Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään vaaditaan olemaan täydellinen äiti ja hoitamaan kaikki täydellisesti?

Vierailija
31.03.2019 |

Sain puoli vuotta sitten esikoiseni, ja neuvojen, ohjeiden (ja käskyjen) määrä on valtava. Tietenkin haluan, että lapseni voi hyvin ja kasvaa hyvin ja oppii asioita jne. Mutta tuntuu, että melkein kaikki pitäisi tehdä lapsen ehdoilla ja pitäisi olla täydellinen äiti, joka täydellisesti hoitaa kaiken ja noudattaa täydellisesti kaikkia ohjeita ja neuvoja.

Mies ja minä ollaan syöty vähän mitä sattuu milloin sattuu, jo vuosia näin, useimmiten tilattu iltaruoaksi sushia. Nyt pitäisi alkaa tekemään sellaista perinteistä lapselle sopivaa kotiruokaa (perunamuussi, lihapullat, jauhelihakeitto jne) ja syömään koko perheenä viisi ateriaa säännöllisiin kellonaikoihin. Ei tee mieli, inhoan kaikkia tuollaisia ruokalajeja enkä tykkää syödä ellei ole nälkä, eikä minulla ole nälkä noin usein. Samaa sanoo mies. Olen saanut kuulla olevani huono äiti, koska en tykkää noista ruoista. Ja on käsketty vain alkaamaan tykkäämään, koska muuten lapsi ei koskaan opi syömään eikä opi koskaan pöytätapoja.

On unikouluja, tassutuksia ja sellaisia, ja unikoulu on tärkeä hoitaa tietyssä iässä tietyllä tavalla, ja sen jälkeen vauvan tulee nukkua ohjeen mukaan tietyllä tavalla. Vauvalle kuuluu laulaa. Perhekerhossa kuuluu käydä (jos ei käy perhekerhossa niin ainakin avoimessa puistossa pitää käydä ja muskarissa). Jne jne. Neuvolassa muistetaan joka kerta kysyä, että "oletteko jo olleet siellä perhekerhossa", "tässä olisi tämä perhekerho esite, sinne kannatta ehdottomasti mennä", "kai kävitte jo siellä perhekerhossa??!!". Olen saanut kuulla olevani epäonnistunut ja outo äiti kun en halua mennä perhekerhoon.

Lisäksi neuvot on ihan ristiriitaisia. Kuuluu imettää vauvantahtisesti vähintään vuosi, mutta unikoulu pitää toteuttaa 6 kk iässä ja lopettaa yöimetys vaikka vauva haluaisi sitä jatkaa. Pitää nukkua perhepedissä, jotta kiintymyssuhde vahvistuu, mutta jos ei heti alusta nukuta pinnasängyssä niin lapsi ei koskaan opi nukahtamaan omaan sänkyyn. Jne.

Ja jos sanoo, että on uupunut ja väsynyt äiti, niin saa sellaisen syyllistyksen ja hyökkäyksen osakseen että huh sentään. "Mitäs teit niitä pentuja!" "Itepähän päätit lisääntyä, älä märise ja marise!" Jne.

Teki niin tai näin niin on tehnyt asiat väärin ja saa kuulla siitä eri suunnista. Silti pitäisi olla täydellinen ja hoitaa kaikki täydellisesti. Pienikin lipsahdus täydellisestä äitiydestä ja olet surkimusäiti, huono äiti, pask*a äiti ja sinulle kerrotaan miten lapsesi kärsii ja voi huonosti.

Koska tästä tällaista tuli? Miksei saa olla rauhassa ihan vain äiti???

Kommentit (282)

Vierailija
221/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla erilainen äiti kunhan et puhu siitä muille. Lapsi täytyy totuttaa ruokiin mitä on päiväkodissa ja kouluissa.

Sinä voit syödä mitä haluat.

Käy kerran siellä perhejerhossa ja kerro et olipa kiva paikka ja et mene toiste.

