Minusta on käsittämätöntä, että 14-vuotias rokotetaan koulussa kysymättä vanhemmilta
En voi ymmärtää. En asu Suomessa, jos täällä meillä päin tuollaista tapahtuisi, olisi koulu tosi liemessä. Eikö Suomessa vanhemmat saa päättää lastensa asioista?
Kommentit (287)
Meillä lapsi ei suostunut rokotukseen ja kertoi kotona, miten terveydenhoitaja oli ilmoittanut, että se on pakko ottaa ja jos ei suostu, tulee opettaja pitämään kiinni ja se annetaan joka tapauksessa. Siis vuonna 2019 Suomessa! Syynä rokotekielteisyteen on isosisko, jolla on rokotuksen jälkeen saatu väsymysoireyhtymä eli teini on käytännössä vuodepotilas. Nyt pikkusisko pelkää, että hänelle käy samoin pakkorokotuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi ei suostunut rokotukseen ja kertoi kotona, miten terveydenhoitaja oli ilmoittanut, että se on pakko ottaa ja jos ei suostu, tulee opettaja pitämään kiinni ja se annetaan joka tapauksessa. Siis vuonna 2019 Suomessa! Syynä rokotekielteisyteen on isosisko, jolla on rokotuksen jälkeen saatu väsymysoireyhtymä eli teini on käytännössä vuodepotilas. Nyt pikkusisko pelkää, että hänelle käy samoin pakkorokotuksissa.
Höpö höpö. Jospa vaikka ottaisit kouluun yhteyttä ja kysyisit sieltä, miten meni.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tiedotustoiminta on tainnut olla aikalailla retuperällä. Tai sitten vanhemmat eivät ole tutustuneet syksyllä koulun alettua kaikille oppilaille jaettua tiedotusvihkosta, jossa olettaisin olevan selvityksen lukuvuoden aikana tapahtuvista toimista, myös terveydenhoitajan tekemistä.
Ei meillä jaeta syksyllä mitään tiedotusvihkosia, kaikki informaatio tapahtuu wilman kautta ja sieltä en ole lukenut että kaikki yläkoululaiset ovat influenssarokotuksen piirissä. Lehdestä luin että riskiryhmät ja heidän läheisensä saavat rokotteen maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen lainsäädännön mukaan yli 12-vuotias voi tehdä hoitojaan koskevia päätöksiä. Jos 14-vuotias haluaa rokotteen itse, on se hänen oikeutensa. Haukkukaa eduskuntaa ja lakeja, älkää käytännön työntekijöitä!!
Kuka on vastuussa tämän asian informoimisessa? Asian pitäminen salassa voi vaikuttaa perheen osallistumiseen päätöksenteossa, ja on siksi moitittavaa.
Kaikki suomalaiset oppivat nämä asiat koulussa. Ei se mikään salaisuus ole.
Huono argumentti! Osoita se kohta opetussuunnitelmassa, jossa asia käy ilmi.
Eiköhän se ole terveystiedon tunneilla peruskoulussa.
Että huoltajien päätösvalta päättyy/rajoittuu, kun lapsi on 12 v?
Kyllä. Sulle on tuo opetettu myös koulussa. Tuo on yksi syy siihen, että lapset uskaltavat puhua terkalle myös arkaluontoisista asioista. Se tieto ei mene eteenpäin vanhemmille ilman lapsen suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Opetussuunnitelma ei valitettavasti listaa kaikkia yksittäisiä opetettavia asioita. Niitä on liikaa. Jos sulla jäi oppimatta, ehkä kannattais ottaa kertaus vaikka sieltä lapsesi oppimateriaalista.
Kyllä tuo ikäraja olisi syytä mainita, jos sellainen kerran on olemassa.
Sä olet saanut tiedon, sun lapsesi saa/on saanut sen tiedon. Ymmärrätkö. Ei tietoa jankata ja informoida samoista asioista niin kauan, että kovapäisinkin ymmärtää.
Tietoa on niin paljon, että usein sen saa vain kerran ja jos ei älyä/opi/muista, niin on omalla vastuulla hakea ja hankkia tarvittavat tiedot. Samoin tiedon päivitys ajankohtaiseksi on ihmisen itsensä huolehdittava esim. Uutisia seuraamalla tai hakemalla päivitetty tieto, kun se tulee ajankohtaiseksi.
Ihminen on vastuussa itse asioistaan. Kaikki ei tule valmiina.
Ehkä on aika Suomessakin alkaa tiukentaa asennetta ja vähentää ihmisten paapomista, kun tyhmyys ja avuttomuus näyttää lisääntyneen valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen lainsäädännön mukaan yli 12-vuotias voi tehdä hoitojaan koskevia päätöksiä. Jos 14-vuotias haluaa rokotteen itse, on se hänen oikeutensa. Haukkukaa eduskuntaa ja lakeja, älkää käytännön työntekijöitä!!
Kuka on vastuussa tämän asian informoimisessa? Asian pitäminen salassa voi vaikuttaa perheen osallistumiseen päätöksenteossa, ja on siksi moitittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Opetussuunnitelma ei valitettavasti listaa kaikkia yksittäisiä opetettavia asioita. Niitä on liikaa. Jos sulla jäi oppimatta, ehkä kannattais ottaa kertaus vaikka sieltä lapsesi oppimateriaalista.
Minulle jo 60-luvun kansakoulussa opetettiin
-12v lasta on kuunneltava vanhempien huoltajakiistoissa
-14v voi itse päättää terveystiedoista ja kieltäytyä, myös rokotteista, ellei se vaaranna hänen turvallisuutta tai henkeä.
-15v on rikosoikeudellisessa vastuussa
-15v voi avata oman pankkitilin, ilman vanhempien suostumusta
Tämä ainakin ja loput olen unohtunut, kun läksyjä ei aina tullut luettua, enkä ole huomannut näihin tulleen merkittäviä muutoksia 50vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoito ja koulu- oikeus pitäisi olla sidottu tosiaan rokotusohjelmaan, ihan samalla tavalla kun on äityspakkaus on äidin neuvolakäynteihin.
Äitiyspakkaus EI ole sidottu neuvolakäynteihin. Omani sain sen perusteella että olin käynyt alkuraskaudessa yksityisellä lääkärillä joka kirjoitti todistuksen kelaan. Ei neuvola ole missään kohtaa pakollinen.
Yksityiset lääkäriasemat ovat Suomessa valtion valvonnassa ja osan kuluista maksaa Kela eli rinnastettavissa julkiseen terv.hoitoon.
Suomessa ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole yksityisiä lääkäreitä, niin kuin joissakin muissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sulle on tuo opetettu myös koulussa. Tuo on yksi syy siihen, että lapset uskaltavat puhua terkalle myös arkaluontoisista asioista. Se tieto ei mene eteenpäin vanhemmille ilman lapsen suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet saanut tiedon, sun lapsesi saa/on saanut sen tiedon. Ymmärrätkö. Ei tietoa jankata ja informoida samoista asioista niin kauan, että kovapäisinkin ymmärtää.
Jaaha, no sittenhän asia on todistettavissa. Jos kysyn keneltä tahansa yläastelaiselta, tai hänen vanhemmaltaan, jokaisen pitäisi tietää tämä ko. ikäraja. Hiukan epäilen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tietoa on niin paljon, että usein sen saa vain kerran ja jos ei älyä/opi/muista, niin on omalla vastuulla hakea ja hankkia tarvittavat tiedot. Samoin tiedon päivitys ajankohtaiseksi on ihmisen itsensä huolehdittava esim. Uutisia seuraamalla tai hakemalla päivitetty tieto, kun se tulee ajankohtaiseksi.
Ihminen on vastuussa itse asioistaan. Kaikki ei tule valmiina.
Jos olet terveysalan ihminen, hanki laillista neuvoa, tai olet vielä puolustuksesi kanssa liemessä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on aika Suomessakin alkaa tiukentaa asennetta ja vähentää ihmisten paapomista, kun tyhmyys ja avuttomuus näyttää lisääntyneen valtavasti.
Ehkä on aika Suomessakin alkaa ottamaan vastuuta lain tulkitsemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-14v voi itse päättää terveystiedoista ja kieltäytyä, myös rokotteista, ellei se vaaranna hänen turvallisuutta tai henkeä.
-15v voi avata oman pankkitilin, ilman vanhempien suostumustaTämä ainakin ja loput olen unohtunut, kun läksyjä ei aina tullut luettua, enkä ole huomannut näihin tulleen merkittäviä muutoksia 50vuodessa.
Ilmeisesti opetuksen taso Suomessa on tältä osin heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on ja tutkimukset myös tukevat, ettei synnyttäminen ja vanhemmuus vielä lisää tiedonmäärää, laintuntemusta, oikeuksia ja velvollisuuksia, jos sitä ei ole ollut jo ennen lapsia.
Ehkä vanhempia pitäisi yhteiskunnan erikseen informoida, kun lapsi menee kouluun, hänen on käveltävä kevyenliikenteen väylällä, eikä ajotiellä, jos sellainen on tai jos 15v potkii mummoa kadulla, hän on rikosoikeudellisessa vastuussa tai vanhemmat ei saa ostaa alkoholia tai röökiä, jos on alle 18v.
Kaikesta mahdollisesta on informoita nykyvanhempia etukäteen.
Koulutusta olisi uudistettava rankemmalla kädellä. Vastaamaan edes tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-15v voi avata oman pankkitilin, ilman vanhempien suostumustaTämä ainakin ja loput olen unohtunut, kun läksyjä ei aina tullut luettua, enkä ole huomannut näihin tulleen merkittäviä muutoksia 50vuodessa.
Ilmeisesti opetuksen taso Suomessa on tältä osin heikentynyt.
En usko. Uskon, että täälläkin asiasta väittelevät ihmiset, joiden koulutustaso ja kyky tiedonhankitaan ja tietojen ylläpitämiseen on rajoittunut. Näkyy kirjoitustyylistä ja yleensäkin kirjoitusten sisällöstä.
Ja osa on varmaan trolleja.
Ei ollut kyseessä standardirokotus. Meillä rokotetaan kaikki "pakollinen", mutta ei näitä muita. Minusta 16-v. voisikin päättää mutta ei 14-v. Tai jos 14-v. haluaa jonkun rokotuksen, pitää vanhempia ainakin etukäteen tiedottaa. Outo käytäntö Suomessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun tiedotustoiminta on tainnut olla aikalailla retuperällä. Tai sitten vanhemmat eivät ole tutustuneet syksyllä koulun alettua kaikille oppilaille jaettua tiedotusvihkosta, jossa olettaisin olevan selvityksen lukuvuoden aikana tapahtuvista toimista, myös terveydenhoitajan tekemistä.
Ei meillä jaeta syksyllä mitään tiedotusvihkosia, kaikki informaatio tapahtuu wilman kautta ja sieltä en ole lukenut että kaikki yläkoululaiset ovat influenssarokotuksen piirissä. Lehdestä luin että riskiryhmät ja heidän läheisensä saavat rokotteen maksutta.
Meillä.oli selkeästi, että rokotukset alkaa ja halukkaat voivat hakea sen terveydenhoitajalta. Ei ollut puhe riskiryhmiin. Kysyin lapseltani haluaako, hän sanoi ettei halua. Eli päätäntävalta oli 15 vuotiaalla.
Kyllä 14 vuotias saa päättää itse mm mitä vanhemmille ilmoitetaan terveyteen liittyvistä asioista.
Esim tiedän tapauksia, joissa 14v tyttö on tullut raskaaksi ja menee keskeytykseen niin siitä ei ilmoiteta vanhemmille jos tyttö on kieltänyt ilmoittamasta. Monta muuta esim josta nähdään, että 14v saa itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko vaikka naapurin Pena, joka seuraa aikaansa.
"Tosi hienoa": tehdään ihmsikokeita lapsilla, sysätään vastuu päätöksestä lapselle, ja kuitataan kyvyttömyys vaikuttaa asiaan vanhempien tietämättömyydestä johtuvaksi. Näin oma ammatillinen hyöty on maksimoitua ja vastuu olematon.
Vierailija kirjoitti:
Sarkastinen kommentti vai? Ihan kuin terveydenhoitaja hakisi oppilaita vastaanotolleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmärrys hoi kirjoitti:
Tarvitaanko rokotukseen jos rokotuksen saaja on jo 14 vanhempien lupaa.
Rokotuksessa on kuitenkin ajateltu lapsen parasta. Eikö sitä olisi myös 14 vuotiaan vanhemmat olisi halunneet.
Joku sana puuttuu ekasta lauseestasi?
Rokotusohjelman mukaisissa rokotuksissa on ajateltu kansan parasta, asiaa ei pohdita yksilötasolla. Huoltajien tehtäväksi jää arvioida, onko heidän suvulla kenties joku riski tai este, jonka vuoksi jonkun tietyn rokotteen ottamista kannattaa punnita, sikäli kun se on mahdollista.
Mikä on lapsen paras, asiasta voidaan olla eri mieltä ja usein ollaankin: kumpi on esim. parempi, jokin pienempi todennäköisyys sairastua vuoden sisään jotain tiettyä influenssatyyppiä, ja potentiaalinen riski sairastua johonkin vakavampaan vuosien viiveellä? Nämä eivät ole niin yksiselitteisiä asioita.
Mikä "potentiaalinen riski sairastua johonkin vakavampaan vuosien viiveellä"?
Meillä on suvussa autoimmuunisairauksia, osalla heistä esim. neurologi on kieltänyt influenssarokotukset täysin. Niinpä sitä ei ota kukaan suvusta koska sen vaikutuksia sairauden heräämiseen ei tiedetä. Terveydenhoitaja ei tätä tiedä ja en tiedä osaisiko 14v sitä kertoa tilaisuudessa missä rokottaja aktiivisesti painostaa ottamaan rokotteen. Me olemme lapselle puhuneet heti tämän tapauksen tultua ilmi että koulussa ei saa ottaa mitään lääkettä/rokotetta keskustelematta ensin meidän vanhempien kanssa juuri em. syystä. Ja saman ilmoitin Wilma-viestin kautta terveydenhoitajalle. Eipä ole ennen tullut edes mieleen ettei rokotuksesta ilmoitettaisi meille vanhemmille esim. terveystarkastusilmoituksen yhteydessä.
Oma 14 vuotiaana osaa sanoa ei ja osaa kertoa terveydentilansa. Terveydenhoitaja ei aktiivisesti hae oppilaita rokotuksen. Hän antaa sen, jos joku tulee pyytämään. Ja tietysti katsoo paperit onko allergioita tms.vaikka lapsi itse sanoisin ettei ole.
Yleensä influenssarokotuksia ei julkisessa terveydenhuollossa, johon kouluterveydenhuoltokin kuuluu, anneta ilmaiseksi riskiryhmiin kuulumattomille. Tässä tapauksessa pitäisi olla kiitollinen siitä, että perusterve sai ilmaisen influenssarokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 14 vuotias saa päättää itse mm mitä vanhemmille ilmoitetaan terveyteen liittyvistä asioista.
Mutta eikö olisi asiallista kertoa vanhemmille, mikäli näin on? Jos kyseessä on totaalinen päätösvalta lain mukaan, ei pitäisi olla ongelma tiedottaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Esim tiedän tapauksia, joissa 14v tyttö on tullut raskaaksi ja menee keskeytykseen niin siitä ei ilmoiteta vanhemmille jos tyttö on kieltänyt ilmoittamasta. Monta muuta esim josta nähdään, että 14v saa itse päättää.
Kun kyse on äärimmäisistä töppäyksistä, ymmärrän yksityisyyden suojan tarpeen. Mutta sitä seikkaa ei saisi hyväksikäyttää kaikkeen mahdolliseen terveyteen liittyvään. Kaikesta pitäisi voida ilmoittaa tai kysyä lupa, ellei ole syytä olettaa, että kotona tulisi uhkaavia tilanteita jo pelkästään kysymisestä.
Oli kyseessä influenssarokote tai abortti, huoltajien on tiedettävä, ketä heidän velvollisuuksiaan sotkee omilla oikeuksillaan. Ja oikeuksia ei saisi olla ilman velvollisuuksia...!
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti 14 v on riittävän kypsä päättämään rokotteesta. Meillä tuon ikäisenä tyttö sai hpv-rokotteen, joka suojaa papillomaviruksen aiheuttamalta kohdunkaulan syövältä. Terveydenhoitaja oli käynyt keskustelun tytön kanssa, ja hän halusi rokotteen. En kyllä ymmärrä millä oikeudella vanhempina oltaisiin voitu puuttua tähän, tämähän koskee nuoren terveyttä ei minun.
Jep. Ja täysikäisenä tartunta on todennäköisesti jo saatu ja rokote tehoton. Ihan sairas ajatus, että vanhemmalla olisi oikeus evätä nuorelta syöpää ehkäisevä rokote jonka hän itse haluaa ottaa. Itselleen saa jokainen syöpää kerjätä vaikka polttamalla ketjussa tupakkaa, mutta ei sitä toiselle ihmiselle saa mennä omien uskomuksien vuoksi aiheuttamaan.
Äitiyspakkaus EI ole sidottu neuvolakäynteihin. Omani sain sen perusteella että olin käynyt alkuraskaudessa yksityisellä lääkärillä joka kirjoitti todistuksen kelaan. Ei neuvola ole missään kohtaa pakollinen.