Olen ainoa jota ei kutsuttu työpaikan pikkujouluihin
Kuulin että eilen oli ollut pikkujoulut. Työporukka oli vuokrannut erään kartanon jossa oli ruokailtu ja ainakin stand upp koomikko oli käynyt. Asia selvisi erään asiakkaan kautta. Minua ei kuitenkaan oltu kutsuttu, en tiennyt koko pikkujoulusta muuta kuin erään asiakkaan kautta. Ihmettelin firman whatsapp ryhmään tulleita viestejä jossa eräs huhuili puoli 2 yöllä missä muut ovat, mutta ajattelin että viesti oli tullut väärään ryhmään kun kukaan ei vastannut siihen. Tuntuu tosi pahalle. :’(
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oli työporukan oman rahan bileet
Miten ne on oman rahan bileet jos työnantaja maksaa tilan vuokran, ohjelman ja ruokailun, eikä yksi saa kutsua? Vaikka ei haluaisikaan ryypätä omilla rahoillaan, pitäisi silti saada kutsu syömään ja viihtymään!
Mistä ap sen tietää, että tilan, ohjelman ja ruokailun maksoi työnantaja... Kyllä niitä omakustanteisia pikkujouluja järjestetään.
Tuo ketä lainasit olen minä, en ole ap mutta ollut alalla 20 vuotta. Kaikissa kunnallisissa päiväkodeissa se menee näin, yksityisistä en tiedä.
Ai tiedät kaikkien kuntien käytännöt? Kumma, kun omassa kunnassa tyky-rahat käytetään ihan muuhun, eikä kuntatyönantaja osallistu pikkujoulujen järjestämiseen tai rahoitukseen kertakaikkiaan ollenkaan, millään hallinnonalalla, ei siis myöskään varhaiskasvatuksessa.
Minusta on viisainta suoraan kysyä joltakulta miksi sinua ei kutsuttu, eikä jäädä märehtimään asiaa loputtomiin.
Kysy heti maanantaina että miksi sinua ei ollut kutsuttu. Kaivelee varmasti paljon mutta parempi saada vastaus kuin jäädä asiaa suremaan. Siitähän saa jopa elinikäisen trauman. Asiaan voi löytyä jokin hyvä selitys (vanha postituslista ja lähettäjä ei huomannut että puutut) tai sitten jokin työpaikalla hiertävä juttu. Kumpikaan ei sinun syytäsi. Jos taas syy löytyy sinusta niin löydätpähän kasvukohdan ja peiliinkatsomisen paikan. Puhdistaa kuitenkin ilmaa onpa syy mikä tahansa ja kunhan löydät sen syyn.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on viisainta suoraan kysyä joltakulta miksi sinua ei kutsuttu, eikä jäädä märehtimään asiaa loputtomiin.
Loputtomiin? Ap kuuli tästä kaikesta päätellen tänään.
Vierailija kirjoitti:
Kysy heti maanantaina että miksi sinua ei ollut kutsuttu. Kaivelee varmasti paljon mutta parempi saada vastaus kuin jäädä asiaa suremaan. Siitähän saa jopa elinikäisen trauman. Asiaan voi löytyä jokin hyvä selitys (vanha postituslista ja lähettäjä ei huomannut että puutut) tai sitten jokin työpaikalla hiertävä juttu. Kumpikaan ei sinun syytäsi. Jos taas syy löytyy sinusta niin löydätpähän kasvukohdan ja peiliinkatsomisen paikan. Puhdistaa kuitenkin ilmaa onpa syy mikä tahansa ja kunhan löydät sen syyn.
Täytyy kysyä siltä kenen kanssa olen eniten ollut tekemisissä, mitä hän ajattelee tästä.
Kiitos kaikille vastauksistanne.
Jos tuntuu pahalle, niin älä sure. Kamalampaa olisi, jos tuntuisi pahalta.
Oletko ainoa,joka o tänään töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa.
Olen ollut työpaikassani vasta 3 kk, olen vielä koeajalla.
Kutsut lähettettiin vanhalla jakelulistalla josta sä vielä puutuit?
Mutta eikä ennakkoon kukaan puhunut mitään, ei sinä päivänäkään kun juhlat oli illalla kukaan kysynyt sun kuulleen keltään mitään siihen liittyen?
Mitä sä oikein teet työksesi?
Me ollaan työporukalla pidetty omia pikkujoulua joita firma ei kustanna mitenkään, kutsuttuna ei silloin ole esimiehet eikä vttmainen kollega.
Olen lastentarhanopettaja. Pomo on sanonut että on tyytyväinen työpanokseeni, mutta voihan olla, että irtisanovat silti. Tosin tilalleni on vaikea saada pätevää opettajaa, joten epäilen sitäkin.
Kuulostaa siltä että ihmiset ovat pitäneet omat juhlansa. Ei lastentarhoissa työnantaja maksa tuollaista.
Voi kuule! Ne päiväkodin ryyppybileet on kaikkein kosteimmat! Olen ollut alalla 20 vuotta. Ja kyllä, omat määrärahat niille on. Yleensä ruoka ja ohjelma on maksettu, viinat kustannetaan omista rahoista.
Kunnallisissa päiväkodeissa ei ole ainakaan mitään rahaa varattuna. Virkistysrahastosta riittää 10 e/työntekijä ns. tyhyiltapäivään, jolloin mennään yhdessä uimahalliin, lenkille tms. Yksityisellä on velä kitsaampaa rahojen kanssa, joten palaa takaisin sinne 80-luvulle, jolloin oli tuollaisia määrärahoja.
Monessa sote-duunissa pikkujoulut ilmoitellaan intrassa, jossa on joku ilmoittautumislinkki (web-lomake tai excel tms). Sinne vaan nimi erikoisruokavalioineen ja voilá: on kekkereissä mukana.
Vierailija kirjoitti:
En ole töissä, vasta maanantaina.
Jaa ihan tosissanneko väitätte, ettei miesvaltaisilla aloilla esiinny kiusaamista ja syrjäänjättämistä? Sanon tähän vain että HAH. Kun sitä on, se on tosi raakaa. Terveisin naisinsinööri miesvaltaisella alalla. Minä saan olla rauhassa, mutta miehet keskenään, on jopa sellaista, että tietyt tyypit ei voi edes konttorilla olla samaan aikaan - raksa ala ja ovat paljon työmailla. Ei mun työpaikalla, mutta yhteistyökumppanilla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa ihan tosissanneko väitätte, ettei miesvaltaisilla aloilla esiinny kiusaamista ja syrjäänjättämistä? Sanon tähän vain että HAH. Kun sitä on, se on tosi raakaa. Terveisin naisinsinööri miesvaltaisella alalla. Minä saan olla rauhassa, mutta miehet keskenään, on jopa sellaista, että tietyt tyypit ei voi edes konttorilla olla samaan aikaan - raksa ala ja ovat paljon työmailla. Ei mun työpaikalla, mutta yhteistyökumppanilla.
No ne on jotain man neja. Niillä on ihan omat kuviot.
Minut on pari kertaa uutena työntekijänä jätetty pois pikkujouluista, koska joku tarvittiin töihin iltavuoroon. Tämä ei ollut keissi sinun kohdallasi, jos teet töitä päivisin mutta ymmärrän vitutuksen.
Ensimmäisessä työpaikassa tämä oli 100 % ok, koska mulle kerrottiin miten homma toimii: uusimmat jää töihin, ensi kerralla pääset mukaan. Olin uusin työntekijä ja tottakai ymmärsin tilanteen. Asiat selitettiin reilusti ja kenelläkään ei jäänyt paha mieli.
Toisessa työpaikassa tilanne oli toinen. Pomo aneli mut tekemään yhden ylimääräisen vuoron. (Vaikeutti elämääni aika paljon.) Jäin siis töihin erään toisen työntekijän kanssa. Toinen työntekijä alkoi mietiskelemään, "mitähän ne puuhaa siellä mökillä, hyvä että en halunnut mukaan juhlimaan". Olin yllättynyt. Ei ilmeisesti tiennyt, että mulle ei ollut kerrottu. En ollut edes uusin työntekijä, mua uudempia oli kyllä pyydetty mukaan. Silloin ärsytti, lähinnä infon puutos.
