Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Liian vähän hiilihydraatteja rankahkoon liikuntaan, vai mikä mättää?

Vierailija
03.03.2013 |

Olen tässä kohta 1,5 kk karpannut, tai siis vältän viljoja tyystin, mutta syön kuitenkin esim. hedelmiä, myös banaania.

Olo on hyvä, paino on laskenut, ja jaksan kyllä harrastaa matalatehoista tai keskiraskasta liikuntaa ilman mitään ongelmia, mutta nyt on toistunut jo kolme kertaa sellainen, että kun olen harrastanut rankkaa liikuntaa (juoksulenkki, vauhdikas hiihto) on iskenyt ihan hirveän voimaton olo. Ensialkuun jaksan ihan hyvin, mutta sitten lähtee voimat raajoista, "päässä surraa", ei nyt ihan pyörrytä mutta olo on niin heikko, että hiihtoladulta tänäänkin takaisinpalatessa pelkäsin, että jaksanko hiihtää viimeiset 200 m vai pökerrynkö ladunvarteen, pitäisikö jo soittaa miehelle, että tulee vastaan, jos multa lähtee voimat ja taju! Tärisyttää, ei meinaa millään jaksaa.

Arvioisin, että saan hiilihydraatteja noin 50-60 per päivä. Ketoosissa en siis ole, mutta ovathan hiilihydraatit suht matalalla. Muuten uskallan sanoa, että ruokavaliossani ei ole mitään vikaa.

Pitäisikö nostaa hiilihydraattimäärää, esim. ottaa ruokavalioon annos kaurapuuroa niinä päivinä, kun aion harrastaa rankempaa liikuntaa? Kuinka paljon ennen liikuntaa tämä annos pitäisi syödä (tai jokin muu annos josta saa suht paljon hyviä hiilihydraatteja)? Riittääkö, jos syö aamulla puuron (ja päivällä muuten karppaustyylisesti) ja harrastaa liikuntaa illalla, vai pitäisikö puuro/hiilihydraattiannos syödä esim. tuntia (vai kuinka paljon) ennen rankkaa liikuntaa?

"asiantuntijoita" paikalla?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joillain voi olla noin että hiilarien puute (tai vääränlaiset, hedelmistäkin nopeita hiilareita) tekee voimattoman tunteen.

Mulla ei ole koskaan ollut tuota ongelmaan - päinvastoin jos syön (vääränlaisia) hiilareita niin liikkuminen oksettaa ja on ähkyturpeinen olo. Mulla tuo 100 g tai alle on sopiva määrä hiilareita vaikka käyn salilla 2x vkossa ja äsken olin aamupäivän laskettelemassa ilman ongelmia tuolla tuppurakelissä. Hiilarit otan mieluiten ruisleivästä ja marjoista

Vierailija
2/3 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyöräilen työmatkat (n.8 km per suunta), ylä- ja alamäkeä ja suht nopsaan, jos olen syönyt hedelmät, keksin ym nopean hiilarin noin 1-2 h ennen, tulee mulle samanlainen olo loppumatkasta.  Eli ota mieluummin vaikka kourallinen pähkinöitä tms ..??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo on ihan tuttu tunne kun syö joko liian vähän tai liian vähän hiilihydraatteja (tai molempia). Nimenomaan kova heikotus ja päässä heittää. Entisenä kestävyysurheilijana tuttua touhua. Ikävän tuntuista.

Suosittelen syömään hiilihydraatteja jonkun verran ennen treeniä. Tosin ei se kokonaan luultavasti pelasta, jos muuten on vajetta :) Nimenomaan kovassa urheilussa lihaksen energiavarastot kuluvat, ja nämähän ovat pääosin hilihydraatteja. Jos lihaksien energiavarastot ovat lopussa, vauhti hidastuu reilusti ja heikotus tulee.