Sama meno jatkuu koulussa, jatkuva tarkkailu ja lapsesta olet vastuussa ja samoin teinistä.

Huokaisen, tää meillä päättyy 3 vuoden päästä.

Vierailija
222/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on selvästi joutunut jonkinlaisen kiusaamisen kohteeksi. Kannattaa vaihtaa neuvolaa, sen saa tietääkseni tehdä kuten muunkin terveydenhuoltopaikan vaihdon kerran vuodessa vain ilmoittamalla?

Minusta naisen ikiaikainen alistaminen näkyy nykyajassa juuri täydellisyyden vaatimuksena. Naiset itse hoitavat alistamisestaan suurimman osan miesten puolesta, koska eivät tue toisiaan vaan nokkivat.

On monia tapoja olla hyvä äiti. Tärkeintä on, että oma pää on kunnossa ja että itsellä menee hyvin, koska lapset ovat kuin antenneja ja heidän psyykensä kehittyy tasapainoiseksi vain jos malli on tasapainoinen. Vrt. kukaan ei aikuisena joudu lataamoon sen vuoksi, ettei osaa siivota tai tehdä ruokaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset jo melkein aikuisia. Mua kiinnostaa taas erilaiset äidit ja arvostan erilaisuutta.

Nyt tekisin toisin eli olisin vienyt lapset luontopoluille ja retkeilemään sekä antanut hyvin erilaisia ruokia.

Oltaisiin käyty katsomassa paljon eläimiä mutta ei.,,, Me käytiin puistoissa ja syötiin sitä perusruokaa...,.

Olkaa vaan erilaisia.

Ja tuon vaeltaminen vasta onkin kiva juttu mitä yksi äiti tekee lapsiensa kanssa.

Meillä teinit ei metsässä tykkää olla eikä retkeillä. Asiat olisi ehkä toisin jos oltaisiin vietetty aikanaan åluontopoluilla silloin kun olivat lapsia. Sushia eivät syö kun siihen heitä ei ole totutettu.

Vierailija
224/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te noihin arvostelijoihin törmäätte?

Ei mua ole kovin moni tohtinut arvostella. Oma äiti ja anoppipuoli vähän yritti mutta tein kuitenkin niin kuin itse näin hyväksi. Neuvolassa ei koskaan. 

Vaatimukset tulee omasta päästä. 

Vierailija
225/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset jo melkein aikuisia. Mua kiinnostaa taas erilaiset äidit ja arvostan erilaisuutta.

Nyt tekisin toisin eli olisin vienyt lapset luontopoluille ja retkeilemään sekä antanut hyvin erilaisia ruokia.

Oltaisiin käyty katsomassa paljon eläimiä mutta ei.,,, Me käytiin puistoissa ja syötiin sitä perusruokaa...,.

Olkaa vaan erilaisia.

Ja tuon vaeltaminen vasta onkin kiva juttu mitä yksi äiti tekee lapsiensa kanssa.

Meillä teinit ei metsässä tykkää olla eikä retkeillä. Asiat olisi ehkä toisin jos oltaisiin vietetty aikanaan åluontopoluilla silloin kun olivat lapsia. Sushia eivät syö kun siihen heitä ei ole totutettu.

Mä vein lapsia metsään jonkin verran. Ovat nyt molemmat eko- ja luontosuuntautuneita. Olen aina itse tykännyt kovasti liikkua metsässä, joten ne harrastukset tuli ihan luonnostaan. Ja eläin- ja kasvikunnasta me ollaan kaikki kiinnostuneita. 

Vierailija
226/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, täydellisyys tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Sitä tekee sen oman täydellisyytensä verran.

Vierailija
227/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapselle tarvitse mitään suomalaisia perinneruokia syöttää, jos niistä ei tykkää. Muualla maailmassa niitä pidetään lähinnä sianruokana ja ylipäänsä lapsille annetaan samaa aikuisten ruokaa heti kun mahdollista.

Vierailija
228/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Kuka vaatii?

B) Vaatiiko oikeasti vai onko sinulla vain taipumusta syyllistyä helposti?

C) Vertaatko vain itse itseäsi muihin?

Vierailija
229/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän vuoksi en halua jälkikasvua. Elämä ei saa näyttää omalta, vaikka lapset voisivat hyvin. En jaksaisi sellaista rumbaa, missä en saa olla oma itseni, enkä saa kasvattaa lapsia omalla tavallani. Siinä suhteessa olisin todenteolla huonompi isä, etten voisi tarjota lapselle 24/7 huomiota, koska tarvitsen todellakin aikaa itselleni ja tuollainen elämä kuormittaisi minua liikaa. Miksi nykyään lasten kasvattaminen ns. "siinä samalla" on niin kieroon katsottua? Ei siitä kannata rakettitiedettä tehdä väen väkisin, kun se ei sellaista ole. Luultavasti meillä kaikilla on edes jonkinlainen sisäinen käsitys lasten kasvattamisesta.

Kuka kumma estää kasvattamasta lastaan niinkuin haluaa? Tietysti 'normaaliuden' rajoissa eli lapsi saa ruokaa, puhtautta, sängyn, perhekerhot ja sushit ovat toisarvoisia.

Vierailija
230/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapselle tarvitse mitään suomalaisia perinneruokia syöttää, jos niistä ei tykkää. Muualla maailmassa niitä pidetään lähinnä sianruokana ja ylipäänsä lapsille annetaan samaa aikuisten ruokaa heti kun mahdollista.

Alapeukku tuolle sianruualle.

Vierailija
231/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te noihin arvostelijoihin törmäätte?

Ei mua ole kovin moni tohtinut arvostella. Oma äiti ja anoppipuoli vähän yritti mutta tein kuitenkin niin kuin itse näin hyväksi. Neuvolassa ei koskaan. 

Vaatimukset tulee omasta päästä. 

Hyvä esimerkki tässä juuri yllämainitusta, miten naiset jatkavat naisten ikiaikaista alistamista nokkimalla tosiaan.

Oletko tosissasi sitä mieltä, että koska SINÄ et ole arvosteluun törmännyt, sitä ei voi ilmiönä olla olemassa? Tuollaisella varmuudella vähättelet ja sanot että kaikki on vain arvostellun päässä, omaa kuvitelmaa.

Miksi et kuuntele ja ota todesta muiden naisten kokemuksia? Tue ja rohkaise? Miksi koet tarvetta vähätellä?

Vierailija
232/282 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykypäivänä ei kannata hankkia lapsia. Jos tähän leikkiin ryhtyy, on syytäkin olla vähintään täydellinen vanhempi.

Vierailija
233/282 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien pitäisi kehittää paksunahkaisuuttaan ja huomata, että eivät kaikki ohjeet ja neuvot ole tarkoitettu käytettäviksi. Niistä valitaan muutama sopiva ohje. Nuo ohjeiden laatijat saavat palkkansa siitä, että ohjeistavat kokopäiväisesti. Ja  hyvä niin. Mutta se ei tarkoita, että ne kaikki ohjeet  ovat juuri sinulle hyviä. Vähempikin riittää. Tee omat ohjeesi omaan tilanteesi.

Vierailija
234/282 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranpieksut, vaadittiin sitä ennenkin, oli kaikenlaista neuvojaa ja tietäjää.   Kuitenkin paras on tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu.  Ei kukaan aina jaksa eikä kukaan ole ikinä täydellinen.  

Kyllä se lapsi siitä kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti.  

