poskiontelotulehdus
paraneeko poskiontelon tulehdus ilman antibiootteja, vai pitääkö/saako sen takia mennä päivystykseen? Teinistä kyse.
Kommentit (14)
mä sairastin viime talvena ekan kerran ja eka lääkäri ei antanut antibioottia ja kun ei parantunut menin toiselle lääkärille, joka ihmetteli miksi en ollut saanut antibioottikuuria. Käykää ihmeessä lääkärissä
jos onteloista vuotaa verta, on mentävä lääkäriin, sillä tulehdus voi levitä ohimo ja otsalohkoihin...antibiootit siis kehiin...
Paranee yleensä. Jos alkaa tuntua otsan puolella kipua silmän yläpuolella tai kestää viikon, kannattaa mennä lääkäriin.
Ei kyllä ole syy mennä päivystykseen. Juuri tälläiset ei kiireelliset - asiat ruuhkauttaa päivystykset suotta. Oirenmukaisella hoidolla pärjää. Höyryhengitys, nenää avaavat lääkkeet ( saa apteekista ilman reseptiä ), särkylääkkeet ja nenän huuhtelukannu. Niillä pärjää.
jos käytät nenäkannua on hyvä lisätä veteen suolaa, muuten tuntuu kurjalta, apteekista saa fysiologista suolaliuosta, tällä ei satu yhtään. jos tylehdus on paha niin antibioottikuuri on tarpeen, mulla on punkteerattu paljon, eikä se auttanut mitään, myös limakalvoja kuivaavaa antihistamiiniä voi käyttää, helpottaa painetta ja särkyä.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 16:55"]
jos käytät nenäkannua on hyvä lisätä veteen suolaa, muuten tuntuu kurjalta, apteekista saa fysiologista suolaliuosta, tällä ei satu yhtään. jos tylehdus on paha niin antibioottikuuri on tarpeen, mulla on punkteerattu paljon, eikä se auttanut mitään, myös limakalvoja kuivaavaa antihistamiiniä voi käyttää, helpottaa painetta ja särkyä.
[/quote]
Ei satu normi suolavedelläkään, jos hakee netistä "keittosuolaliuos" ja tekee sen mukaisen seoksen. Se on sama kuin ihmisen kehon suolapitoisuus.
kiitos vastauksista, mielellään ei päivystykseen lähdettäisikään, olokaan ei ole kovin huono, mutta selvät polskiontelotulehduksen oireet on.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 16:55"]
[/quote]
Ainakin mun nenäkannussa tuli mukana sellainen mittalusikka, joka on mitoitettu niin, että kun sen laittaa täyteen suolaa ja panee kannuun, kannu vettä täyteen, niin on oikea suolapitoisuus automaattisesti.
MIten nenän huuhtelu auttaa poskionteloihin? No, joka tapauksessa, poskiontelotulehdus on mulla aina parantunut itsekseen. Siihen on tosin voinut mennä usempiin viiko, kaksi tai kolme viikkoa on ihan normaalia, ainakin mulla.
Vasta pitkittyessään vaatii läkäin hoitoa. Itse voi tosiaan huuhdella sarvikuokannulla, hautoa kuumalla vedellä täytetyillä juotavapulloilla, höyryhengityksellä, nuhasuihkeilla jne. Yöksi valkosipulimurskaa tyynyn viereen vaikka sukkahosujen sisään jne
Ei tosiaan päivystykseen kannata lähteä, ellei sitten ole muitakin oireita, kuten korkeaa kuumetta, älytöntä paineen tunnetta otsalla ja poskissa, kunnon päänsärkyä yms.
Itselläni meinaan juuri nyt flunssa päällä. Kuumetta ei ole, sohvalla kyllä mielelläni makailen ja hieman hikoiluttaa. Ainoita oireita edellisten lisäksi on tukkoinen nenä ja paineentunne poskilla. Ajattelin kuitenkin katsoa muutaman päivän mihin se tästä etenee ja käyttää jo edellä mainittuja keinoja ensiapuna.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:14"]
MIten nenän huuhtelu auttaa poskionteloihin? No, joka tapauksessa, poskiontelotulehdus on mulla aina parantunut itsekseen. Siihen on tosin voinut mennä usempiin viiko, kaksi tai kolme viikkoa on ihan normaalia, ainakin mulla.
[/quote]
Nenän huuhtelu auttaa, koska sillä saa nenästä kaiken rään ulos ja lisäksi se laskee turvotusta limakalvoilla, joka taas monesti auttaa siihen, että poskionteloista pääsee paine laskemaan ja tulee jopa mätää ulos (jos sen malliset poskiontelot, että tämä on mahdollista).
Paranee. nenäkannulla huuhtelet, Jos on Duacteja , niin niitä voi ottaa, ja käyttää nenäsuihektta. Mun työpaikkalääkäri ei enää edes määrää antibiootteja. Lähettää punkteeraukseen, jos on kovin paha.