lestadiolaiset maailmalla
Tässä juuri sivusta katselin matkailevia lestaperheitä ja mietin mitä heidän päässään liikkuu kun ovat maailmalla. Miten älykäs lestadiolainen ihminen voi maailmalla matkatessaan ajatella, että nämä kaikki muut joutuvat helvettiin ja vain me pelastumme. Miten kaikki muut voivat olla väärässä ja vain pieni joukko suomessa (lestat) oikeassa? Miten te selitätte sen itsellenne? Jos oikeasti olet älykäs omilla aivoillasi ajatteleva ihminen. Ei mahdu minun päähäni. Mennäänkö siellä maailmalla nenä pystyssä ylpeämä omasta oikeassa olosta vai muita säälien? Vai niin kuin kauan sitten tv:ssä esitetyssä dokkarissa lestadiolaislapsi/nuori ajatteli, että on se vaan ihme että ollaan saatu syntyä juuri tämmöiseen perheseen. Tai jotain sinne päin.
Kommentit (6)
Onko aloittaja sitä mieltä, että minun tulisi luopua omasta uskostani solidaarisuudesta muita kohtaan? Miksi juuri maailmalla liikkuessa pitäisi tuntua erityisesti pahemmalta kuin Punkaharjulla tai Turussa? Pahimmalta tuntuu ajatella omia rakkaita ystäviään ja läheisiään. Jos olen uskoineni sillä tavoin väärässä, että meille kaikille on tarjolla täydellisyyttä kuoleman jälkeen, olen mielelläni väärässä. Ikävä kyllä en pysty uskomaan niin, ja uskoisin, jos voisin.
Uskon myös siihen, että kuka tahansa, kuten minä itsekin aikoinaan tein, voi tästä maailmasta löytää tiensä Jumalan yhteyteen. Kun vuosia sitten rukoilin Jumalaa ohjaamaan minut oikealle tielle, hän johti minut tähän. Jos vastaus olisi ollut se, että jatka vaan samaan malliin, mutta pyri aina hyvään, olisin lienee päässyt helpommalla.
Minullekin on jäänyt se dokumentti mieleen. Jos on palavassa kiinteistössä, niin luulisi että sitä käy kaikille, jotka ei ole asiaa huomannut kertomassa että nyt äkkiä ulos. Niin eikö sitä pitäisi auttaa muita kaikin mahdollisin tavoin löytämään se tie turvaan.
Tuntuu pahalta. Joskus nuorempana varsinin ahdisti ihan sikana tuolla maailmalla liikkuessani. Toisaalta, ei ole mun asiani jaotella kuka pääsee Taivaaseen ja kuka ei. Ja, kaikki lapsena kuolleet pääsevät lestadiolaisen uskon mukaan Taivaaseen. Ja vielä, moni on löytänyt tämän saman uskon lestadiolaisten matkailijoiden kautta. Eli vähän kuin lähetystyötä :)
Ja, Raamatussa myös sanotaan että se ON pieni joukko joka pelastuu. Lestadiolaisia on muuten Suomen lisäksi muualla Euroopassa, Etelä- ja Pohjois-Amerikassa, Venäjällä, Baltian maissa, Afrikassa nyt ainakin.
Nelonen: jehovantodistajat kiertävät pelastamassa muita ja ihan hirveän lämmöllä ja innolla heidän toimiinsa suhtaudutaankin. Olen ihan valmis vaikka keskellä yötä keskustelemaan kenen tahansa kanssa, joka haluaa kuulla, mutta kyllä nyt realistina tiedät itsekin, minkä vastaanoton käännyttäjät saavat (jehovantod. lisäksi myös mormonit harrastavat samaa).
Silloin kun itse sain parannuksen ja 'vaihdoin leiriä', kerroin tästä ihan innoissani ystävilleni mutta huomasin toki hyvin pian, ettei asia ihan suuresti keskivertosuomalaista kiinnosta. Toki aina on niitäkin, jotka ovat sellaisella herkällä mielellä, että etsivät elämäänsä syvyyttä ja turvaa ja ennen kaikkea totuutta. Heitä sitten Taivaan isä auttaa johdattamalla.
P.S: Niitä ihmisä on lukuisia, jotka ovat löytäneet tiensä 'lestadiolaiseksi' nykyisen globaalin meiningin kautta turistien, vaihto-oppilaiden au-pairien, expattien tms. kautta.
Joo, jehovantodistajilla ja mormoneilla on ainakin otettu ihan vakavissaan se Jeesuksen käsky Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni. Mutta lestadioaliset pyörittää vaan sitä sisäistä porukkaansa ja pitää sen kurissa. :-) Ulkopuolisia liittyy tosi harvoin liikkeeseen. Suurin osa on vl perheisiin syntyneitä ja lapsena siihen kasvatettuja.
Ei yhtään älykästä lestaa hereillä?