Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi lapsilla usein liian pienet kengät???!!!

15.05.2006 |

Ihan sydäntä riipi, kun tuttu äiti esitteli iloisena uusia hankintojaan; ensikenkiä kävelemään opettelevalle lapselle. Kengät olivat selkeästi 2 numeroa liian pienet! Äiti oli mitannut lapsen jalan pituuden, mutta ilmeisesti mittasi ostamansa kengän ulkopohjan mitan, eikä sisämittaa. Eikä lapsi ollut ollut kaupassa mukana sovittamassakaan. Ei oikein kehtaa sanoa mitään, mutta kyllä on kenkkua lapsella seisoa varpaat solmussa! Liian pienet kengät on tuhannesti huonompi ja epämukavampi vaihtoehto kuin himpun liian isot kengät. Sopiviin kait tähdätään:)

Meillä kengät hommataan niin, että kauden alussa isovarpaasta kengän kärkeen sisäpohjalla on matkaa se 1 cm + 0.5 cm (kasvuvara+käyntivara). Ja kenkää sovitetaan lapsen jalkaan niin, että pohjallinen otetaan pois ja siihen pohjallisen päälle muksu seisomaan niin, että todella varaa jalalle ja jalka painuu pohjaa vasten oikeaan mittaansa. Ostakaa kiltit ihmiset ainakin ensikengät kenkäkaupasta, mistä saa asiantuntevaa apua kenkien valintaan, jos on epävarma oikeasta numerosta, lestistä jne.

Ja sama kyllä koskee isompiakin lapsia. Heillä kun jalka kasvaa huimaa vauhtia, on tosi tärkeää että kengät ovat sopivat. On varmana tukalaa jos isovarvas puhkoo kengän kärjen, kun jalka ei muuten kenkään mahdu. Itse olen tosi herkkäjalkainen, ja puristavat tai hiertävät kengät ovat pahinta mitä tiedän! ja lapsillä silti jalka kasvaa ja muotoutuu hurjaa vauhtia, ja jalkojen terveys seuraa läpi elämän. Pitäkää niistä töppösistä huolta, jookos!!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla retorinen tuo sinun kysymys, mutta heittäydynpä tyhmäksi ja vastaan silti. Luulen että siihen on kaksi syytä. 1. puolella aikuisista on itsellään liian pienet kengät eli varpaat osuvat kärkeen eikä sinne jätetä sitä käyntivaraa. Varsinkin naisilla on taipumusta yrittää " pienentää" jalkojaan eli jos löytyy kauniit kengät, niin " kyllä ne kengät venyy" tai " kyllä mulle aina aikaisemminkin on koon 37 kengät sopineet" . Ja sitten 2. lapsen jalka kasvaa hurjaa vauhtia ja harva jaksaa pohjallisten kanssa mittailla kaikki kengät 3 kk välein, vaikka niin pitäisikin. Usein mennään koko kausi ja sitten ihmetellään, että oho kun ei seuraavana keväänä samat kengät sovikaan. Lapsen jalka on todella muovautuvaa sinne 18 v ikään saakka, joten lapsi tottuu oikein mainiosti vääränlaisiin ja liian pieniin kenkiin, valitettavasti. Mä itse ostin pojalle Stockan kantistarjouksesta gore-lenkkarit olikohan helmikuussa todetakseni että maaliskuussa jalka oli jo kokoa suurempi. Onneksi oli liput ja laput kiinni kengissä ja kengät ostettu Stockalta ja sain siis kengät vaihdettua seuraavassa kuussa kokoa suurempiin. Kalliiksi hyvät kengät yleensä tulevat, mutta meillä ei säästetä niin paljon terveyteen vaikuttavasta seikasta. Haluan et lapsella on vähintään kahdet kunnolliset nahkakengät + lenkkarit + kumpparit käytössä ja vielä päälle juhlakengät.

Vierailija
2/10 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 2 v aikana jalka kasvanut n. 10 numeroa. Ostan kengät REILULLA käynti + kasvuvaralla, mutta aina en kertakaikkiaan pysy perässä. Loka-marraskuussa ostin Kuomat kahden villasukan varalla ja keväällä viimeiset kerrat käytettiin 1 ohuella sukalla.

Aamulla nuorimies ilmoitti " enkä laita noita kenkiä. Ne on liian pienet" . Tarkistelin asiaa: jalka iropohjallisen päälle jne. Olivathan ne. Alle n 5 kertaa käytetyt. (huokaus) Kenkäkauppareissu edessä. Juhlakenkiä ostan vain silloin, kun niitä tarvitaan.

Tässä syy, miksi lapseni kävelee toisinaan liian pienet kengät jalassa (tekisi mieleni sanoa, miski tyhmiä kyselet). onneksi ilmoittaa, kun alkavat olla tukalat. (Sandaalit toimivat keväästä syksyyn..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kokemusta on ja kyllä otti päähän kun kengät ostettaessa mittasi sopiviksi asiantunteva myyjä ja maksoinkin niistä vielä rutosti. Mutta minkäs kasvupyrähdykselle teet, tuli koko kesän edestä jalan kasvua kuukaudessa.

Ensikertalainen ei muuten välttämättä osaa ostaa oikean kokoisia saati sitten jos lapsella on esim. rintava tai leveä/kapealestinen jalka. Onneksi olen löytänyt hyvän kenkämyyjän, joka osaa asiansa.

Itse huomaan välillä ostavani liian suuria kenkiä (jos ostan esim. alesta ilman vakimyyjääni : ) ), mutta parempihan se näin päin on vai? Toisaalta liian iso kenkä ei tue jalkaa ja koipi lonksuu miten sattuu ja vahinkojakin on tapahtunut toisen kompastellessa kinttuihinsa.

Vierailija
4/10 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman asian kuin moni muukin, eli kengän koon mittaaminen on hankalaa ja vielä hankalampaa on yrittää tunnustella kenkien läpi, paljonko on käyntivaraa kärjessä. Olenkin käynyt kaupoissa, joissa myyjä mittaa lapsen jalan, mutta välillä tulee ostettua ilman mittausta.

Eli kertokaapas nyt, miten mittaus pohjallisen avulla menee. Piirretäänkö lapsen jalka jotenkin " pohjalliseksi" , leikataan irti ja sovitetaan kenkään? Miten näkee, paljonko kärjessä on varaa?

Vierailija
5/10 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vein lapsen kunnon kenkäliikkeeseen, jossa oli ortopedi, joka mittas jalat ja sen mukaan katottiin oikean kokoset kengät. Oikeestaan aina, kun ostan lapselle, kengät, niin mittautan jalat joka kerta.. Ei ainakaan tule väärää kokoa:) Ite sit kyllä löntystän vähän missä sattuu..

Vierailija
6/10 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut parhaaksi seuraavan tavan... Meillä piirretään tytön jalan ääriviivat paperille ja leikataan jalankuva irti. Sitten esim. kenkäkaupassa verrataan jalankuvaa sovituspohjalliseen, johon varataan käynti- ja kasvuvara. Sovituspohjalliseksi valitaan siis sellainen koko, jossa on otettu huomioon nuo käynti- ja kasvuvarat. Tätä pohjallista sitten sovitan kenkiin. Eli kun pohjallinen on juuri sopiva kenkään, on kengänkoko oikea.

Aika sekavasti selitetty, mutta toivottavasti auttoi...

masunasu ja tyttö 2v1kk

Vierailija
7/10 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokaisessa kenkäliikkeessä, myös marketeissa, pitää olla jalkamitta josta lapsen kengän koon voi tarkistaa.

itse mittaan kyllä irtopohjallisella.

monissa kaupoissa on irtopohjallisia ( ainakin kenkä kaupoissa joissa olen käynyt).

Vierailija
8/10 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokoksessa mittasin jalkamitalla poikien jalat ja mitta näytti molemmille 30 kun sitten kuitenkin kenkiä sovittelin niin vikingin lenkkarit piti ottaa 32 ja asia oli ihan varma kun vikingistä saa sen pohjallisen irti.

ITe oon myös käyttänyt tuota piirrän pahville lastenjalan kuvat ja otan ne mukaan lasten lisäksi niin saan koitettua etukäteen mikä mahdollisesti olisi hyvä.

Vierailija
9/10 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mallia mukana, jos ostaa kengät ilman lasta. Muistakaa vain, että kuva piirretään paperille/pahville niin, että lapsi SEISOO pahvin päällä. Muutoin ei jalan mitasta tule oikea. Ja kannattaa piirtää mallit molemmista jaloista, sillä lapsen(kaan) jalat eivät välttämättä ole samankokoiset.

Vierailija
10/10 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tarvittavat villa tms sukat jalassa) ja tarkista, että tarvittavat kasvu- ja käyntivarat löytyvät. Samalla on helppo tarkistaa, ettei jalkine ole liian kapea.

wekku:

niin vein lapsen kunnon kenkäliikkeeseen, jossa oli ortopedi, joka mittas jalat ja sen mukaan katottiin oikean kokoset kengät. ..

Mistä löytyy kenkäkauppa, jossa ilmaiset erikoislääkäripalvelut tarjolla??? Kerro, kauppa saa heti uuden asiakkaan!!