Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti: Suhtaudutko eri tavalla lihavaan kuin hoikkaan ihmiseen?

Vierailija
17.11.2018 |

Laihduttaneet toistuvasti kertovat siitä miten suhtautuminen heihin muuttui kun laihduttivat ylipainon pois.

Itse myönnän: Jos joku on tosi lihava, mulla todellakin on jonkinlainen oikeastaan tiedostamaton asenne tätä henkilöä kohtaan. Ehkei hän ole ihan yhtä pystyvä. Ehkä hänellä on jotain ongelmia. Ehkä hän ei ole ihan viisas kun on itsensä tuollaiseksi päästänyt. Laiska?

Ja ei, en ajattele näin kohtaamisessa, mutta kun itsekseni mietin olenko ajatellut alitajuisesti jotain tuon suuntaista, niin joo, olen saattanut.

Ja olen itse lihava!

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainakaan suhtautunut mielestäni mutta minulla oli kaksi lähes anorektisen laihaa ystävää jotka olivat jo yli 60 vuotiaita. En tiedä oikein mitä heistä ajattelin mutta toisaalta se äärimmäinen laihuus nuorensi heitä mutta toisaalta he näyttivät välillä rumiltakin ja olivat jotenkin heikkoja ja avuttomia.

Vierailija
122/183 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavia ihmisiä on helpompi lähestyä. Aattelen että heidän heikkous on herkuttelu. Ei paha juttu. On inhimillistä.

Mutta anorektikon näköisistä olen huolissani. Heillä yleensä on taustalla joko fyysinen tai psyykkinen sairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihasta tulee mieleen ettei ymmärrä hyvästä ruoasta mitään ja punnitsee itseään usein, imeskelee mieluummin kieltään kuin suklaakonvehtia.

Vierailija
124/183 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suhtaudu.

Vierailija
125/183 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai.

Vierailija
126/183 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä väkisin tulee sellainen olo, että tuon ihmisen impulssikontrolli on olematon tai elämänhallinnassa on muuten vikaa, jos joku on todella lihava. Tuskin jaksaminenkaan on silloin kovin hyvissä kantimissa.

Oman elämänsä ja terveytensä he siinä pilaavat, mutta miksi järkevä ihminen toimisi noin, niin siihen en ole keksinyt selitystä. Kai siinä on kyse addiktiosta. Harvoin riippuvaiset toimivatkaan järkevästi vaan ovat juuri itsetuhoisia.

Vierailija
127/183 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun. Siis useinhan lihavat on mukavampia mutta myös kokemukseni mukaan laiskoja. Lihava ei ole mielestäni koskaan hyvännäköinen, sorry. Ja jos on nuorena on ylipainoinen niin mietin et miksi ihmeessä olet päästänyt itsesi tuohon kuntoon, mitä syöt (ja juot) jotta olet noin huonossa kunnossa..tikittävä aikapommi. Surullista että niin moni nuori (varsinkin nainen) on nykyään ylipainoinen, johtuukohan se osittain siitä että moni alkaa popsimaan ehkäisypillereitä jo teini-iässä..?

Vierailija
128/183 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän paino vaikuta esim ystävyyssuhteisiin tai  miten kohtelee ihmisiä, mutta kyllä näen lihavuuden ihan vaan oman elämän kontrollin puutteena. 

Minulla on kokemuksia että kyllä vaikuttaa. Joukkueurheilussa ystävystyin henkilöön josta tuli pysyvästi lihava aktiivisten vuosien jälkeen. Asia näkyi hänessä loputtomana mukavuudenhaluna ja siinä kuinka kaikessa piti muistaa se että hän innostuu jos jaksaa tai ilmestyy paikalle jos jaksaa. Kaiken piti pyöriä aina sen ehdoilla ettei hän välttämättä jaksa olla kovinkaan dynaaminen. 

Vierailija
129/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suhtaudun. Uskon, että lihavalla ihmisellä on huonompi autokontrolli. Kukaan ei ole itsestään lihava tai laiha, kyllä se on valintakysymys. Lihavat yksinkertaisesti syövät liikaa (sairauden takia lihavat ovat asia erikseen, mutta heitä on oikeasti aika vähän...) ja liikkuvat liian vähän. Ja kyllähän tämän näkee lihavien ystävien seurassa: aina on joku makeispussi jossain, käydään paljon ulkona syömässä ja annokset ovat isoja, liikutaan oikeasti vähän, limpparia kuluu ja alkoholia.

Laihat ystävät taas syövät järkevästi ja useimmiten harrastavat etenkin paljon hyötyliikuntaa (töihin kävellen/pyörällä, usealla on koira, yms). 

Eihän paino vaikuta esim ystävyyssuhteisiin tai  miten kohtelee ihmisiä, mutta kyllä näen lihavuuden ihan vaan oman elämän kontrollin puutteena. 

Niinhän se on. Kyllä se vaan on niin, että normaalipainoinen ja hoikka antavat ihan erilaisen vaikutelman, kuin lihava. Ulkoinen olemus ja siitä syntyvä vaikutelma on ihan erilainen. 

Vierailija
130/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun. Hoikat ihmiset suhtautuvat lihaviin jokseenkin alentuvasti, joten annan heidän kokea sen saman. Pullukoihin suhtaudun normaalisti.

odota ny helevetin pläski mitä ne suustaan päästää eka :D ei mua ainakaan kiinnosta sun kokos ennekun kuuntelen 5v laihdutus suunnitelmia.

Vierailija
131/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on todella lihava, niin ajattelen että geeneissä on se selitys tai mahdollisesti jokin sairaus. Muuten en ajattele lihavia lihavina, vaan ihan ihmisinä. 

Vierailija
132/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep haastattelen usein työnhakijoita ja lihavuus on miinustekijä. Työ ei ole fyysistä, mutta olen vuosien aikana oppinut, että lihavat sairastavat ja sairastuvat helpommin kuin liikunnalliset hoikat. 

Liikunta vaikuttaa sekä mieleen, että kehoon, joten kun valinnanvaraa riittää, liikunnalliset ja usein sitä myötä hoikat menevät edelle.

Olen itsekin sporttinen ja tiedän varsin hyvin miten paljon energisempi olo on, kun kaikki on balanssissa.

Vierailija
133/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan suhtaudu.  Mitä se minulle kuuluu millainen paino/koko jollain on. Asiakaspalvelussa olisi muutenkin törkeä asenne.

Vierailija
134/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 10-20% "normaalia" pyöreämmät / lihavammat / kurvikkaammat ovat best ! (ja näyttää mainosten perusteella naisten kauneusihanteet menevänkin siihen suuntaan...). Tosi lihavista immeisistä ajattelen, että heillä ehkä jokin psyykkinen rasite taustalla

Vierailija
135/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

...myös tosi laihoilla luultavasti jotain psyykkistä taustalla...varsinkin jos vielä jollain ankkahuulilla ja tekokeho-osilla varustettu.

Vierailija
136/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän lihavuutta eräänlaisena vammana esim. lapsuuden traumat, elämän vastoinkäymiset, työn tai toimeentulon aiheuttama stressi lisää kortisolin määrää ja insuliinia ja lihominen alkaa. Psyykkiset ongelmat lohturuokineen yms. ja taas lihotaan. Kaiken kaikkiaan, pidän lihavia ihmisiä vammautuneina ja yritän aina olla myötätuntoinen heitä kohtaan. 

Vierailija
137/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on todella lihava, niin ajattelen että geeneissä on se selitys tai mahdollisesti jokin sairaus. Muuten en ajattele lihavia lihavina, vaan ihan ihmisinä. 

mitkä ne geenit on? tiedätkö geeneistä mitään :D

Vierailija
138/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitkä ne geenit on? tiedätkö geeneistä mitään :D

Ihmisellä on yli 1000 painoon ja rasvakerroksen kertymiseen vaikuttavaa geeniä.

Vierailija
139/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty suhtautumaan lihaviin ihmisiin samalla tapaa kuin laihoihin. Erityisesti siis lihaviin naisiin. Harmi, kun luonteensa puolesta läskit ovat usein leppoisia. Mutta romantillisesti en vain voisi kuvitella olevani minkään läskiämpärin kanssa.

Vierailija
140/183 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida tietää, mitä "tiedostamaton" tarkoittaa. Jos se olisi tiedostamaton, et voisi kuvailla asennettasi. Mutta söpöä, että yrität esittää sivistynyttä.