Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 12:52"]

Tiedän kyllä miten taksit ajavat, kuinka ne kilpailutetaan, kuinka systeemi pyörii. Taksin saa selville soittamalla.

[/quote]

Kiva että tiedät. Huviksesi sitten vain kirjoitit ja kirjoitat sontaa, eiköstä niin :-)

Vierailija
22/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksi miten saisi helposti/nopeasti selville soittamalla. Liikennöitsijöitä on useita ja kuskeja useita kymmeniä.

Tiedän kyllä miten taksit ajavat, kuinka ne kilpailutetaan, kuinka systeemi pyörii. Taksin saa selville soittamalla.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julksi ulos taksin perään. Järkevin ratkaisu mun mielestä juuri siinä tilanteessa.

Mä ihmettelin tuossa jutussa sen äidin toimintaa. Poika tulee väärään taloon, ja äiti ottaa vauvan ja juoksee ulos? Jutusta ei saanut sitä käsitystä, että tuo poika olisi ollut jotenkin uhkaava tai mitään, ihmettelen miksi tosiaan äiti on ollut näin vauhkona siitä ettei ole saanut  kysyttyä pojalta tai taksikuskilta mitään tietoja, ja miksi on sitten ottanut Iltalehteen yhteyttä. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu, ei tää nyt mun mielestä ollut minkään arvoinen uutinen.

[/quote]

Vierailija
24/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 kirjoittaa asiaa. Juuri niin. Uutinen, jossa ei ole uutista.

Pönttö perheenäiti, joka juoksee talvipakkasessa pihalle vauva sylissään ja jättää sisälle vieraan lapsen ja soittelee sitten vielä lehteenkin.

Uutisessa olisi jotakin järkeä, jos se olisi kirjoitettu juuri tuolta kannalta, että kilpailutus aiheuttaa tällaisia kohtuuttomia erehdyksiä. Kuljettajat eivät tunne (erityis)lapsia, heidän kotejaan eivätkä osaa käytäntöä -varmistaa että lapsella on vastaanottaja. Näin ainakin, jos lapsi on erityislapsi.

Vierailija
25/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 12:26"]

Mutta jos poika kuitenkin pystyy käymään koulua niin luulisi hänen erottavan oman kotinsa ja perheenjäsenensä... Ihan vilpittömästi asiaa pohdin enkä tosiaankaan "päivittele". Ymmärrän, jos kyseessä erityislapsi mutta tulisi vaan yllätyksenä että tuollainenkin tilanne voisi sattua. Näin maallikkona ajattelin että oma koti ja perheenjäsenet on kuitenkin niin tuttu juttu jne että ei lapsi voi niistä erehtyä. Vai onko sitten vaan sillä tavalla luottavainen aikuisiin että jos johonkin viedään niin se on oikea paikka vaikkei tutulta näyttäisikään. En mä tiedä. Kuulosti vaan tosi erikoiselta.

Ja tosiaan erikoista on sekin miten se taksikuski niin vikaan oli mennyt.

911

[/quote]

Kyllä meillä ainakin yläasteen yhteydessä olleessa erityiskoulussa (harjaantumiskoulu) oli kaikentasoisia kehitysvammaisia ym. erityislapsia. Aivan hyvin voisin kuvitella että joku näistä lapsista/nuorista olisi saattaanut huhuilla ventovieraassa kodissa äitiä.

Sitä vaan kummastelen että miten kyseistä lasta ei vielä ole tunnistettu? Ei kai kukaan soittele lehteen tuollaisia perättömyyksiä vieläpä omalla nimellään? Kyllähän koulujen pitää pystyä selvittämään kuljetuksessa olevat oppilaat ja se kuka on jätetty väärään paikkaan. Lisäksi taksikuskin olisi osoitettava nyt rehtiytensä ja noustava esille kertomaan asiasta.

Erityislapsi saattaa olla myös järkyttynyt tilanteesta eikä välttämättä osaa kotona kertoa asiaa.

Vierailija
26/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko sinä sitten jättänyt vauvan vieraan kehitysvammaisen kanssa kaksin? Etkö sinä olisi juossut taksin perään?

