Millainen on sopiva ateriarytmi laihduttajalle?
Kovasti koitan kiloista päästä eroon. Kalorilaskurin mukaan päivän saantisuositus kokoon ja liikuntamäärään nähden on 1800 kcal. Ruokavalio sisältää vaihtelevasti kasviksia, hedelmiä, avokadoa, pähkinää, lihaa, maitotuotteita, marjoja ja eri öljyjä. Mikään ei varsinaisesti ole kiellettyä mutta herkkujen, pastan, riisin, leivän yms. määrän yritän suhteuttaa siten, ettei kalorit pauku, joten ovat melko minimissä.
Mutta mikä onkaan se sopiva ateriarytmi? Toisten mielestä on saatanasta 3-4 tunnin ruokailuväli ja vannovat kolmeen ateriaan päivästä ja toiset taas juuri toistepäin.
Puolesta ja vastaan siis. Kumpi on sinusta parempi ja kumpi toimii itselläsi.
Kommentit (13)
Mulle sopii neljä ateriaa (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala). En napostele tai syö välipaloja. Ja nuo neljä ateriaa ovat maltillisen kokoisia ja tasapainoisia.
Se on se rytmi, mikä itselle parhaiten sopii.
Paras rytmi on se, jolla kylläisyytesi pysyy hyvänä ja verensokeri sopivana. Jos ehtii tulla kauhea nälkä, niin todennäköisimmin sorrut syömään liikaa ja/tai herkkuja. Se kokonaiskalorimäärä ratkaisee!
Puoli kiloa kasviksia ja kuusi palaa ruisleipää kahden tunnin välein koko valveillaoloaika.
Minä syön usein, olen kokeillut myös 16:8 paastoamista (jossa kaikki päivän energia syödään 8 tunnin aikaikkunassa) mutta ei sopinut minulle.
Käytännössä ruokarytmi on seuraava: aamupala 7.30- 9 välillä, lounas 11-12 välillä, klo 14 välipala, illallinen 17-18, iltapala 21-22.
Päivän kcal on max 1800.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön usein, olen kokeillut myös 16:8 paastoamista (jossa kaikki päivän energia syödään 8 tunnin aikaikkunassa) mutta ei sopinut minulle.
Käytännössä ruokarytmi on seuraava: aamupala 7.30- 9 välillä, lounas 11-12 välillä, klo 14 välipala, illallinen 17-18, iltapala 21-22.
Päivän kcal on max 1800.
Lisään että viikonloppuisin aamut saattaa alkaa myöhemmin ja siten ateriarytmikin myöhempi. Syön 21dayfix systeemillä (portion controlled diet), jolla määrät mitataan.
Paha puhua toisten puolesta, kun ollaan yksilöitä. Itse syönyt nyt vuoden verran vain pari kertaa päivässä, jonkinmoisena pätkäpaastona tästä vois ehkä puhua muuten, mutta juon aamulla kermakahvia, joten siksi ei ihan siihen sovi. Syön vain kunnon ruokaa ja ensimmäinen ruoka on noin 12-13 välillä ja riippuen aiemman ruokailun ajankohdasta niin seuraava ja viimeinen ruoka on noin 20-21välillä ja sitten ei muuta kun vettä ja aamulla kermakahvi tämän lisäksi. Sopii itselle loistavasti ja vuodessa lähtenyt lähes 60kg ja nyt enää 10kg normaalipainooni.
Tiedän, ettei tämä sovi kaikille, mutta itselleni toiminut hyvin eikä ole tarvinnut nähdä nälkää, vaikkei syökään jatkuvasti.
Eikö se suurin piirtein mene niin, että vähärasvaisella ruokavaliolla joutuu pakosti syömään useammin ja vähähiilarisella vastaavasti harvemmin? Jos syöt suurin piirtein karpisti, niin kolme ateriaa toimii hyvin eikä tule nälkä.
Vähän kyllä vastustan tuota ajatusta laihduttamisesta. Se kuulostaa joltain tilapäiseltä projektilta. Kun loppujen lopuksi on kyse siitä, että sinun pitää löytää sellainen ruokavalio, jota pystyt noudattamaan loppuikäsi. Sen ruokavalion kanssa eläminen ei saa eikä sen pidä olla jatkuvaa taistelua ja kieltäymystä houkutuksia vastaan. Jos sinun tekee mieli herkkuja, syöt jotenkin väärin. Pitää löytää sellainen ruokavalio, että niitä mielitekoja ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se suurin piirtein mene niin, että vähärasvaisella ruokavaliolla joutuu pakosti syömään useammin ja vähähiilarisella vastaavasti harvemmin? Jos syöt suurin piirtein karpisti, niin kolme ateriaa toimii hyvin eikä tule nälkä.
