Onko muilla vielä 3-6-vuotiaiden kanssa toistuvaa pissa/kakkashowta
Luulin että nämä vessa-asiat olisi jo voiton puolella. Mutta ei.
6-vuotias käyttää yövaippaa ja pissa tulee sänkyyn harva se yö. Saan monta kertaa viikossa pyykätä petivaatteita. Toinen on pyyhkimään oppiminen kakan jälkeen. Ei suostu millään opettelemaan sitä vaan vääntää itkua heti kun edes mainitsen asiasta.
Sitten tämä meidän 3v, pian 4v. Alkanut lirauttelemaan pissaa housuun (kun ei ilmeisesti malta mennä pissalle ajoissa kesken leikin). Ja myös tuhrii, olisko ummetusta? Tämä ihan uusin juttu. Ja myös yövaippa käytössä ja välillä ne pissat sitten tulee sänkyyn yöllä ja taas pyykätään.
Ja sit meillä on vielä tuo samperin rakki, joka ei liity asiaan, mutta myös se alkanut kuseksimaan lastenhuoneeseen sängyn alle tai maton kulmaan. Etenkin jos on näitä yökasteluita.
Tämä on yhtä hiton kusishowta enkä jaksa enää! 😡
ps. pissatulehdukset on suljettu kaikilta pois lääkärissä (koira mukaanlukien) ja isommalla yökasteluun kokeiltu hormoonia, ei mitään apua.
Kommentit (29)
No ei,
Kolmivuotias käy ihan itsenäisesti veskissä ja vanhemmat tietysti. On poikkeksellista, jos joutuu kuvailemassasi tilanteessa elämään.
Vierailija kirjoitti:
No ei,
Kolmivuotias käy ihan itsenäisesti veskissä ja vanhemmat tietysti. On poikkeksellista, jos joutuu kuvailemassasi tilanteessa elämään.
Vanhemmat lapset siis😁
Ei, kun oppinkuivaksi 3 v se alkoi heti sujua hyvin
Yökastelu on kypsymisasia ja siihen auttaa parhaiten aika.
6-v on aika nuori itse pyyhkimään kakan jälkeen. Oma 8-v poika on vasta tänä talvena alkanut itse pyyhkimään ja hyvällä tuloksella. Ei jää jarrutusjälkiä. Tähän saakka mielellämme hoidimme pyyhkimisen, koska muuten pylly paloi tosi usein kipeästi ja kirveleväksi. Ihan pk:n tädinkin pyyhkimistuloksella.
Ihan varmasti on ummetusta. Juota enemmän vettä ja syötä puuroa, kasviksia, hedelmiä. Siis kuituja enemmän ruokavalioon. Rajoita maidonjuontia. Vessa-ajat, 3h välein, jolloin lasten pakko käydä vessassa.
Ei juomista enää puolitoista tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Aika auttaa mutta kannattaa silti vielä ottaa puheeksi lääkärin kanssa.
Minun 11-vuotias poika saattaa vielä välillä kastella sänkyä vähän ja juuri äsken käskin vaihtamaan housut kun haisi pissa.
Hän on kylläkin erityislapsi mutta vähenemään päin on meilläkin koko ajan.
Toivottavasti aloitus on silkkaa trollausta. Muutoin on todettava että vaikutat aikamoiselta hirviöäidiltä, joten tottakai sun lapsilla on kaikenmaailman ongelmia ja vanhemmiten ongelmista tulee paljon vakavempia (mutta siis sitten ne ei enää ole vessaongelmia vaan masennusta/itsetuhoisuutta/ym).
Mutta yökastelu on kyllä normaalia, sitä tapahtuu vähän tota vanhemmillakin, ihan hyvienkin vanhempien lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-v on aika nuori itse pyyhkimään kakan jälkeen. Oma 8-v poika on vasta tänä talvena alkanut itse pyyhkimään ja hyvällä tuloksella. Ei jää jarrutusjälkiä. Tähän saakka mielellämme hoidimme pyyhkimisen, koska muuten pylly paloi tosi usein kipeästi ja kirveleväksi. Ihan pk:n tädinkin pyyhkimistuloksella.
Heh, näitä pervoja.
Kiitos mielipiteestä. Ihan tavallinen äiti olen. Lapsen hampaatkin muuten iltaisin pesee vielä aikuinen. Ihan hammasläkörien ohjeen mukaan.
No kasteluksi lasketaan yli 5-vuotiaan vahingot, vaikka kyllähän toki suurin osa oppii kuivaksi 3-vuotiaina. Mutta ihan siis omaa oloa helpottaaksesi kannattaa muistaa tämä, koska eihän noista kannata numeroa tehdä. Pahenee vain, jos vanhempi ahdistuu asiasta ja se näkyy lapselle. Yökastelukin on hormoneista yleensä kiinni. Jos tuntuu vähänkin että kyseessä voisi olla kierre, johon liittyy vanhempien ahdistuminen asiasta niin pidä ajattelutauko koko hommasta, älä googleta, älä vertaa. Teette vain parhaanne ja luotatte tulevaisuuteen.
Muutama kysymys tuli mieleeni. Kypsyittekö sinä ja miehesi kuinka nopeasti kuivaksi? Olisiko kenties jotain perinnöllistä osittain ainakin? Sitten onko teillä ollut suuria muutoksia paljon? Meillä ainakin muutot ovat näkyneet näissä asioissa herkästi. Ovatko lapset tyttöjä/poikia? Pojat kypsyvät hitaammin tässä(kin) asiassa.
3-vuotiaan meno kuulostaa minun mielestäni ihan normaalilta. Tuon ikäinen tarvitsee yleensä kesken leikin aikuisen muistutuksen vessaan,mutta toki kun teillä on molemmilla lapsilla samaa, niin kannattaa miettiä noita em. kysymyksiä. Tärkein neuvo on kuitenkin, että älä vertaa toisiin. Siitä tulee vain paha mieli. Nettikeskusteluihin tulevat usein ne puhumaan, joilla ei ole ongelmaa tässä asiassa, mutta kuitenkin suurin osa oppii kuivaksi 3-4-vuoden iässä ja kasteluksi pissavahingot lasketaan vasta siitä 5vuoden iästä.
Meillä ei 3v vielä edes käytä pottaa/pönttöä. Olen ollut hiukan huolissani asiasta ja ollut puheissa asian tiimoilta neuvolan kanssa, mutta heillä ei ole huolta asiasta, joten pitäisi itsekin lopettaa murehtiminen.
Meillä on kuusivuotias, jonka pepun pesen edelleen kakkaamisen jälkeen (kuten teen itsellenikin). Päiväkodissa hän pyyhkii kakan itse, mutta kun se on kuitenkin vähän hataraa vielä, jalkoväli on punainen ja kirvelevä viimeistään nukkumaan mennessä.
Meidän tytölle tulee satunnaisesti pissat housuun edelleen, kun ei malta kesken leikkiä mennä vessaan tai jos kotimatka viivähtää kirjastossa tai kaupassa käymisen takia. Hän myös ilmaisee stressiä sillä, että tulee pissat housuun. Kun pitää siirtyä uuteen pk-ryhmään tai jos joulupukin tuleminen jännittää tai on uusi harrastus alkamassa tai kaveri muuttaa pois eikä heti löydy uutta kaveria, niin kyllä vain pissat housuissa mennään päivätolkulla.
No meillä vanhempi poika saattoi pissata joskus housuun vielä lähemmäs neljä vuotiaana ja yökuivaksi oppi 4v9kk iässä. Nuorempi poika oppi kuivaksi paljon nuorempana. Kovin on yksilöllistä.
Ja meidän toinen, hermoherkempi kissa myös joskus pissaa lattialle. Voimia ap!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloitus on silkkaa trollausta. Muutoin on todettava että vaikutat aikamoiselta hirviöäidiltä, joten tottakai sun lapsilla on kaikenmaailman ongelmia ja vanhemmiten ongelmista tulee paljon vakavempia (mutta siis sitten ne ei enää ole vessaongelmia vaan masennusta/itsetuhoisuutta/ym).
Mutta yökastelu on kyllä normaalia, sitä tapahtuu vähän tota vanhemmillakin, ihan hyvienkin vanhempien lapsilla.
Mikä tässä aloituksessa teki ap:stä hirviöäidin? Minusta hän kuulostaa ihan normaalilta. Eivät kaikki lapset opi kuivaksi yksivuotiaana niin, ettei mitään ongelmia sillä saralla enää koskaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen lapsen on koulussa pyyhkinyt??? Herranjumala 8 vuotias on jo 2 luokkalainen!
No ei ole 😅 yövaippojenkin käyttö jäänyt hyvin siinä ennen 3v ikää
Molemmat lapset ovat olleet päiväkuivia 2-vuotiaana, mutta molemmille on myöhemmin tullut se vaihe jossa lirahtelee housuun kun ei malttaisi mennä vessaan ja luottavat pidätyskykyynsä liikaa. Ohi on mennyt muistuttelulla ja motivoimalla. Nyt 5- ja 7- vuotiaana molemmilla on yövaipat jotka kastuu joka yö, isommalla hoidosta huolimatta, mutta itsekin olen oppinut yökuivaksi vasta 8-9-vuotiaana.
Ummetus kannattaa hoitaa. Ja kaikki muukin hoidettavissa oleva tietysti. Mutta oikeasti ei ne kaikki muut 3-vuotiaasta alkaen ole eritevahingittomia ja se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
No ei,
Meillä sama, kolmevuotias käy itsenäisesti vessassa. Yövaipankin tarve vähenee koko ajan, kun usein on yövaippa kuiva/ vain yhdet pissat vaipassa.
Yöpissailuunhan ei lapsi voi itse vaikuttaa, eli siitä ei voi kuusivuotiasta "syyttää".
Meillä on reilu kolmevuotias, joka vaikutti oppineen yökuivaksi jouluna, oli yli viikon kuiva vaippa. Nyt tällä viikolla sitten vaihdettiin kolme kertaa sänkyvaatteet yövahingon takia ja haalaritkin on olleet kahdesti pesussa. Joku ihme takapakki, vähän turhauttaa, mutta uusin voimin ensi viikkoon ja taas hetken aikaa yövaipat käytössä, että saa pyykkivuoren selätettyä.
Ok.