Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kamala stressi toimeentulosta, kun erehdyin ottamaan osa-aikatyön

Vierailija
29.12.2018 |

Menin tyhmyyksissäni ottamaan osa-aikatyön epämääräisellä tuntimäärällä samaan aikaan, kun tarvitsemme tammikuulle toimeentulotukea ensimmäistä kertaa. Näyttää tulevan äärettömän hankala yhtälö. Pelkään, että lopputulos tulee olemaan kaiken vääntämisen ja stressin jälkeen, että en saa ostettua tammikuussa edes lääkkeitä ja työn hyödyksi jää muutama kymppi.

Viimeinen kerta, kun erehdyn ottamaan osa-aikaisia tai määräaikaisia töitä. :(

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että joka ikisen tulisi säästää edes vähän. Ja toimeentulotuellakin tämä onnistuu, etenkin jos on lapsia. Kela maksaa ennakoivaa päivärahaa, jos tulot jää alle 300. Osa-aikatyö on aivan loistava systeemi, kun saa vielä soviteltua päivärahaa.

Mistä sinä tiedät jonkun asumiskulut? Pk-seudulla ei ole edullisia asuntoja eikä meillä kaikilla ole isää joka ostaa prinsessalle kämpän. Joillekin näköjään on ihan uutta että asumiseen menee usein suurin osa tuloista.

Ensinnäkin, mun asumismenot on korkeat. Niin korkeat etten yh:na Kela huomioinut kaikkea asumistuessa. Eli tuilla elävä saa ihan varmasti asumistukea plus parhaimmillaan sossu maksaa siitä loput. Sossu maksaa lääkkeet, hammaslääkärit jne. Yh:na olisin saanut sossusta ellei olisi ollut säästöjä ja silti säästin. Monelle taitaa tulla yllätyksenä, että työssäkäyvä pärjää jopa huonommin kuin tuilla elävä. Ikävä tilanne, mutta aika moni muukin ne lääkkeet maksaa itse.

Ohittakaa tämän kirjoittajan viestit tässä ketjussa. On harmi, että nämä provojankkaajat pilaavat usein tällaiset ketjut, joissa aloittaja on halunnut avautua todellisesta ongelmasta - byrokratian hankaluudesta toimeentulon saamisessa välttämättömiin elinkustannuksiin.

Vierailija
22/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soviteltua työttömyystukea?

Selitin tätä jo toisessa ketjussa. Ongelma on, että en tiedä tuntimäärääni. Ensimmäinen palkka tulee vasta 31.1. Nyt tammikuussa olisimme saaneet ensimmäisen kerran toimeentulotukea. Mutta tuo typerä työsopimukseni sotkee ilmeisesti kaiken, enkä saa edes lääkkeitäni.

Selitäpä vielä, ei me lueta kaikkia ketjuja. Miten tuolla on mitään merkitystä? Kyllä sä tiedät, montako tuntia oikeasti teet sen jälkeen kun olet ne tehnyt, ja ne tunnit ilmoitetaan siinä työttömyysturvahakemuksessa. Jos saat paljon tunteja, saat myös paljon palkkaa ja siten vähemmän tukea; jos tunteja on tosi vähän, voit saada tuen täytenä. Mikä tässä nyt on ongelma?

Ongelma on se, että saamme maksettua tammikuun vuokran. Sitten rahaa ei juuri ole. Mies saa työmarkkinatukensa joskus puolen kuun tienoilla. Minä saan palkan tammikuun lopussa. Tuolla pitäisi elää helmikuussa. Ja tammikuussa pitäisi ostaa myös kallis, vuoden ensimmäinen lääkesatsi.

Jos en olisi ottanut työtä vastaan, olisimme saaneet tammikuulle toimeentulotukea. Nyt tuosta tulee yksi sotku, enkä saa varmaan ostettua edes lääkkeitäni. Kahden ihmisen pitää siis käytännössä elää kai miehen aktiivimallileikatulla työmarkkinatuella yksi kuukausi.

Okei, tammikuun lopussa siis maksetaan joulukuun palkkasi? Tiedäthän sä nyt jo, paljonko tunteja olet tähän asti tehnyt. Eli se ongelma ei ole sun työsopimus eikä ne tunnit, vaan se, että palkat maksetaan noin järjettömän pitkällä viivellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soviteltua työttömyystukea?

Selitin tätä jo toisessa ketjussa. Ongelma on, että en tiedä tuntimäärääni. Ensimmäinen palkka tulee vasta 31.1. Nyt tammikuussa olisimme saaneet ensimmäisen kerran toimeentulotukea. Mutta tuo typerä työsopimukseni sotkee ilmeisesti kaiken, enkä saa edes lääkkeitäni.

Selitäpä vielä, ei me lueta kaikkia ketjuja. Miten tuolla on mitään merkitystä? Kyllä sä tiedät, montako tuntia oikeasti teet sen jälkeen kun olet ne tehnyt, ja ne tunnit ilmoitetaan siinä työttömyysturvahakemuksessa. Jos saat paljon tunteja, saat myös paljon palkkaa ja siten vähemmän tukea; jos tunteja on tosi vähän, voit saada tuen täytenä. Mikä tässä nyt on ongelma?

Ongelma on se, että saamme maksettua tammikuun vuokran. Sitten rahaa ei juuri ole. Mies saa työmarkkinatukensa joskus puolen kuun tienoilla. Minä saan palkan tammikuun lopussa. Tuolla pitäisi elää helmikuussa. Ja tammikuussa pitäisi ostaa myös kallis, vuoden ensimmäinen lääkesatsi.

Jos en olisi ottanut työtä vastaan, olisimme saaneet tammikuulle toimeentulotukea. Nyt tuosta tulee yksi sotku, enkä saa varmaan ostettua edes lääkkeitäni. Kahden ihmisen pitää siis käytännössä elää kai miehen aktiivimallileikatulla työmarkkinatuella yksi kuukausi.

Okei, tammikuun lopussa siis maksetaan joulukuun palkkasi? Tiedäthän sä nyt jo, paljonko tunteja olet tähän asti tehnyt. Eli se ongelma ei ole sun työsopimus eikä ne tunnit, vaan se, että palkat maksetaan noin järjettömän pitkällä viivellä.

Ei, vaan aloitan työt tammikuun alussa. Kahden ensimmäisen viikon palkka maksetaan tammikuuun lopussa.

Vierailija
24/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että joka ikisen tulisi säästää edes vähän. Ja toimeentulotuellakin tämä onnistuu, etenkin jos on lapsia. Kela maksaa ennakoivaa päivärahaa, jos tulot jää alle 300. Osa-aikatyö on aivan loistava systeemi, kun saa vielä soviteltua päivärahaa.

Mistä sinä tiedät jonkun asumiskulut? Pk-seudulla ei ole edullisia asuntoja eikä meillä kaikilla ole isää joka ostaa prinsessalle kämpän. Joillekin näköjään on ihan uutta että asumiseen menee usein suurin osa tuloista.

Ensinnäkin, mun asumismenot on korkeat. Niin korkeat etten yh:na Kela huomioinut kaikkea asumistuessa. Eli tuilla elävä saa ihan varmasti asumistukea plus parhaimmillaan sossu maksaa siitä loput. Sossu maksaa lääkkeet, hammaslääkärit jne. Yh:na olisin saanut sossusta ellei olisi ollut säästöjä ja silti säästin. Monelle taitaa tulla yllätyksenä, että työssäkäyvä pärjää jopa huonommin kuin tuilla elävä. Ikävä tilanne, mutta aika moni muukin ne lääkkeet maksaa itse.

Ohittakaa tämän kirjoittajan viestit tässä ketjussa. On harmi, että nämä provojankkaajat pilaavat usein tällaiset ketjut, joissa aloittaja on halunnut avautua todellisesta ongelmasta - byrokratian hankaluudesta toimeentulon saamisessa välttämättömiin elinkustannuksiin.

Niin, onhan se ikävä kantaa vastuuta omasta taloudesta. Olen tehnyt vuosia keikkatyötä. En juuri koskaan tiedä tunteja etukäteen. Niitä on kuukaudessa 30>100, todella suuri vaihtelu. Täytyy ennakoida, siitähän tässä on kysymys. Jos minulle olisi kaikki maksettu valmiina niin varmasti ahdistaisi, sitä en epäile. Asumistukeen saa tehdä 400 euroa bruttona töitä ennenkuin uusi tarkistus tulee. Päivärahaan saa tienata 300 ennen kuin se edes pienenee. Nyt vuoden alussa tulee jälleen tilannetta helpottava uudistus. Nytkään ei kannata välttämättä tehdä kokopäivätyötä niin mitä uudistuksia vielä pitäisi tehdä

Vierailija
25/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tässä on toimeentulotuen suhteen? Laitat hakemuksen, jossa ilmoitat, että olet aloittanut työt ja palkka maksetaan 31.1. Kuun viimeinen päivä maksettu palkka huomioidaan tulona vasta helmikuulle, koska se on silloin käytettävissä. Eli palkkasi ei vaikuta mitenkään tammikuun toimeentulotukeen. Jos haet helmikuulle toimeentulotukea, laitat palkkalaskelman liitteeksi. Tai oikeastaan ei tarvitse laittaa, koska Kela näkee palkkasi tulorekisteristä. Ei siis ongelmaa. T. Kelan toimeentulotuen käsittelijä.

Vierailija
26/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tässä on toimeentulotuen suhteen? Laitat hakemuksen, jossa ilmoitat, että olet aloittanut työt ja palkka maksetaan 31.1. Kuun viimeinen päivä maksettu palkka huomioidaan tulona vasta helmikuulle, koska se on silloin käytettävissä. Eli palkkasi ei vaikuta mitenkään tammikuun toimeentulotukeen. Jos haet helmikuulle toimeentulotukea, laitat palkkalaskelman liitteeksi. Tai oikeastaan ei tarvitse laittaa, koska Kela näkee palkkasi tulorekisteristä. Ei siis ongelmaa. T. Kelan toimeentulotuen käsittelijä.

Mutta entä työmarkkinatukeni, joka olisi muuten maksussa joskus 20.1.? Nyt en kuun alussa tiedä (eikä Kelakaan tiedä) saanko sen minkä kokoisena. (1.1. asti olen työtön. Sitten teen töitä vähemmän tai enemmän.) Kuinka tuo tullaan laskemaan toimeentulotukilaskelmassa?

Vierailija
27/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun irtisanoudut tästä osa-aikatyöstäsi tai vaihdat sen parempaan, mutta myös osa-aikaiseen työhön, niin saat 3kk karenssia. Mikään syy ei ole ”pätevä peruste” irtisanoutua jostain.

Jos yhtään pystyt säästämään, pidä ne säästöt käteisenä, ettei vähennä toimeentulotuen määrää jos joudut sitä uudestaan hakemaan.

Vierailija
28/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun irtisanoudut tästä osa-aikatyöstäsi tai vaihdat sen parempaan, mutta myös osa-aikaiseen työhön, niin saat 3kk karenssia. Mikään syy ei ole ”pätevä peruste” irtisanoutua jostain.

Jos yhtään pystyt säästämään, pidä ne säästöt käteisenä, ettei vähennä toimeentulotuen määrää jos joudut sitä uudestaan hakemaan.

Tämä on onneksi määräaikainen. Tavoitteena on löytää täysiaikaisempi, parempi palkkaisempi tai ainakin vakaatuntisempi työ oman kunnan alueelta. Tässä tulee tosiaan työmatkakulujakin :(

Vierailija
29/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä työmarkkinatukeni, joka olisi muuten maksussa joskus 20.1.? Nyt en kuun alussa tiedä (eikä Kelakaan tiedä) saanko sen minkä kokoisena. (1.1. asti olen työtön. Sitten teen töitä vähemmän tai enemmän.) Kuinka tuo tullaan laskemaan toimeentulotukilaskelmassa?

Työmarkkinatukea ei voida maksaa tammikuun päiviltä ennen kuin toimitat palkkalaskelman, joten sen maksu viivästyy (tähän onneksi tulossa huhtikuussa muutos). Eli mikäli sinulle ei ole tulossa maksuun joulukuun päiviltä työmarkkinatukea, niin tammikuulle sitä ei voida tuloksi huomioida, koska et sitä todennäköisesti saa tammikuussa vielä, koska palkkalaskelmaa pitää odottaa.

Vierailija
30/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä yksi ansa, jonka takia kannattaa olla tarkkana, ottaako töitä ja mitä töitä.

Vierailija
31/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan väärän värinen. 

Vierailija
32/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut irtisanottiin tuotannollisista syistä. Minulta jäi lähtiessäni joitakin henkilökohtaisia tavaroita tähän entiseen työpaikkaan. Lähdin omalla autolla niitä noutamaan muutaman päivän päästä irtisanomisesta. Yksi henkilö oli paikalla (kuului työnantajaan, oli tämän veli) ja sain hänen avustuksella tavarani.

Parkkipaikalla, jo autossa istuessani, tämä työnantaja tuli omalla autollaan pihaan, parkkeerasi autoni viereen ja avasi ikkunan. Minä myös avasin oman ikkunani. Hän tiedusteli, kuinka olen lähdössä pois työpaikalta kesken työpäivän. Kysyin, anteeksi kuinka ? Hän toisti kysymyksen En vastannut mitään, lähdin ajamaan ja ajattelin, että okei, onneksi irtisanottiin ja oikein mustaa valkoisella. Että kaikenlaisia työnantajia sitä onkaan, mutta ei minun päänsärky !

Työnantajalle iski pikadementia?

Vierailija
33/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme märinää taas. "voi voi kun joutuu ihan itse elättää itsensä, nyt tulee stressiä". Newsflash niin me normaalit ihmiset aina teemme, ja meilleikin tulee työmatkakuluja yms.

Vierailija
34/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa. Teet tammikuulle toimeentulotukihakemuksen ja helmikuusta eteenpäin haet soviteltua työttömyyspäivärahaa ja sen jälkeen vielä toimeentulotukea, jos palkka ei riitä. Tilanne on joko +-0 tai jäät palkasta plussalle. Tietenkin työnteko kannattaa, kunhan vain itse hoitaa hommat ajoissa, eikä vitkuttele.

Vierailija
35/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persumamma tuhlasi lasten Joulupuu lahjojen rahat ja taas uudestaan kalastelee täällä "vähän" avustuksia "lääkkeisiin". Niin läpinäkyvää! Nyt on jo lauantai ja uhkaa Uuden Vuoden juomat tulla ryyppämäättä nasujuntilta, oijoijoi ;)

Vierailija
36/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme märinää taas. "voi voi kun joutuu ihan itse elättää itsensä, nyt tulee stressiä". Newsflash niin me normaalit ihmiset aina teemme, ja meilleikin tulee työmatkakuluja yms.

Et tajua koko ongelman ydintä.

Veikkaan, että jos sun palkkapäivää yhtäkkiä jonain kuukautena yhtäkkiä siirettäisiin kolme viikkoa tuonnemmaksi parin päivän varoitusajalla, koska joku paperi puuttuisi ja jonka saamiseen et voisi yhtään itse vaikuttaa, niin sua vituttaisi ankarasti ja se saattaisi jopa aiheuttaa hankaluuksia mm. vuokran maksuun jne, Ei kaikille, mutta monille.

Edes se, että tietenkin saisit sitten takautuvasti sen palkkasi, etkä menettäisi mitään rahaa siinä, lopulta niin kolmen viikon odottelu ottaisi edes jossain määrin päähän. Vai ajattelisitko lampaana että tää on ihan ookoo, ei mua haittaa.

Jos ajattelet noin, olet todella suuri poikkeus. Tuo on se osa-aikatyön ansa. Jos nyt pystyt ymmärtämään. Teet kolme tuntia töitä ja siksi sun toimeentulosi pistetään katkolle kunnes saat kolmesta tunnista palkkatodistuksen, toimitat sen Kelaan (onnistuu onneksi nykyään skannattuna) ja se käsitellään (3-5 arkipäivää).

Vierailija
37/45 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tajua koko ongelman ydintä.

Veikkaan, että jos sun palkkapäivää yhtäkkiä jonain kuukautena yhtäkkiä siirettäisiin kolme viikkoa tuonnemmaksi parin päivän varoitusajalla, koska joku paperi puuttuisi ja jonka saamiseen et voisi yhtään itse vaikuttaa, niin sua vituttaisi ankarasti ja se saattaisi jopa aiheuttaa hankaluuksia mm. vuokran maksuun jne, Ei kaikille, mutta monille.

Edes se, että tietenkin saisit sitten takautuvasti sen palkkasi, etkä menettäisi mitään rahaa siinä, lopulta niin kolmen viikon odottelu ottaisi edes jossain määrin päähän. Vai ajattelisitko lampaana että tää on ihan ookoo, ei mua haittaa.

Jos ajattelet noin, olet todella suuri poikkeus. Tuo on se osa-aikatyön ansa. Jos nyt pystyt ymmärtämään. Teet kolme tuntia töitä ja siksi sun toimeentulosi pistetään katkolle kunnes saat kolmesta tunnista palkkatodistuksen, toimitat sen Kelaan (onnistuu onneksi nykyään skannattuna) ja se käsitellään (3-5 arkipäivää).

No en tietenkään odottaisi "lampaana". Ja olen pitänyt huolta että minulle tulee muualtakin rahaa viikottain, joten pelkän palkan varassa ei olla. Ja olen selvinnyt yrittäjänäkin laman yli, jolloin "seuraavaa palkkapäivää" ei tosiaankaan tiennyt.

Vierailija
38/45 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persumamma tuhlasi lasten Joulupuu lahjojen rahat ja taas uudestaan kalastelee täällä "vähän" avustuksia "lääkkeisiin". Niin läpinäkyvää! Nyt on jo lauantai ja uhkaa Uuden Vuoden juomat tulla ryyppämäättä nasujuntilta, oijoijoi ;)

Kalastelisin rahaa anonyymiltä nettipalstalta?

Minulla ei ole lapsia. Talouteni kanssa olen aina ollut todella tarkka. Ongelma tuli siitä, että tammikuu on ensimmäinen kuukausi koskaan, kun saisimme toimeentulotukea. Tutustuin tuohon hakemiseen ja huolestuin, kun päättelin, että Kela voisi laskea työmarkkinatukeni tammikuun tuloksi, vaikka en tule tuosta tuesta saamaan ehkä kuin reilun viikon osuuden joulukuulta. Ja palkan saan siis tammikuun lopussa.

Ongelma on siis se, että tulojani on tällä hetkellä mahdotonta ennustaa. Lisäksi tässä voi tulla kohtuuton tauko tuloihin. Ja ennen kaikkea pelkään, jos minun on pidettävä tauko lääkkeissäni.

En ole täällä anonyyminä yrittämässä pyytää rahaa muilta nimettömiltä. Te nuoret olette hölmöytenne lisäksi aika hassuja. :D

Vierailija
39/45 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja piti vielä kiittää kaikkia ymmärtäviä, rohkaisevia ja neuvovia viestejä kirjoittaneita. :) Nuo viestit rauhoittivat. Sitten mies luki vielä illalla ääneen Senecaa, ja sain nukuttua hyvin. Kyllä tämä tästä. Toivottavasti onnistun itse joskus auttamaan vastaavia stressejä kärsiviä.

Ja toivottavasti saadaan aivan uudenlainen hallitus keväällä.

Ap

Vierailija
40/45 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, minulla on asumistuki 406 ja aktiivimallin leikkaama päiväraha jotain 500, eli tulot yhteensä 900. Vuokra on 666 euroa. Kerrotko miten voisin säästää? Toimeentulotukea en saa sillä ollessani lapsi äitini meni kuolemaan ja näin ollen minulla on osuus kuolinpesään eli asuntoon jossa äitini asuu leskenoikeudella.

Olen sairauslomalla, viimeisin kuntoutustukipäätös hylättiin ja mielestäni on epäreilua että aktiivimalli kohdentuu meihinkin jotka olemme sairauslomalla. Itse olen ensi kesään asti.