Mitkä ovat lempiyrttisi ruoanlaitossa? Haluaisin oppia käyttämään enemmän!
Timjamiin olen ihan hurahtanut ja käytän liharuoissa mutta entäs nuo muut. Rakuunaperunoita olen myös kokeillut joskus ja olivat hyviä.
Kommentit (36)
Kuulun niihin, jotka rakastavat korianteria, linssi-dahlissa se on ehdoton. Minttu on myös smoothieissa uskomattoman hyvää ja se tuoksu!
Käytän paljon erilaisia yrttejä, mutta eniten lehtipersiljaa, se on tosi monikäyttöistä.
Kuivatuista mausteista/yrteistä:
- rosmariini
- oregano
- laakerinlehti
- paprikajauhe
Tuoreista yrteistä:
- Minttu
- Korianteri
Vierailija kirjoitti:
Kuivatuista mausteista/yrteistä:
- rosmariini
- oregano
- laakerinlehti
- paprikajauhe
Tuoreista yrteistä:
- Minttu
- Korianteri
Paprikajauhe ei ole yrtti.
Basilika ja rosmariini. Basilika sopii esim. pastasalaatteihin, tomaatin ja oliiviöljyn kaveriksi. Tuoksu on ihana. Rosmariinilla maustan mm. porsaankyljyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Basilika ja rosmariini. Basilika sopii esim. pastasalaatteihin, tomaatin ja oliiviöljyn kaveriksi. Tuoksu on ihana. Rosmariinilla maustan mm. porsaankyljyksiä.
Nämä siis tuoreena
Tuore rosmariini sopii muuten loistavasti pizzaan, mozzarellan kanssa.
minun suussani korianteri maistuu tiskiaineelta
Tilliä ja ruohosipulia menee isot satsin melkein joka ruokaan. Basilikaa erityisesti salaatteihin, salviaa vihannes ja juuresruokiin. Mustapippuri + kurkuma maustaa riisit, pastat, palkoruuat ja kaalit. Chiliä laitan moneen, cayennepippuria ja valkosipulia myös. Tuoreena tykkään rosmariinista ja persiljasta.
Juomiin sekoitan kardemummaa tai kanelia.
Ranskalainen rakuuna. Halkaise tomaatit, ripottele leikkuupintoihin vähän suolaa ja pilkottua rakuunaa. Paista uunissa, grillissä tai pannulla. Ai että.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa kysyttiin lempiyrttejä. Minä en pidä esimerkiksi inkivääristä tai fenkolista (tiedän eivät ole yrttejä), mutta en alapeukuta, jos muut sanovat niistä pitävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa kysyttiin lempiyrttejä. Minä en pidä esimerkiksi inkivääristä tai fenkolista (tiedän eivät ole yrttejä), mutta en alapeukuta, jos muut sanovat niistä pitävänsä.
En mäkään alapeukuta. Se nyt vaan on tieteellinen fakta, että osa ihmisistä maistaa korianterin tiskiaineen makuisena.
Korianteri, lehtipersilja sekä minttu.
Basilikaa, rosmariinia, salviaa, rakuunaa, tilliä ja persiljaa kuluu eniten. Osaa kasvatetaan itse kesäisin. Kuivattuina käytetään ainakin timjamia ja oreganoa. Korianteri maistuu mun ja miehen suussa pahalta - ei voi mitään. Jalominttua käytetään tuoreena vihreässä teessä.
korianteri