Tavallista kotiruokaa laihduttajalle?
Olen ole mikään dieettien ja karppauksen ystävä ja mietinki että voiko paino tippua syömällä normaalia kotiruokaa kohtuudella? Esim. jauhelihakastike & peruna, lihapullat tomaattikastikkeessa & pasta, lasagne, kinkkukiusaus yms.
Jos ateriakokoa pienentää ja lisää vihreää salaattia ja kurkkua mukaan? Minulla on kamalasti allergioita (n.30 kpl) ja olen siis allerginen melkein kaikelle "terveelliselle"..
Lisäksi tietenkin perusliikunnat eli sali 2krt viikossa + hyötyliikunta.
Kommentit (12)
AAMUPALA
1 hedelmä tai 1dl tuoremehua
2 viipaletta täysjyväleipää
hieman rasvalevitettä
2-3 viipaletta vähärasvaista juustoa
kasviksia
kahvia tai teetä
LOUNAS
80g vähärasvaista lihaa tai 100g kalaa
1 peruna
2-4dl kasviksia
2dl rasvatonta maitoa
VÄLIPALA
½ täysjyväsmpylähieman levitettä
1 hedelmä tai 1dl tuoremehua
kasviksia
vettä
PÄIVÄLLINEN
100g kalaa tai 80g vähärasvaista lihaa
1 peruna
1-2dl kasviksia
vettä
ILTAPALA
1 hedelmä tai 2½dl marjoja
1 viipale täysjyväleipää
hieman levitettä
1dl raejuustoa
kasviksia
kahvia tai teetä
Aterioiden lisäksi voi syödä kasviksia vapaasti. Lisäksi voit käyttää pientä määrää rasvaa ruuanvalmistukseen. Juo vettä 2l päivässä.
Siinä on 1200kcal:n dietti kotiruualla ja taatusti laihdut.
Jep, pienennät kunnolla sitä ruoka-annosta ja lisäät niitä vihreitä paljon, eli niitä, joita voit syödä! Äläkä syö liian harvoin, muista myös juoda vettä runsaasti.
Itse ajattelin ainakin kokeilla tuota normaalilla kotiruoalla laihtumista. En vaan jaksa tehdä itselleni toista ruokaa vaan sen takia, että pitää laihtua.
Ajattelin syödä ruokaa kuten ennenkin (minulla annoskoot pieniä), mutta jätän pois kaiken pullan, karkin, keksin ym makean.
Liikuntaa minun pitää aloittaa.... en tykkää, mutta pakko raahautua jos yhtään haluaa päästä kiloista eroon.
Riippuu varmaan siitä kuinka nopeasti haluat laihtua, mikä on painosi nyt, paljonko syöt ylipäätään ja syötkö herkkuja, paljonko liikut nyt jne...
Pastan jättäisin kyllä pois ainakin joksikin aikaa, ja siinä tilalla vaikka couscousia tai ohraa tms. Mutta eiköhän tuolla muuten voi onnistua, jos on sitten muuten tosi tarkka ettei mussuta turhaan esim. leipää, syö jälkkäreitä tai herkkuja jne... Itse laihduin jonkin verran pelkästään sillä että jätin alkoholin ja herkut (mun lähinnä kohdalla sipsit, pizza ja muu rasvainen ja suolainen) pois, muuten soin ihan normaalisti. Mutta toki ne kilot oli sitten tulleetkin melko lyhyessä ajassa juuri em. tuotteiden takia.
Tuossa esimerkissä on aika paljon leipää, vaikka onkin täysjyväleipää. Minä vaihtaisin ainakin yhdeltä aterialta (aamupala, välipala, iltapala) leivän rasvattomaan rahkaan tai jogurttiin, tulisi sitä proteiiniakin joka pitää nälän paremmin kuin leipä. Eli rahkaa tai jogurttia, sekaan marjoja tai hedelmiä.
Muuten tavallinen kotiruoka on oikein hyvä, Mieti vain mitä se ruoka on. Esim. lasagnessa on aika paljon rasvaa ja sitä myöten kaloreita. Mielummin vaikka makaronilaatikko. Toki lasagnea voi joskus syödä, mutta ymmärsit varmasti pointin. Ja ajattelet lautasmallin mukaan AINA. Eli ensin puolet lautasesta vihanneksia, 1/4 lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa tms. ja 1/4 perunaa, pastaa, riisiä. Kastiketta vain vähän. Tai jos laatikkoruoka, niin se vajaa puolet lautasesta sitten sitten, loput kasviksia.
Pullaa, keksiä, kakkuja tms en syö oikeastaan ollenkaan.. Esim synttärijuhlissa saatan ottaa yhden leivoksen. Minulla on paheenani kyllä karkit ja hampurilaiset! :/ ylipainoa on n. 20kg, olen 163 cm pitkä. Ylipainoa on kertynyt pikkuhiljaa 7 vuoden aikana joten "en muka ole huomannut lihovani radikaalisti" Nyt koitan hissukseen tiputella ( ei ole minnekkään kiire) ja sen takia en halua mitään dieettiä vaan elämäntapa muutoksen..
Vaikee tulee olemaan olla ilman karkkeja :D Ja välipalan etsiminen vaikeaa koska kaikki kasvikset mitä syön täytyy olla kypsennetty kunnolla, muuten allergisoin ja kurkkuni turpoaa :/ sama myös hedelmissä.. tuoreet turvottaa kurkkua.. säilöttyjä pystyn syömään sentään mutta nekin tuppaavat olemaan sokeriliemessä kaikki..
Onneksi ei omassa elämässä tämän vakavempia ongelmia ole, joten tossua toisen eteen ja valitus loppu nyt! :) -Ap
Pullaa, keksiä, kakkuja tms en syö oikeastaan ollenkaan.. Esim synttärijuhlissa saatan ottaa yhden leivoksen. Minulla on paheenani kyllä karkit ja hampurilaiset! :/ ylipainoa on n. 20kg, olen 163 cm pitkä. Ylipainoa on kertynyt pikkuhiljaa 7 vuoden aikana joten "en muka ole huomannut lihovani radikaalisti" Nyt koitan hissukseen tiputella ( ei ole minnekkään kiire) ja sen takia en halua mitään dieettiä vaan elämäntapa muutoksen..
Vaikee tulee olemaan olla ilman karkkeja :D Ja välipalan etsiminen vaikeaa koska kaikki kasvikset mitä syön täytyy olla kypsennetty kunnolla, muuten allergisoin ja kurkkuni turpoaa :/ sama myös hedelmissä.. tuoreet turvottaa kurkkua.. säilöttyjä pystyn syömään sentään mutta nekin tuppaavat olemaan sokeriliemessä kaikki..
Onneksi ei omassa elämässä tämän vakavempia ongelmia ole, joten tossua toisen eteen ja valitus loppu nyt! :) -Ap
Mä olen laihtunut tosi hyvin normaalilla kotiruoalla, jopa herkutellen. Näin, vaikka olen nelikymppinen, istumatyötä tekevä ja urheilua harrastamaton nainen. Olen syönyt Kiloklubi-seurannan mukaan noin 1500-1800 kcal päivässä ja laihtunut hitaasti mutta varmasti entisestä 73 kilon painosta 53 kiloon.
Suurin muutos entiseen on että jätin kaljan, limsan ja siiderin lipityksen pois ja aloin syödä harvemmin pikaruokaa. Lisäsin kasviksia paljon. Välipaloja en ole syönyt koskaan enkä syö nykyisinkään. Tavallinen päivä laihduttaessa olisi voinut olla vaikka tällainen:
- Aamu: täysmaitoon tehty latte, appelsiini-kiivismoothie
- Lounas. Työpaikkaruokalassa keitto- tai ruokaisa salaattivaihtoehto, leipää, jälkkäriksi hedelmä
- Päivällinen: Alkusalaattia, kotitekoinen kohtuukokoinen pizza, lasi punaviiniä, hedelmä ja pari palaa suklaata
Normaali kotiruoka ei lihota kunhan annoskoko on kohdallaan. Vrt gulassi (sisältää kasviksia, naudanlihaa, perunaa aavistuksen ja hapankaalia) annos n 300 kaloria. Lasagne on huono koska siinä on vaalea juustokastike ja juustoa. Pastan vaihtaisin täysjyvään. Muuten normi keitot, padat, lihapullat ja lisukkeet on ihan hyvää ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 11:41"]
Normaali kotiruoka ei lihota kunhan annoskoko on kohdallaan. Vrt gulassi (sisältää kasviksia, naudanlihaa, perunaa aavistuksen ja hapankaalia) annos n 300 kaloria. Lasagne on huono koska siinä on vaalea juustokastike ja juustoa. Pastan vaihtaisin täysjyvään. Muuten normi keitot, padat, lihapullat ja lisukkeet on ihan hyvää ruokaa.
[/quote]
Ei laihdutuksessa ole käytännössä mitään väliä syökö pastansa vaaleana vai tummana. Eikä ole kiellettyjä ruokalajeja, esim. lasagnea voi hyvin syödä jos ei sitä joka päivä syö ja ei syö ihan valtavaa annosta vaan täyttää osan lautasesta salaastilla.
Itse söin kaikki pastat, riisit ja leivät myös laihdutuksen aikana vaaleina, koska inhoan täysjyvätuotteiden tunkkaista makua ja lisäksi liika kuitu aiheuttaa minulle ripulia. Eipä haitannut laihtumista mitenkään.
Kai se on ihan riippuu sitten henkilöstä mitä voi syödä hyvällä omalla tunnolla ja mitä ei.. Kokeilemallahan se selviää :) Minä nyt ainaki kokeilen annoskokoja pienentämällä ja lisäämällä salaattia lautaselle, ilman mitään suurempia muutoksia ja stressiä. Olen muutenkin niin huono kokeilemaan uusia ruokalajeja ja kaikenmaailman raejuustot on yök, sehä näyttääki jo kertaalleen syödyltä :S -Ap
Totta kai voi. Laihtuminen on aina kokonaisuus. Perusruoka on oikein hyvä vaihtoehto useimmille, kun määrät on kohtuullisia. Ja liikuntaa siinä rinnalla.