Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on paras tapa suojata lasta koulukiusaamiselta?

Vierailija
15.02.2013 |

Onko sellaisia asioita/piirteitä, jotka suojaisivat lasta kiusaamsielta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei pidä tehdä mitään etukäteistoimenpiteitä lapsen "suojaamiseksi" kiusaamiselta. Päinvastoin, pitää rohkaista lasta olemaan oma itsensä, silti vaikka aina jos joku joukosta nousee esiin, onkin riski tulla kiusatuksikin. Varmimmin kiusaamiselta välttää olemalla hajuton, väritön, mauton, niin tavallinen kuin olla ja voi, mutta on henkistä väkivaltaa lasta kohtaan muokata häntä sellaiseksi kiusaamisen pelossa. Ja silloin tappio kiusaajille on jo lopullisesti hyväksytty, jos kiusaajat saavat alkaa määrätä käytännössä esim. pukeutumista ja muuta...

Vierailija
2/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pidä kotikoulussa. Jos tämä ei onnistu, niin seuraavaksi paras ehkäisy on pitää tyttölapsi alipainoisena ja laittaa poika aloittamaan saliharrastus 10-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika pelastunee jos pelaa lätkää, futista, tms...

Vierailija
4/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilullisuus. Niin lapset kuin aikuisetkin pitävät urheilullisuutta "coolina" ja menestyjän ominaisuutena.

Myös hyvä itsetuntoinen ei joudu kiusajien hampaisiin.

Vierailija
5/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä itsetunto ja sosiaaliset taidot.

Jos tulee kiusatuksi (tai kokee tulleensa) niin kertoo siitä opettajalle ja myös kotona. Sitten heidän tehtävä on pistää homma poikki.

Oma poika harrastaa liikuntaa ja yksi häiritsevä tekijä on että luokassa on poika joka haastaa silti. Ei se paljoa auta jos lapsi harrastaa liikuntaa, ei hän välttämättä ole siinä hyvä.

Mieheni on joskus sanonut että jos se kaveri tulee "yrittämään" niin sen saa ja se mieluiten sitten myös selätetään. Piste. Sen ei siis tarvitse olla mikään nyrkkiottelu todellakaan, mutta ei poika tule sekoilemaan niskaan jos kerran tulee selätetyksi muiden edessä. Mutta ihan omasta kokemuksesta: se motivaattori kiusaamiseen voi tulla myös siitä että lapsi harrastaa urheilua ja jos häviää niin toinen on kovempi jätkä ja harrastuksesi lintataan.

Vierailija
6/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jos saisi lapsensa luokkaan/kouluun jossa ei ole mt-ongelmaisia tai kotiolojaan oireilevia lapsia. Eli sattumankauppaa.

Vierailija
7/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakasta itsetunto vahvaksi. Ole sosiaalisesti taitava niin että sinulla on iso kaveripiiri ja tietysti läheiset ystävät, lapsesi saa mallia ystävyydestä. Auttaminen ja huomioiminen ovat tärkeitä taitoja, niistä voit antaa hyvän mallin. Tietysti voit myös kertoa miten kiusaamiseen tulee reagoida, mikä ehkäisee (itsevarmuus, välinpitämättömyys) ja mikä provosoi (hermostuminen, itkeminen). Valitettavasti myös statusta saa hienolla puhelimella, riittävällä vaatetuksella ja coolilla harrastuksella, jalkkis, lätkä, voimistelu tms.

Varmaa keinoa ei ole, tuossa joitakin.

Minulle on yhtä tärkeää ehkäistä ettei lapsestani tule kiusaajaa ja siitä puhutaankin säännöllisesti mitä kiusaaminen voi saada aikaan ja pyrin luomaan lapselle mielikuvan että kisaaja on luuseri ja pelkuri ja idiootti (mitä onkin).

Vierailija
8/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hyvä itsetunto ja hyvät sosiaaliset taidot, mutta silti mua kiusattiin koulussa. Syynä taisi olla se, että erotuin joukosta esim. hyvän yleistietoni ja voimakkaan oikeudentajuni ansioista.

Kiusaaminen alkoi, kun luokallemme tuli uusi tyttö, jota ärsytin olemalla hänen mielestään jotenkin erilainen.

Vierailija
9/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomminvarmaa ehkäisykeinoa ei ole olemassakaan. Kiusaajatyypit kokeilevat kepillä jäätä kaikenlaisiin. Hyvä itsetunto ja välinpitämättömyys = reagoimattomuus on aika rautaa, mutta eipä kukaan lapsi loputtomasti jaksa noillakaan eväillä.

Meillä lapsi on joutunut kiusatuksi helpon provosoitavuuden ja kiihkeän temperamentin takia. Olen yrittänyt opettaa lasta kävelemään tilanteista ulos ja rauhoittamaan itsensä, mutta hankalaa se on 9-vuotiaan kanssa.

Vierailija
10/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 04:14"]

[/quote]

ehkä se, että osaa puolustaa myös itse itseään, eli sanoo takaisin urputtajille.

"ite oot" jne.

Vierailija
11/11 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 07:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 04:14"]

[/quote]

ehkä se, että osaa puolustaa myös itse itseään, eli sanoo takaisin urputtajille.

"ite oot" jne.

[/quote]

Haukkuminen on vain yksi koulukiusauksen muoto. Itse olen kokenut joukosta eristämisen. Siinä ei vastaan sanominen auttanut, kun yksi käänsi muut luokan oppilaat mua vastaan.