Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos menee luovuttamaan verta niin tutkiiko ne siitä verestä onko syöpä?

Vierailija
22.03.2013 |

Mitä jos minulla onkin verisyöpä ja ne vaan jakaa sitä syöpäverta iloisesti toisille? Tutkitaanko siitä syöpä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä, jonka hoito tai seuranta on kesken, on este verenluovutukselle. Jos on aiemmin sairastanut syövän, ei voi luovuttaa verta, vaikka olisi parantunut ja oireeton.

Pahanlaatuisiin kasvaimiin liittyvän luovutusesteen taustalla on tieto siitä, että verenluovutus voisi olla haitallista, kuormittaa luovuttajan elimistöä tai edesauttaa sairauden uusimista. Syöpään liittyvä luovutuseste on kansainvälisesti laajasti käytössä ja se on kirjattu myös EU:n Veridirektiiviin.

Ainoat poikkeukset sairastetun syövän osalta ovat paikallisesti hoidettu kohdunkaulan syöpä ja ihon tyvisolusyöpä eli basaliooma. Verenluovuttaminen on mahdollista vuoden kuluttua hoidosta.

Vierailija
2/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa hoopo vastaus. Mitä jos EI TIEDÄ että olisi syöpä, ja luovuttaa verta. Tarttuuko syöpä edes veren välityksellä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tosi vaikea saada syöpä verensiirrolla, sillä jos sinun immuunijärjestelmä on kunnossa, se tuhoaa sen syöpäsolun, mutta jos olet valmiiksi heikoilla, silloin on jonkinlainen mahdollisuus se saada. Lue tuosta tarkemmin

http://www.abc.net.au/science/articles/2012/10/23/3616950.htm

Vierailija
4/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luovtat verta, verestä tutkitaan, onko sinulla HIV- (AIDS) tai hepatiitti -vasta-aineita (sikäli kuin tiedän)., en tiedä, tutkitaanko muuta 

Syöpä ei tietääkseni tartu veren välityksellä eikä sitä tutkitakaan. En kyllä oikeasti  tiedä, voisiko syöpä tarttua verensiirrossa, jotenkin kuulostaa oudolta. Sellaisesta en ole kyllä koskaan kuullut.

Mutta jos pitää valita, kuoletko nyt ilman verensiirtoa vai ehkä myöhemmin syöpään verensiirron takia, kumman valitsisit?

Jos kannat huolta siitä, voitko itse luovuttaa verta, voit kyllä sen huolen jättää ammattillaisille. Miksi sinua vaivaa tuollainen epäilys? Minulla on ollut lähisuvussa syöpää ja juuri siitä syystä olen halunnut luovuttaa verta - sitä on tarvittu leikkauksissa. ja hoidoissa

Missään ei ole parempaa tarkkuutta näissä asioissa kuin Suomessa. Muualla maailmassa missä verenluovutuksesta maksetaan, on ongelmia, täällä on kyllä turvallista.

Vierailija
5/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verisyovän oireita on yleensä anemia, joten sut karsitaan pois ennen luovutusta. Varsinaisia syöpätestejä ei tehdä.

Vierailija
6/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on harvinainen syöpä, joka ainakin omassa kehossa leviää veriteitse. Veriarvot normaalit ja itse syöpäkin oli vuosia lähes oireeton ennen diagnoosia. Olen miettinyt samaa, mitä jos mieheni olisikin luovuttanut syöpäsoluista verta...?

Vierailija
7/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verestä tutkitaan veriryhmä ABO, Rhesus ja Kell -järjestelmien mukaan, hiv, hepatiitti A, B ja C, syfilis ja parvovirus.

Syöpä ei tartu verensiirrossa, tai ainakin tartunnan todennäköisyys on äärimmäisen pieni (http://www.tohtori.fi/?page=4229755&id=2742425)

Vierailija
8/8 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi