Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palelu aina ulkoilun jälkeen

Vierailija
03.03.2013 |

Onko kellään heittää arvausta tai vinkkiä?

Tämän talven ajan olen aina palellut tullessani ulkoa sisälle. Palelu kestää tuntikausia, eikä auta kuuman juominen,  kuuman jyväpussin ja lämpösten vaatteiden kanssa meno peittojen alle. Eikä kuuma pitkä suihku.

Kevättä ja lämpöä odotellen..?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
2/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi ihan heti kilppariin, mulla mm testattiin nuokin arvot viime syksynä. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut ihan samoin. Tosin olen nyt raskaana ja hemoglobiiniarvot alhaiset, se ehkä selittäisi asian osittain. 

Vierailija
4/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat syödä liian vähän. Kroppa tarvitsee lisää polttoainetta. Omasta kokemuksesta sanon tämän.

Vierailija
5/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, etten ole raskaana ;) Mulla on hormonikierukka ja melko säännölliset niukat vuodot. Hemppa oli syksyllä 149. Jotenkin vaan tuntuu, ettei tästä asiasta viittisi mennä lekurillekaan valittamaan... ap

Vierailija
6/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:40"]

Taidat syödä liian vähän. Kroppa tarvitsee lisää polttoainetta. Omasta kokemuksesta sanon tämän.

[/quote]

Ihana;) BMI on tasan 30, enkä laihduta. Juon vettäkin paljon, myös hiihtolenkkien aikana.  ap

Vierailija
7/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin just ihan samaa! Mä oon muistaakseni palellut aina ulkoilun jälkeen ja oon jotenkin ajatellut, että se kuuluu asiaan. Mies oli ihan ihmeissään, että ei häntä paleluta.

Mulla on kilpparit testattu ja ok pitäis olla.

Vierailija
8/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä äskeinenkin palelija on enemmän yli- kuin alipainoinen, jos noista pitää valita. :)

Vierailija
9/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:43"]

Ja tämä äskeinenkin palelija on enemmän yli- kuin alipainoinen, jos noista pitää valita. :)

[/quote]

Hei! Hikoiletko paljon ulkoillessa? Itse hikoilen, vaatteet ihan kosteana. Mieheni hikoilee myös, mutta ei tosiaan palele kuin flunssassa. Mutta voikohan hikoilulla olla vaikutusta..?ap

Vierailija
10/11 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin palelija. Tulin lumitöistä 5 tuntia sitten, ja monta vaatekerrosta päällä, vaikka siivoankin. En halua ulkoilla enää tänä talvena!

Vierailija
11/11 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täällä. Ja kyllä, olen ylipainoinen. 

Jos hikoan ulkoillessa vaatteet märäksi (tai kastun sateessa, kuten tänään), vaihdan heti kotiin tultua kuivaa ylle. Eli kuivuvasta hiestä ei voi olla kysymys.

Oma teoriani on, että syynä voi olla juurikin läski. Sehän on hyvä lämmöneriste. Kroppaahan pitää lämpimänä kehon itsensä tuottama lämpö. Vaatteet eivät sinänsä lämmitä, ne vain eristävät, eli estävät lämpöä karkaamasta taivaan tuuliin. 

Kropan uloimpana osana iho on lähinnä ulkoilmaa, ja siksi vähän viileämpi kuin kropan sisäosat. Ulkoillessa iho jäähtyy vielä enemmän. Kun ihon ja lämpöä tuottavien kehon sisäosien välissä on tukeva kerros laardia, lämpö ei siirry ihon pintaan kuten pitäisi. Ulkoilun jälkeen iho jää jäähtyneeseen tilaan, minkä aistii paleluna.

En tiedä onko tässä ajatuksessa mitään järkeä. Pitäisi varmaan joltakin biofyysikolta kysyä. Minulla kyllä pitkä kuuma suihku tai kylpy auttavat paleluun, ainoa vain että iho kuivuu, ja eihän se oikein ole ekologisestikaan järkevää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi