Masentavaa. Ulkonäköni on reilussa puolessa vuodessa täysin rapistunut.
Ennen olin lihaksikas, mutta hoikka. Kapea vyötärö lihaksikas takapuoli ja reidet. Kiinteät käsivarret ja upeaksi kehuttu ryhti. Kasvoissa ei ollut ylimääräistä rasvaa tai pöhötystä. Poskissa terve puna. Olin "tunnettu" urheilullisuudesta. Olin miesten mielestä selvästi kiinnostava. Tuntemattomat miehet yrittivät iskeä esim.kaupassa ja muilla julkisilla paikoilla.
Sitten nosti päätään masennus, johon liittyy ahmimista. Nyt olen kaikkea muuta kuin edellä mainittuja. Olen kasvoista pöhöttynyt ja läskiä löytyy poskista ja leuan alueelta. Painoa ei ole tullutkuin viitisen kloa, mutta takapuolen lihakset on siirtyneet läskiksi vyötärölle(+14cm) ja reidet on saaneet lihaksen tilalle läskiä, ovat aika suuret. Ylipainoa on reilu kymmenen kiloa. Kädet on löllöä ja peppu on lätistynyt. Olen myös kalpea. Eli nyt näytän suoraan sanottuna rumalta. Tuo paino ei minua niinkään haitaa, kunhan olisi kiinteää massaa.
Ahdistavaa, en kehtaisi enää mennä julkisille paikoille. Olen sairaslomalla. Vinkkejä, miten saisin itseäni niskasta kiinni ja muutoksen aikaan? Kuntosalikorttiin ei ole rahaa, enkä varmaan kehtaisi mennä, vaikka varaa olsiikin, kuin olen näin rupsahtanut.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 15:12"]
Ei kuntosali ole ainoa liikunnan muoto. Lenkkeily on ilmaista ja mukavaa. Hiihto myös, jos sattuu omistamaan sukset. Lenkkipolun varrella on "pölkkypuntteja", joita voi nostella. Kotona voi treenata kyykkyjä, punnerruksia ja vatsalihasliikkeitä ihan ilman painoja.
[/quote]
Haluaisin tuon lihaksikkaan pepun takaisin ja se ei pelkällä lenkkeilyllä onnistu. :( Asun muuten paikassa, jossa ei erikseen ole lenkkipolkuja eikä siis noita pölkkypunttejakaan. Noita kotijumppaliikkeitä, joita ehdotit, olenkin tehnyt silloin, kun jaksan, mutta ei niillä oikein saa kroppaa rasitettua. Hiihto todella on hyvää liikuntaa, mutta suksiin ei tällä hetkellä ole varaa. Käytettynä esim.tori.fi:stä niitä ei varmaan uskalla ostaa?
En osaa neuvoa miten saisit itseäsi "niskasta kiinni" (ehkä löytämällä hyvää oloa liikunnasta, ilman mitään pakkoa?), mutta itselleni käy tuota repsahtamista aina välillä. Niin masentavalta kuin ulkonäkö silloin näyttää ja tuntuukin, niin onneksi tuollainen pöhötys ja pikku lihominen lähtee TODELLA äkkiä kun elämäntavat taas kunnossa. Itse saan n. viikon treenillä ja oikealla syömisellä itseni taas timmiksi, jos mässytysjaksoa pari kuukautta takana.
Sitä kyllä hieman ihmettelen, että sanojesi mukaan olit ennen hoikka ja lihaksikas, nyt painoa tullut lisää 5kg ja olet 10kg ylipainoinen... Jokin tuossa ei nyt täsmää. 5kg BMI-mittareilla ylipainoisena, olit sitten miten täyttä lihaa hyvänsä, vaikea uskoa että olisit ollut varsinaisesti "hoikka"... mutta enivei.
Jos sulla on masennusta ja ahmimista, niin älä nyt ihmeessä jotain ulkonäköä stressaa kovasti. Pääasia ettet kauheasti enää pyöristyisi. Ehdit sitten sitä treenaamista miettiä kun mieli on kunnossa taas...
Etkä varmasti ole oikeasti mikään kauhean näköinen. Uskon, että et ole yhtä hyvän näköinen kuin hoikempana ja treenanneena, mutta varmasti ihan ok näköinen ihminen silti. Ja vaatteillakin paljon peittää.
"Haluaisin tuon lihaksikkaan pepun takaisin ja se ei pelkällä lenkkeilyllä onnistu."
Tee askelkyykkyjä käsipainojen kanssa, auttaa takapuoleen ja etureisiin.
Jos olet lihonut 10 kg, se ei ole niin paha ylipaino, että todella kuvaamastasi upeasta tilanteesta olisit täysin rapistunut. Nyt kannattaa vaan ottaa itseä niskasta kiinni ennen kuin on toiset 10 kg liikaa, sitten onkin vaikeampi karistaa...
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 15:28"]
Jos sulla on masennusta ja ahmimista, niin älä nyt ihmeessä jotain ulkonäköä stressaa kovasti. Pääasia ettet kauheasti enää pyöristyisi. Ehdit sitten sitä treenaamista miettiä kun mieli on kunnossa taas...
Etkä varmasti ole oikeasti mikään kauhean näköinen. Uskon, että et ole yhtä hyvän näköinen kuin hoikempana ja treenanneena, mutta varmasti ihan ok näköinen ihminen silti. Ja vaatteillakin paljon peittää.
[/quote]
Muiden ihmisten reaktioista päätellen, en näytä enää kovin hyvältä...
Tiedostan kyllä, että kyse saattaa olla siitä, että koen itse itseni rumaksi, sitten tarkkailen erityisen tarkkaan muiden ilmeitä ja vaikka ihminen saattaa näyttää järkyttyneeltä tms ihan muusta syystä kuin minusta.
Mutta esim. valokuvista huomaa hyvin tämän rapistumiseni.
Ja itsestä niskasta kiinni ottamista haittaa varmasti myös perfektionismiin taipuva luonteeni. Kun en jaksa tehdä kunnolla, en tee ollenkaan.
t.ap
Miksei uskalla? Itse ostin kirpputorilta, maksoi muuten muutaman euron. Ovat oikein hyvät!
Muuten on aika sama ongelma kunnon ja ulkonäön kanssa. Hiihtokelikin on nyt aika huono. Odotan kovasti kevättä, että uskallan pyöräillä ja ehkä juostakin. Jos jaksais vaan. Huonossa kunnossa liikkuminen on raskasta, tuntuu ettei kunto kohene eikä ukonäkö parane, vaikka liikkuisikin. Eikä viitsiskään...
Puhuin siis suksista. Tämä etenee nopeesti :)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 15:43"]
Miksei uskalla? Itse ostin kirpputorilta, maksoi muuten muutaman euron. Ovat oikein hyvät!
Muuten on aika sama ongelma kunnon ja ulkonäön kanssa. Hiihtokelikin on nyt aika huono. Odotan kovasti kevättä, että uskallan pyöräillä ja ehkä juostakin. Jos jaksais vaan. Huonossa kunnossa liikkuminen on raskasta, tuntuu ettei kunto kohene eikä ukonäkö parane, vaikka liikkuisikin. Eikä viitsiskään...
[/quote]
Sukset voivat olla liian jäykät, jolloin niitä on lähes mahdoton saada pitämään, jos siis perinteisen sukset. Luistelusuksissa jäykät sukset ovat vaikeahiihtoiset, jos ei ole aktiivihiihtäjä.
Ei kuntosali ole ainoa liikunnan muoto. Lenkkeily on ilmaista ja mukavaa. Hiihto myös, jos sattuu omistamaan sukset. Lenkkipolun varrella on "pölkkypuntteja", joita voi nostella. Kotona voi treenata kyykkyjä, punnerruksia ja vatsalihasliikkeitä ihan ilman painoja.