Voiko jollain lääkkeellä lopettaa kuukautiset?
Estrogeenia jo omasta takaa liikaa, joten hormonaaliset pillerit, kierukat tms ei käy. Ehkäisyn tarvetta ei ole, sterilisaatio tehty jo vuosia sitten. Ikää on 42, joten vaihdevuodet kait kohtapuoliin alkamassa.
Kommentit (11)
Ei sulla iän puolesta vielä vaihdevuodet ole heti alkamassa.
Ei kuulemma ole sellaista hormoonitonta lääkettä. Minä syön Cerazette-minipillereitä, niissä oli vissiin vaan sitä keltarauhasta, ja mun kuukautiset on loppunut kokonaan. Näin kivasti ei toki kaikille käy.
Ehkäisyn takia mun ei noita tarttis syödä, koska mua ei ole kertaakaan panettanut noiden pillereiden aikana. Ennemmin kuitenkin tämä, kuin kuukautiset.
Novasure-radioablaation avulla pääset todennäköisesti kuukautisista kokonaan eroon. Se on menetelmä, jolla kohdun limakalvo "poltetaan". Kun sinulla ei ole aikomusta enää hankkia lisää lapsia, hoito sopii sinulle.
Mulle tehtiin pari vuotta sitten Novasure-käsittely sterilisaation yhteydessä eikä menkkoja ole sen koomin ollut. Aivan ihanaa! Mulla oli ennen kuukaudessa enemmän vuoto/tuhrupäiviä kuin kuivia päiviä joten elämänlaatu todella parani tuon ansiosta.
Orgametril-nimistä hormonilääkettä (jossa ei ole estrogeenia, vaan progesteronin kaltaista vaikuttavaa ainetta) käytetään naisilla kuukautisten estolääkkeenä.
Ehkäisytableteissa on hormoneja. Yhdistelmätableteissa (e-pillerit) on sekä naishormonia eli estrogeeniä että keltarauhashormonia. Minipillereissä (kuten Cerazette) on pelkkää keltarauhashormonia. Kierukasta tuleva hormonimäärä jää selvästi pilleristä tulevaa määrää pienemmäksi juuri siksi, että kierukan avulla saadaan lääke suoraan kohdepaikalle. Lisäksi pitoisuus pysyy tasaisena eikä lääkettä voi unohtaa. Yli 35-vuotiaille ei yleensä suositella estrogeeniä sisältäviä valmisteIta.
Progesteroni = keltarauhashormoni.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 22:10"]Minä syön Cerazette-minipillereitä, niissä oli vissiin vaan sitä keltarauhasta, ja mun kuukautiset on loppunut kokonaan. Näin kivasti ei toki kaikille käy.[/quote]
Näin on käynyt täälläkin.
Kiitos vastauksista. Tiesin, että AV:ltä löytyy aina tietoa, kysyypä mitä vaan.
Täytyypä selvittää noita edellä mainittuja vaihtoehtoja.
Lääkekaapissani olisi kyllä syövän adjuvantti hoitoon tarkoitettuja Tamofen pillereitä, jotka kyllä aiheuttaisivat vaihdevuosioireet ja lopettaisivat kuukautiset. Järkyttävien sivuoireiden vuoksi vaan ovat jääneet käyttämättä.
Tamoksifeeni on antiestrogeeni. Ihan kevyin syin ja ilman lääkärin ohjetta sitä ei tule syödä. Gynekologi on asiantuntija ja kertoo kyllä eri vaihtoehdoista.
Kaikki kuukautistoimintaan vaikuttavat lääkkeet ovat hormoneja (tietenkin). Mirena-kierukassa on pelkkää keltarauhashormonia ja vaikutus kohdistuu pääasiassa paikallisesti kohtuun/munasarjoihin, verenkiertoon pääsevä pitoisuus on hyvin pieni verrattuna suun kautta otettaviin valmisteisiin. Mirenaa käytetään juurikin vaihdevuosioireisiin ja niiden aiheuttamien vuotohäiriöiden hoitoon. Puolella käyttäjistä jää kuukautiset täysin pois puolen vuoden sisällä laitosta, lopuillakin vähenee merkittävästi.