Onko sana varhaiskypsä kiertoilmaisu sanalle pikkuvanha?
Katson Yle Teeman ohjelmaa, siinä sanottiin jollakulla olevan viisi lasta, ja he kaikki ovat varhaiskypsiä. Onko tuo siis kiertoilmaisu?
Kommentit (14)
Varhaiskypsä on mun mielestäni positiivinen tai neutraali ilmaisu eli lapsi on ikätasoaan edellä, ymmärtää paremmin jne.
Pikkuvanha on taas negatiivista eli aikuismaisesti puhuva, käyttäytyvä- ja kuitenkaan ei ole välttämättä älliä niin, että ymmärtäisi sanomisiaan ja tekemisiään. Pikkuvanha lapsi ärsyttää yleensä sekä aikuisia että lapsia.
Pikkuvanha on ärsyttävä kakara, joka esim päällepäsmäröi, tietämättä kuitenkaan mistään mitään. Sanoisimpa että jälkeenjäänyt älyllisessä kehityksessä, aina.
No ei minusta. Katsoin just sen saman ohjelman ja siinä varhaiskypsä oli vastakohta jälkeenjääneelle.
Minusta pikkuvanha viittaa lähinnä puhetapaan tai keskustustelutyyliin. En ole muissa yhteyksissä kuullut sitä käytettävän.
Mun mielestä ei vaan siinä valheellisesti kehutaan liian nopeasti aikuistuneita lapsi eli siinä saattaa 12-vuotias käyttäytyä kuin 17-vuotias jne.
Mielenkiintoista miten monta eri mielipidettä. Mun mielestä varhaiskypsä on miltei aina negatiiviinen sana enkä toivoisi et sitä käytetään mun lapsista. Tulee olo et olen epäonnistunut kasvattajana.
Varhaiskypsäksi sanottiin mun nuoruudessa niitä tyttöjä jotka tuli raskaaksi ala-ikäisinä.
No ei todellakaan ole, kaksi täysin eri asiaa :)
En näe varhaiskypsää neg. sävyisenä sanana. Varhaiskypsä voi olla esim. psyyken puolelta, että osaa käsitellä asioita ns. kypsästi eikä ole lapsenmielisesti naiivi tms. Eli voi olla sellainen vanha sielu, mitä jotkut lapset on. Liitän sanan nimenomaan henkiseen tilaan, en katso tällä olevan tekemistä fysiikan kanssa.
Pikkuvanha taas on näsäviisas kakara, on tietävinään asioista joista ei tule tietämään mitään ilman vuosien tuomaa elämänkokemusta ja -näkemystä.
Tästä tuli mieleen oma ainokainen, se puhuu jotenkin "runollisesti", käyttää paljon sanontoja ja muotoilee asiat omintakeisesti. Olen miettinyt monta kertaa että liittyykö tuo siihen että on ainoa lapsi vai onko hän muuten vain sellainen.
Oikeasti mina mietin,miksi en nauti nuorudestani taysilla. olenko sakeli velvollinen minun iassa puolustaa omia tekemisia. Minun elama,haluan olla ja tuntea,etta olen elossa. Pikkuvanhalla on tyopaiva huomenna,taytyy menna nukkumaan.
Ei minusta. Varhaiskypsä voi olla kehityksessä ikäistään edellä, mutta pikkuvanha on lapsi joka matkii aikuista.
Pikkuvanha ei ole negatiivinen, se on neutraalimpi ilmaus kuin näsäviisas (joka on se ärsyttävä, omasta mielestään kaikentietävä ja nokkela, mutta muiden mielestä puhuu enemmän kuin ymmärtää). Pikkuvanha on lapsi, joka käyttäytyy tai ikätasoonsa nähden aikuismaisemmin, ei ole kehityksessä jäljessä ikätasoonsa nähden! Peilaa vain selvemmin ympäristöä aikuisten kautta, yleensähän pikkuvanhat ovat paljon aikuisten seurassa aikaa viettäviä lapsia.
Varhaiskypsä on kehityksessä edelle muita ikäisiään. Pikkuvanha on kehityksessä edellä vain jos on samalla varhaiskypsä, semmoinen pikkuproffa-tyyppi.
Ei. Musta varhaiskypsä voi tarkoittaa jotain sellaista asiaa, joka on mitattavissa, esim. on ikäisekseen älykäs, ei kuitenkaan oikeasti "kypsä".
Pikkuvanha taas on lapsi, joka on viettänyt aikaa aikuisten seurassa ja osaa fiksun kuuloisia ilmaisuja mutta ei kuitenkaan tiedä vielä, mitä niiden takana on.