Turun sairaalassa taistellaan multiresistenttiä suolistobakteeria vastaan- EPidemia
https://yle.fi/uutiset/3-10585059
"Turun sairaaloissa taistellaan suolistobakteeriepidemiaa vastaan – kymmenet saaneet tartunnan, useita satoja altistuneita"
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Juu ja taysin synnärillä oli ulkomaalainen synnyttäjä. Hänen vauvallaan oli sairaus, jota ei yleensä tavata Suomessa. En kuullut mikä 😁
Ja sairas lapsi on jonkinlainen riemun lähde sinulle?
antaa tulla vaan. Mulla on teräsmiehen vastustuskyky. Ei paljoa hetkauta.
Voi elämä taas tätä keskustelua. Minä haluaisin kuulla, millainen terveysriski tämä epidemia oikeasti on. Olen käynyt katsomassa kaupunginsairaalassa usein vakavasti sairasta ystävääni, jolla on sairaalabakteeri (ei tämä VRE tai MRSA). Onko mahdollista, että voin levittää ystävässäni olevan sairaalabakteerin tai VREn johonkin toiseen ihmiseen? Kysyn tätä sen takia, että minulla on myös vakavasti sairas, immuuninpuutossairaudesta kärsivä lähiomainen. Tauti olisi todennäköisesti hänelle kuolemaksi, jos hän saisi tartunnan. Osaako kukaan sanoa? Olen yrittänyt sairaalasta kysyä, mutta eivät sano yhtään mitään...
Vierailija kirjoitti:
Idiootit. Tällä ole mitään tekemistä ihmisten liikkumisen kanssa, vaan sillä että bakteerit kehittyvät siinä missä muutkin elolliset olennot ja kehittyvät vastustuskykyisiksi antibiootteja vastaan, joita käytetään liikaa. Tämä on elossaolotaistelua bakteerien ja ihmisten välillä, ei poliittinen kysymys.
Menkää muualla suoltamaan tota sontaanne tietämättömät uuvatit.
Suomalaiset käytännöt terveydenhuollossa pitävät resistenttien bakteerien määrän matalana. Yleensä ne resistentit tulevat tänne muualta, juurikin niistä maista joissa hygieniakäytännöt ovat huomattavan puutteelliset ja antibiootteja syödään kuin karkkia lauantaisin. Tästä syystä matkailu lisää vastustuskykyisten kantojen kulkeutumista Suomeen. Bakteereilla ei ole valintapainetta antibioottiresistenttiyteen ellei ihminen sitä aiheuta.
Kuinka vakava tämä VRE-epidemia on?
Vierailija kirjoitti:
Juu ja taysin synnärillä oli ulkomaalainen synnyttäjä. Hänen vauvallaan oli sairaus, jota ei yleensä tavata Suomessa. En kuullut mikä 😁
Niin? Mitä jos kyseessä oli jokin perinnöllinen sairaus? Tiettyjä geenimutaatioita esiintyy usein alueellisesti, jolloin niihin liittyvät sairaudet ovat yleisempiä jonkin tietyn väestön keskuudessa. Mitä sitten? Onko se jollain tavalla hauskaa? Ihan yhtä lailla suomalaisilla on oma tautiperintönsä kannettavanaan. Omituisista asioista iloitset.
Espanjassakin pystyy ostaan antibiootteja tosta vaan. Hullua. Suomessakin käytetän niitä turhaan, kun vanhemmat vaatimalla vaatii virustauteihin ab-kuurin. Niin ne resistetit kannat syntyy pikku hiljaa.
Ihan samat testit on myös jos esim. olet ollut HYKSssä tai Pirkanmaalla hoidossa tai matkalla tietyissä Euroopan maissa...eri