Sivut

Kommentit (876)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska nykyajan vanhemmat ovat niin tiukkoja, että lapsi ei muuten koskaan saa karkkia, ja tästä syystä on isovanhempien tehtävä hemmotella. Toisena syynä on se, että entisaikaan ei ollut niin paljon karkkia tarjolla.
Olen keskustellut näistä asioista useaan kertaan omien lasteni isovanhempien kanssa, ja tuossa on syyt, jotka olen saanut.

Jos kerron, että itse asiassa lapset syövät sokeria hyvin usein, sitä ei uskota. Hemmottelua ei myöskään voi suorittaa muulla tavoin kuin sokerilla ja hampurilaisaterioilla.

Minä joudun olemaan tiukkana, koska lasteni mummo tuo niille karkkia monta kertaa viikossa. Siksi sitä ei osteta ja vahdin mehujen ja limsojenkin määrää. Normaalisti mummo tupsahtaa jokaisen kauppareissunsa päätteeksi suklaalevyn tai karkkipussin kanssa. Tällä hetkellä kaapista löytyy 8 fazerin sinistä. Lapset saa karkkipäivänä yhden levyn puoliksi ja viikolla saattavat saada pari palaa. Jos saisivat rajoittamatta syödä niin paljon kuin mummo kantaa mulla olis kohta läskit lapset. Viikossa kun voi tulla se 3 levyä tai useampi karkkipussi per lapsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on aikanaan olleet niitä pienten lasten tiukkapipomutseja ja ottavat nyt vahinkoa takaisin. Omille pennuille piti pitää jöötä, lapsenlapset lällytellään pilalle, kukin vuorollaan.

Tuo isoäiti ei todellakaan ole ollut sitä. Lapset on ruokittu pienimmän mahdollisen vaivan mukaan, eli ranskiksia ja nakkeja, pottuja ja kastiketta kera jauhelihan/nakkien/makkaran, ja aina viikon satsi tehty aina kerralla, ettei vaan tarvitse nähdä vaivaa. Karkkia, pullaa ja keksiä ollut tarjolla aina, janoon mehua ja limua. Ihan on ollut monttu auki, kun lapsenlapset pyytäneet janoonsa vettä.

Niin arvelet, että isovanhemmat ovat päässeet vaan helpolla lasten kanssa? Tuo näkemys vain kertoo, että sulla ei ole asiasta mitään muuta kuin oma itse luotu myrkyllinen mielikuva.

Tämä isoäiti on ihan itse kerskuen kertonut, ettei hänellä ole ikinä ollut mielenkiintoa kokkailuun, ja tämän takia ruokalista on ollut kovin vaatimaton. Ihan varakas perhe on ollut, joten rahan puuteen vuoksi ei ole tarvinnut alittaa rimaa ruoan suhteen. Muuten on varmasti ollut rankkaakin, mutta se taas ei liity tähän sokerin tuputtamiseen mitenkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3-vuotias suklaa-allergikko saanut "pikkujoululahjana" mummolta ison pussillisen sellaisia "kuusenkoristesuklaita" Ja minä olin tyhmä äiti, kun otin pussin lapselta pois syistä

1. lapsi ei olisi voinut niitä syödä yhtäkään

2. varsinkaan koko pussia

3. eikä ne soveltuneet oikein leikkeihinkään, kun olisivat hajonneet ja sulaneet.

Nämä allergia-kieltäjät on kanssa oma rotunsa. Ihan uskomatonta, että luullaan allergian olevan vain ihan pikkujuttu tai vanhempien ylisuojeluun taipuvaisen mielikuvituksen tuotosta. Tuttavan lapsi pääsi piipaa-autolla sairaalaan, kun isovanhemmat olivat antaneet maitoallergikolle jäätelöä. Eihän aurinkoisena kesäpäivänä voi lapsi ilman jätksiä olla. Kun eihän se haittaa, jos vähän peräpää paukkuu... Lähellä oli, etteivät päässeet lapsenlapsensa hautajaisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää että näin monella on tuollaisia vanhempia. Eihän ne ole mitään ikäloppuja dementikkoja, tavallisia keski-ikäisiä ihmisiä kai. Kyllä minun vanhemmat tajuaa kun selitän niille, että nykyään suositukset sokerin suhteen on tiukemmat, ja että emme halua että lapsille tuodaan karkkia. Ollaan juteltu, että jos haluavat jotenkin hemmotella, voivat viedä vaikka leffaan tai huvipuistoon, tai jos jotain pitää ostaa, niin puhutaan mitä lapset toivovat tai tarvitsevat, ja ostetaan sitten sellaista. Oletteko yrittäneet keskustella ihan asiallisesti tästä karkkihommasta?

Olemme yrittäneet keskustella isoäidin kanssa, että karkkia/jätskiä/muuta herkkua ei tarvita ihan joka päivä, eikä joka toinen päiväkään. Kassikaupalla ei edes jouluna. Mun lapset ovat lisäksi painokäyrän ylärajoilla, joten jo sen takia herkkuja rajoitetaan. 

