Asuntokauppa - oletteko tavanneet myyjää ennen tarjouksen jättämistä?
Asunnonostoaikeissa. Harkitsemme myyjän tapaamista ennen tarjouksen jättämistä. Tavoitteena saada tietoutta asunnosta ja asunto-osakeyhtiöstä muutakin kautta kuin pelkästään välittäjältä.
Onko joku muu menetellyt näin? Kokemuksia, ideoita? Tylyttääkin saa jos on paha päivä :)
Kommentit (7)
Myyjä on palkannut välittäjän juuri sitä varten ettei hänen tarvi asioida ostajien kanssa.
Yleensä myyjä tavataan vasta kauppakirjan kirjoitustilaisuudessa.
Peukkua tällaiselle toiminnalle. Kyse on kuitenkin elämän suurimmasta taloudellisesta panostuksesta ja kaikki informaatio, jonka voi saada suoraan myyjältä, kannattaa ottaa vastaan. Välittäjillä on kuitenkin "oma lehmä ojassa" ja osa tiedosta voi tulla ostajille suodattimen kautta.
Olisi pitänyt itse tehdä noin nykyisen asunnon kanssa.
No, mikäänhän ei estä tapaamasta myyjää ennen tarjouksen tekemistä. Itse olen näin tehnyt kolmekin kertaa vuosien mittaan. Jos myyjä taas ei näin halua menetellä, niin eihän sillekään mitään voi, herää lähinnä kysymys, että miksi, jos kerran joku on todella ostamassa. Selvää on, että kaikkia renkaanpotkijoita ei kannata vaivautua tapaamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:49"]
Peukkua tällaiselle toiminnalle. Kyse on kuitenkin elämän suurimmasta taloudellisesta panostuksesta ja kaikki informaatio, jonka voi saada suoraan myyjältä, kannattaa ottaa vastaan. Välittäjillä on kuitenkin "oma lehmä ojassa" ja osa tiedosta voi tulla ostajille suodattimen kautta.
Olisi pitänyt itse tehdä noin nykyisen asunnon kanssa.
[/quote]
Oma lehmähän sillä myyjälläkin on ojassa, miksi hän olisi yhtän sen rehellisempi kuin välittäjäkään, jos jotain huijauksen aihetta on?
Me ostimme asuntomme suoraan myyjältä ilman välittäjää. Koen että siitä oli hyötyä että olimme tekemisissä suoraan hänen kanssaan. Muutakin hyötyä siis kuin se, ettei tarvinnut maksaa välittäjän palkkiota asunnon hinnassa...
Me myimme itse asuntomme, ostajat kävivät kaksi kertaa katsomassa asuntoa ja molemmilla kerroilla vastasimme kaikkiin heidän kysymyksiinsä. Saivat varmasti tarkemmat ja paremmin paikkansa pitävät tiedot kuin välittäjältä ja papereita lukemalla. Ostajilla ei ole ollut mitään valittamista mistään asuntoon liittyvästä asiasta jälkikäteen.
Jos olisin ostamassa vanhaa asuntoa (=jossa rakennuttajan vastuu on loppunut), niin haluaisin ehdottomasti tarkemmat tiedot asunnosta kuin välittäjän antamia luulisin - muistaakseni - arvelisin vastauksia, joista suurin osa on vähän sinne päin tai liittyy johonkin muuhun myynnissä olevaan kohteeseen.
Monta taloa käytiin välittäjien johdolla katsomassa, ja pari suoraan omistajan kanssa (myivät siis ilman välittäjää), niin paljon kattavamman ja luotettavamman tiedon sai suoraan omistajalta. Välittäjä tietää just sen minkä papereista lukee ja sen osaan lukea itsekin. Omistaja taas taloa kiertäessä osaa kertoa, että "tuohon nurkalle kertyy kevättulvien aikaan lammikko, mutta kuivaa viikossa pois"... sitten voi sellaista yksityiskohtaa syynätä vähän tarkemmin.
up