Höpsö kysymys hoitajille potilaan kuljettamisesta sängyllä tutkimuksiin.
Lapsen kanssa olin sairaalassa ja huomio kiinnittyi siihen, että kun potilasta kuljetettiin sängyllä johonkin tutkimukseen, niin miksi sitä potilasta viedään pää menosuuntaan? Siis, eikö olisi sille potilaallekin mukavampi kun näkisi mihin ollaan menossa ja naama sinne menosuuntaan?
Joo, tälläistä mietin täällä :)
Kommentit (27)
Olen kuljettanut pää menosuuntaan ja jalat eellä😯
Intissä selitettiin siten että potilasta kannettaessa (paarit, jokaisessa kulmassa yksi kantamassa) mennään pää edellä, koska potilaasta vastuussa oleva lääkintä-au joka on sijoittunut eteen pystyy pitämään kontaktin potilaaseen.
Näin siis intissä.
Vierailija kirjoitti:
vanhaa taikauskoa. Pyydä vaan rohkeasti, että vievät jalat edellä. Esim. Norjassa ei saa enää pää edellä kuljettaa, se on ikävää potilaasta..
Acutan lavereita ei voi viedä kuin pää edellä, valitettavasti.
Miten saattaja tarkkailee sinua? Tottakai pää edellä!
Vierailija kirjoitti:
Sen takia viedään pää edellä eläviä koska samalla viejä voi katsoa miten se potilas voi.
Onko tullut mieleen, että osa potilaista saattaa voida huonosti ja näyttää harmaalta, koska joutuu menemään pää edellä eikä näe eteensä?
Toisaalta on helpompi irvistää hoitsulle, jos on katseyhteys. :P
Käyttäjä3185 kirjoitti:
Olen kuljettanut pää menosuuntaan ja jalat eellä😯
Melkoisessa solmussa ollut se potilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia viedään pää edellä eläviä koska samalla viejä voi katsoa miten se potilas voi.
Onko tullut mieleen, että osa potilaista saattaa voida huonosti ja näyttää harmaalta, koska joutuu menemään pää edellä eikä näe eteensä?
Toisaalta on helpompi irvistää hoitsulle, jos on katseyhteys. :P
Potilas makaa sängyssä. Ei hän näe, mihin mennään, vaikka sänky kulkisi mihin suuntaan tahansa.
Mutta niinhän se on, että hautaan mennään jalat edellä. Minä en haluaisi mennä leikkaussaliin niin.
Olipa kyllä tyhmä aloitus.
Kyllä minä potilaana haluan kontaktin sairaanhoitajaan tai potilaskuljettajaan.
Yök mennä nyt saliin jalat edellä.