Vähän kyllä vastustan tuota ajatusta laihduttamisesta. Se kuulostaa joltain tilapäiseltä projektilta. Kun loppujen lopuksi on kyse siitä, että sinun pitää löytää sellainen ruokavalio, jota pystyt noudattamaan loppuikäsi. Sen ruokavalion kanssa eläminen ei saa eikä sen pidä olla jatkuvaa taistelua ja kieltäymystä houkutuksia vastaan. Jos sinun tekee mieli herkkuja, syöt jotenkin väärin. Pitää löytää sellainen ruokavalio, että niitä mielitekoja ei tule.
Laihduttaminen on hieman ehkä väärä sana siitä huolimatta että haluan kiloja pois sillä ennenkaikkea haluan myös oppia terveelliset elämäntavat. Olen aina ollut kova herkkujen perään ja niiden vähentäminen on ollut työn ja tuskan taival. Viimeinkin uskallan sanoa, että niitä ei tee 24/7 mieli ja osaan ja kohtuudella ottaa suklaalevystä vain pari palaa tai tyytyä yhteen kahvipullaan. Uskon, että syy on juuri siinä, että vihdoin syön kunnolla ja järkevästi tai olen ainakin oikealla tiellä. Nälkä vaan piinaa ihan jatkuvasti, mikä johtunee varmaan siitä, että olen tyydyttänyt nälkääni järkyttävä suurilla pasta-annoksilla, pikaruoalla ja hiilarimätöllä ja voisin joka toinen tunti olla syömässä mutta nyt olen venyttänyt vähintään siihen kolmeen tuntiin ja lisännyt rasvoja ruokaan. >:(
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on hieman ehkä väärä sana siitä huolimatta että haluan kiloja pois sillä ennenkaikkea haluan myös oppia terveelliset elämäntavat. Olen aina ollut kova herkkujen perään ja niiden vähentäminen on ollut työn ja tuskan taival. Viimeinkin uskallan sanoa, että niitä ei tee 24/7 mieli ja osaan ja kohtuudella ottaa suklaalevystä vain pari palaa tai tyytyä yhteen kahvipullaan. Uskon, että syy on juuri siinä, että vihdoin syön kunnolla ja järkevästi tai olen ainakin oikealla tiellä. Nälkä vaan piinaa ihan jatkuvasti, mikä johtunee varmaan siitä, että olen tyydyttänyt nälkääni järkyttävä suurilla pasta-annoksilla, pikaruoalla ja hiilarimätöllä ja voisin joka toinen tunti olla syömässä mutta nyt olen venyttänyt vähintään siihen kolmeen tuntiin ja lisännyt rasvoja ruokaan. >:(
-Ap
Ap tarkentaa vielä, että ennen tätä elämäntaparemppaa meni hyvin pastaa kolmen ihmisen edestä, eikä mäkkäri aterian päälle kananugetit ja pari juustohampparia tuntunut missään. Melkein hämmästelen, ettei ylipainoa ole kuin "vaan" 10 kiloa.
Se on yksilöllistä. Sanoisin kyllä että säännölliset ruoka-ajat on tärkeitä. Ne sitten riippuu sinusta mikä on hyvä, millainen työ sulla on jne. Itse ainakin laihduin kun en mässyttänyt mitään ylimääräistä vaan pysyin ruoka-ajoissa. Sain jopa jostain motivaatiota niin ettei tehnyt mielikään. S
Komppaan edellisiä kommentoijia, tämä riippuu paljon siitä mitä syö, millainen päivärytmi on, kuinka oma aineenvaihdunta ja verensokerin säätely toimii jne.
Itse söisin mielellään isompia annoksia 3x päivässä (helppoa, vähemmän tiskiä, mukava kylläisyyden tunne), mutta se ei vaan toimi minulle: Työpäivän jälkeen on ihan kaamea nälkä, ja kauppareissulta tarttuu mukaan kaikkea ylimääräistä mässäiltävää. Etenkin jos meinaan mennä salille töiden jälkeen, niin klo 11-12 välillä syödyn lounaan jälkeen tulee liian pitkä tauko. Kevyemmän lounaan ja iltapäivällä syödyn välipalan jälkeen jaksaa paremmin, eikä kotiin päästyä tule rohmuttua jääkaappia tyhjäksi.
Mikä sulle sopii? Mulle ei maistu aamupala ja voin olla hyvin syömättä iltapäåivään asti. Syön samat kalorit kuin sä ja kiloja on lähtenyt 10 kesästä.