Osasiko lapsesi uida ekalla?
Tuli tuosta ekaluokan 'melkkein hukkuneesta' mieleen, osasiko ekaluokkalaisesi uida? Milloin oppi?
Kommentit (38)
Kyllä osasi.
Jo 20 vuotta sitten, kun itse olin ekalla, niin kaikki paitsi kaksi luokaltamme osasivat uida.
Ei osannut, eikä osaa kunnolla vielä kolmannellakaan.
Ei.
Itsekin opin uimaan vasta kolmannella, sen jälkeen oon kyllä kauhonut altaita ja luonnonvesiä ihan kunnolla.
Osaa ja osaa uimahypyistä perusteet. Osaa tehsä mm. voltin. Uimaopettaja käyttää tyttöä välillä esimerkkinä miten sukelletaan oikeaoppisesti.
Vauva uinnissa ei olla käyty, mutta parissa uimakoulussa kylläkin. Kesällä iaan jonkin verran talvella ei kertaakaan, koska uimahalli on turhan kaukana.
Osasi uida. Oppi uimaan hyvissä ajoin ennen koulun alkua. Muistaakseni oli ihan virallisestikin uimataitoinen ekaluokkalaisena, eli ui sen 200 m josta 50 m selkää. Meillä on uitu ihan pienestä pitäen.
Ei osannut. Siksi laitoimmekin tytön uimakouluun syksyllä, kun koulu alkoi, sillä onhan tuo oleellinen taito oppia. Nyt ennen kesää tyttö on käynyt kaikki 3 eri uimakoulua joita tämän ikäiselle tuossa uimakoulussa järjestävät. Nyt osaa sukeltaa ja uida pidemmän matkan kerralla.
Ei osannut kumpikaan, vaikka esikoinen oli aikoinaan uinut vuoden vauvauinnissa, käynyt monta settiä uimakoulua (muistaakseni ainakin 3, mutta nepä ovatkin aika löperöä "veteen tutustumista" vielä tarhaikäisillä) jne.
Oppivat eka- tokaluokan aikana.
Oma lapsi on vielä pieni, mutta muutaman ekaluokan lapsiryhmän olen vienyt uimaopetukseen. Yleensä n. puolet osaa uida väh. 25m ja he harjoittelevat isossa altaassa, toinen puoli on niitä, jotka ui 5-10m ja aina on joukossa 1-2 vettä aristelevaa, joille koulun uinnit ovat kova paikka. Näin siis ekalla kerralla. Nopeasti vähän jo osaavat kehittyvät ja muutaman uintikerran jälkeen valtaosa on päässyt 25m rajan.
Uimataito voi pelastaa hengen, viekää lapsianne uimaan ja uimakouluihin!
Ei osanneet. Nyt meidän eka ja tokaluokkalaiset pysyvät pinnalle noin 5-10m.
Tokaluokkalainen on käynyt 3 kertaa uimakoulun. Ja toinen kaksikertaa. Itse ollaan käytetty muuten uimassa noin kerran kuukaudessa.
Itse olen opetellut uimista vasta aikuisena ja pysyn pinnalla ehkä 25m. Toisaalta en kyllä herkästi huku koska huonosta uimataidosta johtuen olen tosi varovainen ja esim. soutuveneessä meillä on kaikilla aina pelastusliivit päällä.
Osasi. Esikoinen oppi 5 vuotiaana ja kuopus 4 vuotiaana . Tuon ikäisenä siis uineet altaan välin, onko se nyt sen 25m. Kumpikaan ei ole käynyt uimakoulussa, mutta vauvauinnista aloitettu ja oman perheen kanssa usein siitä lähtien käyty uimassa. Pienenä myös testattu miten käy jos yllättäen tipahtaisi veteen ja joka kerta pääsivät itse apintaan ja altaan reunalle. Näin siis jo n.1v. eteenpäin vaikka eivät sen enemmän pinnalla pysyneetkään, mutta sukelluksista pääsivät pintaan ja reunalla,jos siis reunalta veteen tipahti eli ei ollut kaukana reunasta.
Kumpikin osasi sukeltaa pitkiä matkoja ennen kuin oppivat uimaan.
Tosin nykyäänkin etenevät paljon mielummin sukeltamalla,kun niin pääsevät nopeammin eteenpäin.
Molemmat ovat osanneet uida, esikoinen oppi kylläkin vasta 6vuotiaana uimaan, sukellellut oli sitä ennen jo pitkään, toinen oppikin sitten vahingossa jo 3veenä.
Kyllä.
Molemmat on viety jo 5v. kaupungin uimakouluun.
Meillä pysyi pinnalla ja osasi kyllä sukeltaessaan uida esim. sammakkoa, mutta pää pinnalla ei jotenkin vaan hoksannut sitä... Käynyt 2 vai 3 uimakoulua ja puoli vuotta uimakerhossa. Nyt kolmasluokkalainen ja ui kyllä isossa altaassa (päästä päähän), hyppii yms. mutta tekniikka edelleen aika sekalainen :D Mä tosin itse osaan tasan uida sammakkoa ja selkää, joten en oo ehkä paras mahdollinen ope..
Seuraava on nyt eskarissa ja harjoittelee vasta sukeltamista. Ei pelkää vettä, muttei silti ole oikein innostunut harjoittelemaan... Plutii mielellään, mutta siihen se sit jääkin. Ei ole käynyt uimakoulussa, koska uimahallia ei ole omalla kylällä ja alkeisuimakoulut alkaa aina klo 15.30 tai viimeistään klo 16. Olin sitten aamu- tai iltavuorossa, niin ikinä en sinne kerkiäisi viemään. Lasten isäkin pääsee aikaisintaan klo 16 töistä...
En mä mitenkään JÄRKYTY, jos joku sanoo, että paha opettaa, kun luonnonvesiä ei oo ja uimahallit ties missä. Mä teen itse 2-3 iltaa viikossa töitä ja kolmena iltana viikossa joku kolmesta lapsesta harrastaa (jotain muuta kuin uintia) Ei meillä ole aikaa käydä läheskään joka viikko uimassa, hyvä jos kerran kuussa. Vaikka mä pääsen työn puolesta peräti ilmaiseksi uimahalliin. Matkaa sinne on silti yli 20km.
Samana kesänä kun täyttivät 4, molemmat.