Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnettko ketään yliopistosta valmistunutta maisteria, joka ei ole suorittanut lukiota eikä ylioppilastutkintoa?

Vierailija
28.01.2019 |

Onko mahdollista?
Minun eräs tuttavani väittää olevansa maisteri, vaikka ei ole käynyt lukiota eikä ole ylioppilas. Ja on kuitenkin ollut jatkuvasti työtön.
Haiskahtaa...?

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän alapeukuttamisen aihetta oli yhdessä kommentissani? En missään nimessä mollannut lukion tai amiksen käyneitä, enkä ylistänytkään amista, vaikka itsekin olen pelkkä amis.

Totesin, että amistaustalla voi hakea yliopistoon, mutta sisään pääseminen voi olla vaikeaa pääsykoemateriaalien takia. Se on fakta. Tietysti on niitä amiksia, jotka ovat päässeet sisään ja aplodit niille, jotka ovat lähes mahdottomassa tehtävässä onnistuneet. Ihan asialliseen sävyyn osasin kommentoida asiaa.

Eikö kanssasi voi mitenkään olla eri mieltä? Eivät ne pääsykoekirjat monellakaan alalla mitään hepreaa ole todellakaan vaan ihan normaalijärjellä ymmärrettäviä asioita, jotka ovat jokaisen lukutaitoisen ulottuvilla. Sitä paitsi avoimen väylää pääsee jopa ihan ilman pääsykokeita. Moni älykäs ihminen päätyy murrosiän myrskyissä sinne, missä aita on matalin. Jo kuitenkin on älyä ja opiskelun taitoja, ei mikään estä jatkamasta opintoja yliopistossa myöhemmin, kun motivaatio löytyy. 

Itse menin lukion jälkeen yliopistoon. Pääsykoemateriaali olisi minusta ollut ihan ymmärrettävissä peruskoulupohjaltakin. Toinen kirja oli suomen peruskielioppia ja toinen esseitä yleisiin kieliasioihin liittyen. Ei mitään rakettitiedettä lainkaan.

Vierailija
82/84 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän alapeukuttamisen aihetta oli yhdessä kommentissani? En missään nimessä mollannut lukion tai amiksen käyneitä, enkä ylistänytkään amista, vaikka itsekin olen pelkkä amis.

Totesin, että amistaustalla voi hakea yliopistoon, mutta sisään pääseminen voi olla vaikeaa pääsykoemateriaalien takia. Se on fakta. Tietysti on niitä amiksia, jotka ovat päässeet sisään ja aplodit niille, jotka ovat lähes mahdottomassa tehtävässä onnistuneet. Ihan asialliseen sävyyn osasin kommentoida asiaa.

Mitä nyt ohi mennen tulet antaneeksi mielikuvan, että pidät yleisesti ammattikoulsuta valmisuneita hieman yksinkertaisina; tai et ainakaan yhtä osaavina ja pystyvinä kuin heitä, jotka ovat valinneet lukion, Tämä käy minusta ilmi siinä kun kirjoitit, että tietysti on niitä amiksia, jotka ovat päässeet sisään (yliopistoon / korkeakoluun) ja aplodit niille, jotka ovat lähes mahdottomassa tehtävässä onnsituneet.

- Vaikka yliopistossa ja korkeakouluissa on aloja, joihin on haastavampi päästä sisään, niin en nyt osaa pelkkää yliopistoon sisälle pääsyä ja opiskelupaikan saamista verrata miltei mahdottomaan suoritukseen. Oli hakijana sitten lukion suorittanut tai ammattikoulun käynyt. Suomessa nuoremmista ikäluokista taitaa olla jo ainakin puolella korkeakoulu ja/ tai yliopisto opiskelupaikka ja tähän joukkoon mahtuu kyllä hyvin kirjavaa väkeä.  

Ja vaikka olen itse käynyt lukion, mitä ei oikeinkirjoutkseni perusteella, ehkä uskoisi, niin en ole ikinä ymmärtänyt sitäkään, että miksi aikanaan annettiin ja pyrittiin luomaan mielikuvia, joissa lukioon haettiin ja pyrittiin. Kun taas ammattikoulun valinneista luotiin meilikuvaa, että sinne (ammattikouluun) joutuivat ja päätyivät. Täysin vieras käsitys oli, että joku oikeasti olisi halunnut ja tahtonut ammattikouluun. - Ja jos halusikin, niin sosiaalinen paine ohjasi hakeutumaan lukioon. Toivottavasti tämä kahtiajako mielikuvien välillä olisi nykyisin enempi historiaa.     

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna Virkkunen

Vierailija
84/84 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Merkonomi ja AMK-tradenomi.

Viisastuin ja kävin KTM (rahoitus) ja DI (tuta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän