Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmastomuutoksen vuoksi merenpinta nousee, miten käy kalliilla rakennettujen merenrantaomakotitalojen?

Vierailija
08.03.2019 |

Pelottaako että talo menee ja velat jäävät?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse  olen asunut samalla rannalla koko ikäni, lähes 50 vuotta. Merenpinta ei ole meillä noussut pätkääkään sen todistavat rantakalliot.  

Suomessa maa nousee jääkauden takia vielä pitkään, tällä hetkellä jotain 3-5 milliä vuosittain, kun merenpinta nousee vain 3,2 milliä. Siten ei ole oletettavaakaan, että viimeisten 50 vuoden aikana, jolloin merenpinnan nousu oli nykyistä vähäisempää, olisi mitään silmillä havaittavaa muutosta sun rannoillasi pitänytkään pystyä havaitsemaan.

Vierailija
22/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pajonkos se merenpinta on tähän mennessä noussut?

7,5 senttiä sitten vuoden 1993.

16 - 21 senttiä vuodesta 1900.

Nousu kiihtyy jatkuvasti ja on tällä hetkellä 3,2 milliä vuodessa.

Niinhän se wikipedia meitä valistaa ja laittaa vielä erikoisella y-akselin skaalalla olevan graafin meitä pelottelemaan, tulevan nousun projektioista puhumattakaan. Jäädään odottamaan mitä tuleman pitää, erilaisia maailmanloppuja on ennustettu loputtomiin mutta silti pallo vaan mennä porskuttaa, ihmiskunta siinä mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pajonkos se merenpinta on tähän mennessä noussut?

7,5 senttiä sitten vuoden 1993.

16 - 21 senttiä vuodesta 1900.

Nousu kiihtyy jatkuvasti ja on tällä hetkellä 3,2 milliä vuodessa.

Niinhän se wikipedia meitä valistaa ja laittaa vielä erikoisella y-akselin skaalalla olevan graafin meitä pelottelemaan, tulevan nousun projektioista puhumattakaan. Jäädään odottamaan mitä tuleman pitää, erilaisia maailmanloppuja on ennustettu loputtomiin mutta silti pallo vaan mennä porskuttaa, ihmiskunta siinä mukana.

Nyt ei ole kyse maailmanlopusta, vaan merenpinnan noususta. Jota tapahtuu. Jota tapahtuu jatkuvasti nopeammin. Voithan sä harhaisesti kuvitella, että se mystisesti pysähtyy, mutta ei sellaisesta ole mitään näyttöä.

Vierailija
24/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousin 46m niin mäkin asuisin meren rannalla. Sitä odotellessa. Ihanaa olisi pöräyttää moottoriveneellä tuohon pihan reunaan. 51m:n nousulla voisin onkia rappusilta 😀

Täytyypi aloittaa laiturin rakentaminen ettei jää viime tippaan. Milloin tää vedenpaisumus oli määrä alkaa?

Vierailija
25/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousin 46m niin mäkin asuisin meren rannalla. Sitä odotellessa. Ihanaa olisi pöräyttää moottoriveneellä tuohon pihan reunaan. 51m:n nousulla voisin onkia rappusilta 😀

Täytyypi aloittaa laiturin rakentaminen ettei jää viime tippaan. Milloin tää vedenpaisumus oli määrä alkaa?

Se on alkanut jo aikoja sitten. Vauhti vaan on sen verran hidasta, että sulla kestää nykytahdillakin vajaat 15 000 vuotta, ennen kuin saat rantasi.

Vierailija
26/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ilmastokusettajien isällä Al Gorella on kuulemma muutama ökytalo meren rannalla. Jos se itse uskoisi merenpinnan nousuun, niin eikö se myisi talojaan tai olisi alunperinkin jättänyt ostamasta niitä? Vai onko se niin masokisti että haluaakin heittää rahansa hukkaan?

Vierailija
27/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien ilmastokusettajien isällä Al Gorella on kuulemma muutama ökytalo meren rannalla. Jos se itse uskoisi merenpinnan nousuun, niin eikö se myisi talojaan tai olisi alunperinkin jättänyt ostamasta niitä? Vai onko se niin masokisti että haluaakin heittää rahansa hukkaan?

Tai ehkä se vaan opiskeli paikallisessa peruskoulussa aikoinaan matemattiikkaa muiden pikkulasten kanssa ja osaa siksi kertolaskun ja jakolaskun?

Paljoa sen kummempia taitoja kun ei vaadita siihen, että osaa arvioida milloin merenrantatontti alkaa muuttumaan ongelmalliseksi. Luku- ja kirjoitustaito on tietysti näppärä myös, niin osaa itse käydä etsimässä netistä merenpinnan nousun nopeuden.

Mitäs luulet, kuinka naurettavan typerältä sä näytät parhaillaan, kun et edes osaa laskea miten pieni nopeus on 3,2 mm vuodessa?

Vierailija
28/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että kwtään kiinnosta miltä niiden rantatontillq näyttää 100 vuoden päästä kun ovat olleet haudassa jo 70 vuotta? Ja vakuutukset korvaa kaiken tuhon kuitenkin ja rikkailla on varaa muuttaa jos tulee tarvis.

Vierailija
29/29 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa ostaa halvalla maat rannan läheisyydestä eli nykyisistä rantatonteista seuraavat tontit! Ne voi sitten myydä myöhemmin kalliilla uusina rantatontteina!

Olen laskenut, että 250 vuoden päästä rantaviiva kulkee vähän Hämeenlinnan eteläpuolella. Olen nyt ostanut sieltä metsää sen verran ison alueen, että jälkipolvien  mökit mahtuvat rantatonteille kivasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi