IIKKK!!!! Mikä kotiötökkä vois purra?
Meidän pojalle ilmestyi muutama päivä sitten kaksi isoa paukamaa aivan vieri viereen (selkään), nyt taas mahaan. Poika leikki omassa huoneessa ja tuli näyttämään vatsaansa, kun kutittaa. Yön aikana ilmestyi minulle selkään kaksi samanlaista paukamaa ja samalla tavalla vieri viereen! Mikä ötökkä?
Kommentit (7)
Purevat keväisin ja syksyisin, paukaumia tulee vieri viereen.
Keväinen vaiva. Puree just vieri viereen ja kutisee tosi kovasti.
Varsinkin kissa tuo kirppua sisälle, mutta saattaa tulla muutenkin.
Mun pojalla oli 10 kirpun puremaan viime viikolla. Kutisi tosi kovasti ja oli isot näpyt (allerginen kun on). Hydrocortison auttoi.
mutta voi tarrautua ihoonkin niin että puree vasta yöllä! Meillä lapset suihkutellaan iltaisin, mutta silti oli näköjään jotain jäänyt...
Joudut peseemään vuodevaatteet ja ulkovaatteet, sekä ne sisävaatteet, joita lapsesi on käyttänyt. Lintukirput tulevat ulkoleikeissä paikoissa, joissa on paljon lintuja. Minä olen saanut niitä haravoidessani pihaa lintulaudan lähellä, ystäväni pojat saivat niitä putsattuaan linnunpöntön ja toisen ystäväni poika sai niitä hakattuaan kepillä pensasaitaa.
Ne eivät voi lisääntyä ihmisen verellä, joten ne jättävät teidät kyllä rauhaan lopulta, mutta nopeammin niistä pääsee eroon juuri pesemällä paikat.
Lintukirpun aiheuttama kutina on lapsella hirvittävä (niin myös aikuisella), joten suosittelen käyttämään kortisonivoidetta.
Lintukirput ovat yleisiä keväällä, alkukesästä ja loppusyksystä.
Kutina saattaa kestää useita viikkoja.
Leppäkerttukin puree tosi kovaa.