Minä muistan jo vuosikymmenten takaa, kuinka yhtäkkiä keksittiin pitää tärkeänä, että lapsi oppii potalle jo ennen kuin se osaa edes kunnolla istua.  Yksi tuttuni oikein näytti, kuinka heidän lapsi pannaan potalle tuettuna istumaan heti, kun se herää uniltaan.  No se siinä vänisi ja huusi ja tempoili ja tulihan siltä se pissakin viimein.  Ainahan vauvoilta pissa tulee, vähän väliä.  Joutui se kuitenkin sille vaipat laittamaan, jotka hetken päästä oli taas märät.  Istuta nyt sitä vauvaa siinä potalla vartin välein.  Ja tämä oli siis jo tiedostavalla 70-luvulla.

Minä tiesin jo koiranpennusta, että kun se herää uniltaan, se on paras viedä samantien joko pihalle tai sanomalehden päälle, koska pissa tulee aina unien jälkeen.   Ihmisvauva vaan ei opi itse sinne potalle menemään eikä siinä istumaan ennen kuin se on kasvanut riittävän isoksi.  Turha siis yrittää opettaa, jos ei ole valmis sitä lasta siinä potalla pitelemään joka pissan tullessa.  Enkä ole vielä tavannut tervettä lasta, joka ei olisi oppinut potalle, opetetaan sitä sitten innokkaasti tai vähemmän innokkaasti.

Lapsen tukkaa ei saanut leikata ennen kahta vuotta, koska hiukset kuulemma kärsi siitä.  Lasta ei saanut viedä ulos ennen puolen vuoden ikää.  Lasta ei saanut ottaa viereen eikä mennä joka itkusta ottamaan syliin.  Syöttämisajat oli tarkat.  Lapsen ensimmäiset kengät ei saaneet olla liian pehmeät ja mitä kaikkea.   Lapsen piti myös mahdollisimman pienestä oppia juomaan mukista.  Se oli sen verran sottaista puuhaa, että kyllä meillä vaan tuttipullo oli se paras ja siitä lapsikin tykkäsi kunnes jätti sen omaehtoisesti pois.  Kun sitten sain lapsenlapsen, tuntui kuin sen kanssa olisi ollut paljon vähemmän näitä ihme vaatimuksia ja ohjeita.  Tai sitten en vaan niitä lukenut enkä kuunnellut, olinhan mummo enkä äiti.  

Oma järki on paras ja jos jotain ei tiedä, niin aina voi kysyä neuvoa, mutta ei näitä tärkeilijöitä pidä niin vakavasti ottaa.  Harva niin osaamaton on, että suorastaan vahinkoa lapselleen tekisi.  

Vierailija
235/282 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa ja muualla maailmassa!  Mitä helvettiä ne muut maat tähän kuuluu????

Muualla maailmassa, kuten Aasiassa ja Afrikassa syödään apinan aivoja ja koiranlihaa, käärmettä ja toukkia ja kamelin maitoa ym ym.

Siinä sulle muuta maailmaa.  Syö niitä, jos se niin hyvää ja oikeata on sun mielestä.

Eilen juuri tarjosin parikymppiselle pojalle perunoita ja lihakastiketta, kyllä kelpasi nuorelle miehelle, mätti lautasen kukkuroilleen.  Oli ollut raskaissa ulkohommissa koko päivän.  Sianruokaako minä sille siis tarjosinkin?  Et taida edes tietää, mitä on sian ruoka?  Sikakin pitää nimittäin ruokkia hyvin, jos siitä aikoo maukasta lihaa saada aikanaan.  

Syötä sinä vaan lapsellesi ihan rauhassa pitsaa ja sipsejä, niitähän syödään muualla maailmassa, esim. Yhdysvalloissa ihan mättämällä.  

Vierailija
236/282 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vauva voi syödä Pilttiä? Miksi niitä sitten edes myydään? Itselle terkka sanoi lapsen 8kk neuvolassa, että hyvin voi syöttää kaupan purkkiruokia, jos en jaksa kokata. Hyvin on kasvanut ja ollut terve. Tai miksi pitää opettaa kuivaksi puoli vuotiaana? Itse laitoin lapsen tarhaan, kun oli 1v4kk ja on oppinut about kaiken siellä. Ei tarvinnut ollenkaan opettaa kuivaksi, kun siellä potattivat, niin lapsi alkoi 2,5-vuotiaana ottamaan itse esim. kakkavaipan pois, jolloin tajusin, että nyt on valmis vaipattomuuteen ja heti sen jälkeen oli kuiva. Muutama pissavahinko käynyt puolessa vuodessa.

