Jos kiinteistön omistaa neljä ihmistä, ja yksi niistä tahtoisi
antaa osuutensa minulle ja miehelleni lahjana, niin miten pitäis ajatella: Antaako omistaja kiinteistön osuuksista osasia omasta osuudestaan vai osuuksia koko kiinteistöstä?
Eli kun omistajalla on nyt 1/4 omistuksessa, niin saataisko me tästä osuudesta esim. puolet eli 1/2, vai omistetaanko me sitten 1/8 koko kiinteistöstä?
Nyt kun kirjoitin sen, niin jälkimmäinenhän tuntuu selkeästi loogisemmalta...
Kommentit (16)
Ja nyt kun luen kysymykseni, en saa siitä selkoa, mitä olen kysymässä :-DDD
-ap-
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 23:11"]
antaa osuutensa minulle ja miehelleni lahjana, niin miten pitäis ajatella: Antaako omistaja kiinteistön osuuksista osasia omasta osuudestaan vai osuuksia koko kiinteistöstä?
Eli kun omistajalla on nyt 1/4 omistuksessa, niin saataisko me tästä osuudesta esim. puolet eli 1/2, vai omistetaanko me sitten 1/8 koko kiinteistöstä?
Nyt kun kirjoitin sen, niin jälkimmäinenhän tuntuu selkeästi loogisemmalta...
[/quote]
Et taida osata murtolukuja?
No selvitä ensiksi itsellesi, mitä haluat tietää...
Sitten te omistatte kiinteistöstä puolet.
Ööö en ymmärrä. Jos siis henkilö omistaa kiinteistöstä 1/4 ja haluaa antaa teille omaisuutensa niin silloinhan te omistatte sitten 1/4. Capiche? Eli 1/8 per nenä, jos noin haluat ajatella.
Omistatteko te jo itsekin jonkin osuuden siitä kiinteistöstä?
Jos joku haluaa antaa oman osuutensa, kuten sanoit, niin tietysti hän antaa koko oman osuutensa, eikä osasia omasta osuudestaan. Paitsi jos tarkoitat, että hän antaa osasia siitä.Mutta ensin sanoit, että hän antaa koko oman osuutensa. Joka siis on 1/4 kiinteistöstä.
Teitä on kaksi. Jos hän antaa kummallekin puolet omasta osuudestaan niin kumpikin teistä saa 1/8 kiinteistöstä, yhteensä 1/4. Ja jos jompi kumpi teistä omistaa esim 1/4 jo ennestään niin sitten omistatte siitä yhteensä 1/2.
Parempi kaitten olisi, jos et (enempiä) kiinteistöjä omistaisi. Voipi nuo kiinteistöverot sun muut tulla vielä jymy-yllärinä. Suomen Asianajajaliitto toki auttaa rankalla kokemuksella, mutta kovahkoilla korvauksilla.
Joo mä yritän uudelleen: Eli neljänneksen omistava tahtoo antaa meille osuutensa, mutta lahjaveron välttämiseksi sen osuus annettaisiin osissa. Eli jos me saatais ensin siitä neljänneksestä puolet, niin miten se merkataan (ja mihin, pitää sekin selvittää) kun henkilön omaisuutena olevasta osasta on saatu 1/2, mutta se tarkoittaa kiinteistössä 1/8 osaa?
(Eikä me omisteta vielä mitään)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 23:24"]
Parempi kaitten olisi, jos et (enempiä) kiinteistöjä omistaisi. Voipi nuo kiinteistöverot sun muut tulla vielä jymy-yllärinä. Suomen Asianajajaliitto toki auttaa rankalla kokemuksella, mutta kovahkoilla korvauksilla.
[/quote]
No siksipä me omistajiksi "haluttaisiin" koska nykyisellä omistajalla ei ole varaa maksaa kiinteistöveroja eikä muita kuluja. Ja olisi niitä mielekkäämpää maksella, jos ihan virallisesti omistaisi siikaleen.
-ap-
Jos ette vielä omista ko. kiinteistöstä mitään, niin saisitkin 1/8 osan ja sama jäisi lahjoittajalle itselleen. Muiden omistuksen säilyisivät ennallaan.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 23:37"]
Jos ette vielä omista ko. kiinteistöstä mitään, niin saisitkin 1/8 osan ja sama jäisi lahjoittajalle itselleen. Muiden omistuksen säilyisivät ennallaan.
[/quote]
Minkähänlainen dokumentti tästä pitäisi tehdä? Kenelle se pitä ilmoittaa yms.?
Kiinteistön osalta tehdään lahja-/kauppakirja ja lisäksi pitäisilainhuudattaa osuus teille.
Asutteko siis kiinteistössä, jossa omistajana perikunta tms.? Muuten tuntuu vaan kovin oudolta.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 23:50"]
Kiinteistön osalta tehdään lahja-/kauppakirja ja lisäksi pitäisilainhuudattaa osuus teille.
Asutteko siis kiinteistössä, jossa omistajana perikunta tms.? Muuten tuntuu vaan kovin oudolta.
[/quote]
Niin joo tuo lainhuudattaminenhan se on se juttu, josta oli mielikuva mutta ei muistissa termiä... Maksaakohan se lainhuudatus jotain ylimääräistä?
Me asutaan ihan omassa kodissa eikä tää lliity mitenkään tähän kiinteistöön :-)
Lainhuuto maksaa muistaakseni 105 euroa kiinteistöltä. Ja se haetaan maanmittaustoimistosta. Lisäksi tulee varainsiirtovero maksettavaksi riippumatta siitä on lahjaluontoinen kauppa vai ei.
Lisäksi kiinteistön siirto toisen nimiin tulee AINA tehdä laillistetun kaupanvahvistajan luona, myös silloin kun kiinteistö lahjoitetaan ilman, että rahaa liikkuu.
Kaupanvahvistaja voi olla esim. pankinjohtaja, notaari, tuomari tms.
Olethan muuten varma, että kyseessä on oikeasti KIINTEISTÖ, eikä esim. vain asunto-osake tai vuokratontilla oleva talo..?
Ja kannattaa tarkistaa, ettei kiinteistöön (tai saamaanne omaisuuteen) kohdistu rasitteita eli vaikka sitä ole kiinnitetty jonkun ihmisen lainan vakuudeksi.
Itse sain mummon perintönä metsää, mutta se olikin enon lainan vakuutena (kävi ilmi vasta kun erikseen selvitettiin). Ennen kuin omistus vaihtui minulle, enon piti käydä pankissa ja hoitaa vakuudeksi joku muu (vaikkapa oma talonsa). Tietysti varmistin vielä itsekin vielä lopuksi, että metsäpalsta oli rasitteeton minulle siirtyessään.
Jos sinun saamasi kiinteistön osa sattuisikin olemaan lainojen vakuutena, menetät sen osasi pankille, jos lainojen haltija sössii raha-asiansa pahasti eli ei pysty maksamaan lainaansa. Kannattaa olla tarkka!