[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 13:05"]

20 kirjoittaa asiaa. Juuri niin. Uutinen, jossa ei ole uutista.

Pönttö perheenäiti, joka juoksee talvipakkasessa pihalle vauva sylissään ja jättää sisälle vieraan lapsen ja soittelee sitten vielä lehteenkin.

Uutisessa olisi jotakin järkeä, jos se olisi kirjoitettu juuri tuolta kannalta, että kilpailutus aiheuttaa tällaisia kohtuuttomia erehdyksiä. Kuljettajat eivät tunne (erityis)lapsia, heidän kotejaan eivätkä osaa käytäntöä -varmistaa että lapsella on vastaanottaja. Näin ainakin, jos lapsi on erityislapsi.

[/quote]

Vierailija
27/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne lehteen raportoi, jos ja kun perhe on tunnistanut poikansa? Ihan yhtä hyvin kuljettaja on voinut sanoa välittömästi lapsen oikeassa kodissa mitä on tapahtunut... Tai pojan perhe vaikka valittaa taksiyritykselle. Ei juttu kerro enempää.

Tuossa nyt vain ei ole uutista. Ei mitään kerrottavaa. "Taksikuljettaja erehtyi talosta. Talon rouva juoksi pihalle vauva sylissä". Siinä kaikki.

Vierailija
28/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on toiminut juuri niin kuin pitää eli ehti pysäyttää taksin.

Vierailija
29/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavanlaista sattunut aiemminkin lähistöllä.

Eiköhän ole ihan syytä olla huolissaan siitä miten vastuuttomasti koulukyydityksissä toimitaan.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/448137/Kehitysvammaiset+lapset+jatettiin+koulukyydista+pakkaseen

Vierailija
30/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toivottavasti lapsi pääsi kotiin =)

Vierailija
31/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poika kulki aikoinaan taxilla ja ainakin kerran taxi jätti lapset keskenään autoon kun meni jonnekkin virastoon hoitamaan asioita,tuossa olisi ollut aikamoinen katastrofi kun lapset olisivat lähteneet hortoilemaan kuka minnekkin.Ulkomaalainen kuljettaja oli kyseessä ja hän ei varmasti tajunnut kuinka vastuullisessa tehtävässä toimi,kyse ei ollut vain ratin pyörittämisestä.

Vierailija
32/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamu taksi, mielisairas lapsi, tai valetta koko juttu

Vierailija
33/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lievästi erityisen ja yläasteikäisestä itse koulumatkan kulkeneesta erityislapsen äiti ja hän jäi auton alle, eikä uskaltanut kertoa kotona, kun ajatteli että ollaan vihaisia kun pyörä meni rikki - eikä pönttö kuski vienyt edes terveyskeskukseen tai soittanut ambulanssia,mutta oli antanut sentään puhelinnumeronsa. Joskus kun on poikaa tullut vähän ojennettua tavaroiden särkemisestä, niin ensimmäisenä tuli mieleen että pyörä meni rikki, ei voi kertoa kotona....

Taksisysteemi vaihtelee paikkakunnittain. Silloin kun meillä oli vielä taksit, suunnilleen joka päivälle oli eri taksi ja parina päivänä viikossa oli ulataksi ja kuskina kuka sattuu. Ei mikään hyvä ratkaisu. Erityislapsi ei välttämättä järkyty, vaan pitää ihan normaalina tehdä niinkuin hänen käsketään tehdä eikä ihmettele asiaa sen kummemmin. Erityislapsi ei välttämättä edes osaa selittää monimutkaisia asioita, eli ei siitä kotona voi kertoa jos ei osaa. 

Vierailija
34/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 20:27"]

Itse olen lievästi erityisen ja yläasteikäisestä itse koulumatkan kulkeneesta erityislapsen äiti ja hän jäi auton alle, eikä uskaltanut kertoa kotona, kun ajatteli että ollaan vihaisia kun pyörä meni rikki - eikä pönttö kuski vienyt edes terveyskeskukseen tai soittanut ambulanssia,mutta oli antanut sentään puhelinnumeronsa. Joskus kun on poikaa tullut vähän ojennettua tavaroiden särkemisestä, niin ensimmäisenä tuli mieleen että pyörä meni rikki, ei voi kertoa kotona....

