Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa "Ihmiset eivät enää osaa kohdata toisiaan sosiaalisissa tilanteissa"

Vierailija
14.11.2018 |

Tuota hoetaan joka tuutista, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Antakaa vaikka ihan arkisia esimerkkejä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyse on siitä syntyykö kohtaamisessa sellainen olo että olemme läsnä ja yhteydessä toisiimme. Kiinnostuneita toisen kuulumisista ja kiinnostuneita jakamaan omiamme. Pelkät fraasien vaihdot eivät tätä luo, ja sama juttu jos yksi tai molemmat toljottavat puhelintaan.

Vierailija
2/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapsen aamuisin päiväkotiin. Usein moikkaan samalla muita lapsensa samaan ryhmään tuovia vanhempia, kun päivittäin kohtaamme. Vain osa tervehtii takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samoilla linjoilla 1 kanssa. Kyse ei ole siitä, ettei vastattaisi esimerkiksi tervehdykseen vaan ettei osata olla läsnä. Ei pystytä olemaan aitoja. Se on surullista.

Vierailija
4/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien lapsen aamuisin päiväkotiin. Usein moikkaan samalla muita lapsensa samaan ryhmään tuovia vanhempia, kun päivittäin kohtaamme. Vain osa tervehtii takaisin.

Järkyttävää. :D Ja miettikää, mitä tämä opettaa lapsille.

Vierailija
5/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso suomalaisten käyttäytymistä. Ei tervehditä käytävässä, työpaikoilla jne. Aina olevinaan kauhea kiire että ei kerkeä muutamaa sanaa vaihtaa. Suurin osa naama norsun v....    painetaan menemään kadulla. Tämä on niin sairaan ankea maa kauttaaltaan.

Vierailija
6/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osa-aikaisena tarjoilijana vähän "hienommassa ravintolassa" ja on surullista nähdä kuinka jo pienet lapset kaivavat pöytään istuttuaan älypuhelimet esille - ja vanhemmat perässä. Siinä sitten koko perhe toljottavat kaikki omia pikku ruutujaan sen sijaan että keskustelisivat ja olisivat toisilleen läsnä.

Vierailija
7/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihan arkisissa asiointitilanteissa. Ei tervehditä, esittäydytä, kerrota millä asialla ollaan, ei lopeteta puhelua vaan ollaan hiljaa (tämä on mielestäni tosi omituista), ei hyvästellä, ei kiitetä. Tullaan asioimaan ja ei sanota yhtään mitään, mykkänä ojennetaan jotain lappua.

Vierailija
8/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jos kerrot jostain murheestasi jollekin ihmiselle, niin moni reagoi tällaisessa tilanteessa pelkällä hiljaisuudella. Mitään ei viitsitä sanoa, vaan jonkin ajan päästä aletaan puhua jostain muusta aiheesta tyyliin että lumentuloa taitaa joutua vielä odottamaan hyvän tovin.

Vierailija
9/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, eli siis osuvasti kuvaava  esimerkki nykyajan sisäänlämpiävästä ydinperhe-privatisoitumisesta ( jossa kaikki sen ulkopuoliset nähdään vain jonain vieraina muukalaisina) '

On vain 'Meidän perhe' ja 'muut'.

Epäsosiaalistumisen aikakausi, jossa ihmiset samaistuvat vain mainoksiin ja mediaan.

Todellisesta, ympäröivästä elämästä sen sijaan vieraannutaan ja mikä pahinta, ei pystytä enää näyttämään lapsillekaan esimerkkiä rohkeasta elämisestä ja siihen kuuluvasta normaalista sosiaalisesta kanssakäymisestä.

Kaikki ovat naimisissa lopultakin vain  kännykkänsä kanssa.

Vierailija
10/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että jos kerrot jostain murheestasi jollekin ihmiselle, niin moni reagoi tällaisessa tilanteessa pelkällä hiljaisuudella. Mitään ei viitsitä sanoa, vaan jonkin ajan päästä aletaan puhua jostain muusta aiheesta tyyliin että lumentuloa taitaa joutua vielä odottamaan hyvän tovin.

Miksi oletat, että toisten oitäisi kiinnostua murheistasi? Tämä juuri on se ongelma eli itsekkyys. Koko ajan ollaan minä, minä, huomaa minut ajattelematta kiinnostaako toisia pätkänkään vertaa. Sujuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä suoritetaan tietyt fraasit puolin ja toisin, eikä ryhdytä vaivaamaan toisia omilla ongelmilla.

Vierailija
11/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, eli siis osuvasti kuvaava  esimerkki nykyajan sisäänlämpiävästä ydinperhe-privatisoitumisesta ( jossa kaikki sen ulkopuoliset nähdään vain jonain vieraina muukalaisina) '

On vain 'Meidän perhe' ja 'muut'.

Epäsosiaalistumisen aikakausi, jossa ihmiset samaistuvat vain mainoksiin ja mediaan.

Todellisesta, ympäröivästä elämästä sen sijaan vieraannutaan ja mikä pahinta, ei pystytä enää näyttämään lapsillekaan esimerkkiä rohkeasta elämisestä ja siihen kuuluvasta normaalista sosiaalisesta kanssakäymisestä.

Kaikki ovat naimisissa lopultakin vain  kännykkänsä kanssa.

Nyky ihmisten sosiaalinen kanssakäyminen on siellä kännykässä. Voit olla ystäviesi ja sukulaistesi kanssa yhteydessä 24/7 vaikka tuhansien kilometrien päähän. Tämähän on hienoa. Miksi jotkut randomit ulkopuoliset ihmiset pitäisi huomioida? Ihmiset ovat vaan sosiaalisia eri tavalla kuin joskus aikaisemmin.

Vierailija
12/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että toisten oitäisi kiinnostua murheistasi? Tämä juuri on se ongelma eli itsekkyys. Koko ajan ollaan minä, minä, huomaa minut ajattelematta kiinnostaako toisia pätkänkään vertaa. Sujuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä suoritetaan tietyt fraasit puolin ja toisin, eikä ryhdytä vaivaamaan toisia omilla ongelmilla.

Siksi, että olen yleensä myös itse kuunnellut hetkeä aiemmin hyvän tovin muiden murheita ja yrittänyt tukea heitä. Kyse on vastavuoroisuudesta.

Vierailija
13/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla lämpimiä ja välitetä oikeasti. Itsekkyys. Surullista.

Vierailija
15/15 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo kommentissasi ilmenevä  asenne  on nyt  ihan JUURI  sitä, mistä tässä nyt puhutaankin ! Oikein kouluesimerkki siitä.

( ...ja sen kääntöpuolena on tietysti se 'yhteisöllisyyden katoamisen' itkeminen. ) Sen yhteisöllisyyden pitäisi kai kuitenkin olla jotain 'taivaasta tipahtanutta' .

Milloin työnantajan, milloin matkanjohtajan tai taloyhtiön tms. minkä tahansa ylemmän tahon järjestämää.

Ei tajuta, että niin  se yhteisöllisyys, kuin sen tarvekin lähtevät jokaisesta ihmisestä itsestään jos siis yleensä ovat lähteäkseen.

Tämän hyvänä  mittarina voisi olla esim. kysymys:

Aristaako useinkin yleensä edes käyttää koko  sanaa 'me'  jossain sosiaalisissa tilanteissa?

( kaikkihan me  sanan 'sosiaalinen' merkityksen sentään tunnemme, vai...tunnemmekohan me kaikki edes olevamme 'me', pelkän 'minän' sijasta ?)