Haluaisin oman auton, mutta miehen mielestä ei järkeä
Oon 25-vuotias ja tällä hetkellä autokoulussa. Asun pääkaupunkiseudulla ja työpaikkani ei ole keskustassa. Haluaisin hankkia oman auton. Jonkun pienen Yariksen tai vastaavan, jolla harjoitella ajamista. Miehellä ihan uusi isompi auto, jota en uskalla ajaa. Miehen auto on kallis ja iso minulle. Ensiauton haluaisin olevan vanhempi ja pienempi, jotta olisi helpompi totutella liikenteeseen.
Autoilu on tosiaan kallista ja ymmärrän ettei toinen auto ole nyt niin välttämätön, mutta harmittaa silti. Ja siis itse tämän auton ostaisin.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon mies joutuisi osallistumaan auton kustannuksiin? Sehän tässä taitaa nyt olla kupletin juoni.
Ei yhtään. Hankkisin edullisen auton, josta maksaisin itse, työssäkäyvä kun olen. Mutta tietty se harmittaa, kun miestä vähän ärsyttää auton osto.
Olisi kiva kun ei olisi riippuvainen toisesta ja voisi itse käydä töiden jälkeen jumpassa yms eikä olla riippuvainen julkisesta liikenteessä. Aikaa säästyisi paljon.
Ok, eli mies ei joudu osallistumaan. Sitten olet kyllä melkoisen nynny jos tällaista mieheltä kyselet. Tuskinpa se mieskään sulta anoisi lupaa saada ostaa autoa, kun sellaisen tuntee haluavansa tai tarvitsevansa.
En ole nynny, mutta ymmärrän mieheni kannan myös. Se maksaa autostaan paljon ja ei ehkä haluaisi, että mullakin menee hirveästi rahaa, koska auton omistaminen ole halpaa. Ja olen itsekin siinä mielessä taloudellinen että ymmärrän tämän kannan myös. Vaikka teen itse omat päätökset, niin samassa taloudessa asuvana mielestäni olisi kiva myös kuulla toisen mielipide. Kumpikaan meistä ei hyödy siis taloudellisti toisistaan.
Nyt en oikein käsitä, miksi miehesi on huolissaan sinun rahoistasi, olettaen että sinulla oikeasti on varaa auton hankintaan ja pitoon? Kuulostaa siltä, että mies on kokonaan unohtanut, jos koskaan kokenutkaan, miten hankalaa ja aikaavievää julkisista liikennevälineistä riippuraisuus voi olla. Eikä ilmaista sekään, todellakaan.
Suurin osa aloittaa käytetyllä autolla ja monelle se on käypä vaihtoehto koko autoiluiän, varallisuudesta riippumatta.
Pääkaupunkiseudulla ei tarvitse omaa autoa.
Autoilemaan oppii vain autoilemalla, joten autokaupoille reippaasti. Nyt kesäkin tulossa, on mukava opetella ja ajella ympäriinsä.
Älä osta jos ei auto ole välttämätön.
Ihan oikeastiko annat miehesi päättää, mitä teet omilla rahoillasi?
Voitko sinä puolestasi päättää, mitä mies tekee omilla rahoillaan?
Itselläni on vanha, pienehkö auto (Civic) vähäisellä käytöllä, ja mielellään jatkossa vuokraisin autoa tarvittaessa tai jos olisi joku vastaava järjestely, jolla en maksaisi valtaosan ajasta turhaan vakuutuksia yms. Kuitenkin mitä olen laskeskellut, niin kalliimmaksi tulisi ja olisi hankalaakin (autovuokraamoa, yhteiskäyttöautoja tai vertaisvuokraajaa ei ole ihan omilla kulmilla).
Ajan autoa tarvitessani yleensä parinsadan kilometrin päähän ja välillä kauemmaskin, ja tutkailemissani vaihtoehdoissa nuo kilometrit maksaa aika paljon lisää. Olen arvellut, että auton omistaminen puoliksi jonkun kanssa olisi paras tapa säästää rahaa, mutta tietysti jos toinen (tässä mies) haluaa ison, kalliin auton ja toiselle riittää vaatimattomampikin, niin eihän se sitten enää säästöä olekaan.