Vierailija

Mä oon sanonut lapsilleni, että jos mä sekoan lapsenlapsista niin lyökää avarilla naamaan, jos puhe ei tehoa. Mun vanhin lapsi on teini äiti ja musta tuli mummo 2kk sitten ja olen vasta 39. Minä en seonnut, mutta minun äiti sekosi kun hänet "ylennettiin" isomummoksi. Samalla myös haukkuu mua, kun jätän tytön pärjäämään omillaan. Se on tytön lapsi ja hänen velvollisuutensa. Totta kai autan ja tuen, tytär, lapsi ja lapsen isä jopa asuvat mun luona, mutta mä olen mummo, en äiti. Tyttäreni poikaystävineen on päävastuussa tästä lapsesta vaikka ovatkin vasta 17.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vinkki isovanhemmille, kiva rakkaudenosoitus lapselle olisi esim viedä leffaan, teatteriin, jonnekin konserttiin, esitykseen, ulkoilemaan, kirjastoon tms.

Mutta esim leffassa ilman niitä jättipoppareita, karkkeja, limuja...tosin, siellä leffassa kun lapset käyvät omien vanhempiensa kansssa, niin eipä näytä vanhempia haittaavan yhtään, vaikka lapsi mättäisi koko 2 tuntia popparia, limua ja karkkia.

Joskus nämä herkkukieltosäännöt tuntuvat koskevan vain isovanhempia...

Meillä lapset saavat leffareissuilla (n. 2 / vuosi) syödä herkkuja joka kerta, mutta eivät mitään älyttömiä määriä. Saavat myös mummin ja kummin kanssa toimia samalla tavalla. Heillä onneksi annoskoko ei heitä kovin pahasti omasta standardista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun isoäitini kertoi, että sodan jälkeen syntyneenä ajat oli köyhät eikä karkkia ollut tarjolla. Joskus pihistivät sokerinpalan kaapista siskoineen ja imeskelivät sitä. Ehkä kerran vuoteen äiti hankki karkkipussin ja jakoi sitten jokaiselle tytölle yhden karkin, ja viikon päästä taas toisen. Sitä karkkia ensin nuuhkittiin ja katseltiin ja sitten imeskeltiin niin pitkään kuin mahdollista.

Nykyään karkkia on tarjolla paljon, mutta mummot ajattelevat varmasti juuri kasvattavansa sidettä hemmottelemalla lasta.

Miten sen voi nähdä hemmotteluna, että tunkee sokeria normaali/ylipainon rajoilla olevan lapsen suuhun? Tuo on mummolta äärettömän itsekästä. Sitä omaa "hemmottelun" tarvetta hän siinä toteuttaa, eikä todellakaan ajattele sen lapsen parasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haluaa varmaankin osoittaa lapsille, että nämä ovat hänelle tärkeitä ja mielessä usein, eikä ole keksinyt muuta keinoa. Tuskinpa anopinkaan ajatuksensa oli, että kaikki vedetään napaan yhdellä istumalla? Laita poikansa istumaan alas äitinsä kanssa, käske kiittää lasten huomioimisesta ja miettiä yhdessä, mikä olisi kaikkia osapuolia enemmän miellyttävä tapa lasten muistamiseen. Lue: sinua enemmän miellyttävä, koska jos tuo häiritsisi miestäsi, eiköhän olisi asiaan jo puuttunut?

Itse asiassa mies on tähän puuttunut, tuloksetta. Hän on myös minuakin tiukempi näissä asioissa, koska hänellä on melko hankalasti hallittavissa oleva diabetes, eikä halua samaa kohtaloa lapsilleen. Hän on itse elävä esimerkki siitä, miten käy, kun "herkuttelua" ei millään tavalla rajoiteta. 

Vierailija

Sehän on helppoa antaa karkkia ja muuta makeaa. Sitten voi omassa mielessään olla hyvä ja mukava. Mutta jos pitäisi lapsen kanssa tehdä jotain niin silloin on mummot ja papat vaikeina. Ei pysty ulos menemään ei viitsitä käydä edes uimarannalla lapsen kanssa. Talvella on kylmää ja hankalaa olla pihalla. 

Mummo kyllä aina tenttaa onko luisteltu, onko hiihdetty ja käyty pihalla ja metsässä. Mutta itse ei ikinä mene ja tee mitään lastenlasten kanssa. Karkkia kyllä tuputtaa. Onneksi ei kuitenkaan kuuntele lasten mieltymyksiä vaan raahaa aina niitä mistä itse luulee lasten tykkäävän. Jäävät syömättä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sehän on helppoa antaa karkkia ja muuta makeaa. Sitten voi omassa mielessään olla hyvä ja mukava. Mutta jos pitäisi lapsen kanssa tehdä jotain niin silloin on mummot ja papat vaikeina. Ei pysty ulos menemään ei viitsitä käydä edes uimarannalla lapsen kanssa. Talvella on kylmää ja hankalaa olla pihalla. 

Mummo kyllä aina tenttaa onko luisteltu, onko hiihdetty ja käyty pihalla ja metsässä. Mutta itse ei ikinä mene ja tee mitään lastenlasten kanssa. Karkkia kyllä tuputtaa. Onneksi ei kuitenkaan kuuntele lasten mieltymyksiä vaan raahaa aina niitä mistä itse luulee lasten tykkäävän. Jäävät syömättä.

AP tässä. Meilläkin lähtee ne marmeladit töihin tyrkylle, kun meillä ei kukaan niistä tykkää. Joskus on tästä mummelille kerrottu, mutta mitäpä me omista lapsista tietäisimme. Ovat kai hänen omia herkkujaan, mutta ei viitsi niitä oman diabeteksensa takia syödä kovin usein. Ja ulos lasten kanssa? Hah. Muakin on joskus haukkunut, kun olen istunut lasten kanssa hiekkalaatikolla. Ei kuulemma ole aikuisten paikka... No, nykyään ei tarvitse mennäkään lastenlasten kanssa minnekään, kun monesta syystä ei jätetä lapsia enää mummon hoiviin sekunniksikaan.

Vierailija

Olen yli 60-vuotias isoäiti. Kun olin lapsi, sokeria mainostettiin "parhaana, mitä voit lapsellesi tarjota". Tässä maailmassa me olemme kasvaneet.

Omille lapsilleni tarjoilin sokeria hyvin säästeliäästi, enkä muutenkaan palkinnut ruualla. Aikuisilla lapsillani ei ole koskaan ollut reikiä hampaissaan, mutta yksi heistä kylläkin sairastui syömishäiriöön.

Lastenlapsilleni en juuri koskaan osta makeaa ja jos ostan, kysyn luvan vanhemmilta. Emme me kaikki mummot ole mitään sokerikuorrutettuja pölvästejä. 

Vierailija

Olen aina miettinyt jos saan lapsia, että minua pidetään varmaan todella tiukkiksena koska en voisi kuvitellakaan, että antaisin lapsen mussuttaa sokeria joka päivä ja varsinkaan suuria määriä. Kaikki mehut ja limut pois.
Älytöntä kuinka paljon lapsien ruokavalioon on tuputettu sokeria, enemmän sääntö kuin poikkeus.
Suuri investointi tulevaisuuteen kun syö kunnon ruokaa ja korvaa juomat vedellä.

Vierailija

Isoäiti ei varmaan ymmärrä, että teillä vedetään sokeria, karkkia ja limsaa joka päivä yltäkyllin. Niin ei ollut hänen lapsuudessaan eikä sinunkaan lapsuudessasi. Silloin karkki ja limsa olivat ihmeherkkuja. Isoäiti pitäisi saada ymmärtämään, että nykylapsille outoja ja ihmeellisiä asioita ovat porkkana, appelsiini ja vesimeloni.

Vierailija

Joo, miehen isä tuo molemmille lapsille OMAT sipsipussit ja yksi pussi on niin iso, ette edes aikuinen jaksa syödä sitä yksin ! Sekä limsaa, vähintää 2 pulloa. Oma isä taas tuo pullia tms irtomyynnistä ison pussin sekä jätskipaketin. Kerran oli just ruoka-aika, mutta eihän lapsille enää maistunut kun pappa ilmestyi yllätysvierailulle jätskipaketti kainalossa..

Vierailija

hei te pikku mammelit.  tiesittekö että ei ole pakko mässyttää jokaista herkkua mikä tuodaan naaman eteen . Sama pätee myös niihin jannicapettereihin.

Ja jos osaatte puhua ,niin voitte sanoa asiasta ääneen isovanhemmille. jos ette, niin kirjoittakaa vaikka.

Vierailija

Isoäiti neljälle lapsenlapselle 15v-1v.  Ei ikinä tulisi mieleeni antaa karkkia tai muuta sokerimössöä lapsille . Jokainen täysyjärkinen tietää että sokeri ei ole mitenkään tarpeellista ja voi aiheuttaa sokeri riippuvuuden josta kärsin itse.  Kunnioitan lasten vanhempia  ja en anna lapsille salaakaan makeita juttuja. Lapsia voi hemmotella niin monella muullakin asialla kuin makeisilla.. antaa aikaa on parasta hemmottelua.

Vierailija

Heidän tapansa hemmotella. Annan lapsille sopivan määrän saaduista herkuista ja loput pistän piiloon. Kiitetään kauniisti enkä viitsi alkaa tunteita pahoittamaan, vaikka olenkin sokerinatsi :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
hei te pikku mammelit.  tiesittekö että ei ole pakko mässyttää jokaista herkkua mikä tuodaan naaman eteen . Sama pätee myös niihin jannicapettereihin.

Ja jos osaatte puhua ,niin voitte sanoa asiasta ääneen isovanhemmille. jos ette, niin kirjoittakaa vaikka.

Jos osaisit lukea niin osaisit vastata ehkä hieman älykkäämmin. Ehkä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No sanottu on, montakin kertaa. Ei mene jakeluun. Tuskin menee kirjallisessa muodossakaan jakeluun, koska mun lasten mummo on tyyppiä universumin omistaja, eikä itseään alhaisempia (kuten esim. mä ja mieheni) kuuntele. Herkut ei ole ainoa asia, jossa kävelee täysin meidän perheen yli.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat