim. Kuusamo) vuokralaisia riittää vuoden ympäri.

Tuota noin, vilkkaalla mökki paikkakunnalla Kuusamossa on ihan älyttömästi mökkejä tyhjänä heinäkuussa. Katselin niitä juuri sillä silmällä pari päivää sitten heinäkuun tokalle viikolle ja sain varmaan parisataa vapaana olevaa ehdotusta, joten ei kannata. Lähellä pääkaupunkiseutua mökki voi mennäkin, jos se on hyvän järven rannalla, erittäin siisti, romua ei ole niin mökissä kuin ympäristössäkään ja naapurit ovat kaukana. Samassa pihapiirissä oleva mökki voi olla rasite, ainakaan meidän perhe ei sellaiseen menisi ja olemme vuokranneet mökkejä kesällä ja talvella ainakin 15 kertaa.

Yhteiskäyttömökit ovat taas niin hanurista kuin olla voivat. Mukaan osui aina joku köyhä loisija, ylitarkka nipo ja uhrautuja. Jos haluaa välit poikki, niin sillä tavalla se onnistuu, iäksi.

Vierailija
26/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle perintömökki on taloammekin tärkeämpi. Se on lapsuuteni kesäpaikka, jossa olen aina viihtynyt mainiosti 60-70 -lukujen vaihteesta saakka. Vietän nytkin mökillä melkein puolet vuodesta.

Onneksi minulla on ainakin toinen lapsista yhtä kiintynyt mökkiin kuin minäkin. Jos ei olisi, harkitsisin vakavasti mökin testamenttaamista jollekin muulle sukulaiselle, sellaiselle jolla olisi halu säilyttää se suvussa. 

Mitä väliä sillä on, kuka mökin omistaa sen jälkeen kun sinusta on aika jättänyt?

Vierailija
27/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en vanhemmiltani mitään muuta halua kuin suvun mökin joka on yli sata vuotta vanha kuivan maan mökki jossa äitini on syntynyt, minä vietin siellä isoäidin kanssa kesiä aikoinaan ja se on mulle paras paikka maailmassa. Paljon en ole siellä viime vuosina käynyt kun lapset on olleet pieniä, tänä kesänä ovat sen verran isoja että on sovittu että mennään vaikka lapset vähän vierastaa ulkohuussia ja sitä että ei ole suihkua jne. Kylmä vesi tulee pumpulla kylpyhuoneeseen jossa vettä lämmitetään padassa.

Mitään työleiriä siellä ei ole, peltikatto laitettiin suvun miesten toimesta vajaa 20 vuotta sitten ja mun vanhemmat ja sisarukset maalasivat talon ulkoapäin hiljattain. Nurmikkoa pitää leikata tai niittää aina silloin tällöin. Ja toki sisällä siivotaan kun ensimmäisen kerran kesällä sinne mennään. Talo taitaa olla lähemmäs 150 vuotta koska se oli mun lapsuudessa jo yli sata vuotta, enkä usko että se tuosta mihinkään romahtaa kun on tähänkin asti pysynyt. Varmasti jotain remonttia pitää taas joskus tehdä kun jaksaa ja on rahaa.

Minä en ymmärrä näitä jotka tekevät mökkeilystä työleirin, joku haravointikin on aivan turhaa. 

Vierailija
28/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos antaa mökkiään vuokrattavaksi, siinä on enemmän hommaa kuin pelkästään omassa käytössä olevassa mökissä. Mökki pitää aina siivota vuokralaisten jälkeen, ennen seuraavia vuokralaisia. Myös vuokralaisten roskat pitää viedä pois mökiltä. Jos on ulkohuussi, se pitää tyhjentää. Ei toki jokaisen vuokralaisen jälkeen, jos vuokralaiset ovat vain viikon kerrallaan. Ynnä muuta. Ne vuokralaiset ovat todellakin siellä mökillä vain viettämässä aikaa ja nauttimassa elämästä, eivät tekemässä mitään mökkitöitä.

Vierailija
29/81 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää vanhuksia, se on heille tärkeä paikka ja siksi kyselevät. Ei siitä kuitenkaan kannata ahdistua, eikä myöskään heitä ahdistaa vastaamalla ihan kylmintä totuutta.

Vastaatte jotain ympäripyöreää ja diplomaattista.

Aika kuluu ja tilanteet muuttuvat joka tapauksessa.

Vierailija
30/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
31/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elinajan mökki säilytettävä. Sitten voi myydä. Itse en ymmärrä myyntiä, mutta se on teidän asianne. Minäkin vietän mökilläni vain muutaman viikkoa vuodessa, ja silti saan sen pidettyä kunnossa. Rakastan mökillä oloa.

Ne vanhemmat voivat elää parikymmentä vuotta , mutta siinä kunnossa ettei mökille ole enää asiaa ja todella luonto on julma, mökki ja ympäristö rapistuu , jos sitä ei hoideta enkä tarkoita jotain ruohon leikkuuta.

Meillä on sama tilanne , olemme se eläkeläispari , joka nykyään asuu kesät mökillä. Mökki on rakas myös lapsellemme, mutta en näe mitään mahdollisuutta , että hän voisi siitä huolehtia vaikka ehkä niin haluaisikin. Tosiasiat on pystyttävä kohtaamaan vaikka sydämeen sattuisi. Aika on ajanut ohi kesämökkikulttuurista nykymuodossaan.

Älkää ap jättäkö mökkiä rapistumaan vuosiksi ,myyminen on jo muutenkin vaikeaa. Kysyntä ei ole mitenkään huimaa.

Juuri tätä olen miettinyt. Mökki olisi hyvä myydä mahd pian, koska esim 10 vuoden kuluttua mökeistä saattaa olla aikamoinen ylitarjonta, kun suuret ikäluokat/heidän perikuntansa laittavat mökkejä myyntiin. 

Vanhemmat ovat nyt hyvässä kunnossa, mutta tietysti ikää tulee joka vuosi lisää. 

-ap

Ethän sinä voi nyt tietää, haluaako joku teidän lapsista sen mökin. Aikaa voi mennä 15-20 vuotta ja omien lasten arvot voivat olla toisenlaisia kuin teidän. Niin meilläkin on nuorimies, joka kalastaa, retkeilee, patikoi. Oikeastaan kaikkea todella vaivalloista ja aikaa vievää. Hän oli ikionnellinen saatuaan ukilta veneen 18-vuotislahjaksi. Vene on pidetty hyvässä kunnossa ja puhtaana, ja siihen on vedetty luultavasti kymmeniä kaloja joka kesä.

Näinpä. Ja ajat muuttuvat ja sen mukana ihmisten vapaa-ajan viettohalut. Ehkä kaukomatkailun piikki on jo nähty? Ruotsissa nuoriso on innostunut ostamaan mökkejä, tuleeko sama trendi meille? Ja miksi hirveästi huolehtia asiasta kun tuo mökki ei ole omaa omaisuutta, vanhemmat saavat halutessaan tuikata tulen sen alle kun eivät itse enää sitä kykene käyttämään.

Vierailija
32/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa yhtään mökkeilyä, inhoan alkeellisia oloja ja ikuista työleiriä. Tämän tein vanhemmilleni hyvin selväksi jo aivan nuorena kun lakkasin käymästä siellä. Siskolleni se taas on aina ollut rakas paikka. Kun vanhempamme eivät enää jaksaneet sitä hoitaa niin siskoni sai sen ennakkoperintönä. Uskoakseni kaikki ovat tyytyväisiä ratkaisuun. Jos olisin ollut ainoa lapsi on aivan selvää että mökki olisi mennyt myyntiin koska minä en sitä riesakseni olisi suostunut ottamaan.

Vierailija
33/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiin vaan kun siitä vielä voi saada jotain. Ihmisiä ei kiinnosta enää mökkeily ja hinnat laskee jatkuvasti kun tarjonta lisääntyy. Sen on aikuisten ihmisten hyväksyttävä.

Vierailija
34/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma se on kai tämäkin; lapsia, työt, omakotitalo ja perintöä. Voi toista.

Vierailija
35/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle perintömökki on taloammekin tärkeämpi. Se on lapsuuteni kesäpaikka, jossa olen aina viihtynyt mainiosti 60-70 -lukujen vaihteesta saakka. Vietän nytkin mökillä melkein puolet vuodesta.

Onneksi minulla on ainakin toinen lapsista yhtä kiintynyt mökkiin kuin minäkin. Jos ei olisi, harkitsisin vakavasti mökin testamenttaamista jollekin muulle sukulaiselle, sellaiselle jolla olisi halu säilyttää se suvussa. 

Mitä väliä sillä on, kuka mökin omistaa sen jälkeen kun sinusta on aika jättänyt?

Toisille on merkitystä, pysyykö rakas paikka suvussa vai meneekö se venäläisille. 

Vierailija
36/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyntiin vaan kun siitä vielä voi saada jotain. Ihmisiä ei kiinnosta enää mökkeily ja hinnat laskee jatkuvasti kun tarjonta lisääntyy. Sen on aikuisten ihmisten hyväksyttävä.

Ei toisten omaisuutta voi alkaa myymään. Mökki on aloittajan vanhempien, ja asia on täysin heidän päätettävissään. 

Vierailija
37/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mökin vuokraus mahdollista? Toki riippuu paljon mökin sijainnista, mutta mökkejä vuokrataan todella paljon viikoksi tai pariksi kerrallaan. Vilkkaalla mökkipaikkakunnalla (esim. Kuusamo) vuokralaisia riittää vuoden ympäri.

Tuota noin, vilkkaalla mökki paikkakunnalla Kuusamossa on ihan älyttömästi mökkejä tyhjänä heinäkuussa. Katselin niitä juuri sillä silmällä pari päivää sitten heinäkuun tokalle viikolle ja sain varmaan parisataa vapaana olevaa ehdotusta, joten ei kannata. Lähellä pääkaupunkiseutua mökki voi mennäkin, jos se on hyvän järven rannalla, erittäin siisti, romua ei ole niin mökissä kuin ympäristössäkään ja naapurit ovat kaukana. Samassa pihapiirissä oleva mökki voi olla rasite, ainakaan meidän perhe ei sellaiseen menisi ja olemme vuokranneet mökkejä kesällä ja talvella ainakin 15 kertaa.

Yhteiskäyttömökit ovat taas niin hanurista kuin olla voivat. Mukaan osui aina joku köyhä loisija, ylitarkka nipo ja uhrautuja. Jos haluaa välit poikki, niin sillä tavalla se onnistuu, iäksi.

Paras tapa saada välit poikki ihmisten kanssa on viedä ne primitiivisiin oloihin kesämökille, koska ihmiset ovat jo kehittyneet 50-100v aikaisista ajoista. Oli sitten sukulaiset tai kaveriporukka kyseessä niin kyllä siellä aina jokunen tyyppi saa riidan aikaiseksi tai pahoittaa muuten mielensä.

Onneksi mökkeilyharrastus on hiipumassa ja ihmiset alkavat tekemään mielekkäämpiä asioita vapaa-ajallaan.

Vierailija
38/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille on merkitystä, pysyykö rakas paikka suvussa vai meneekö se venäläisille. 

Hei haloo, 2010-luku kutsuu... Venäläiset yrittävät nykyään päästä eroon suomalaisista mökeistä eikä saada niitä lisää.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ensin-venalaiset-hamusivat-kiinteis…

Vierailija
39/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on vaikea tilanne just kun on talokin huolehdittavana. Itse asun onneksi vuokralla, niin saan keskittää energiani mökkiin.

Vierailija
40/81 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Näinpä. Ja ajat muuttuvat ja sen mukana ihmisten vapaa-ajan viettohalut. Ehkä kaukomatkailun piikki on jo nähty? Ruotsissa nuoriso on innostunut ostamaan mökkejä, tuleeko sama trendi meille? Ja miksi hirveästi huolehtia asiasta kun tuo mökki ei ole omaa omaisuutta, vanhemmat saavat halutessaan tuikata tulen sen alle kun eivät itse enää sitä kykene käyttämään.

Nykyään halutaan uusia elämyksiä joten en usko matkailun vähenevän kovinkaan pian, matkakohteet vain muuttuvat hieman. Samoin kesämökkien suosiota on syönyt ulkomaan loma-asunnot, niistä kun saa sosiaaliseen mediaan paljon aurinkoisempia kuvia talvilomalla. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi