Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanna Partanen-ruokakulttuuri-surullista

Vierailija
01.04.2013 |

Luin iltasanomista kahvilassa ravitsemusterapeutti Hanna Partasen haastattelun. Surullista luettvaa, tavallaan Partasessa tiivistyy koko suomalaisen ruokakulttuurin olemattomuus ja kaameus. Eineksiä Hanna sanoi syövänsä usein, eikä siinä mitään, mutta ne mitä ilmoitti syövänsä olivat sellaisia sörsseleitä, etten ikinä söisi, wikattuja pakastevihanneksia ym. Ei siis tullut lainkaan yllätyksenä ettei välitä miltä ruoka maistuu, kunhan se on monipuolista ja ruokailu säännöllistä. Järkyttävää. En voisi elää noin. 

Siinäpä se onkin, ei väliä miltä maistuu, kunhan tulee ravintoarvot tyydytettyä ja ravintoa saatua. Ei ihme että meikäläistä ruokaa pidetään karseana.

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ruualla tärkeily on surullista. Maku on toki tärkeä, mutta kuitenkin toissijainen asia. Näin se vain on maailmassa, jossa suuri osa ihmisistä on aliravittuja ja elämässä paljon muutakin ruoka.

Vierailija
2/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua mutta kommentoin aloitusviestiä siten, että Hanna Partanen tuskin on hiilari-low-fat linjallaan saanut ihan kaikkia ravintoarvoja tyydytettyä kun on tätänykyä kansakunnan virallinen fibromyalgikko. Sekin vaiva kun on hoidettavissa päiväjärjestyksestä ruokavaliolla, kun sen vaan osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 10:30"]

En jaksanut lukea koko ketjua mutta kommentoin aloitusviestiä siten, että Hanna Partanen tuskin on hiilari-low-fat linjallaan saanut ihan kaikkia ravintoarvoja tyydytettyä kun on tätänykyä kansakunnan virallinen fibromyalgikko. Sekin vaiva kun on hoidettavissa päiväjärjestyksestä ruokavaliolla, kun sen vaan osaa.

[/quote]

Ai on vai? Kerrotko mullekin joka myös olen fibromyalgikko? Käsittääkseni tutkimustietoa on vain elävän ravinnon veganismista, että se saattaa olla hyödyllistä kipujen ja oireiden vähentämisessä, itse fibromyalgiaa sekään ei paranna. Mulla ainakin proteiinin liikamäärä on pahapaha jota pitää välttää jos ei halua kovaa uupumusta ja lisää kipuja. Rasvaa toisaalta tarvin suhteellisen paljon voidakseni hyvin.

Vierailija
4/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut höänen blogiaan, mutta julkisuudessa häntä seuranneena:

En kuuntelisi hänen ohjeitaan ravitsemuksesta, kun hän ei itse ihan edusta sitä, mitä mielikuvissani terveellisesti elävä on. Mun tavoitteena on kiinteämassainen tiimalasi, ei mikään täti-look, minkä tuolla hänen opettamallaan "terveellisellä ruokavaliolla"  ilmeisesti saavuttaa.

Vierailija
5/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 10:27"]

Mun mielestä ruualla tärkeily on surullista. Maku on toki tärkeä, mutta kuitenkin toissijainen asia. Näin se vain on maailmassa, jossa suuri osa ihmisistä on aliravittuja ja elämässä paljon muutakin ruoka.

[/quote]

Minusta juuri tuon takia ruokaan pitää suhtautua niin kunnioittavasti ettei pilaa sitä huonoilla, teollisilla ja juosten kustuilla käsittelytavoilla. Raaka-aineita tulee kunnoittaa, oli kyse sitten ruuasta tai muusta ja tehdä niistä mahdollisiman hyvää - tai kaunista, silloin kun on kyse vaikkapa vaatteesta, esineestä tms. Ajatusenergiaa ei voi tuhlata.

Vierailija
6/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 10:38"]

En kuuntelisi hänen ohjeitaan ravitsemuksesta, kun hän ei itse ihan edusta sitä, mitä mielikuvissani terveellisesti elävä on. Mun tavoitteena on kiinteämassainen tiimalasi, ei mikään täti-look, minkä tuolla hänen opettamallaan "terveellisellä ruokavaliolla"  ilmeisesti saavuttaa.

[/quote]

Hmm... Hanna ei kyllä taida itsekään syödä kuten opettaa, tuntuu olevan aika kovia heikkouksia varsinkin makeisiin herkkuihin hänellä, mistä nyt yrittää huonolla menestyksellä irti herkkulakkovuosi-projektillaan. 

Toisaalta jos laihduttaa täysin ilman liikuntaa niin eihän sitä millään ruokavaliolla sellaiseksi kiinteäksi ja timmiksi tule. Vain hoikaksi, mutta vähän löysän näköiseksi jää. 

Vierailija
7/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 10:38"]

[/quote]

Siis tarkoitat, ettei hän *näytä* siltä miltä mielikuvissasi terveellisesti elävä näyttää?

"Täti-look", mitä ihmettä? Siis pukeutuu väärin vai on lähtökohtaisesti väärän mallinen vartaloltaan vai mitä? Normaalipainoiseltahan hän ainakin näyttää - useimmista meistä ei saa timmiä tiimalasia kovalla työlläkään.

Et kai suinkaan yrittänyt sanoa, että ainoastaan missivartaloiset ovat terveitä ja syövät terveellisesti...?

(Lisäys: en puolustele Partasen oppeja, jotka ovat mielestäni naurettavia. Kiinnostaisi vain tietää, miltä terveellisesti elävän ihmisen "kuuluisi" näyttää.)

Vierailija
8/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne pakastevihannekset niin kamalan hyviä ole. Mutta meillä käytetään pääasiassa niitä. Minä inhoan kuorimista, suikaloimista, pilkkomista ja sen sellaista. Jos on jääkaapissa porkkanoita, niin sinne ne jää ja mätänee, kun en saa aikaiseksi niille mitään tehdä. Minulla on adhd, joten joskus on pakko mennä sieltä missä aita on matalin ja hyväksyä se, että jos tässä perheessä aiotaan vihanneksia syödä, niin niiden on parasta olla patavalmiita. 

Vierailija
9/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tottakai niille valmiiksi pakastetuillekin tuotteille on käyttäjänsä ja käyttötarkoituksensa.  Itse olen vastakohtasi, minusta ruoanlaitto on mukavaa puuhaa ja erityisesti pilkkominen on hyvin rentouttavaa.  Meitä on joka junaan.

Vierailija
10/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä puolustan pakastevihannesten makua esim. keitoissa. Teen usein arjessa niin, että pilkon nopeasti porkkanaa, perunaa, lanttua kattilaan ja teen keitosta runsaampaa laittamalla sinne lisäksi pussin pakastevihanneksia, jossa saattaa olla mukana muitakin jääkaapista löytymättömiä kasviksia. Ihan samalle maistuvat kaikki. Ainoa, mikä maistuu eriltä on ihan tuore tuote esim. porkkana elokuussa. Mutta jo muutaman kuukauden päästä se porkkana maistuu samalle tai huonommallekin kuin se pakastettu.

Ymmärrän tuoreiden kasvisten käytön sesonkiaikaan mutta en silloin, kun niitä ei yksinkertaisesti ole muuta kuin kellareissa lojunutta.´

Pakastevihannekset eivät muuten ole eineksiä.

Vierailija
11/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 12:54"]

Niin, tottakai niille valmiiksi pakastetuillekin tuotteille on käyttäjänsä ja käyttötarkoituksensa.  Itse olen vastakohtasi, minusta ruoanlaitto on mukavaa puuhaa ja erityisesti pilkkominen on hyvin rentouttavaa.  Meitä on joka junaan.

[/quote]

Jännä juttu, minäkin nautin ruuanlaitosta ja kulutan siihen paljon aikaa päivässä, mutta en näe mitään erityistä iloa siinä, että pilkkoo kaiken itse.

Sipulin pilkkominen - ihan hauskaa, jos ei välitä silmien vuotamisesta.

Porkkanan leikkaaminen ohuiksi viipaleiksi - mikä ettei. Porkkanan kuutiointi - ärsyttävää puuhaa.

Selleri - oikein hauskaa.

Peruna tai palsternakka - alkaa jo vähän v*tuttaa.

Bataatti - eihhh.

Nauris tai lanttu - mieluummin juurihoitoon, kiitos.

Vierailija
12/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan ei kuole nälkään puolessa tunnissa":) Ihan tällee vinkkinä: mulla on aikaa saada ruoka pöytään ja että lapset syövät sen, siitä kun tulen kotiin, noin puoli tuntia. Sen jälkeen onkin jo oltava autossa matkalla treeneihin, josta pahimmillaan kotiudutaan vasta kaksi ja puoli tuntia myöhemmin. Eli jos ruoka ei ole valmis 20 minuutissa, seuraavan kerran ruokaa voi olla tarjolla kolme tuntia myöhemmin. Aika pitkä odotus 10 vuotiaalle, eikös? Joten 5min vihannesten pilkkominen voiihan oikeasti olla mahdoton rasti joillekin. Ja nuo pakastevihannekset on aivan taivaan lahja. Parempaa laatua ja makua ne on kuin ko. kamat tuoreena tähän aikaan vuodesta.

Mutt ajoillakuilla on aikaa käyttää tuohon ruuanlaittoon ja hyvä se heille, meidän perheessä on muitakin tärkeitä asioita kuin hellan edessä seisominen. 

Vierailija
13/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 08:28"]

Menkää tappelemaan pakastevihanneksista muualle. Tässä ketjussa puhutaan Hanna Partasesta.

[/quote]

Perusta oma ketjus äläkä käy ineen mun lokaatiossa tällä palstalla! Mä tän aloitin ja haluun keskustella Partasen ohella myös pakastevihanneksista.

- Niin ja jos ei maista eroa pakastevihanneksen ja ei-pakasteen välillä niin on sitten makuhermot varmaan säädetty samaan asentoon sen Partasen kanssa. Ap

Vierailija
14/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:11"]

"Kukaan ei kuole nälkään puolessa tunnissa":) Ihan tällee vinkkinä: mulla on aikaa saada ruoka pöytään ja että lapset syövät sen, siitä kun tulen kotiin, noin puoli tuntia. Sen jälkeen onkin jo oltava autossa matkalla treeneihin, josta pahimmillaan kotiudutaan vasta kaksi ja puoli tuntia myöhemmin. Eli jos ruoka ei ole valmis 20 minuutissa, seuraavan kerran ruokaa voi olla tarjolla kolme tuntia myöhemmin. Aika pitkä odotus 10 vuotiaalle, eikös? Joten 5min vihannesten pilkkominen voiihan oikeasti olla mahdoton rasti joillekin. Ja nuo pakastevihannekset on aivan taivaan lahja. Parempaa laatua ja makua ne on kuin ko. kamat tuoreena tähän aikaan vuodesta.

Mutt ajoillakuilla on aikaa käyttää tuohon ruuanlaittoon ja hyvä se heille, meidän perheessä on muitakin tärkeitä asioita kuin hellan edessä seisominen. 

[/quote]

Mutta kun ei niitä vihanneksia oo pakko pilkkoa just sillä sekunnilla. Hyvänmakuinen ja laadukas ruoka vaatii hieman aikaa ja vaivaa, mutta etenkin suunnittelua. Itse olen hoitanut niin, että luppoaikana esim. pilkon vihanneksia valmiiksi. Tätä voi tehdä vaikka illalla sillä aikaa kun lapset on treeneissä, ja käyttää ruuanlaittoon seuraavana päivänä. Ei todellakaan mene pilalle päivässä. Kaikkea muutakin voi tehdä ennakkoon valmiiksi. Toki pakastevihannekset on joissain kohdin ihan hyvä valinta, parempi se kuin ei vihanneksia ollenkaan. Ja kaikkia vihanneksia ei nyt Suomessa ole mahdollista saada tuoreena vuoden ympäri.

Vierailija
15/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 10:09"]

Tuo porkkana muuten on mainio esimerkki... Koittakaapa nimittäin rouskutella raakana sitä pakasteporkkanaa. Ei ole todellakaan hyvää. Mä olen joskus syönyt sähkökatkon takia raakana jotain sekakasviksia jossa oli kukkakaalia, porkkanaa ja jotain muutakin, ja oli yllättävän pahaa, vaikka minusta kypsennettynä ne on ihan syömäkelpoisia.

[/quote]

No, eihän ne pakastevihannekset olekaan raakoja, ei kai kukaan sellaista kuvittele?!!

Vierailija
16/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 12:54"]

[/quote]

Jännä juttu, minäkin nautin ruuanlaitosta ja kulutan siihen paljon aikaa päivässä, mutta en näe mitään erityistä iloa siinä, että pilkkoo kaiken itse.

Sipulin pilkkominen - ihan hauskaa, jos ei välitä silmien vuotamisesta.

Porkkanan leikkaaminen ohuiksi viipaleiksi - mikä ettei. Porkkanan kuutiointi - ärsyttävää puuhaa.

Selleri - oikein hauskaa.

Peruna tai palsternakka - alkaa jo vähän v*tuttaa.

Bataatti - eihhh.

Nauris tai lanttu - mieluummin juurihoitoon, kiitos.

[/quote]

Sulla on tekniikka hakusessa, oikeasti! :) Pari vinkkiä:

Sipuli ei itketä, jos ei ota niitä "karvoja" päästä pois kun pilkkoo. Itse raastan sipulin, tulee tosi nopeasti eikä ehdi itkettää. Tupperilla on lisäksi sellainen käsikäyttöinen sipulinpilkkoja herkkäsilmäisille. Mulla on sellainen ja se on ihan kätevä, mutta raastin on vielä kätevämpi ja tulee hienompaa, etenkin kun taapero kaivaa sipulit pois kastikkeesta, jos on näkyviä paloja ;)

Lanttu, bataatti yms. muhkuraiset: viipaloi juures kiekoiksi ENNEN kuin kuorit sen. Sitten kun sulla on sellaisia sentin, puolentoista kiekkoja siinä, kuorit ne yhdellä ranneliikkeellä. Muhkuraista juuresta on ärsyttävä kuoria kokonaisena.

Ruuanlaitto on kivaa ja terapeuttista, tykkään, ja kun tekniikka ja välineet on kunnossa, se on myös nopeaa.

Vierailija
17/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:36"]

No, eihän ne pakastevihannekset olekaan raakoja, ei kai kukaan sellaista kuvittele?!! 

[/quote]

Näyttää kuvittelevan kun kerran wokkiin kelpaa. Pakastevihannekset ovat kumimaisia wokattuina. Keitossa porkkanan väri on tummempi, koska pakastaminen on muuttanut solurakennetta. Ja maku on samasta syystä eri.

Vierailija
18/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:36"]

[/quote]

Näyttää kuvittelevan kun kerran wokkiin kelpaa. Pakastevihannekset ovat kumimaisia wokattuina. Keitossa porkkanan väri on tummempi, koska pakastaminen on muuttanut solurakennetta. Ja maku on samasta syystä eri.

[/quote]

Vihannekset on ryöpättyjä, ja kyllä ne meillä välillä wokkiin kelpaavat. Sen verran ne wokissakin kypsyvät, että minusta ovat ihan ok. Mieluummin pakastevihanneksia kuin nahistuineita "tuoreita." Eivät ne minusta kumimaisia ole, kun sulatan ja nopeasti käytän pannulla. Raakoja ne eivät ole, mutta mihin tahansa kuumennettuun ruokaan sopivat ihan hyvin.

Vierailija
19/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:37"]

Itse raastan sipulin, tulee tosi nopeasti eikä ehdi itkettää. Tupperilla on lisäksi sellainen käsikäyttöinen sipulinpilkkoja herkkäsilmäisille. Mulla on sellainen ja se on ihan kätevä, mutta raastin on vielä kätevämpi ja tulee hienompaa, etenkin kun taapero kaivaa sipulit pois kastikkeesta, jos on näkyviä paloja ;)

[/quote]

Joo, niin minäkin raastan yleensä esim. kastikkeisiin, mutta joihinkin ruokalajeihin tarvitaan esim. sipulikuutioita tai -renkaita...

Tuppereita en osta ihan periaatteesta, enkä tykkää mistään erikoisista pilkkomislaitteista. Tunnen minä sellaisiakin, jotka pilkkovat sipulit heittämällä ne johonkin tehosekoittimeen, mutta itse luotan ihan veitseen.

Ja tuolla kiekkosysteemillä itsekin pilkon juurekset, muttei se tee siitä minusta yhtään sen nautittavampaa ;) Mutta makuasia tietysti.

Jokainen tykkää ruuanlaitossa eri asioista. Kasvatan itse yrttini ja ison osan kasviksistani, mutta en silti pode huonoa omaatuntoa jos heitän lihakeittoon pari pussillista pakastejuureksia. Ja hyvältä maistuu.

Vierailija
20/120 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt kuvittele pakastevihannesten ja -juuresten olevan raakoja, mutta pointti olikin se, etteivät ne joka tilanteeseen sovi.  Olen se, joka ostaa tilalta suoraan talvella jurekset, koska haluaa syödä niitä raakoina.  Esim. tänään söin lanttutikkuja ja ne oli todella hyviä.  Lanttu oli nyrkin kokoinen ja sellaiset pienet lantut ovat yleensä makeita.  Oli vielä punakuorinenkin, joka on mielestäni paras lajike.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme