Kamala stressi toimeentulosta, kun erehdyin ottamaan osa-aikatyön
Menin tyhmyyksissäni ottamaan osa-aikatyön epämääräisellä tuntimäärällä samaan aikaan, kun tarvitsemme tammikuulle toimeentulotukea ensimmäistä kertaa. Näyttää tulevan äärettömän hankala yhtälö. Pelkään, että lopputulos tulee olemaan kaiken vääntämisen ja stressin jälkeen, että en saa ostettua tammikuussa edes lääkkeitä ja työn hyödyksi jää muutama kymppi.
Viimeinen kerta, kun erehdyn ottamaan osa-aikaisia tai määräaikaisia töitä. :(
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että joka ikisen tulisi säästää edes vähän. Ja toimeentulotuellakin tämä onnistuu, etenkin jos on lapsia. Kela maksaa ennakoivaa päivärahaa, jos tulot jää alle 300. Osa-aikatyö on aivan loistava systeemi, kun saa vielä soviteltua päivärahaa.
Mistä sinä tiedät jonkun asumiskulut? Pk-seudulla ei ole edullisia asuntoja eikä meillä kaikilla ole isää joka ostaa prinsessalle kämpän. Joillekin näköjään on ihan uutta että asumiseen menee usein suurin osa tuloista.
Ensinnäkin, mun asumismenot on korkeat. Niin korkeat etten yh:na Kela huomioinut kaikkea asumistuessa. Eli tuilla elävä saa ihan varmasti asumistukea plus parhaimmillaan sossu maksaa siitä loput. Sossu maksaa lääkkeet, hammaslääkärit jne. Yh:na olisin saanut sossusta ellei olisi ollut säästöjä ja silti säästin. Monelle taitaa tulla yllätyksenä, että työssäkäyvä pärjää jopa huonommin kuin tuilla elävä. Ikävä tilanne, mutta aika moni muukin ne lääkkeet maksaa itse.
Hei, minulla on asumistuki 406 ja aktiivimallin leikkaama päiväraha jotain 500, eli tulot yhteensä 900. Vuokra on 666 euroa. Kerrotko miten voisin säästää? Toimeentulotukea en saa sillä ollessani lapsi äitini meni kuolemaan ja näin ollen minulla on osuus kuolinpesään eli asuntoon jossa äitini asuu leskenoikeudella.
Osuutta kuolinpesästä ei oteta huomioon sosiaalietuja laskettaessa, jos osuus on sellainen, että sitä ei voi käytännössä käyttää. Tämä toteutuu ilman muuta sinun kohdallasi, ellei sitten kuolinpesässä ole asunnon ja sen irtaimiston lisäksi muuta omaisuutta, joka voitaisiin jakaa perillisille.
Jos sinulta on evätty toimeentulotuki sillä perusteella, että omistat osuuden kuolinpesästä, jonka ainoa omaisuus on lesken hallitsema asunto ja sen irtaimisto, tee valitus (tai ensin kannattaa varmaan tehdä uusi hakemus, jos vanhasta päätöksestä on pitkä aika). Saat ihan varmasti toimeentulotukea, jos sen edellytykset muuten täyttyvät, kunhan valitat tarpeeksi pitkälle.
Olen itse edunvalvoja, ja päämieheni omistaa osuuden jakamattomasta kuolinpesästä. Sillä ei ole mitään vaikutusta päämieheni saamiin etuuksiin. Kun aikoinaan googlasin tätä asiaa, löysin jotain oikeuden päätöksiä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soviteltua työttömyystukea?
Selitin tätä jo toisessa ketjussa. Ongelma on, että en tiedä tuntimäärääni. Ensimmäinen palkka tulee vasta 31.1. Nyt tammikuussa olisimme saaneet ensimmäisen kerran toimeentulotukea. Mutta tuo typerä työsopimukseni sotkee ilmeisesti kaiken, enkä saa edes lääkkeitäni.
Jos saat palkan 31.1. katsotaan sen olevan käytössäsi helmikuulle. Tästä syystä voit hakea tt-tukea ja pitäisi olla oikeus siihen.
Luulisin että tuossa tilanteessa jotain toimeentulotukea saa, vaikka työmarkkinatuen määrä ei olisi selvillä. Mahdollisesti liikaa maksettu osuus voidaan varmaan periä takaisin tai vähentää työmarkkinatuesta. Kysy Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että joka ikisen tulisi säästää edes vähän. Ja toimeentulotuellakin tämä onnistuu, etenkin jos on lapsia. Kela maksaa ennakoivaa päivärahaa, jos tulot jää alle 300. Osa-aikatyö on aivan loistava systeemi, kun saa vielä soviteltua päivärahaa.
Mistä sinä tiedät jonkun asumiskulut? Pk-seudulla ei ole edullisia asuntoja eikä meillä kaikilla ole isää joka ostaa prinsessalle kämpän. Joillekin näköjään on ihan uutta että asumiseen menee usein suurin osa tuloista.
Ensinnäkin, mun asumismenot on korkeat. Niin korkeat etten yh:na Kela huomioinut kaikkea asumistuessa. Eli tuilla elävä saa ihan varmasti asumistukea plus parhaimmillaan sossu maksaa siitä loput. Sossu maksaa lääkkeet, hammaslääkärit jne. Yh:na olisin saanut sossusta ellei olisi ollut säästöjä ja silti säästin. Monelle taitaa tulla yllätyksenä, että työssäkäyvä pärjää jopa huonommin kuin tuilla elävä. Ikävä tilanne, mutta aika moni muukin ne lääkkeet maksaa itse.
Hei, minulla on asumistuki 406 ja aktiivimallin leikkaama päiväraha jotain 500, eli tulot yhteensä 900. Vuokra on 666 euroa. Kerrotko miten voisin säästää? Toimeentulotukea en saa sillä ollessani lapsi äitini meni kuolemaan ja näin ollen minulla on osuus kuolinpesään eli asuntoon jossa äitini asuu leskenoikeudella.
Olen sairauslomalla, viimeisin kuntoutustukipäätös hylättiin ja mielestäni on epäreilua että aktiivimalli kohdentuu meihinkin jotka olemme sairauslomalla. Itse olen ensi kesään asti.
Miten kuollut äiti voi asua asunnossa. Mua kyllästyttää näissä tukiasioissa valehtele. Osuus kuolinpesään ei vaikuta tukiin, ei edes toimeentulotukeen ellet sitten saat sieltä tuloa.
Syö hatullinen ä h l y n ripulipaskaa rotta!