Ärsyttää ihmisten typerät arviot itsestään.
Joku on antanut kaikki rahansa nettihuijarille ja sitten sanoo olevansa ihan järkevä ihminen kuitenkin, ja että kelle vaan voi sattua samalla tavalla.
No ehkä et ole niin järkevä mitä luulet.
Joku toinen kertoo kuinka häntä on lapsena tukisteltu, lyöty, piiskattu ja kuritettu, ja ihan normaali hänestä kuitenkin on tullut. Sitä paitsi hän oli ansainnut tuhmana moisen kohtelun.
No ehkäpä et todellakaan ihan normaaliksi tullut, jos asenteesi väkivaltaan on moinen.
Jotkut sitten ovat olevinaan kilttejä ja jotkut hyvännäköisiä. Eikä siltikään kukaan kiinnostu.
No nämä kiltit tiedetään ja kauniit/komeat ovat äitinsä kehumia.
Ai miksi minua ärsyttää nämä niin paljon?
No kun itse arvioin itseäni varmuuden vuoksi aina alas päin, ja se on osottautunut joskus huonoksikin vaihtoehdoksi. Ja lisäksi olen sen aikakauden kasvatti kun lapset kasvatettiin "nöyriksi lampaiksi" joista kitkettiinn pahin synti maailmassa; ylypistyminen.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lähinnä oot heille kateellinen kun itse aliarvioit itseäsi etkä saa olla ylpeä?
Ei. En missään nimessä ole kateellinen heille.
Olen hyvin tyytyväinen, etten ole samanlainen. Minua hävettäisi jos hölmöiltyäni jotain menisin laukomaan, että olen ihan järkevä kuitenkin.
Se että joku tekee virheitä ei tarkoita etteikö olisi järkevä ihminen... mahtaa olla rankka elämä jos ei salli itselleen mitään virheitä.
Näin on.
Ja velkakierteeseen joutunut päättää itse päivänsä, koska virhe johti häpeään, jonka kanssa ei enää pystynyt elämään. Vuosikausien yrittämisestä huolimatta.
Tähän on turha tulla jankuttamaan #omavika.
"Alamäki kääntyy helposti syöksykierteeksi" -
pätee erit. konkurssihommassaMutta se arviointi itsestä menee silloin sen yhden piirteen kautta, johtaen epätoivoon, vaikka ihmisellä on vielä jäljellä ne samat, hyvät ominaisuudet kuin ennenkin.
No tuolleen se voi mennä jos ei pysty rehellisesti tarkastelemaan itseään ja ääneen tunnustamaan, että on vajavainen.
Mikä siinä on vaikeaa?
Minä olen ruma, lihava, työtön, masentunut, laiska, huono ja aika tyhmäkin kaiken lisäksi.
En minä tästä hajalle mene kun sen tunnustan.
En varmaan jaksaisi elää, jos nämä huonot piirteeni pitäisi yrittää jotenkin salata.
Se olisi ihan kauhean raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset jutut ihmisiä kyllä jaksaa ärsyttää. Tuntuu kun nykyisin kaikki mikä eroaa niistä omista jutuista ärsyttää muita.
Miksi se ” antaa kaikkien kukkien kukkia” mentaliteetti on nykyisin niin vaikea monelle? Nykyisin tuo lause on pikemmin ” antaa kaikkien samanlaisten kukkien, kuin minä, kukkia”.
Monen bloggarin kommenttikentässä tulee niin hyvin tämä asia esille. Kun heille sitten sanotaan, että bloggaajalla on oikeus olla mitä haluaa ja ajatella niinkuin tykkää, niin siitäkin suututaan, koska haluataan jopa päättää mitä toinen saa vastata tai muuten ärsyynnytään ja suututaan.
Ärsyyntyvät ovat äärettömän minä keskeisiä ja ahdasmielisiä.Ai jos ihminen ärsyyntyy jostain niin hän on minä keskeinen ja ahdasmielinen?
Eli mistään ei saisi ärsyyntyä ikinä?
No en usko sellaista ihmistä olevan olemassakaan joka ei mistään ärsyyntyisi.
Ja jos oikeasti mikään ei ärsytä, niin onko sellainen ihminen ihan normaali?
Niinhän sanotaan että vika on aina ärsyyntyjässä... eli näät siinä jotain mitä et itsessäsi hyväksy tms. Ei se muuten ärsyttäisi.
Joo, en kyllä haluaisi olla kovin epärehellinen itselleni. Ihan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lähinnä oot heille kateellinen kun itse aliarvioit itseäsi etkä saa olla ylpeä?
Olen hyvin tyytyväinen, etten ole samanlainen. Minua hävettäisi jos hölmöiltyäni jotain menisin laukomaan, että olen ihan järkevä kuitenkin.
Se että joku tekee virheitä ei tarkoita etteikö olisi järkevä ihminen... mahtaa olla rankka elämä jos ei salli itselleen mitään virheitä.
Näin on.
Ja velkakierteeseen joutunut päättää itse päivänsä, koska virhe johti häpeään, jonka kanssa ei enää pystynyt elämään. Vuosikausien yrittämisestä huolimatta.
pätee erit. konkurssihommassaMutta se arviointi itsestä menee silloin sen yhden piirteen kautta, johtaen epätoivoon, vaikka ihmisellä on vielä jäljellä ne samat, hyvät ominaisuudet kuin ennenkin.
Kenen vika se sitten hästäk hästäk on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on.
No tuolleen se voi mennä jos ei pysty rehellisesti tarkastelemaan itseään ja ääneen tunnustamaan, että on vajavainen.
Mikä siinä on vaikeaa?
Minä olen ruma, lihava, työtön, masentunut, laiska, huono ja aika tyhmäkin kaiken lisäksi.
En varmaan jaksaisi elää, jos nämä huonot piirteeni pitäisi yrittää jotenkin salata.
Olet siis perusnegaaja.
En allekirjoita kaikkea aloituksessa sanottua, mutta ilmiötä, jossa omia tekemisiä selitellään tyyliin "no kaikkihan ovat nuorena/kännissä hölmöilleet", ihmettelen. Kaikki eivät ole esimerkiksi pettäneet, olleet osallisena pahoinpitelyssä, ajaneet autoa humalassa tai vaikka varastaneet kirkkohopeita. Olen tavannut useita ihmisiä, jotka eivät tunnu hahmottavan, että tiettyjä asioita ei satu kenelle tahansa, vaan omilla valinnoilla on vaikutusta. Esimerkiksi minä en voi vahingossa ajaa humalassa kenenkään päälle siitä yksinkertaisesta syystä, että en missään olosuhteissa aja humalassa.
Olette siis suurin osa sitä mieltä että on ihan ok ja ei millään tavoin ärsyttävää, jos joku on itselleen epärehellinen?
Ja jos jotain ärsyttää tälläinen niin hän on ahdasmielinen ja viallinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^huono provo, taas kerran :D
Niin. Vain Porvoossa voi ärsyttää ihmisten ylisuuret kuvitelmat itsestään. Muualla maailmassa nauretaan ja laitetaan :D hymiö perään vakuuttaamaan tätä asiaa.
Tässä aloituksessa ei kyllä puhuttu mistään ylisuurista kuvitelmista, vasn siitä että joku ajattelee olevansa ” ihan ok näköinen”, ” ihan normaali” ja ” ihan kivasti pärjänny”. Toisiko se jotain lusäarvoa, jos ajatteli olevansa susi ruma, täysin kelvoton ja traumatisoitunut luuseri? Elämä olisi tietysti aika hirveää silloin. Vai oletko ap itse katkeroitunut, ja sen takia kateellinen niille jotka ovat päässeet elämässään eteen päin? Aika ikävä asenne joka tapauksessa..
Vierailija kirjoitti:
En allekirjoita kaikkea aloituksessa sanottua, mutta ilmiötä, jossa omia tekemisiä selitellään tyyliin "no kaikkihan ovat nuorena/kännissä hölmöilleet", ihmettelen. Kaikki eivät ole esimerkiksi pettäneet, olleet osallisena pahoinpitelyssä, ajaneet autoa humalassa tai vaikka varastaneet kirkkohopeita. Olen tavannut useita ihmisiä, jotka eivät tunnu hahmottavan, että tiettyjä asioita ei satu kenelle tahansa, vaan omilla valinnoilla on vaikutusta. Esimerkiksi minä en voi vahingossa ajaa humalassa kenenkään päälle siitä yksinkertaisesta syystä, että en missään olosuhteissa aja humalassa.
Kaikkihan lapsena kiusasi toisia koulussa ja poltti sammakoita ja linnun poikasia elävältä.
Vierailija kirjoitti:
Olette siis suurin osa sitä mieltä että on ihan ok ja ei millään tavoin ärsyttävää, jos joku on itselleen epärehellinen?
Kertoo kenties siitä että olet itse epärehellinen itsellesi kun sitä toisissa noin paljon ”havaitset”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Vain Porvoossa voi ärsyttää ihmisten ylisuuret kuvitelmat itsestään. Muualla maailmassa nauretaan ja laitetaan :D hymiö perään vakuuttaamaan tätä asiaa.
Tässä aloituksessa ei kyllä puhuttu mistään ylisuurista kuvitelmista, vasn siitä että joku ajattelee olevansa ” ihan ok näköinen”, ” ihan normaali” ja ” ihan kivasti pärjänny”. Toisiko se jotain lusäarvoa, jos ajatteli olevansa susi ruma, täysin kelvoton ja traumatisoitunut luuseri? Elämä olisi tietysti aika hirveää silloin. Vai oletko ap itse katkeroitunut, ja sen takia kateellinen niille jotka ovat päässeet elämässään eteen päin? Aika ikävä asenne joka tapauksessa..
Sellainen olisi hyvä jos mahdollisimman realistisesti kykenisi arvioimaan itseään. Ei tarvitsisi alleviivata "järkevyyttään" juuri kun on hölmöillyt eikä tarvitsisi myöskään piehtaroida sonnassaan.
Oisko mitään sellainen välimaasto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kenties siitä että olet itse epärehellinen itsellesi kun sitä toisissa noin paljon ”havaitset”.
Selitätkö vähän auki tätä väitettäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No otetaan ensiksi vaikka tuo "ihan normaali" jonka otit esimerkiksi.
Aloittaja (eli minä) tarkoitin sillä näitä tälläkin palstalla kunnostautuneita sankareita, jotka vähättelevät lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Ja sanovat vielä olevansa normaaleita.
Sinulta meni pointti ihan ohi.
Ja traumatisoitunut ei ole sama asia kuin luuseri.
Miksi yhdistät trauman ja luuseriuden?
Minulla on traumoja ja en pidä itseäni luuserina sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi nähdä toisissa vain sen mitä itse on.
Jos joku ärsyttää toisessa on se tod. näk. itsessäsi vika jota et voi sietää tai hyväksyä.
Ihan peruskauraa miten ei voi tätä tietää?
Ja tässä pähkinä ap:lle purtavaksi; ihminen on sitä mitä ajattelee olevansa. Joten kannattaisi unohtaa tollaset negatiiviset ajatukset ja itsensä kuvailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on.
Mikä siinä on vaikeaa?
Olet siis perusnegaaja.
En ole.
On minussa hyviäkin puolia, mutta sen verran älyä etten tällä palstalla mainitse niistä mitään.
Olen oppinut jotain minäkin.
Ei kannata arvioida alaspäin, koska heti siihen joku sinua tyhmempi tarraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ärsyttää toisessa on se tod. näk. itsessäsi vika jota et voi sietää tai hyväksyä.Ihan peruskauraa miten ei voi tätä tietää?
Ja tässä pähkinä ap:lle purtavaksi; ihminen on sitä mitä ajattelee olevansa. Joten kannattaisi unohtaa tollaset negatiiviset ajatukset ja itsensä kuvailut.
Ei sinun tarvitse selittää tuota minulle kuin jollekin lapselle.
"ihan peruskauraa ja miten et tiedä"
Olen kyllä kuullut projisoinnista jo silloin kun sinä taputtelit pskaskaa hiekkalaatikolla.
Ja ihminen ei ole sitä mitä hän ajattelee olevansa. Se on huuhaata.
Eikä se kirja "secret" ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata arvioida alaspäin, koska heti siihen joku sinua tyhmempi tarraa.
Eikä kannata myöskään yliarvioida. Siinäkin voi tulla nenille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ärsyttää toisessa on se tod. näk. itsessäsi vika jota et voi sietää tai hyväksyä.Ihan peruskauraa miten ei voi tätä tietää?
Sinä takerruit tuohon sanaan "ärsyyntyminen" ja haluat ettei kukaan koskaan ärsyyntyisi mistään. Selität alentuvasti ja holhoten, miten et peruskaurasta tiedä poloinen.
Entä jos aloituksen tarkoitus olikin keskustella ihmisten kyvystä ja halusta arvioida itseään realistisesti?
Olisiko sellainen vähän mielenkiintoisempi kulma tähän ketjuun, kuin aloittajan holhoaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on.
Kenen vika se sitten hästäk hästäk on?
Syitä on monia, sairaus vie monet kierteeseen. Jatkuvat, toistuvat törkeät palkanalennukset, työnantajana p***ti, alkoivat vuosina 2005 2009. Täysin puskista.
Oma vika, todella: ota loparit - > karenssi tulee ja ikä esti saamasta uutta työtä. Alaikäiset lapset ja aika vaikea tuota henkilöä minun on käydä syyttämään. Sinulta varmaan sujuu. En viitsi mainita, mitä toivon sinulle, mutta avaa nyt silmäsi ensin realiteeteille.
Suomessa ajetaan rekan alle näistä syistä edelleen,
Silloin näkee vain tosiaan mustaa, eli ihminen näkee itsensä väärin. Vähenemässä sentään toivottavasti.
Niinhän sanotaan että vika on aina ärsyyntyjässä... eli näät siinä jotain mitä et itsessäsi hyväksy tms. Ei se muuten ärsyttäisi.