Vierailija
237/282 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta muusta maailmasta tulee mieleen, että ainoa ruoka-aine, joka ehkä kannattais ottaa meillekin yleisemmäksi "muualta maailmasta" on tattari.  Sitä syödään itänaapurissa ihan valtavasti.  Ja se on terveellistä.

Makuun pitää tosin ensin tottua.  Itse asiassa voisilmän tai pienen öljylirauksen kanssa keitetty tattari on hyvää, kunhan siihen makuun on siis ensin tottunut.  Ei siihen ole pakko mitään rasvaakaan laittaa mukaan, mutta opin sen öljytipan lorauttamaan mukaan ihan esimerkistä.  Lapsena meillä kotona keitettiin tattaripuuroa kyllä, mutta se on näköjään jäänyt melko lailla unohduksiin meillä.   Mutta pelkkä keitetty tattari on ihan hyvää ja luulisin, että se sopii vilja-allergikoillekin.  En tosin ihan varma ole, mutta helppohan se on tarkastaa.

Vierailija
238/282 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyllä muistaa, että tarhassa ja koulussa ei sushia saa, eli opetella kannattaa syömään sellaisia tavallisiaruokalajeja, joihin lapsi tulee törmäämään elämässään. Säännöllinen arkirytmi auttaa myös sitten, kun pitää viedä lapsi hoitoon tai koulu alkaa. Nämä vapaasti nukkujakukkujat ovatkin sitten helisemässä. Ja kun lapsi aikanaan menee työelämään, niin normiyhteiskunnan tavat viimeistään olisi hyvä olla hallussa.

Vierailija
239/282 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kyllä muistaa, että tarhassa ja koulussa ei sushia saa, eli opetella kannattaa syömään sellaisia tavallisiaruokalajeja, joihin lapsi tulee törmäämään elämässään. Säännöllinen arkirytmi auttaa myös sitten, kun pitää viedä lapsi hoitoon tai koulu alkaa. Nämä vapaasti nukkujakukkujat ovatkin sitten helisemässä. Ja kun lapsi aikanaan menee työelämään, niin normiyhteiskunnan tavat viimeistään olisi hyvä olla hallussa.

Ei siihen rytmin opetteluun kauaa mennyt. Pari viikkoa. Eikä oo tähän päivään mennessä perunamuussia tarjottu tai eineksiä, vaikka päiväkoti ja koulu eineksiä tarjoaakin.

Vierailija
240/282 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että nykyään äidit kuvittelevat olevansa maailman napa. Lapsi on vain minua ja minun perhettäni varten. Ei yhtään ymmärretä sitä, että lasta on kasvatettava yhteiskunnan jäseneksi. Kun Pilvi-Sammaleen kuuluu saada vegeruokaa sukupuolineutraalissa ympäristössä nukkuen milloin huvittaa ja ilmaisten itseään vapaasti milloin huvittaa ja missä vain. Kaikki muu on ihmisen tukahduttamista. Ei ymmärretä, että lasta kuuluu neuvoa ja opastaa sekä kannustaa ottamaan muut ihmiset huomioon ja sopeutumaan tähän erilaisten ihmisten kirjoon. Se tapahtuu parhaiten niin, että on olemassa yleisiä pelisääntöjä, miten toimitaan. Syödään mukisematta ruokaa, joka tuodaan eteen ja ollaan hiljaa, kun tilanne vaatii. Tehdään sovitut hommat ja ollaan ajoissa. Käykääpä koululuokassa päivän aikana, ja huomaatte, millaista on työskennellä 20 Pilvi-Sammaleen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi