Osaisiko joku teistä laskea kortisonilääkityksen määriä? Sairautena syöpä.
Sairastan syöpää ja käyn säännöllisesti lääkäriä tapaamassa. Maksa-arvoni ovat kohonneet kantasolusiirron jälkeen saamani hyljinnän vuoksi, joten lääkäri laski tarvitsemani kortisoniannoksen.
En yleensä epäile hematologeja, mutta arvo tuntuu mielestäni todella suurelta. Lääkäri oli hyvin hajamielinen tavatessamme ja puhuessamme myöhemmin puhelimessa.
Määrä on ymmärtääkseni sidottu painoon. Painoni putoaa koko ajan, koska en pysty syömään. Jäin miettimään oikeaa lukua.
Jos teistä ei kukaan tiedä aiheesta, niin keneltä voisin varmistaa tiedon sairaalasta vaikuttamatta epäkohteliaalta? Saan jälleen turvonnet ja viheliäisen pinkeät kortisonikasvot, joten en todellakaan haluaisi syödä liian suuria kortisonimääriä.
Kiitos, jos joku osaa auttaa. :)
Kommentit (7)
hei, täällä yksi sairaanhoitaja ja suosittelisin sinua myös soittamaan ja tarkistamaan asian vaikka sieltä osastolta jolla olet ollut hoidossa. Ei se ole lainkaan epäkohteliasta vaan on hyvä aina muistaa, että kyllä annosohje virheitäkin tapahtuu. ihmisiä ne on lääkäritkin ;).
paranemisia sinulle!!
Käsittääkseni voi olla 1 g/painokilo. Onko sinulla tuon suuntaista annosta vai millainen?
Kiitos toivotuksista. :) Olen nuori potilas ja myeloomassani on erittäin huono ennuste, mutta toivon kesällä saamani kantasolusiirron auttaneen.
Olen 160-senttinen ja painan 68 kiloa. Painoni putoaa koko ajan, koska ruoka haisee ja maistuu pahalta. Lääkärin mukaan syynä eivät enää voi olla solumyrkyt. Oletan lääkkeiden aiheuttavan huonovointisuuteni.
Lääkäri määräsi minulle 36 + 36 mg Medrolia päivässä. Kuulostaako oikealta? Hän mainitsi painoluokat lääkettä määrätessään. Minulla oli vielä vanhoja Medrol-lääkkeitä jäljellä.
Apteekki ei reagoinut edellisellä noutokerralla (syksyllä) Medroleihin mitenkään.
Päästessäni sairaalasta söin neljän kuukauden ajan kortisonia. Annos oli aluksi 40 + 40 mg, mutta painoin enemmän kuin nyt. Kortisonitauko alkoi joulukuun alussa, mutta jatkuu jälleen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:42"]
Kiitos toivotuksista. :) Olen nuori potilas ja myeloomassani on erittäin huono ennuste, mutta toivon kesällä saamani kantasolusiirron auttaneen.
Olen 160-senttinen ja painan 68 kiloa. Painoni putoaa koko ajan, koska ruoka haisee ja maistuu pahalta. Lääkärin mukaan syynä eivät enää voi olla solumyrkyt. Oletan lääkkeiden aiheuttavan huonovointisuuteni.
Lääkäri määräsi minulle 36 + 36 mg Medrolia päivässä. Kuulostaako oikealta? Hän mainitsi painoluokat lääkettä määrätessään. Minulla oli vielä vanhoja Medrol-lääkkeitä jäljellä.
Apteekki ei reagoinut edellisellä noutokerralla (syksyllä) Medroleihin mitenkään.
Päästessäni sairaalasta söin neljän kuukauden ajan kortisonia. Annos oli aluksi 40 + 40 mg, mutta painoin enemmän kuin nyt. Kortisonitauko alkoi joulukuun alussa, mutta jatkuu jälleen.
[/quote]
täällä toinen syöpä potilas, kortisonia jättiannoksia myös syönyt :(
kyllä ne hirmuisia annoksia määrää...en kuitenkaan osaa sanoa sinun tilanteesta mitään.
mulla on mennyt jopa 50 mg kerralla.
mulle tuli kauhee nälkä, ja söin söin koko ajan ja kaikkee, painoni nousi, nesteet kertyi sisälle, en saanut enää yhtää nukuttua, verensokerit nousi pilviin ( oli 20 ), olin ihan ylikierroksilla suu kävi kun papupata, mitään en tietenkäää jaksanut tehdä...mitähän vielä oireita , niin tietty toi kasvojen pullistuminen :(
eli ap onko versensokereita mitattu ?? voi ja tekeekin huonoa oloa jos korkeet,
entä verenpaineet ? nekin nousee monilla.
siinä mielessä tuo nnos ei kauheelta kuulosta minun korviin,
mutta sairastellessani olen oppinut luottamaan OMIIN tuntemuksiini ja jos vähänkää jotain epilen, niin TOAN YHTEYTTÄ HOITOPAIKKAAN.
meillä syöpäpotilailla on aina oikeus soittaaa osastolle, polille, tai nimetylle sairaanhoitajalle..
eli soita ap yhteyshenkilöllesi, hän ottaa selvää asiasta , aivan varmasti.
voimia sinuul toivottelen, ja älä ajattele ennusteita, uusia lääkkeitä tulee jatkuvasti ja hoitoja, ihmeitäkin tapahtuu, todella huonosta tilanteesta on ihmisiä jäänyt henkiin.
positiivista ajattelua siis, se antaa voimia <3
No, mä olen syönyt kortisonia maksatulehdukseen 60 mg annoksella, joten mun korvaan 40 mg ei kuulosta isolta...
Oletko jo hakenut lääkkeen apteekista? Yleensähän siellä tarkistetaan annokset vielä ja tarvittaessa soitetaan lääkärille ja tarkistetaan asia.
Tai jos vain soittaisit osastolle ja kysyisit onko annos oikea?
Mistä lääkkeestä on kyse ja minkä verran sitä on sinulle määrätty? Minkä verran painat?
Toivon sinulle kaikkea hyvää!