Kutsumattomat lapset pihassa
Ostettiin hiljattain talo pikkukylästä. Pihassamme on muutaman kerran pyörinyt kutsumattomia vieraita eli naapuruston lapsia, joita emme tunne (so. emme ole koskaan jutelleet niiden tai niiden vanhempien kanssa). Joskus ne heittelevät lumikökköjä seinään, paukuttavat ovea ja kyyläävät taskulamppujen kanssa ikkunasta sisään. Kerran yksi yritti pelotella minua jollain typerällä naamarilla. Omat lapset on alle 2 v., nämä 10-12-vuotiaita, joten tuskin ainakaan leikkiseuraa ovat vailla.
Mieheni ei piittaa pennuista (ei ole niitä nähnyt "itse teossa", eikä muutenkaan tunnu ajattelevan omasta reviiristä samalla tavalla kuin minä), mutta itse en pidä periaatteestakaan siitä, että joku "kutsumaton vieras" nuohoaa mun nurkissani.
Mitä ajattelisitte / tekisitte, jos teidän tontilla ilmenisi vastaavaa? Pidättekö tiukkapipona, kun otan asiasta pulttia? (Mieheni pitää.)
Kommentit (39)
Mullekin tuli vaikutelma, että tässä ketjussa kaupunkilaiset vastailevat mitä sattuu.
Ap, mitä tarkoitat "pikku kylällä"? Asutteko maalla vai taajamassa? Jos muutitte maalle, niin:
Kirje ei ole toimiva maalla, koska siellä uskotaan vielä henkilökohtaiseen, kasvokkain asioimiseen.
Ja lapset tuskin alkavat sinulle ilkkua, jos ihan rauhallisesti heitä morjestat. Ja sitten hymyillen kävelet lähemmäs ja kysyt, mitä kuuluu.
Mmiksi sinä pikkupoikia pelkäät? Luulen että uuden perheen muutto on vaan niin jännää etteivät malta pysyä poissa. Moikkaa poikia ja kysy mitä kuuluu, ihan kuten tyossa edellä joku ehdotti. Kysele missä asuvat ja kerro keitä te olette. Sano sitten että kylään saa tulla mutta omia aikoja ei pihalla saa kulkea. Luulen että uutuudenviehätys katoaa kun utusuvat teihin vähän. Kirje on minustakin vähän hassu ajatus kun et ole edes yrittänyt jutella lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:15"]
Hommaa sähköpaimen talon ympärille, siitä saa aika kutkuttavan tällin.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta en halua että omat lapset törmää siihen. :)
[/quote]
No sen paimenen voi ottaa pois seinästä silloin kun omat on ulkona, sitten kun oma jengi on sisällä laitetaan töpseli takaisin keinään.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:43"]
Miksi ne noin tekevät? Ei se nyt niin vakavaa ole.
Mä luultavasti menisin ulos ja huutelisin ne lapset paikalle, tarjoaisin niille keksiä ja pullaa vaikka siellä ulkona ja juteltaisiin.
Sanoisin niille suoraan, että en kyllä tykkää tuollaisesta, voisitteko lopettaa.
Se loppuisi sitten siihen.
Nim. kokemusta on.
Meilläkin penskat alkoivat soitella ovikelloja, ja juoksivat pakoon. Mä sitten kyttäsin, kunnes näin ovisilmästä jonkun lähestyvän. Avasin oven ja siellähän oli ehkä 10 v penska :)
Tein sitten noin. Että otetaas nyt pullaa ja kutsu ne kaveriskin tänne juttelemaan.
Siinä häiriköimässä oli mukana 3 lasta, eikä niillä ollut mitään järkevää syytä häiriköidä.
[/quote]
Tuolle minä annan ääneni.
Jos ap alkaa jaella naapurustoon summamutikassa tuollaisia "älkää kiusatko meitä, me ollaan Lahdesta" -tyyppisiä lappusia, heistä tulee koko seudun naurunaihe.
Rauhallisesti ja huumorilla varustettuna vaan juttelemaan niiden lasten kanssa. Sillä se ratkeaa.
Maaseudulla suhtaudutaa talojen pihapiireihin vähän toisin kuin ahtaammissa taajamissa.
[/quote]
Tuo viimeinen lause on pötyä. Ei maalla(kaan) kukaan toisen pihaan mene ilman asiaa. Noh, kylähullut ja itäeurooppalaiset rosvojengiläiset ovat ehkä erikseen. Jokamiehenoikeus EI koske piha-alueita, tämä kyllä teroitetaan jo pikkulapsille. Jossain pellonreunassa käyskentely on eri asia, kunhan ei tallo viljelyksiä.
Nykyään maalle muuttaa paluumuuttajien tms. lisäksi alkuper. kaupukilaisia, jotka nimenomaan haluavat omaan rauhaan. Oma, yksityinen alue on tärkeä tietysti myös alkup. maalaisille.
[/quote]
Missäs minä muka jokamiehenoikeuksista puhuin? Hä?
Vaan tarkoitan sitä, että maalla on ihan tavallista piipahtaa naapurin pihaan kuikuilemaan, onko isäntäväki kotona. Ollaan siinä hetkinen, saatetaan huikata, onko ketään kotona, ja odotellaan, että sisältä tulee joku pihalle ja sitten saa sen asiansa toimitetuksi. Jos talo on selvästi tyhjän näköinen ja (tätä eivät kaikki nuoremmat harrasta, mutta monin paikoin se on yhä tapana) ja pihaluuta on ulko-ovea vasten, pihalle ei tulla - mutta muuten saatetaan siis tulla, se on kontaktinotto.
Ja sellainen poikien pihalla liehuminen voi olla sitä, että jos talossa on aiemmin asunut lapsia, voivat olla siellä katsomassa, tulisiko sisältä lapsia leikkimään. Vaikka ap uskoo heidän nähneen perheen pihalla, lapset eivät voi tietää, keitä talossa asuu - voisihan siellä olla muitakin kuin juuri sillä hetkellä pihalla olevat.
Kannattaa reippaasti vaan jutella pojille. Kysyä, mistä ovat ja mitä kuuluu... ja pyytää, etteivät heittele enää lumilohkareita seiniin.
[/quote]
Eihän tässä ollut kyse siitä, että jollakulla olisi asiaa taloon. Kysehän oli asiattomasta oleskelusta. Ja et, et maininnut jokam.oikeuksia, mutta halusin vaan sanoa, että kyllä maalla oman kokemukseni mukaan kunnioitetaan muiden ihmisten maita, etenkin pihoja.
Kiitos hyvistä (ja kivoista!) vastauksista!
Etenkin tuo kirje oli todella sympaattinen, sen kirjoittaja puki sanoiksi sen, mitä olen miettinyt. On tuntunut, että nuo kyseiset kakarat kohtelevat taloamme jonkinlaisena autiotalona, jonka liepeillä voi möyriä tahtonsa mukaan.
Mun on vaikea reagoida ulkoa kuuluviin ääniin (jääkokkareiden heittoihin ja oven potkimiseen ym.) ja liikehdintään, jos olen pikkulasteni kanssa sisällä. En vaan ehdi / voi mennä ulos jahtaamaan muiden pentuja. En tiedä, haittaisko tää mua ihan niin paljon, jos ei olis lapsia. Lasten takia toivon rauhallisuutta ja seesteisiä iltoja. Ja kyllähän se kieltämättä itseäkin vähän hätkähdyttää, kun pimeydestä kuuluu vaikka sellainen ääni, että jotain juuri rikottiin.
-ap-
Tuttua touhua. Tuota samaa harrasti l-naapurimme lapset 80-luvulla.
Naapurin lapset olivat kaikki minua ja sisaruksiani nuorempia emmekä olleet missään yhteyksissä lukuunottamatta tuota ikkunasta kurkistelua, ikkunoihin koputtelua ja tuijottamista. Tätä kaikkiea harrastivat naapurin lapset uskontoveriensa kanssa.
Tuijottamista harrastivat silloin kun oltiin ulkona. Jos meiltä meni joku esim. leikkaamaan nurmikkoa tai haravoimaan pihaa, tulivat tämän perheen lapset kavereidensa kanssa seisomaan tontin rajalle ja tuijottamaan ö.ö Oli se kyllä aika koomista kun 10-30 lasta seisoi rivissä tontin rajalla.
Häiriköinti loppui kun rakennettiin riittävän korkea aita.
AITAA suositellut antaa toisen neuvonsa: SAKSANPAIMENKOIRA
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:09"]
Tuonikäiset pojat leikkivät jänniä vakoiluleikkejä yms. En tiedä, mitä siitä pitäisi ajatella. Jokainen ajatelkoon tavallaan.
t. olin tuollainen poika 20 vuotta sitten.
[/quote]
Oletko nykyään mies vai nainen?
Kuulostaa tod. ahdistavalta, ihme Maissilapsia, hui! :D
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 16:06"]
Tuttua touhua. Tuota samaa harrasti l-naapurimme lapset 80-luvulla.
Naapurin lapset olivat kaikki minua ja sisaruksiani nuorempia emmekä olleet missään yhteyksissä lukuunottamatta tuota ikkunasta kurkistelua, ikkunoihin koputtelua ja tuijottamista. Tätä kaikkiea harrastivat naapurin lapset uskontoveriensa kanssa.
Tuijottamista harrastivat silloin kun oltiin ulkona. Jos meiltä meni joku esim. leikkaamaan nurmikkoa tai haravoimaan pihaa, tulivat tämän perheen lapset kavereidensa kanssa seisomaan tontin rajalle ja tuijottamaan ö.ö Oli se kyllä aika koomista kun 10-30 lasta seisoi rivissä tontin rajalla.
Häiriköinti loppui kun rakennettiin riittävän korkea aita.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:12"]
Oliko edellisillä asukkailla poikien ikäisiä kavereita? Ehkä lapset eivät ole ihan tajunneet tilannetta. Mielestäni voisit puhua heille ihan suoraan. Tietenkin asiallisesti. Jos ei auta, niin vanhemmille, jos tiedät keille.
[/quote]
Muistaakseni tässä talossa on aiemmin asunut lapsia, jotka nyt ovat kaiketi vähän alle tai yli 20-vuotiaita. Ja kyllä nuo pojat (ja tytöt) ovat nähneet minut perheineni pihassamme - aika hitaita saavat olla, jos eivät tajua tilannetta. ;)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:15"]
[/quote]
Muuten hyvä, mutta en halua että omat lapset törmää siihen. :)
Meillä oli joskus tuollaista häiriköintiä. Soitin poliisit paikalle ja pidettiin pikku puhuttelu pojille. Rauhassa ollaan oltu sen jälkeen...
Mä luultavasti menisin ulos ja huutelisin ne lapset paikalle, tarjoaisin niille keksiä ja pullaa vaikka siellä ulkona ja juteltaisiin.
Sanoisin niille suoraan, että en kyllä tykkää tuollaisesta, voisitteko lopettaa.
Nim. kokemusta on.
Meilläkin penskat alkoivat soitella ovikelloja, ja juoksivat pakoon. Mä sitten kyttäsin, kunnes näin ovisilmästä jonkun lähestyvän. Avasin oven ja siellähän oli ehkä 10 v penska :)
Tein sitten noin. Että otetaas nyt pullaa ja kutsu ne kaveriskin tänne juttelemaan.
Siinä häiriköimässä oli mukana 3 lasta, eikä niillä ollut mitään järkevää syytä häiriköidä.
[/quote]
Jos ap alkaa jaella naapurustoon summamutikassa tuollaisia "älkää kiusatko meitä, me ollaan Lahdesta" -tyyppisiä lappusia, heistä tulee koko seudun naurunaihe.
Rauhallisesti ja huumorilla varustettuna vaan juttelemaan niiden lasten kanssa. Sillä se ratkeaa.
Maaseudulla suhtaudutaa talojen pihapiireihin vähän toisin kuin ahtaammissa taajamissa.
Nim. kokemusta on.
[/quote]
[/quote]
Tuo viimeinen lause on pötyä. Ei maalla(kaan) kukaan toisen pihaan mene ilman asiaa. Noh, kylähullut ja itäeurooppalaiset rosvojengiläiset ovat ehkä erikseen. Jokamiehenoikeus EI koske piha-alueita, tämä kyllä teroitetaan jo pikkulapsille. Jossain pellonreunassa käyskentely on eri asia, kunhan ei tallo viljelyksiä.
Nykyään maalle muuttaa paluumuuttajien tms. lisäksi alkuper. kaupukilaisia, jotka nimenomaan haluavat omaan rauhaan. Oma, yksityinen alue on tärkeä tietysti myös alkup. maalaisille.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 18:16"]
Nim. kokemusta on.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missäs minä muka jokamiehenoikeuksista puhuin? Hä?
Vaan tarkoitan sitä, että maalla on ihan tavallista piipahtaa naapurin pihaan kuikuilemaan, onko isäntäväki kotona. Ollaan siinä hetkinen, saatetaan huikata, onko ketään kotona, ja odotellaan, että sisältä tulee joku pihalle ja sitten saa sen asiansa toimitetuksi. Jos talo on selvästi tyhjän näköinen ja (tätä eivät kaikki nuoremmat harrasta, mutta monin paikoin se on yhä tapana) ja pihaluuta on ulko-ovea vasten, pihalle ei tulla - mutta muuten saatetaan siis tulla, se on kontaktinotto.
Ja sellainen poikien pihalla liehuminen voi olla sitä, että jos talossa on aiemmin asunut lapsia, voivat olla siellä katsomassa, tulisiko sisältä lapsia leikkimään. Vaikka ap uskoo heidän nähneen perheen pihalla, lapset eivät voi tietää, keitä talossa asuu - voisihan siellä olla muitakin kuin juuri sillä hetkellä pihalla olevat.
Kannattaa reippaasti vaan jutella pojille. Kysyä, mistä ovat ja mitä kuuluu... ja pyytää, etteivät heittele enää lumilohkareita seiniin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:09"]
Tuonikäiset pojat leikkivät jänniä vakoiluleikkejä yms. En tiedä, mitä siitä pitäisi ajatella. Jokainen ajatelkoon tavallaan.
t. olin tuollainen poika 20 vuotta sitten.
[/quote]
Oletko nykyään mies vai nainen?
[/quote]
Niin, kumpikohan hän on? Mietitäänpäs... äiti opetti että pojista tulee miehiä ja tytöistä naisia. Mitä sulle opetettiin?
Pojathan juoksevat nauraen pakoon, jos yrittää heitä huudella juttusille. Alkavat vittuilla ja huudella jostain kauempaa tieltä. Turha sitä on itseään naurunalaiseksi tehdä sillä, että alkaa kotiportailla vinkua, että "Pojat tulkaa tänne, mulla on täällä pullaa, mitä jos juteltaisiin".
Eri asia olisi, jos tietäisi, kenen perheen poikia ne ovat. Sitten voisi mennä vaikka niiden kotiovelle pimpottamaan ja jutella vähän poikien vanhempien kanssa. Se taas on aika riskaabelia hommaa, ikinä kun ei tiedä, millaista porukkaa missäkin asuu.
Suosittelen tuota kirjettä, sillä siinä naapurusto saa pitää kasvonsa ja puhua lapsilleen kahden kesken joutumatta kohtaamaan kasvokkain ap:ta ja häpeää siitä, että oma mukula on tehnyt jotain idioottimaista.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 18:29"]
Pojathan juoksevat nauraen pakoon, jos yrittää heitä huudella juttusille. Alkavat vittuilla ja huudella jostain kauempaa tieltä. Turha sitä on itseään naurunalaiseksi tehdä sillä, että alkaa kotiportailla vinkua, että "Pojat tulkaa tänne, mulla on täällä pullaa, mitä jos juteltaisiin".
Eri asia olisi, jos tietäisi, kenen perheen poikia ne ovat. Sitten voisi mennä vaikka niiden kotiovelle pimpottamaan ja jutella vähän poikien vanhempien kanssa. Se taas on aika riskaabelia hommaa, ikinä kun ei tiedä, millaista porukkaa missäkin asuu.
Suosittelen tuota kirjettä, sillä siinä naapurusto saa pitää kasvonsa ja puhua lapsilleen kahden kesken joutumatta kohtaamaan kasvokkain ap:ta ja häpeää siitä, että oma mukula on tehnyt jotain idioottimaista.
[/quote]
Höpölöpö. Sä et ole ikinä asunut maalla. Noin ei siellä reagoi kymmenvuotiaat, lyön siitä vaikka vetoa.
Tuollainen kirjelippusten jakaminen naapurustoon on sekin täysin kaupunkilaista, sellaista nykymuotista kerrostaloelämää. Kun ei tiedä, kuka naapureista on bilettänyt, laitellaan niitä lappusia ja lippusia...
Maalla tuollaista ihmeteltäisiin todella. Älä ap tee itsesi naurunalaiseksi panemalla summamutikassa itkuisia "älkää kiusatko meitä, me ollaan kilttejä ja halutaan Olla Rauhassa" -lippusia kenellekään.