Vierailija
Poiminta

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Sivut

Kommentit (514)

Vierailija

Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Esivaihdevuosien (noin 36-50-vuotiaana) ainoa oire oli ensin kuukautisten tiheneminen ja vuodon runsastuminen ja sitten niiden harventuminen ja vuodon niukentuminen.

Menopaussi eli viimeiset kuukautiset tulivat samana päivänä kuin täytin 51 vuotta.

Seuraavien noin kolmen kuukauden ajan oli muutama ns. kuuma aalto. Minun tapauksessani oikeastaan "lämmin aalto", sillä ne olivat hyvin lieviä ja lyhytaikaisia kuumuuskohtauksia. Ei runsasta hikoilua, ei kasvojen punastumista, joista pahoista vaihdevuosioireista kärsivät valittavat.

Oikeastaan mitään muita vaivoja vaihdevuosista ei ollut. En ollut kiukkuinen enkä ärhennellyt (ei kyllä olisi sopinut luonteeseenikaan), enkä kärsinyt mistään fyysisistä ongelmista. Oli vain todella mukavaa, kun kuukautiset vihdoin olivat pysyvästi poissa.

Vaihdevuosista voi siis selvitä hyvin pienin vaurioin.  :)

Vierailija

Mulla kunnon kuukautisia ei ole ollut sitten viime syksyn. Kesällä ja syksyllä oli satunnaisia kuumia aaltoja, mutta ei koskaan öisin. Eikä nyt enää.

Muutaman kerran on ollut sellaset tosi niukat menkat. Välillä kuin turvonnut tankki silloin kun menkkojen pitäis tulla, menee sit muutamassa päivässä ohi.

Kesällä sain kyllä todettuun krooniseen sairauteen lääkkeet, mutta menkat tuli ihan säännöllisesti monta kertaa sen jälkeen, kunnes yks kaks jäi pariksi kuukaudeksi pois.

Muuta en keksi kuin vaihdevuodet. Ikää 48.

Vierailija

No kuulostaa siltä etten olekaan mikään harvinaisuus, ajattelin että mulla on alkamassa ihan liian aikaisin. Tosiaan nyt ihan yhtäkkiä alkaneet sellaiset äkilliset kuumuus/hikikohtaukset, oikein polttaa naamaa ja kaulaa. Ällöttävää. Ehkä katselen josko ne vaikka meniskin ohi, alkoi jo masentaa kun mietin jos loppuelämä on tämmöstä.
Ap

Vierailija

Te joilla vaihtarit jo ohi, niin miten niiden jälkeen elämä sujuu? Onko kaikki kuten ennen vaihtareita, siis nukutteko hyvin, oletteko pirteitä ja energisiä? Onko seksihaluja ja kostutteko? Jaksatteko painaa töitä entiseen malliin? Nouseeko paino helposti, onko tullut jotain terveysongelmia? Olen itse 50 v ja varmaan jonkinlaisia esioireita on nyt puolen vuoden sisään tullut; herään aamuyöllä ja on vaikea päästä enää uneen. Kk-kierto on lyhentynyt muutamalla päivällä. Outo oire on se, että n. viikko ennen menkkoja olen älyttömän pirteä, hyväntuulinen ja energinen, menkkojen jälkeen taas todella väsynyt ja haluton tekemään mitään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Te joilla vaihtarit jo ohi, niin miten niiden jälkeen elämä sujuu? Onko kaikki kuten ennen vaihtareita, siis nukutteko hyvin, oletteko pirteitä ja energisiä? Onko seksihaluja ja kostutteko? Jaksatteko painaa töitä entiseen malliin? Nouseeko paino helposti, onko tullut jotain terveysongelmia? Olen itse 50 v ja varmaan jonkinlaisia esioireita on nyt puolen vuoden sisään tullut; herään aamuyöllä ja on vaikea päästä enää uneen. Kk-kierto on lyhentynyt muutamalla päivällä. Outo oire on se, että n. viikko ennen menkkoja olen älyttömän pirteä, hyväntuulinen ja energinen, menkkojen jälkeen taas todella väsynyt ja haluton tekemään mitään. 

Tulin juuri kysymään samaa!

Vierailija

Jos vaihdevuodet suomalaisilla naisilla tulevat keskimäärin 51-vuotiaina, niin voi päätellä, että aika monella ne tulevat ennen tuota ikää (ja vähän reilulla puolella naisista tuon iän jälkeen).

Mulla alkaneet vaihdevuosien esioireilu jo ennen 40 v ikää, saa nähdä mihin asti tässä sinnitellään oireiden kanssa ennen kuin menkat kokonaan loppuu.

-tänä vuonna 44v

Vierailija

Hikoilen kuin saunakiuas, viitisen vuotta ollut tosi pahana. Sitä ennen hiukan lievempänä.

En tiedä koska kuukaut loppuivat, kävin kohdun poistoa lievemmässä operaatiossa 47- vuotiaana. Sinne leikkauspöydälle jäivät mun kuukautiset, ihanaa.

No vastalahjaksi kärsin hikiaalloista, kylmä kuuma kylmä kuuma tätä ikuisuuteen varmaan...

En usko, että estrogeenia mulle annetaan, ikääkin on muuten jo 59.

Tsemppiä kaikille

Kylmäkuumakalle 😑

Vierailija

Elämä vaihtarien jälkeen sujuu mainiosti. En tosin nuku mitenkään erityisen hyvin, mutta en ole koskaan nukkunut. Lapsesta lähtien yöt ovat olleet katkonaisia. Siihen tottuu, eikä se häiritse elämää.

Työt sujuvat todella hyvin, en huomaa eroa nuorempaan itseeni. Tunnen oloni energiseksi ja olen entiseen tapaan innostunut työstäni. Tämä kyllä varmasti on osin sen ansiota, että teen toimistotyötä. Fyysisessä työssä asiat voisivat olla toisin.

Yhden asian moni luultavasti katsoo isoksi miinukseksi: seksihalut tyssäsivät vaihdevuosiin ihan tyystin. Valtava muutos hormonitoiminnassa. Koska olen sinkku, tämä ei kuitenkaan ole itselleni millään tavoin ongelma.

t. Vastaaja nro 9

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Elämä vaihtarien jälkeen sujuu mainiosti. En tosin nuku mitenkään erityisen hyvin, mutta en ole koskaan nukkunut. Lapsesta lähtien yöt ovat olleet katkonaisia. Siihen tottuu, eikä se häiritse elämää.

Työt sujuvat todella hyvin, en huomaa eroa nuorempaan itseeni. Tunnen oloni energiseksi ja olen entiseen tapaan innostunut työstäni. Tämä kyllä varmasti on osin sen ansiota, että teen toimistotyötä. Fyysisessä työssä asiat voisivat olla toisin.

Yhden asian moni luultavasti katsoo isoksi miinukseksi: seksihalut tyssäsivät vaihdevuosiin ihan tyystin. Valtava muutos hormonitoiminnassa. Koska olen sinkku, tämä ei kuitenkaan ole itselleni millään tavoin ongelma.

t. Vastaaja nro 9

Kiitos vastauksestasi ja mukava kuulla, että elämä sujuu hienosti! Onko asiat mielestäsi paremmin vai yhtä hyvin kuin ennen vaihtareita?( Mua tietysti pelottaa tuo haluttomuus, koskapa olen naimisissa...) 

t. se kyselijä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

t. Vastaaja nro 9

Kiitos vastauksestasi ja mukava kuulla, että elämä sujuu hienosti! Onko asiat mielestäsi paremmin vai yhtä hyvin kuin ennen vaihtareita?( Mua tietysti pelottaa tuo haluttomuus, koskapa olen naimisissa...) 

t. se kyselijä

Siinä mielessä paremmin, että kuukautisista eroon pääseminen oli niin hienoa. Ne olivat itselleni iso riesa, joka kuukaudesta pari viikkoa oli tietynlaista kärsimysaikaa.

Mutta ikääntyminen tietysti vie veronsa (olen nyt 62). Vaikka olen ihan hyväkuntoinen, kyllä sen huomaa fyysisissä asioissa. Lihasvoiman väheneminen näkyy vaikka siinä, että tiukkoja korkkeja ei enää millään tahdo saada auki, ja kauppakassit ovat yhtäkkiä entistä painavampia.

Summa summarum sanoisin kuitenkin, että yhtä hyvin menee kuin ennen vaihdevuosia. Ikähän tuo mukanaan myös tyyneyttä ja viisautta.  :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat