Onko muille tulut tunne, että alkoholin osto on nykyään K-30
Ihme juttu, kun ostaa vaikka yhden siiderin ruokakaupasta, niin mulkoillaan kuin mitäkin rikollista, ja kysytään papereita. Ikää on kuitenkin jo 42v, eli kyl ne siihen 30v juttuun tuijottaa. Mä luulin et oli muutettu vain siksi, että myyjillä ei olisi niin suurta kynnystä kysyä papereita alle 18 tai 21v. ikäistä nuoremman näköisiltä. Nyt siitä on tullut ihan tapa, että henkkarit kysytään. Olis se noloa kun kassahenkilö joka itse on 20v, niin ottais sen yhden siideritölkin sivuun...
Kommentit (26)
ei ole tullut ollenkaan, en tosin käytä alkoholia enkä muitakaan huumaavia aineita, paitsi kahvia ja tummaa suklaata
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 20:52"]
Ap. Itse koen kyllä kyselemisen nolona ja ahdistavana. Kiusantekona oikeastaa. Kyllä 20v.kassatytön pitäis tosiaan erottaa oman ikäiset. Kyl mä ainakin aikanaan erotin. Ei 30v asti tarvi papereita kysyä.
[/quote]
Siis pakko kysyä paperit selkeästi tuon ikäiseltä?? WTF
No se nyt ei ole sen kassatytön valinta. Sen on pakko kysyä.
[/quote]
Siinä kassalla hämärtyy aika äkkiä, kuka on minkäkin ikäinen, siispä minusta tuo 30 v. raja kuulostaa oikein hyvältä näin entisenä myyjänä. Tuo 30v. on nimittäin paljon selkeämpi raja kuin entinen 23 v., koska ei ole kovin todennäköistä, että joku 17-vuotias näyttäisi yli 30-vuotiaalta. Siihen iän arvioimiseen vaikuttaa muukin kuin pelkkä pärstä eli äänensävy ja puhetyyli ja kaikista vakuuttavimmat alaikäiset kaljanostajat osaavat kyllä näytellä, mutteivät sentään yli kolmekymppistä.
Ihan hyvä sääntö sinänsä, joistain on todella vaikea sanoa minkä ikäisiä ovat. Ei tule sitten kassalle kiusallisia tilanteita, kun on kysynyt paperit vaikka 26-vuotiaalta. Mua tuo ei edes liikuta, koska harvemmin ostan alkoholia ja joutuisin varmaan kuitenkin näyttämään paperit, koska näytän ikäistäni nuoremmalta ja olen muutenkin vasta 22v.
Ap. Itse koen kyllä kyselemisen nolona ja ahdistavana. Kiusantekona oikeastaa. Kyllä 20v.kassatytön pitäis tosiaan erottaa oman ikäiset. Kyl mä ainakin aikanaan erotin. Ei 30v asti tarvi papereita kysyä.
[/quote]
Mistäpä sen tiedät, että se kassatyttö on iältään sen n.20v? Itse täytän piakkoin 28 ja yleisin arvaus iästäni on 19-21. Ja kyllä, papereita kysytään. Ja ei, ei kiinnosta ajattelevatko asiakkaat, että tuokin kersa kysyy multa paperit, vaikka varmasti oon valovuosia sitä vanhempi. Jos tarkistusikärajaa on nostettu kolmeenkymmeneen, niin minä en sille paskaakaan mitään mahda ja kysyn paperit, jos jää sellainen olo, etten sataprosenttisesti pysty arpomaan ostajan ikää edes suurinpiirtein sinne päin mitä pitäisi. Tutuilta ja selkeästi täysi-ikäisiltä (vaikka olisivatkin alle kolmekymppisiä) en kysy.
Ja kyl mä ainakin aikanaan erotin...huoh, ehkä se nerokkain perustelu ikinä ;) Pitäisiköhän itsekin alkaa käyttämään tuota, kun kerta minäkin teen/osaan/ihanmitätahansa sitä, tätä ja tota, ni kyl muuten pitäis kaikkien muidenkin.
Mulle ei meinattu myydä siideriä, kun kassa ei hyväksynyt kuvallista kela-korttia, vaan vaati ajokorttia tai passia! Siinä sitten tivasin, että tämähän on aivan älytöntä, olen 36 vuotias eikä ikääni uskota! Lopulta myi, kun vaadi saada myymälävastaavan paikalle.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:04"]Mulle ei meinattu myydä siideriä, kun kassa ei hyväksynyt kuvallista kela-korttia, vaan vaati ajokorttia tai passia! Siinä sitten tivasin, että tämähän on aivan älytöntä, olen 36 vuotias eikä ikääni uskota! Lopulta myi, kun vaadi saada myymälävastaavan paikalle.[/quote]
Näinhän se on, että reuhuamalla kuin uhmaikäinen, pääsee luistamaan annetuista säännöistä. No, meillä olisi myymäläpäällikkökin sanonut, että jos ei ole kelpaavaa henkilötodistusta näyttää, niin sitten ei myydä.
Minähän näytin voimassaolevaa kuvallista kela-korttia, joka on pätevä henkilötodistus! Kassan mielestä ei voinut olla totta, että olen 36 vuotias eikä hän täten uskonut ikääni ja kela-korttiani! Lopulta myi siiderin, koska tajusi, että hänelle itselleen tulee vaikeuksia, kun vaadin saada myymälävastaavan paikalle. Kyllä tämä todellakin oli huonoa asiakaspalvelua ja törkeää, ettei kela-korttiini ja ikääni uskottu!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:20"]Minähän näytin voimassaolevaa kuvallista kela-korttia, joka on pätevä henkilötodistus! Kassan mielestä ei voinut olla totta, että olen 36 vuotias eikä hän täten uskonut ikääni ja kela-korttiani! Lopulta myi siiderin, koska tajusi, että hänelle itselleen tulee vaikeuksia, kun vaadin saada myymälävastaavan paikalle. Kyllä tämä todellakin oli huonoa asiakaspalvelua ja törkeää, ettei kela-korttiini ja ikääni uskottu![/quote]
Vilkaisin nopeasti tuota kassahenkilön ikärajaopasta ja siellä ei kyllä mainittu kuvallista kelakorttia hyväksyttävien henkilöllisyystodistusten joukossa. Mutta tiedä sitten, ehkä se läpyskä voi olla vähän siinä ja siinä sitten, että sitä voidaan katsoa läpi sormien joskus tuossa hyväksymisessä. Mutta aika erikoista, että myyjälle tulee hankaluuksia sääntöjen noudattamisesta pomonsa toimesta. Huh, onneksi ei meillä.
Täytyy myöntää että mua nauratti kun 26-vuotiaana olin ostamassa simaa Alepasta ja kassa totesi:"En voi myydä sinulle kun et ole 18." No, onneksi oli paperit mukana niin sain simani, ja juttu oli niin huvittava etten edes suuttunut vaikka myyjä minusta ilmaisikin asiansa huonosti, olisi vaan neutraalisti kysynyt onko papereita... No joo, tuli vaan mieleen että ollaankohan Alepassa siman suhteen kanssa linjalla että kysytään alle 30 v näyttäviltä paperit :)
"Kuvallinen KELA-kortti eikä
myöskään kuvallinen oleskelulupakortti kelpaa henkilöllisyystodistukseksi ikärajavalvonnassa."
Ja tuossa vielä lainaus kyseisestä oppaasta. Kuvallinen kelakortti on kyllä siinä mielessä hankala, että jossakin se ilmeisesti kelpaa (kai, en osaa pankkien, poliisien tms. käytäntöjä sanoa...saa kivittää ;)) mutta ikärajavalvonnassa se ei sitten taas kelpaakaan. Mutta minkäs teet, säännöt laaditaan jossain ihan muualla, sillä, jonka henkilöllisyys/ikä pitää tarkistaa ei laatimisen kanssa ole mitään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:32"]
"Kuvallinen KELA-kortti eikä
myöskään kuvallinen oleskelulupakortti kelpaa henkilöllisyystodistukseksi ikärajavalvonnassa."
Ja tuossa vielä lainaus kyseisestä oppaasta. Kuvallinen kelakortti on kyllä siinä mielessä hankala, että jossakin se ilmeisesti kelpaa (kai, en osaa pankkien, poliisien tms. käytäntöjä sanoa...saa kivittää ;)) mutta ikärajavalvonnassa se ei sitten taas kelpaakaan. Mutta minkäs teet, säännöt laaditaan jossain ihan muualla, sillä, jonka henkilöllisyys/ikä pitää tarkistaa ei laatimisen kanssa ole mitään tekemistä.
[/quote]
Toi on jo naurettavaa pelleilyä ja pilkunviilaamista.
Naiset vain haluavat nähdä kuka olet ja miten sinut löytää fb:stä. Valkkaavat komeimmat kundit etunenässä.
Nimimerkillä monta myyjää fb-kamuna...
Jaa. Multa ei ole kysytty. Ehkä näytän niin vanhalta kurpalta jo, vaikka ikää on vasta 36.
Varmaan paikkakuntaisia eroja. Ja joissain paikoissa vaan ymmärretty väärin.
Mielesi koheni taivaisiin sillä kysymyksellä ja itsetuntosi varmaan koheni tuolla viestillä? Kun sait kertoa, että sinulta on kysytty juuri henkkareita, vaikket ole joutunut pariin kymmeneen vuoteen näyttää niitä?
Nyt se on pahentunut. Aijemminkin kysyttiin jatkuvasti. Onneksi henkkarit on matkassa. Nyt kysytään jokaisena kertana ja kyllähän se ahdistaa kolmekymppistä miestä joka näyttää ihan alle 18v pojalta.
Pahintahan tämä on ollut naisten kanssa. Todella moni ei tahdo sekaantua alaikäisen näköiseen mieheen. Että pistää kyllä ryyppäämään rajusti.
No mä en ole huomannut, oletin että kysyttäisiin jatkossa aina koska ennen vuodenvaihdetta en saanut yhtä siideriäkään ostettua ilman papereiden näyttämistä ja olen 30. Toisaalta ostan yleensä vähät alkoholini Alkosta, joka ei kuulu tähän kolmenkympin villitykseen. Kerran tai pari on kyllä ollut tölkki tai kaksi ruokaostosten mukana ja ei ole kysytty. Ja voin taata että näytän kakaralta, tosiaan hassua on se että ennen vuodenvaihdetta kysyttiin aina paperit ja vuodenvaihteen jälkeen ei kertaakaan :D Voi kyllä vaikuttaa sekin että asioin aina samassa kaupassa ja samassa Alkossa.
[/quote]
No se nyt ei ole sen kassatytön valinta. Sen on pakko kysyä.