Puhutteletko miestäsi sukunimellä?
Jotkut vaimot puhuvat miehistään aina heidän sukunimillään. Miksi oi miksi? Onko se jotenkin vitsikästä vai mikä siinä on hienoa? Yleensä (ainakin minun tuntemillani) näillä naisilla on avioliiton kautta sama sukunimi kuin miehillään. Jotenkin vaivalloisen teennäistä.
Kommentit (17)
Ja silloin siihen tulee myös etuliitteenä HERRA ...
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 04:05"]
Vain ja ainoastaan silloin, kun olen hänelle todella vihainen.
[/quote]
Puhutella miestään on eriasia kuin puhua miehestään...
Ihan sama puhuvatko naiset miehistään etu-, suku vai peräti lempinimellä, ihan sama.
Meillä ei ole isäntiä, ei emäntiä.
Ei herroja,, eikä narreja.
etunimi riittää. Kaikilla on oma etunimi.
Tietty hellittelynimet kaksin sitten on jo luku sinänsä...
Joskus. Poikiani kutsun joskus myös sukunimellä. Usein vissiin silloin kun mua rassaa jotku kalsarit lattialla tai vitkuttelu ruokapöydässä tai pukeutuessa :)
Mulla on oma sukunimi.
Käsittääkseni esim. lounaissuomessa yleisempi tapa.
"Miksi oi miksi" luulet että siinä olisi mielestämme jotain hienoa? Tapa muiden joukossa. Vai kutsutko itse miestäsi etunimellä koska se on sinusta hienoa?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 04:05"]
[/quote]
Samoilla linjoilla
Jos piruilen niin silloin voin sanoa herra X mutta muuten käytän kyllä etunimeä.
Ja miehelle kun puhun niin yl. käytän lempinimeä.
Ja lasten kanssa tulee kyllä sanottua, että iskä...vaikka ei olekaan minun isi ;) ja niin se mieskin välillä sanoo minua äiskäksi tai mamiksi :)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 04:08"]
Puhutella miestään on eriasia kuin puhua miehestään...
Ihan sama puhuvatko naiset miehistään etu-, suku vai peräti lempinimellä, ihan sama.
[/quote]
Tarkoitin ihan molempia vaihtoehtoja. Sekä puhuttelemista, että puhumista.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 04:11"]
Käsittääkseni esim. lounaissuomessa yleisempi tapa.
"Miksi oi miksi" luulet että siinä olisi mielestämme jotain hienoa? Tapa muiden joukossa. Vai kutsutko itse miestäsi etunimellä koska se on sinusta hienoa?
[/quote]
Kyse olikin siitä, että tapa vaikuttaa minusta vähän teennäisen typerältä. Mielipide muiden joukossa.
ap
En todellakaan, tuntuu typerältä. Miehen veljen ex teki sitä, ja se kuulosti kyllä hyvin alentuvalta nimittelyltä, naisella itselläänkin sama sukunimi. Ja varsinkin kun me muut paikalla olijat olimme kaikki saman nimisiä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 04:47"]
En todellakaan, tuntuu typerältä. Miehen veljen ex teki sitä, ja se kuulosti kyllä hyvin alentuvalta nimittelyltä, naisella itselläänkin sama sukunimi. Ja varsinkin kun me muut paikalla olijat olimme kaikki saman nimisiä.
[/quote]
Kuulostaa kyllä alentuvalta! Sitten vielä, jos liittää siihen tuon herran eteen, niin johan on niin kuin toisen luokan kansalaiselle puhuisi. Silkkaa vittuilua.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 05:07"]
[/quote]
Tai siis alentavalta!
Kuulostaa kyllä alentuvalta! Sitten vielä, jos liittää siihen tuon herran eteen, niin johan on niin kuin toisen luokan kansalaiselle puhuisi. Silkkaa vittuilua.
[/quote]
Ennen herra ja rouva olivat Mähönen ja Mähöskä, tai Mähönen ja hallitus. Voisi lanseerata uudelleen käyttöön?
[/quote]
Anoppi kyllä puhuu nykyään tästä ex-miniästä sukunimellä (tyttönimellä) mutta tämä ei tietenkään ole sitä kuulemassa.
Heh, no meillä käytössä monenlaisia nimityksiä, kultaa ja rakasta, ja sukunimeä ja herraa, eri sukunimi on. Joskus jopa teititellään toisiamme. Sitten minä saatan nimittää miestäni tohtoriksi, lääkäri kun on ammatiltaan.