Kysyin jälkeenpäin, oliko hauskaa. Ihmisille tuli vaikeita ilmeitä, pahoittelivat että eivät halunneet kertoa juhlista ettei mulle tulisi paha mieli. Sanoin ystävällisesti, että hyvää tarkoittivat, mutta varmaan ensi kerralla kannattaa ihan reilusti kertoa, kertomatta jättämisestä tulee vain outo fiilis. Pomohan se päätti, kuka jää töihin eikä muut sille mitään voineet. En olisi tehnyt vuoroa, jos olisin tiennyt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kysyä siltä kenen kanssa olen eniten ollut tekemisissä, mitä hän ajattelee tästä.
Kiitos kaikille vastauksistanne.
Ei, älä kysy yksittäiseltä kolegalta mitä mieltä olet tästä. Se on kiusallista. Kysyt esimieheltä miksi sinua ei kutsuttu. Edelleen kyse saattaa olla työPORUKAN pikkujouluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin sait tietää asiasta asiakkaan kautta. Vielä yöllä ihmettelit whatsapp-viestejä,koska et tiennyt bileistä, joten kaveeraatko asiakkaiden kanssa vapaallakin?
Perusopetuspuolella maksetaan pikkujoulut itse, työnantaja ei järjestä eikä maksa.
Meillä tosin pyydetään kaikki mukaan, jotka ovat talossa olleet enemmän kuin muutaman viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin sait tietää asiasta asiakkaan kautta. Vielä yöllä ihmettelit whatsapp-viestejä,koska et tiennyt bileistä, joten kaveeraatko asiakkaiden kanssa vapaallakin?
Juu, kyllä kaveeraan. Tämä erään lapsen vanhempi oli eilen baarissa jossa oli törmännyt työporukkaan joka siis itse kertoi pikkujouluista hänelle. Näin tänään kaupungilla tuota lapsen vanhempaa, joka on siis tuttuni ja juttelimme. Hän kertoi törmänneensä päiväkodin väkeen yöelämässä, ja kysyi olinko minä siellä.
Jos nyt välttämättä haluat tietää.
Kysy suoraan ihmisiltä vaikka kahvipöydässä kun useampi paikalla tai esimieheltä. Tääl oli moni laittanut hyviä vinkkejä kuinka kysyä. :) Tuot esille, että mielenkiinnosta kyselet ja tiedustelet mitkä perinteet heillä on tuollaisten juhlien suhteen. Tuo jää muuten vaivaa ja kun saat suun auki niin pallo on sitten heillä ja sä oot tehnyt mitä oot voinut. Ja se mitä ne vastaa, kertoo enemmän niistä kuin sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin että eilen oli ollut pikkujoulut. Työporukka oli vuokrannut erään kartanon jossa oli ruokailtu ja ainakin stand upp koomikko oli käynyt. Asia selvisi erään asiakkaan kautta. Minua ei kuitenkaan oltu kutsuttu, en tiennyt koko pikkujoulusta muuta kuin erään asiakkaan kautta. Ihmettelin firman whatsapp ryhmään tulleita viestejä jossa eräs huhuili puoli 2 yöllä missä muut ovat, mutta ajattelin että viesti oli tullut väärään ryhmään kun kukaan ei vastannut siihen. Tuntuu tosi pahalle. :’(
Hirveää, nyt meni tunteisiin, ihanku lapsena kun kukaan ei tullut mun synttäreille, ByÄÄÄ byÄäÄÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveää, nyt meni tunteisiin, ihanku lapsena kun kukaan ei tullut mun synttäreille, ByÄÄÄ byÄäÄÄ
No jos lapsena on noin käynyt, on aivan oikein olla surullinen.
Mitä tähän avaukseen tulee, kyllä on tökeröitä työkavereita jos eivät osaa käyttäytyä lapsia paremmin.
Tuo ketä lainasit olen minä, en ole ap mutta ollut alalla 20 vuotta. Kaikissa kunnallisissa päiväkodeissa se menee näin, yksityisistä en tiedä.