Ahdistaako teitä muita se että kaikkea kuluttamista pitäisi periaatteessa vähentää jos haluaa olla ekologinen?
Kaikkea pitäisi ostaa ja tehdä niukasti... Ahdistaa.
Kommentit (34)
Ei. Harmittaa vaan ettei ole varaa ostaa laatua ja siksi joudun ostamaan tavaraa joka hajoaa helposti. Toki säästän ja jätän ostamatta jos ei ole aivan pakko, mutta joskus on.
Minulle ei tuota ahdistusta tai ongelmia kulutuksen minimointi. Tähän jää koukkuun, kun huomaa miten paljon rahaa säästyy!
Ei minua kulutuksen vähentäminen ahdista yhtään, päinvastoin. Tietoisuus siitä toki ahdistaa, että harva tekee samoin.
Ei, se tulee luonnostaan. Rahaa säästyy ja nelikymppisenä teen enää osa-aikatöitä, kun tarvetta juuri millekään ei enää ole...lapsi on kasvatettu, lainat maksettu, kaikkea on jo ja harrastuksetkin pystyy kustantamaan.
Ei. Se on vaan hyvä perustelu ostaa vähemmän mutta laadukkaampaa. Laadukas tarkoittaa usein myös kallista, ja tässä vaiheessa mieleltään heikot leimaavat sinut snobiksi tai ylimieliseksi, kun "olet liian hyvä Zaran rytkyille".
Ennemmin kannattaa valita ekologinen vaihtoehto ja tukea täten kyseistä vaihtoehtoa tarjoavaa firmaa. Kalliimmaksi toki tulee, mutta jos haluat hameen, niin osta hame, kunhan ostat oikein.
Mikään kulutuksen vähentäminen ei meitä pelasta niin kauan kuin tämä kello käy tähän tahtiin:
Minua ahdistaa ostaa rojuja nurkkiin. Ja pankkitilin saldo.
Ihanaa kun ei tarvitse kuluttaa. Olen paljon onnellisempi.
Ei. Me kuollaan kaikki. En hukkaa ajatustakaan tuollaiseen scheisseen.
Ei ahdista, ei kiinnosta ostaa turhia asioita ylipäätään. Paljon on tiukentamisen varaa.
Olen paljon onnellisempi kun ei tarvitse kuluttaa. Haluan olla omassa rauhassa pienessä asunnossani kaiket päivät ja elää pienellä tuella. En kestä teitä muita ihmisiä kauppareissuja pitempään.
Olette irvokkaita ja groteskeja turhamaisuudessanne.
M29 (ei mikään hippi)
Ahdistaa, koska olen kauppias. Minunhan pitäisi houkutella ihmisiä kuluttamaan, mutta jos houkuttelen, hävettää. Tuotteeni ovat kyllä ekologisia, mutta silti!
Ei ahdista, mutta haluaisin hallituksen tai jonkun järjestön tekevän kiireesti ohjeistuksia tai rajoituksia yksilön kuluttamiskäytäntöihin. Ei tästä tule mitään niin kauan kun kaikilla länkkäreillä on oikeus lentää lentokoneella hupimatkoille vaikka joka vuosi ja tilata halpoja rytkyjä ulkomailta laatikkokaupalla.
On todella nautinnollista saada tekosyy olla kuluttamatta! Ei tarvitse päteä, ei tarvitse näyttää, ei tarvitse yhtään mitään, koska aina voi hurskastella YK:n varoituksella ihmissukupuutolla ja ilmastonmuutoksella
Aa(wo)men.
Tää on parasta!! Oon innoissani. On oikeastaan jännää mennä aina suuriin ruokakauppoihin ja valikoida esimerkiksi mahdollisimman muovittomia tuotteita hedelmäosastolla ja valita kaikessa kesto... kestotiskirätit yms. :D
Vierailija<strong> kirjoitti:
Kaikkea pitäisi ostaa ja tehdä niukasti... Ahdistaa.
Nyt olet kyllä käsittänyt kulutuksen vähentämisen täysin väärin. Silloin juuri EI OSTETA.
Ei. Ostan ja kulutan minkä haluan.