Taksisysteemi vaihtelee paikkakunnittain. Silloin kun meillä oli vielä taksit, suunnilleen joka päivälle oli eri taksi ja parina päivänä viikossa oli ulataksi ja kuskina kuka sattuu. Ei mikään hyvä ratkaisu. Erityislapsi ei välttämättä järkyty, vaan pitää ihan normaalina tehdä niinkuin hänen käsketään tehdä eikä ihmettele asiaa sen kummemmin. Erityislapsi ei välttämättä edes osaa selittää monimutkaisia asioita, eli ei siitä kotona voi kertoa jos ei osaa. 

[/quote]

Jäi pois että poika selvisi tilanteesta pienillä mustelmilla ja pintanaarmuilla, käytimme itse lääkärissä ja valvottiin seuraava yö...

Vierailija
35/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsilla, kehitysvammaiset ja autistit esimerkiksi, on koulunkäynti velvollisuus. Koulupäivä on toki mitoitettu heidän taidoilleen. Ei todellakaan lapsi aina tajua virhettä jos kuski kehoitta aulos autosta. Meillä minä menen aina hakemaan erityislapsemme autosta sisälle, ei hän osaa itsenäisesti liikkua vaikka on 18 v kun on ajatukselliselta tasolta 4 vuotias.

Vierailija
36/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja erityislapset, kehitysvammaiset ja autistit eivät ole mielisairaita. Heillä on kehityksn häiriö, jota ei voi parantaa. Mielisairaus on täysin eri asia.

Taksikuskeista hyvin moni on mamuja, mutta ei se ihonväri tee huonoksi kuskiksi. Moni taksifirma ei vaan välitä tarpeeksi.

Vierailija
37/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua kyllä ihmetyttää lapsenkin toiminta. Ymmärrän, että on voinut hämmentyä, mutta oman kokemukseni mukaan erityisoppilaat (etenkin lievästi kehitysvammaiset, jollaiseksi puhekykyisen lapsen nyt luokittelen) ovat hyvinkin tarkkoja reiteistä, oikeista ajojärjestyksistä ja muusta helposti ennustettavasta. Siksi tuntuu uskomattomalta, että lapsi ihan tyytyväisenä menee uppo-outoon taloon, eikä kummemmin ihmettele mihin on joutunut.

Sitten taas tuota mietin, että taksi selviäisi soittamalla. Onko se nyt sitten selvinnyt? Kun on uutisoitu, että kahdenkin kunnan koulutoimet ovat soitelleet taksejaan läpi, eikä kukaan olesaanut selville kuljettajaa.

Vierailija
38/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää, että perheen ulko-ovi oli auki. Maalaiselämää.

Vierailija
39/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun erityislapsi kulki taksilla - siis siksi, että ei ollutnkykenevä kukemaan matkaa yksin - se taksi toistuvasti jätti hänet milloin minnekin puolen kilomerin päähän marketin pihaan, tms, päästäkseen nopeammin hakemaan jotain toista rahakasta kyttiä. Poika kyllä tiesi, ettei paikka ollut oikea, mutta ei uskaltanut olla tottelematta taksikuskia, kun tämä komensi ulos autosta. Osasihan se poika marketilta kotiin tulla, noin reitin puolesta, mutta se vaan kun siinä matkalla tuppasi aina tapahtumaan kaikenlaista "jännittävää".

En ollenkaan ihmettele tapahtunutta. Tai sitäkyrllä vähän, että sen talossa asunut nainen on jouksennellut paniikissa pihalla, eikä esim kysynyt lapselta, kuka hän on ja mikä on äidin nimi ja puhelinnumero. Minun lapsellani olis aina taskussa lappu, jossa oli minun numeroni ja osi hän osannut sen itsekin kertoa.

Vierailija
40/44 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no varmaan siksi juoksi taksin perään, että se saman tien veisi lapsen oikeaan paikkaan. Jos mun lapsi vietäis jollekin vieraalle, ihmettelisin kyllä miksei siellä ole yritetty korjata tilannetta heti vaan ryhdytty soittelemaan vanhemmille, jotka on pahimmillaan autottomia ja kymmenien kilsojen päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi