Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eikö saisi?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Tietysti saa, anna palaa!

Ei mua moinen ärsytä. Mua ärsyttävät aivottomat ihmiset, joiden mielestä masennus on keksitty tai kuviteltu sairaus, jota voi muka onnistuneesti teeskennellä vuosikaudet niin että alan erikoislääkärikin lumoutuu ja kirjoittaa eläkepaperit.

Vähän kuin joku väittäisi, että rintasyöpä on kuviteltu ja teeskennelty tauti. Keskittymällä itseaiheutettu  ;D

Kumpikinhan näistä on todellinen tila, näkyy kuvissa ja labranäytteissä ja yleensä niihin on myös perinnöllinen alttius, jonka voi selvittää geenitestillä.

Vierailija

Eiköhän kateudesta. Siis eihän tämä oravanpyörä loppujen lopuksi ole hyväksi kenellekään, vaikka mielenterveys sitä kestäisikin. Kaikki varmasti haluaisivat enemmän aikaa harrastaa ja vaikka matkustaa, eivät toki haluaisi niitä mielenterveysongelmia jotka eläkkeelle ovat vieneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se on hoidettavissa. Siitä paranee ja sen takia ärsyttää.

Mielenterveysdiagnoosit on kuin maksuhäiriömerkintä JA rikosrekisterimerkintä, mutta loppu iän voimassa. Leima on otsassa lopun iän, tulee vastaan lääkärin vastaanotolla ja työpaikkahaussa aukkona CV:ssä. Ja muuten, masennuksesta voi toipua, jos saa hoitoa. Kaikki ei saa, ja mieluummin toiset tyrkätään eläkkeelle kuin aloitetaan kallis terapiahoito. 

Ihan hyvä, jos tällaisen sairauden kanssa pystyy tekemään jotain kivaakin välillä. Sen on ihminen ansainnut. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki parane. Puolisoni teki masennuksen takia itsemurhan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten jaksaa matkustella ja käydä harrastuksissa jos ei jaksa opiskella tai tehdä töitä?

On eri asia käydä kerran vuodessa jossain matkalla, kuin joka päivä töissä. Tai harrastaa jotain, josta tulee päällimäiseksi osaksi joko neutraali tai hyvä mieli. 

Oman kokemuksen mukaan masentunut jos ei nyt ihan suoraan pelkää, niin ainakin ahdistuu muista ihmisistä paljon. Syyt on monimutkaisia, ja tulisi pitkä teksti jos kertoisin, miten työelämä kuormittaa eri tavalla kuin satunnainen matka tai mielekäs tekeminen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti masennus ei ole aina nykykonstein hoidettavissa. Sen takia näitä eläkeläisiä onkin. Ei sinne eläkkeelle pääse ellei ole monen montaa lääkettä, terapiaa, usein sähköhoitoakin kokeiltu ensin. Mutta kaikille ei valitettavasti vaan ole tehoavaa hoitokeinoa, jolla ihminen saataisiin työkykyiseksi. Kaikkien tuskaisuutta voidaan kyllä vähentää ja useimmiten toimintakykyäkin lisätä jossain määrin, mutta aina se ei vain riitä lähellekään työelämän vaatimuksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olisitpa kertonut miten vaikka veljelleni, joka teki 32-vuotiaana masennuksen takia itsemurhan. Oli opiskeluajan alusta yrittänyt kaikenlaiset keinot saada apua, oli pitkä terapia, oli lääkityksiä, yritti itse myös esim. mindfulness meditaatiota, ruokavaliohoitoja jne. Mutta ei löytynyt sellaita apua joka olisi palauttanut toimintakyvyn, ja veljeni koki elämänsä eläkeläisenä yksineläjänä niin merkityksettömäksi, että lopetti elämänsä. Jäähyväiskirjeessään kirjoitti, että poistaa itsensä, hyödyttömän loiseliön ja evoluution harhapolun, geenipoolista ja kuluttamasta ilmaa, joka on tarpeen hyödyllisemmille yksilöille :(

Vierailija

Ärsyttää, koska tuollainen henkilö on paljon paremmassa kunnossa kuin minä. Nimimerkillä käyn ulkona kerran viikossa ja syön kaapista joka päivä jotain ananassäilykkeitä ja vanhaa leipää koska en yksinkertaisesti jaksa käydä kaupassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten jaksaa matkustella ja käydä harrastuksissa jos ei jaksa opiskella tai tehdä töitä?

Työelämä vaatii ihan eri lailla säännöllisyyttä ja pitkäjänteistä työntekoon pystymistä kuin nuo. Esim. matkoillehan masentunut lähtee vain silloin kun siltä tuntuu että jaksaa. Samoin harrastus- siellä voi käydä kun jaksaa, ja huonompana jaksona olla pois. Töissä tällainen ei oikein käy, että en tule nyt tällä viikolla ollenkaan kun on niin paska olo etten pääse sängystä ylös.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska sairaseläkkeellä olevahan on verovaroin elävä henkilö. Eli muut käy töissä ja tämä henkilö menee ja matkustaa muiden maksamilla verorahoilla.

Minä elän vakuutusyhtiön maksamalla työkyvyttömyyseläkkeellä (1180€/kk), Kelan maksamalla jollain eläkejutulla (n. 80€/kk) ja lapsilisillä (333€) kuussa. Muita tukia ei tähän talouteen tipu, ja tuo tk-eläke on minun tuloni loppuelämäni, eikä se tuosta koskaan tule nousemaan - päinvastoin. 

"Anteeksi", jos joskus piipahdan ulkomailla tai vaikka musikaalissa hakemassa elämääni muutakin sisältöä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska sairaseläkkeellä olevahan on verovaroin elävä henkilö. Eli muut käy töissä ja tämä henkilö menee ja matkustaa muiden maksamilla verorahoilla.

Eli ei saa edes yrittää toipua? Tehdä elämästä mielekkäämpää että pystyisi sitten sinne töihin menemään?

Luovuttaa ja varmistaa se, että siellä eläkkeellä joutuu olemaan?

Vierailija

Voidaksemme jatkossa maksaa tulevia eläkkeitä ja ylläpitää yhteiskuntaa tarvitsemme kaikkien ihmisten työpanosta. Masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen on todella riistäytymässä nyt käsistä. Masennusperusteisten eläkkeitten ja sairauspäivärahojen kustannukset ovat tällä hetkellä puhutaa jopa kahdesta miljardista eurosta. Joten totta hitossa minä olen huolissani omasta tulevaisuudestani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voidaksemme jatkossa maksaa tulevia eläkkeitä ja ylläpitää yhteiskuntaa tarvitsemme kaikkien ihmisten työpanosta. Masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen on todella riistäytymässä nyt käsistä. Masennusperusteisten eläkkeitten ja sairauspäivärahojen kustannukset ovat tällä hetkellä puhutaa jopa kahdesta miljardista eurosta. Joten totta hitossa minä olen huolissani omasta tulevaisuudestani.

Kenen vika se on, että hoitoa ei saa? 

Masentuneen itsensä? 

Vierailija

Masennusdiagnoosilla ollaan eläkkeellä eri taustoilla.
Ajoin itseni kolmekymppisenä ankaraan burnouttiin (työnantajan ja pomon "avustuksella"), kun en nuorena vastavalmistuneena ymmärtänyt, mikä elämässä on oikeasti tärkeää. Loppuunpalaminen-diagnoosi ei käy eläkkeelle pääsyyn, mutta täydellinen lamaannus ja turtumus voidaan diagnosoida myös masennukseksi. Itsetuhoisia ajatuksia minulla ei ole koskaan ollut. Olinhan jo (elävältä) kuollut eli makasin kotona sängyssä liikkumatta kaiket päivät ja yöt.
Kun henkinen kunto näin romahtaa, siitä ei koskaan tåysin toivu. Stressinsietokyky pysyy heikkona, eikä kokopäiväistä tai edes osa-aikaista säännöllistä työtä pysty tekemään. Jonkin aikaa sinnittelen, mutta sitten voimat hiipuvat. Ja taas on työn(!) takana nousta kuopasta ylös.
Harrastamalla ja esim. joskus matkustaen pidän yllä toimintakykyäni.
Kuten joku täällä kommentoi, monelle kelpaisi eläkkeeni, mutta sen syy ei.
Yhdelle sukulaiselleni olen ilmaa: hän ei edes tervehdi eikä noteeraa minua mitenkään, kun harvoin käyn heillä kylässä. Olen tulkinnut, että häntä harmittaa, kun itse samanikäisenä joutuu edelleen käymään ansiotyössä, josta kai sitten mieluusti jäisi jo eläkkeelle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On eri asia käydä kerran vuodessa jossain matkalla, kuin joka päivä töissä. Tai harrastaa jotain, josta tulee päällimäiseksi osaksi joko neutraali tai hyvä mieli. 

Oman kokemuksen mukaan masentunut jos ei nyt ihan suoraan pelkää, niin ainakin ahdistuu muista ihmisistä paljon. Syyt on monimutkaisia, ja tulisi pitkä teksti jos kertoisin, miten työelämä kuormittaa eri tavalla kuin satunnainen matka tai mielekäs tekeminen. 

Hyvin sanottu. Työelämässä sinnittelevänä masennus-ahdistustapauksena jolla on teini-iästä saakka ollut vahva sosiaalisten tilanteiden pelko, sanoisin että työelämässä menen aika veitsen terällä koko ajan. Viikon aikana saa nukuttua ehkä 4-5h /yö, kroppa reistailee ja stressi on välillä sitä tasoa että tämän kaiken lopettaminen on usein mielessä. Viikonloppuisin ja lomalla nukutaan sitten 9-10h per yö ja kierrokset laskevat ja ajoittain on oikeastaan ihan iloisiakin hetkiä.

Toki vakava masennus voi myös todellakin sitoa ihmisen sängynpohjalle ja silloinhan ei matkustella eikä harrasteta mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Masentuneen itsensä? 

Arjen esimerkki: sain lähetteen mielenterveyspuolelle heinäkuussa. Parin viikon päästä tuli puhelu jossa tarjotaan ensimmäistä vapaata aikaa marraskuun lopulta. Otin sen, tietysti. Kun menen paikan päälle, kävi ilmi että juuri sinä päivänä lääkäri olikin sairastunut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Masentuneen itsensä? 

Arjen esimerkki: sain lähetteen mielenterveyspuolelle heinäkuussa. Parin viikon päästä tuli puhelu jossa tarjotaan ensimmäistä vapaata aikaa marraskuun lopulta. Otin sen, tietysti. Kun menen paikan päälle, kävi ilmi että juuri sinä päivänä lääkäri olikin sairastunut.

Mikä sinun ratkaisusi tähän asiaan sitten olisi? Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että ammattilaisten määrää voidaan kasvattaa? Ja voiko sitä loputtomiin kasvattaa? Ja onko se masentunut tahdoton olento vailla vastuuta omasta terveydestään?

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat