Vierailija

Miksi joka paikassa on lisätty turvatoimia? Miksi tänne on tullut vaarallista. Johtuuko erkarvoistumisesta, kristinuskon voiman höltymisestä vai mistä?

Mun molemmat vanhemmat olivat valtion virastoissa töissä 1990-luvulle asti. He eivät olleet asiakaspalvelussa, vaan ylempiä päätöksentekijöitä. Heidän ovilleen saattoi kävellä aivan vapaasti ja soittaa summeria.

Nyt molemmissa työpaikoissa on ala-aula, jossa on muutama nuori asiakaspalvelija ja muualle ei saa mennä. Ovet erittäin vahdittuja ja lukossa.

Menin poliisilaitoksella käymään mieheni kanssa tekemään rikosilmoitusta (varastetusta tavarasta). Heti ovella oli samanlainen turvatarkastus kuin lentokoneisiin mennessä. Laukku hihna pitkin ja ihminen portin läpi. En halunnut laittaa kännykkääni hihnalle ja vartija tutki kännykän kotelon perin pohjin.

Kelassakin on aula täynnä vartijoita.

Miksi täällä on nykyään tarve näin valtavalle vahtimiselle?

Miten tämän saisi menemään takaisin turvallisemmalle 80-luvulle?

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Vapaana on vaarallisia vapautuneita vankeja (joista rikosseuraamusvirasto on sanonut, että ei pitäisi vapauttaa) ja mielenterveydessä on siirrytty avohoitoon liikaa.

Huumeiden käyttö?

Mutta mietin, miten sitä uskaltaa kävellä kadulla, kun viranomaisetkin pelkäävät noin paljon.

Vierailija

Esim.sosiaalityöntekijät kokevat paljon uhkailua työssään, samoin terveydenhuollon ihmiset esim.päivystyksessä jne. Vuosien varrella on ollut esim.kouluampumisia jossa on tehty konkreettinen kamala teko. Olisiko uhkailu lisääntynyt ja samoin mahdollisuus siitä että se uhkaus myös toteutetaan. Ihmisten paha olo jotenkin konkretisoituu ja purkautuu ulospäin kun on paljon esim.työttömyyttä ja syrjäytymistä. Ennen hakattiin vaimo, nyt voidaan uhata hakata vaikka etuuskäsittelijä tai molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kas kun täällä ei joudu linnaan aivan helposti. Voit hakata lähes kenet vain eikä siitä rangaista. Jotain ehdollista vankeutta tai muuta nuhtelusta. Mikäli rikot muitakin lakeja niin saat mojovat tukkualennukset. Pienemmät rikokset eivät käytännössä lisää koko kakkua.

Vierailija

Ei välttämättä ole sen vaarallisempaa, vaan turvajärjestelyt ovat uusi normi ja bisnestä. Jos ajatellaan virastoja, niin ennen ihmiset hieman pelkäsivät ja kunnioittivat viranomaisia. Nykyään ihmiset pitävät oikeutenaan käyttäytyä niin kuin haluavat ja vähintäänkin haistatella ikäviä päätöksiä tehneille. Sama kouluissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Esim.sosiaalityöntekijät kokevat paljon uhkailua työssään, samoin terveydenhuollon ihmiset esim.päivystyksessä jne. Vuosien varrella on ollut esim.kouluampumisia jossa on tehty konkreettinen kamala teko. Olisiko uhkailu lisääntynyt ja samoin mahdollisuus siitä että se uhkaus myös toteutetaan. Ihmisten paha olo jotenkin konkretisoituu ja purkautuu ulospäin kun on paljon esim.työttömyyttä ja syrjäytymistä. Ennen hakattiin vaimo, nyt voidaan uhata hakata vaikka etuuskäsittelijä tai molemmat.

Jos etuuskäsittelijä kokee uhkaa huonosti voivien asiakkaidensa taholta, niin eikö ensin pitäisi laittaa niiden asiakkaiden olot kuntoon. Siis mieluummin kuin alkaa suojella sitä etuuskäsittelijää.

Miksi tänne annetaan muodostua mp-jengejä? Siis rikollisia sellaisia. Niitä vaan seurataan.

Vierailija

Minusta on outoa, että sairaalan ensiavussa on vartijat suojaamassa väkivaltaisilta potilailta.ennen ei vartijoita ollut. Kohdelkaa niitä potilaita paremmin, niin ei kahakoita synny. Luulen, että kohtelu on huonontunut.

Ennemminkin vartijat pitäisi palkata vanhusten asui paikkoihin, jotta vanhukset eivät katoaisi aamutossuissa muistamattomuuttaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että sairaalan ensiavussa on vartijat suojaamassa väkivaltaisilta potilailta.ennen ei vartijoita ollut. Kohdelkaa niitä potilaita paremmin, niin ei kahakoita synny. Luulen, että kohtelu on huonontunut.

Ennemminkin vartijat pitäisi palkata vanhusten asui paikkoihin, jotta vanhukset eivät katoaisi aamutossuissa muistamattomuuttaan.

Nykyään poliisit vievät ihmisiä ambulanssiin jos tämä ei suostu hoitoon, vaikka epäily olisi fyysisestä ongelmasta esim pään lyöminen. 

Vierailija

Onko niin, että peruskoulun käynyt syrjäytynyt, joka kuitenkin saa leipää, ei halua alistua köyhäksi.

Ennen vanhaan moni syntyi köyhänä, pysyi köyhänä ja täytti aikansa hanttihommilla elossa pysyäkseen. Oli nöyrempi, kun ei ollut koulusivistystä ja suuria odotuksia, joihin pettyisi. (enkä tietenkään halua tuollaista kurjuutta takaisin)

Vierailija

Tiedän aivan hirvittävän raakoja ja julmia rikoksia tehneitä ihmisiä jotka ovat istuneet linnassa vain pari vuotta ja kulkevat nyt vapaana. Pelottaa ajatella mitä tapahtuu jos törmäävät uhriin tai saavat tylyä kohtelua KELAssa.

Vierailija

Minun äitini oli töissä eräässä virastossa ja joskus 90-luvun alkupuolella sinne tehtiin pommiuhkaus. Sitä ennen sain mennä vapaasti itse hänen huoneeseen asti, sen jälkeen piti tulla noutamaan ala-aulasta.

Sen jälkeen on kaikenlaisten auktoriteettien kunnoittaminen vähentynyt. Muutos on ollut nopea ja raju. Pienemmästäkin mielenpahoittamisesta aletaan rähistä ja jopa käydä käsiksi. Vartijat ovat vähentämässä sitä. Sekä pitämässä jöötä, kun pitää jonottaa jonnekin Kelan tiskille vähintään tunti.

Sairaalassa on paljon arvaamattomia ja väkivaltaisia potilaita. Aika usein taustalla on erilaiset päihteet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ennen luterilainen usko piti kansan nöyrempänä. Uskontoa opetettiin kansakouluissa muissakin aineissa kuin uskonnon tunneilla.

Jep. Kouluissa opetettiin hyvää moraalia jo pienestä pitäen. Samoin sadut olivat opettavaisia. Opettivat, että täytyy ja kannattaa tehdä oikein.

Nykyään sadut ovat yhtä reuhaamista vailla opetusta oikeasta ja väärästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun äitini oli töissä eräässä virastossa ja joskus 90-luvun alkupuolella sinne tehtiin pommiuhkaus. Sitä ennen sain mennä vapaasti itse hänen huoneeseen asti, sen jälkeen piti tulla noutamaan ala-aulasta.

Sen jälkeen on kaikenlaisten auktoriteettien kunnoittaminen vähentynyt. Muutos on ollut nopea ja raju. Pienemmästäkin mielenpahoittamisesta aletaan rähistä ja jopa käydä käsiksi. Vartijat ovat vähentämässä sitä. Sekä pitämässä jöötä, kun pitää jonottaa jonnekin Kelan tiskille vähintään tunti.

Sairaalassa on paljon arvaamattomia ja väkivaltaisia potilaita. Aika usein taustalla on erilaiset päihteet.

Mun kaverille tuli jokin aika sitten valtion virastossa alakerran läpi päästämä asiakas. Siis oli pyydetty ja saatu lupa.

Tämä asiakas alkoi uhkailla. Kaveri painoi hätänappia. Ei uskaltanut tulla alakerran vartija paikalle. Kutsui vaan poliisin ja sen tulo kesti kauan.

En tiedä, johtuiko siitä, että alakerrassa oli nainen vuorossa, mutta mitä tollasella vartijalla tekee, joka ei sit uskalla tulla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mun kaverille tuli jokin aika sitten valtion virastossa alakerran läpi päästämä asiakas. Siis oli pyydetty ja saatu lupa.

Tämä asiakas alkoi uhkailla. Kaveri painoi hätänappia. Ei uskaltanut tulla alakerran vartija paikalle. Kutsui vaan poliisin ja sen tulo kesti kauan.

En tiedä, johtuiko siitä, että alakerrassa oli nainen vuorossa, mutta mitä tollasella vartijalla tekee, joka ei sit uskalla tulla.

Vartijat on kyllä yliarvostettua sakkia. Eivät tositilanteessa tee yhtikäs mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaisia vankeja vapautetaan, joiden vapauttamista rikosseuraamusvirasto vastustaa?

Hovioikeudelle tuntuu olevan tosi tärkeää että he saavat itse päättää. Päätös on usein rikosseuraamusviraston ja yleisen oikeustajun vastainen.

Vierailija

Minulla oli hätänappi töissä 1993 alkaen. Jouduin käyttämäänkin sitä kun savoa vääntävä puli yritti ryöstää kassan.

Sanoisin, että ap on malliesimerkki valikoivasta havaitsemisesta.

Vierailija

Voiko johtua tiheydestä. Kaupungeissa on jo tiheästi väkeä, joten enää naaapurikyttäys ei onnistu.

Tästä johtuen uskalletaan tehdä kaikkea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vartijat on kyllä yliarvostettua sakkia. Eivät tositilanteessa tee yhtikäs mitään.

Njaano paljonkohan sitä itse sitten on valmis ottamaan puukkoa kylkeen 8e/h liksalla? Että siinä mielessä eivät ole ollenkaan arvostettuja. Ei näillä ole edes sähköpamppuja tai lupa tappaa. Sinä sitten minimiliksalla rauhoittelemaan ja jos on puukko niin juostaan pakoon ku kuka tahansa muukin.

Siitä sitten kutsumaan poliisi paikalle ja pysyy itse poissa tilanteesta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat